Zinek a testosteron: porozumění odkazu

Zinek a testosteron: porozumění odkazu

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Pokud jde o ABC výživy, zdá se, že věnujeme velkou pozornost několika prvním písmenům a ne těm, které přijdou později. Vitamin A, vápník, vitamin D? Víme, že jsou důležití a mají dobrou představu o tom, co dělají. Hořčík a mangan? Věci se trochu zakalí, ale Průvodce zdravím vám s tím může pomoci. V době, kdy se dostáváme až ke špatnému obsahu zinku, mohou být naše znalosti tohoto předmětu tak malé, jako je to možná přísada do krémů na opalování? Ale zinek je ve skutečnosti základní živina. A protože to nemůžeme vyrobit ani uložit, naše těla se spoléhají na to, že každý den budeme mít dostatek prostřednictvím stravy nebo doplňkových plánů.



Životně důležité orgány

  • Zinek je základní živina a druhý nejhojnější stopový minerál v těle.
  • Vaše tělo nedokáže minerál vyrobit ani uskladnit, takže ho musíte dostat každý den.
  • Mírný nedostatek zinku je spojen s hypogonadismem nebo nedostatkem testosteronu.
  • Nízké hladiny zinku také ovlivňují produkci spermií, což může přispívat k neplodnosti.
  • Zinek může být schopen zvýšit hladinu T ovlivněním několika různých procesů.
  • Je možné získat dostatek zinku prostřednictvím potravinových zdrojů, i když vegani mohou mít potíže.
  • Doplňky jsou také možností, ale je třeba je brát opatrně, protože příliš mnoho minerálu může být také nebezpečné.

A protože zinek je druhým nejhojnějším stopovým minerálem v lidském těle, který přichází až po železu, je vážné, pokud ho stále nemáte dost. I když jsou zapotřebí pouze stopová množství (doporučený dietní příspěvek je 11 mg denně pro dospělé muže a 8 mg denně pro dospělé ženy), jeho role ve vašem těle je cokoli jiného. Správný příjem zinku pomáhá udržovat správné fungování těla. Tento stopový prvek hraje důležitou roli při hojení ran a imunitní funkci, dělení buněk a tvorbě DNA a proteinů. Je také nezbytný pro růst a vývoj a ovlivňuje chuť a vůni a může potenciálně zpomalit makulární degeneraci související s věkem.

Zinek a testosteron

V případě, že všechny tyto úlohy nestačí k tomu, aby vás přesvědčily o důležitosti tohoto minerálu, ovlivní to také hladinu testosteronu. Možná jste slyšeli, že ústřice jsou afrodiziakum. Jsou také jedním z nejlepších potravinových zdrojů zinku. Dokonce i mírný nedostatek zinku je spojen s hypogonadismem (také nazývaným nedostatek testosteronu) u mužů, dysfunkcí varlat, která vede k neschopnosti produkovat testosteron, spermie nebo obojí. Pravděpodobně vám to nemusíme říkat, ale nízké T může mít za následek vedlejší účinky, jako je změna složení těla zvýšením tělesného tuku, snížením síly a svalové hmoty, snížením sexuální touhy a dokonce erektilní dysfunkcí. (Tyto nežádoucí účinky se mohou projevit také v případě, že je volný testosteron nízký, i když se celkový testosteron vrátí zpět do normálu.)

reklama



Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistěte více

Chcete-li zjistit, jak moc může tento minerál ovlivnit koncentrace testosteronu, vědci omezili příjem zinku ve stravě u mladých mužů na 20 týdnů (Prasad, 1996). Za tu dobu jejich hladina testosteronu poklesla z průměrných 39,9 nmol / L (nanomolů na litr) na 10,6 nmol / L. Vědci v této studii se ale také chtěli podívat na pravý opak. Vzali tedy starší muže, kteří měli menší nedostatek zinku, a nasadili jim doplňky po dobu šesti měsíců. Jistě, po 24 týdnech se jejich sérové ​​hladiny testosteronu zlepšily. Průměrná hladina T se změnila z 8,3 nmol / l na 16,0 nmol / l, uprostřed rozsahu u zdravých dospělých. Ačkoli studie byla malá a další výzkum by musel potvrdit, kolik hladin hormonů je ovlivněno stavem zinku, zdůrazňuje, že mezi nimi existuje jasná souvislost, podobně jako souvislost mezi vitaminem D a testosteronem.



Nízká hladina zinku také ovlivňuje spermatogeneze, produkce spermií a může také způsobit abnormality spermií stejně jako zbavit se testosteronu v séru (Fallah, 2018). To je špatná zpráva pro více než 9% mužů ve Spojených státech (Chandra, 2019) ve věku 15–44 let, kteří měli problémy s plodností.

Zinek a další hormony

Ale odtamtud se to trochu komplikuje. Zinek je v zásadě spojen s mnoha procesy ve vašem těle, které, pokud se rozpadnou, vypnou nebo regulují produkci pohlavních hormonů. Jedním z nich je správná funkce štítné žlázy. Zinek je nezbytný pro produkci hormonů uvolňujících štítnou žlázu v mozku. Když muži nemají dostatek zinku, jejich těla nejen vylučují hormony štítné žlázy, jak by měli, ale je ovlivněna také produkce testosteronu.

To bohužel také znamená, že věci, které negativně ovlivňují hormony štítné žlázy, mohou také vést k nízké hladině testosteronu. Běžným příkladem je intenzivní cvičení. Cvičení do vyčerpání vede ke snížení jak hormonů štítné žlázy, tak testosteronu u skupiny zápasníků, nalezena jedna malá studie (Kilic, 2006). Ale čtyři týdny léčby suplementací síranem zinečnatým tento účinek úspěšně zabránily. Další studie (Kilic, 2007) sledovali stejný účinek, ale u sedavých mužů místo sportovců, ale zjistili to samé. Orální léčba zinkem zabránila poklesu hormonu štítné žlázy a testosteronu způsobenému vyčerpáním při cvičení na kole.

Další výhody zinku

Existuje další důležitý způsob, jak tento minerál může zvýšit hladinu testosteronu, a je to také další z příznivých účinků zinku: bojuje proti zánětu. Zánět souvisí s oxidačním stresem, stavem, kdy dochází k nerovnováze mezi volnými radikály, které mohou způsobit poškození buněk, a antioxidanty. Zinek může snížit oxidační stres (Marreiro, 2017) tím, že působí jako antioxidant v těle, aby vyvážil obě strany, a to je zásadní funkce tohoto minerálu. Ačkoliv je oxidační stres spojen s mnoha chronickými chorobami, může také způsobit pokles hladiny T, protože může poškodit Leydigovy buňky (Fallah, 2018), které produkují testosteron v přítomnosti luteinizačního hormonu (LH).

Správné hladiny zinku také podporovat imunitní systém pomocí pomoci (Honscheid, 2009) s vývojem T-lymfocytů, který podporuje T-buňky bojující proti infekci. Dostatek zinku je také zásadní pro hojení ran, a to natolik, že stopový prvek je užívaný s vitaminem C. (Bhattacharya, 2015) k urychlení hojení vředů v nemocničním prostředí. A tytéž účinky zmírňující zánět jsou kořenem toho, proč zinek (spolu s vitaminem C, vitaminem E a beta-karotenem) může zastavit nebo zpomalit postup (Age-related Eye Disease Study 2 Research Group, 2013) věkem podmíněné makulární degenerace (AMD).

Jak získat dostatek zinku

Pro většinu lidí by potravinové zdroje měly stačit k dosažení RDA. Ale protože ústřice a hovězí maso jsou jedním z nejúčinnějších zdrojů příjmu potravy, mohou se vegani a vegetariáni potýkat s nedostatkem potravy bez doplňování. Mezi další kvalitní zdroje patří ořechy a semena, mléčné výrobky a tmavá čokoláda. Luštěniny a celá zrna také obsahují zinek, ale může být nutné je namočit, aby se snížily hladiny fytátu, sloučeniny, která blokuje vstřebávání zinku. Některá jídla, jako některé snídaňové cereálie, jsou také obohacena základním minerálem.

Existují však určití lidé, kteří potřebují doplnění zinku. Každý, kdo má gastrointestinální potíže, jako jsou Crohnovi nebo celiatici, a také pacienti s onemocněním jater, může mít potíže se vstřebáváním zinku ze své stravy a může potřebovat doplněk vysokých dávek. Tito lidé by měli úzce spolupracovat se zdravotnickým pracovníkem při sledování jejich koncentrací zinku. Pro většinu lidí bude multivitamin nebo ZMA (kombinace zinku, hořčíku a vitaminu B6) vyhovovat jejich potřebám.

jak velký může penis růst

Pokud se rozhodnete používat doplňky, nezapomeňte dodržovat lékařskou pomoc. Příliš mnoho zinku může být také nebezpečné a může způsobit nedostatek hořčíku.

Reference

  1. Výzkumná skupina očních chorob souvisejících s věkem 2. (2013). Lutein Zeaxanthin a omega-3 mastné kyseliny pro makulární degeneraci související s věkem. Jama, 309 (19), 2005. doi: 10,1001 / jama.2013.4997, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23644932
  2. Bhattacharya, S., & Mishra, R. K. (2015). Dekubity: Současné chápání a novější způsoby léčby. Indian Journal of Plastic Surgery, 48 (01), 004–016. doi: 10.4103 / 0970-0358.155260, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25991879
  3. Chandra, A., Copen, C. E. a Stephen, E. H. (2019, 5. prosince). CDC - NCHS - Národní středisko pro statistiku ve zdravotnictví. Citováno z https://www.cdc.gov/nchs/data/nhsr/nhsr067.pdf
  4. Fallah, A., Mohammad-Hasani, A., & Hosseinzadeh Colagar, A. (2018). Zinek je základním prvkem mužské plodnosti: přehled rolí Zn v oblasti zdraví, klíčení, kvality spermatu a oplodnění mužů. Journal of Reproduction & Infertility, 19 (2), 69–81. Citováno z http://www.jri.ir/
  5. Honscheid, A., Rink, L. a Haase, H. (2009). T-lymfocyty: cíl stimulačních a inhibičních účinků iontů zinku. Endokrinní, metabolické a imunitní poruchy - drogové cíle, 9 (2), 132–144. doi: 10,2174 / 187153009788452390, http://www.eurekaselect.com/84432/article/t-lymphocytes-target-stimulatory-and-inhibitory-effects-zinc-ions
  6. Kilic, M., Baltaci, A. K., Gunay, M., Gökbel, H., Okudan, N., & Cicioglu, I. (2006). Vliv vyčerpání na hormony štítné žlázy a hladinu testosteronu u elitních sportovců užívajících orální zinek. Neuro Endocrinology Letters, 27 (1-2), 247–252. Citováno z http://www.nel.edu/
  7. Kilic, M. (2007). Vliv únavového cvičení na kole na hladinu hormonu štítné žlázy a testosteronu u sedavých mužů doplněných orálním zinkem. Neuro Endocrinology Letters, 28 (5), 681–685. Citováno z http://www.nel.edu/
  8. Marreiro, D., Cruz, K., Morais, J., Beserra, J., Severo, J., & Oliveira, A. D. (2017). Zinek a oxidační stres: současné mechanismy. Antioxidanty, 6 (2), 24. doi: 10,3390 / antiox6020024, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28353636
  9. Prasad, A. (1996). Stav zinku a hladiny testosteronu v séru zdravých dospělých. Výživa, 12 (5), vi. doi: 10,1016 / s0899-9007 (96) 00064-0, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8875519
  10. Prasad, A. S. (2014). Zinek: Antioxidant a protizánětlivé činidlo: Úloha zinku při degenerativních poruchách stárnutí. Journal of Trace Elements in Medicine and Biology, 28 (4), 364–371. doi: 10.1016 / j.jtemb.2014.07.019, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25200490
Vidět víc