Nedostatek zinku: 8 běžných příznaků a příznaků

Nedostatek zinku: 8 běžných příznaků a příznaků

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Ve Spojených státech probíhá velmi skutečná krize neplodnosti - nejen u žen. Od roku 2013 mělo více než 9% amerických mužů ve věku 15-44 let problémy s plodností (Chandra, 2013). A studie 43 000 mužů ze Severní Ameriky, Evropy, Austrálie a Nového Zélandu zjistila, že počet spermií na mililiter spermatu poklesl mezi lety 1973 a 2011 téměř o 60% (Levine, 2017). I když ještě nemyslíte na děti, měli byste se starat o své zdraví spermií, které může být stejně snadné jako prevence nedostatku zinku.

Zinek je minerální a stopový prvek, který je pro vaše tělo v mnoha ohledech zásadní. Přestože jsou zapotřebí pouze stopová množství (doporučený dietní příspěvek je 11 mg denně pro dospělé muže a 8 mg denně pro dospělé ženy), tato mikroživina pomáhá udržovat správné fungování vašeho těla tím, že hraje klíčovou roli při hojení ran a imunitní funkci, dělení buněk, a tvorba DNA a proteinů. Je také nezbytný pro růst a vývoj a ovlivňuje chuť a vůni a může potenciálně zpomalit makulární degeneraci související s věkem.



Životně důležité orgány

  • Zinek je minerální a stopový prvek, který je pro vaše tělo v mnoha ohledech zásadní.
  • I mírně nízká hladina zinku v séru může mít vliv na imunitní funkci.
  • Existuje několik skupin lidí, kteří mají vyšší šanci na nedostatek zinku. Ve Spojených státech je nejvyšší riziko kojení kojenců a starších dospělých.
  • Aby se zabránilo nízkým hladinám, může vám lékař doporučit, abyste si vzali multivitamin, který obvykle obsahuje minerál, ale orální zinek je k dispozici také samostatně.

Příznaky nedostatku zinku

Nedostatek zinku může být obtížné diagnostikovat (k tomu se dostaneme), a proto potřebujete znát jeho příznaky. Protože některé z nich jsou nespecifické (mnoho stavů může způsobit totéž), pomůže vašemu lékaři, pokud poznáte a popisujete své zkušenosti s nimi. Tady je to, co potřebujete vědět o tom, co můžete zažít, pokud vaše hladina zinku bude příliš nízká, kdo je nejvíce ohrožen rozvojem mírného nebo závažného nedostatku zinku a jak vám zdravotníci diagnostikují.

I když to vše může být známkou nedostatku zinku, je důležité si uvědomit, že ne všechny zkušenosti budou stejné. Tyto příznaky byste mohli mít, pokud jsou vaše hladiny zinku v séru příliš nízké, nebo ne. Můžete mít úplně další příznaky, protože tělo každého člověka může vykazovat známky trochu jinak.

Ztráta chuti k jídlu

Dr. Dana Hunnes, starší dietologka v lékařském centru Ronalda Reagana UCLA, říká, že ztráta chuti k jídlu je známkou nízké hladiny zinku. Ale zatímco lékaři vidí pacienty s nízkým obsahem zinku, kteří hlásí sníženou chuť k jídlu, studie mají tendenci jít opačným směrem. Tento minerál je tak úzce spjat s chutí k jídlu, že jedna studie prokázala, že suplementace zinku úspěšně zvýšila příjem kalorií u pacientů s anorexií (Khademian, 2014). Přestože je třeba provést více studií konkrétně u lidí, aby byla objasněna role zinku, předpokládá se, že zinek ovlivňuje chuť k jídlu kvůli jeho vlivu na ghrelin (Suzuki, 2011). Tento hormon, někdy označovaný jako hormon hladu, stimuluje chuť k jídlu, zvyšuje příjem potravy a podporuje ukládání tuků.

Oslabený imunitní systém

I mírně nízká hladina zinku v séru může mít vliv na imunitní funkci (Prasad, 2008). Metaanalýza ukázala, že zinek podporuje váš imunitní systém natolik, že doplnění minerálu může zkrátit dobu a závažnost běžného nachlazení - pokud je přijato brzy (Rao, 2011). I když je třeba provést další výzkum, zdá se, že předběžné práce ukazují, že pastilky vyrobené z glukonátu zinečnatého jsou stejně účinné jako octan zinečnatý (Hemilä, 2017). Takže místo toho, abyste se trápili nad rozhodnutím v drogerii, můžete si jednoduše vybrat jednu a zahájit režim doplňků. (S těmi zinkovými nosními spreji buďte opatrní, protože lidé uvedli jako vedlejší účinek otupělý čich.)



Ztráta váhy

Nízký obsah zinku je také známý tím, že způsobuje hubnutí. Zinek manipuluje s hladinami ghrelinu a leptinu, hormonů sytosti, ve vašem těle. Proto vás nižší než ideální hladina zinku může nechat bez chuti k jídlu a v důsledku toho k neúmyslnému úbytku hmotnosti.

jak dlouho viagra zůstane v systému

Průjem

Bohužel budete muset sledovat průjem na obou stranách příjmu zinku. Užívání příliš velkého množství může způsobit tento nepříjemný příznak i nedostatek. Průjem může také zhoršit nedostatek tohoto rozhodujícího minerálu, protože brání správné absorpci. To je také vážné, protože zinek je nezbytný pro imunitní reakci na problémy se střevem, které by potenciálně mohly způsobit řídkou stolici. Takže pokud už víte, že máte nedostatek - i když už máte léčebný plán - a trpíte průjmem několik dní, je čas zavolat svému poskytovateli zdravotní péče.

Neschopnost hojit rány

Je těžké zveličit, jak důležitý je tento minerál pro tento proces. Úloha zinku při hojení ran je vícerozměrná. Získání správného množství zinku umožňuje uskutečnění všech kroků tohoto procesu (Lin, 2017). Elementární zinek je nutný pro koagulaci (srážení krve v místě poranění), imunitní obranu, kde jste byli zraněni, a opravu kožních buněk, aby se nakonec dostal zpět do normálu. Je dokonce zásadní pro tvorbu jizev a syntézu bílkovin a kolagenu.



Otupený pocit chuti nebo vůně

Starší dospělí jsou obzvláště náchylní ke ztrátě vnímání chuti a čichu, pokud nedostávají dostatečné množství zinku (Pisano, 2016). V Americe nemusí být nedostatek příliš běžný, odhaduje se však, že 20–25% dospělých ve věku 60 let a starších nedostává dostatek zinku - ani po započítání doplňků (NIH, 2019).

průměrný obvod vzpřímeného penisu

Ztráta vlasů

Vypadávání vlasů nebo alopecie je extrémně častým znakem nedostatku zinku (Saper, 2009), i když se u něj nevyvíjí každý. Naštěstí se zdá, že tento účinek příliš nízkých hladin zinku lze zvrátit nebo zmírnit zvýšením hladin zinku v séru. V jedné malé studii vypadávání vlasů zpomalovalo nebo bylo vyléčeno suplementací zinku u lidí, kteří trpěli nedostatkem alopécie (Karashima, 2012). U dalšího z 9 z 15 pacientů došlo ke zlepšení, ačkoli vědci tvrdí, že to není dostatečně významné, aby bylo možné učinit závěry o úloze zinku (Park, 2009). Je třeba udělat více práce, ale dietní zinek může být snadným a bezpečným způsobem, jak dosáhnout nízkého počtu a potenciálně zpomalit nebo zastavit vypadávání vlasů.

Hypogonadismus

Naše denní potřeby zinku jsou relativně nízké, ale u těhotných žen se zvyšují. Zinek je nezbytný pro správný růst a vývoj dětí v děloze a nízký obsah zinku může způsobit zpomalení růstu. To je zvlášť výrazné v reprodukčním systému, kde nedostatek zinku může způsobit zastavenou pubertu. Jedním z příkladů je Prasadův syndrom (Karaca, 2007) způsobený nedostatkem železa a zinku, který je charakterizován kožními změnami, anémií (nedostatkem nebo dysfunkcí červených krvinek v krvi) a hypogonadismem (pohlavní žlázy). produkují malé nebo žádné pohlavní hormony), mimo jiné příznaky.

Komu hrozí nedostatek zinku?

Existuje několik skupin lidí, kteří mají vyšší šanci na nedostatek zinku. Ve Spojených státech je nejvyšší riziko kojení kojenců a starších dospělých. Těhotné ženy mohou také snadno trpět nízkou hladinou zinku, protože jejich potřeby rostou s vývojem jejich dítěte. Alkoholici jsou také vystaveni většímu riziku kvůli malabsorpci. Lidé se srpkovitou anémií mají také vyšší riziko.

Chronická onemocnění, která ovlivňují vstřebávání zinku, jsou také rizikovými faktory, včetně onemocnění jater, Crohnovy choroby a acrodermatitis enteropathica, vzácné genetické poruchy, která váže zinek, a způsobuje mnoho příznaků, které se vyrovnávají s nedostatkem zinku, jako je alopecie, dermatitida a průjem. Lidé, kteří užívají inhibitory protonové pumpy (PPI) ke snížení žaludeční kyseliny, mohou také trpět nízkou hladinou zinku, protože léčba interferuje s absorpcí.

Diagnóza nedostatku zinku

Lékařské profese mohou použít více než jeden test, aby zjistili, zda máte nedostatek vitálního minerálu. Je to proto, že zinek je distribuován do buněk vašeho těla ve velmi malém množství. Z tohoto důvodu, i když existuje několik testů, které mohou odborníci vyzkoušet, žádný z nich není stoprocentně přesný. Při testování můžete mít normální hladinu zinku, i když ve skutečnosti máte nedostatek zinku.

Váš lékař by vám mohl otestovat plazmatický zinek odebraný z krevní plazmy (nažloutlé tekuté složky krve), pokud má podezření, že máte nedostatek. Ale lékaři se mohou také rozhodnout testovat koncentraci zinku pomocí testu moči nebo analýzy vlasů. Jakmile potvrdí vaši diagnózu, budou s vámi spolupracovat na řešení problému. Je poměrně snadné získat dostatek zinku prostřednictvím našeho stravovacího příjmu, takže pokud je váš obsah zinku v séru nízký, může to být příznak základního stavu.

Ošetření s nízkým obsahem zinku

Plán léčby nízkých hladin zinku v séru závisí na tom, jak špatný je nedostatek. V nemocnici buď podáváme IV push zinek, nebo doporučujeme 220mg síranu zinečnatého denně po dobu 14 dnů, vysvětluje Dr. Hunnes. (Octan zinečnatý je další běžnou formou minerálu používaného k léčbě nedostatků.) Pacienti se však začnou cítit poměrně rychle. Podle toho, jak závažný je nedostatek, může trvat několik dní, než se „napraví“, říká, ale protože zinek ve skutečnosti neuskladňujeme, je to obvykle rychlá změna. V případech závažného nedostatku zinku může zlepšení stavu zinku vyžadovat doplnění vysokých dávek. Bohužel ne všechny příznaky zmizí tak rychle, jak se vaše čísla mohou odrazit. Růst vlasů se chvíli zotavuje, říká Dr. Hunnes.

Doplňky stravy a dietní zinek

Pokud budete používat doplňky, měli byste vždy dodržovat lékařskou pomoc. Mít příliš mnoho zinku může být také nebezpečné. Aby se zabránilo nízkým hladinám, může vám lékař doporučit, abyste si vzali multivitamin, který obvykle obsahuje minerál, ale orální zinek je k dispozici také samostatně. Možná nebudete muset doplňovat, protože doporučená denní dávka je u všežravců relativně snadná. (Pokyny pro dietní referenční příjem omezují denní příjem zinku na 40 mg (Inst. Of Medicine, 2001), což je počet založený na tom, kdy zinek začíná negativně interagovat s našimi hladinami mědi.)

Přidání červeného masa, drůbeže a ústřic do vaší stravy může významně zvýšit příjem zinku a dosáhnout doporučeného stravovacího příspěvku. Celá zrna také obsahují stopový prvek, i když některé jako oves obsahují fytát nebo kyselinu fytovou, sloučeninu nacházející se v otrubách a semenech, která brání vstřebávání zinku. Jedním ze způsobů, jak toho obejít, je výběr obohacených snídaňových cereálií vyrobených z celých zrn ke zvýšení příjmu potravy. Zdá se, že opevnění obchází tuto interakci, která způsobuje malabsorpci (Lönnerdal, 2000). Vegani a vegetariáni se mohou opřít o luštěniny, jako jsou arašídy, cizrna a fazole, protože obsahují značné množství zinku.

Reference

  1. Chandra, A., Copen, C. E. a Stephen, E. H. (2013). Neplodnost a poškozená plodnost ve Spojených státech, 1982–2010: Data z Národního průzkumu růstu rodiny (str. 1–19). Hyattsville, MD: Národní centrum pro statistiku ve zdravotnictví.
  2. Hemilä, H. (2017). Zinkové pastilky a nachlazení: metaanalýza porovnávající octan zinečnatý a glukonát zinečnatý a úlohu dávkování zinku. JRSM Open, 8 (5), 2054270417694291. doi: 10.1177 / 2054270417694291
  3. Panel Lékařských ústavů (USA) pro mikroživiny. (2001). 12: Zinek. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK222317/
  4. Karaca, Z., Tanriverdi, F., Kurtoglu, S., Tokalioglu, S., Unluhizarci, K., & Kelestimur, F. (2007). Pubertální zástava kvůli nedostatku Zn Účinek doplňování zinku. Hormony: International Journal of Endocrinology and Metabolism, 6 (1), 71–74. Citováno z http://www.hormones.gr/172/article/article.html
  5. Karashima, T., Tsuruta, D., Hamada, T., Ono, F., Ishii, N., Abe, T., ... Hashimoto, T. (2012). Orální terapie zinkem pro telogenní efluvium související s nedostatkem zinku. Dermatologic Therapy, 25 (2), 210–213. doi: 10.1111 / j.1529-8019.2012.01443.x
  6. Khademian, M., Farhangpajouh, N., Shahsanaee, A., Bahreynian ,, M., Mirshamsi ,, M., & Kelishadi6, R. (2014). Účinky doplňku zinku na subškály anorexie u dětí: Randomizovaná kontrolovaná studie. Pakistan Journal of Medical Sciences, 30 (6), 1213–1217. doi: 10,12669 / pjms.306.6377
  7. Levine, H., Jørgensen, N., Martino-Andrade, A., Mendiola, J., Weksler-Derri, D., Mindlis, I.,… Swan, S. H. (2017). Časové trendy v počtu spermií: systematický přehled a meta-regresní analýza. Aktualizace lidské reprodukce, 23 (6), 646–659. doi: 10,1093 / humupd / dmx022
  8. Lin, P. H., Sermersheim, M., Li, H., Lee, P. H. U., Steinberg, S. M., & Ma, J. (2017). Zinek v modulaci hojení ran. Živiny , 10 (1), 16. doi: 10,3390 / nu10010016
  9. Lönnerdal Bo. (2000). Faktory výživy ovlivňující absorpci zinku. The Journal of Nutrition, 130 (5S Suppl), 1378S – 1383S. doi: 10,1093 / jn / 130.5.1378s
  10. Národní instituty zdraví: Úřad doplňků stravy. (2019, 10. července). Zinek: Informační list pro zdravotnické pracovníky. Citováno z https://ods.od.nih.gov/factsheets/zinc-HealthProfessional/
  11. Park, H., Kim, C. W., Kim, S. S., & Park, C. W. (2009). Terapeutický účinek a změněná hladina zinku v séru po doplnění zinku u pacientů s alopecia areata, kteří měli nízkou hladinu zinku v séru. Annals of Dermatology, 21 (2), 142–146. doi: 10,5021 / ad.2009.21.2.142
  12. Pisano, M., & Hilas, O. (2016). Poruchy zinku a chutí u starších dospělých: přehled literatury. Lékárník, 31 (5), 267–270. doi: 10,4140 / tcp.n.2016.267
  13. Prasad, A. S. (2008). Zinek v lidském zdraví: Vliv zinku na imunitní buňky. Molecular Medicine, 14 (5-6), 353–357. doi: 10.2119 / 2008-00033.prasad
  14. Rao, G. a Rowland, K. (2011). Zinek na běžné nachlazení - ne pokud, ale kdy. The Journal of Family Practice, 60 (11), 669–671. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3273967/
  15. Saper, R. B., & Rash, R. (2009). Zinek: Základní mikroživina. Americký rodinný lékař, 79 (9), 768–772. Citováno z https://www.aafp.org/afp/2009/0501/p768.html
  16. Suzuki, H., Asakawa, A., Li, J. B., Tsai, M., Amitani, H., Ohinata, K.,… Inui, A. (2011). Zinek jako stimulátor chuti k jídlu - možná role zinku při progresi nemocí, jako je kachexie a sarkopenie. Nedávné patenty na potraviny, výživu a zemědělství, 3 (3), 226–231. doi: 10,2174 / 2212798411103030226
Vidět víc