Co znamená středomořská strava?

Co znamená středomořská strava?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Pokud vás jídlo zajímá na dálku, existuje velká šance, že jste slyšeli, že někdo vychvaloval středomořskou stravu. V lednu 2020 dosáhla vrcholu US News & World Report’s každoroční seznam nejlepších diet již třetí rok po sobě. Pokyny pro stravování pro Američany doporučují jako vzor pro zdravé stravování (USDA, 2015). Ale co přesně je středomořská strava?

Životně důležité orgány

  • Středomořská strava je doporučována odborníky jako jeden z nejzdravějších stravovacích návyků na světě.
  • Je založen na tradičních pokrmech konzumovaných v Řecku, Španělsku, Itálii a okolních zemích.
  • Středomořská strava zdůrazňuje čerstvé ovoce, zeleninu, zdravé tuky a chudé bílkoviny a odrazuje od červeného masa, přidaného cukru a zpracovaných potravin.
  • Jíst stravu ve středomořském stylu může zlepšit zdraví srdce a pomoci při hubnutí.

Středomořská strava je založena na tradičních potravinách, které konzumují lidé žijící v oblastech blízko Středozemního moře, zejména v Itálii a Řecku. V šedesátých letech si vědci všimli, že u méně lidí v těchto zemích se vyskytují srdeční choroby a rakovina a že žijí celkově déle než lidé v západních zemích.

Tradiční středomořská strava se zaměřuje na rostlinné potraviny, jako je zelenina, ovoce, celozrnné výrobky, fazole a ořechy. Zdůrazňují se zdravé tuky jako olivový olej a drůbež a tučné ryby jako losos jsou typickými hlavními jídly. Mírné množství červeného vína je povoleno, zatímco konzumace červeného masa, přidaného cukru a zpracovaných potravin se nedoporučuje.

Některé typické Středomořská dietní jídla zahrnují příslušenství řecké, španělské a italské kuchyně, jako jsou bílé fazole se špenátem; Řecký salát (který obvykle zahrnuje sýr feta, rajčata, olivy a zelené papriky) a paella (pokrm z mořských plodů obsahující krevety, humry a škeble) (Tuttolomondo, 2019).

Středomořská strava je vysoce doporučena lékaři a je uznávána Světovou zdravotnickou organizací jako účinná dietní strategie pro prevenci chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby (WHO, 2018). Považuje se to spíše za změnu životního stylu než za stravu.

reklama

nejlepší doplňky pro mužské sexuální zdraví

Seznamte se s plností —Nástroj pro správu hmotnosti očištěný FDA

Plenity je léčba pouze na lékařský předpis. Pro bezpečné a správné použití přípravku Plenity se poraďte se zdravotnickým pracovníkem nebo se obraťte na Návod k použití .

Zjistit více

Co jíst a vyhýbat se středomořské stravě

Středomořská strava je převážně rostlinný stravovací plán. Doporučujeme konzumovat ovoce, zeleninu, celozrnné výrobky, fazole a luštěniny, ořechy a zdravé tuky, jako je olivový olej a avokádo. Ryby (zejména losos, který má vysoký obsah omega-3 mastných kyselin zdravých pro srdce), libové maso a červené víno s mírou. Červené víno obsahuje resveratrol, antioxidant, který může být prospěšný pro zdraví srdce.

Středomořská strava omezuje mléčné výrobky (jako je mléko a sýry) a červené maso a zpracované potraviny a přidané cukry jsou zcela odrazeny.

Přínosy středomořské stravy pro zdraví

V přehledu nejlepších diét z roku 2020 v USA News se středomořská strava umístila na 1. místě v žebříčku nejlepších celkových diet, nejlepších rostlinných diet, nejjednodušších diet, které je třeba dodržovat, a nejlepších diabetických diet. Zařadil se na 2. místo v nejlepší stravě zdravé pro srdce.

  • Může podporovat hubnutí. Protože středomořská strava podporuje konzumaci ovoce a zeleniny a odrazuje od zpracovaných potravin a přidaných cukrů, může vám pomoci zhubnout. Pokud jste jedli hodně sladkostí a zpracovaných potravin, pak by konzumace Středomoří mohla způsobit deficit kalorií, což je klíčové pro hubnutí.

Studie z roku 2018 —Která analyzovala stravovací návyky více než 32 000 Italů za 12 let - zjistila, že dodržování středomořské stravy bylo spojeno s menším přírůstkem hmotnosti a menší velikostí pasu (Agnoli, 2018).

  • Může snížit riziko srdečních onemocnění. Podle a Recenze studií v roce 2019 , stravování středomořské stravy je spojeno se snížením několika rizikových faktorů pro srdeční choroby, včetně indexu tělesné hmotnosti, obvodu pasu, krevních lipidů, krevního tlaku, zánětlivých markerů a cukrovky (Tuttolomondo, 2019).
  • Může to zlepšit kvalitu spánku. Studie z roku 2018 publikovaná v časopise Sleep zjistila, že z 2068 lidí měli ti, kteří uváděli stravování ve středomořské stravě, méně příznaků nespavosti než ti, kteří sledovali jiné stravovací vzorce (Castro-Diehl, 2018).

Úvahy o středomořské stravě

Vzhledem k tomu, že její pokyny jsou spíše obecné, může být středomořská strava velmi flexibilním stravovacím plánem, který dokáže přizpůsobit většinu dietních omezení s drobnými vylepšeními. Dobře se přizpůsobuje veganským nebo vegetariánským stravovacím plánům a může být dobrou volbou pro lidi se srdečními chorobami nebo diabetem 2. typu.

Reference

  1. Nejlepší diety 2020: Celkově nejlepší diety. Citováno z https://health.usnews.com/best-diet/best-diets-overall
  2. Dodatek 4. Potravinové vzory USDA: Zdravý středomořský způsob stravování. (n.d.). Citováno z https://health.gov/dietaryguidelines/2015/guidelines/appendix-4/
  3. Zdravá dieta. (n.d.). Citováno z https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet
  4. Agnoli, C., Sieri, S., Ricceri, F., Giraudo, M. T., Masala, G., Assedi, M.,… Krogh, V. (2018, 25. dubna). Dodržování středomořské stravy a dlouhodobé změny hmotnosti a obvodu pasu v kohortě EPIC-Itálie. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5916888/
  5. Tuttolomondo, A., Simonetta, I., Daidone, M., Mogavero, A., Ortello, A., & Pinto, A. (2019, 23. září). Metabolický a cévní účinek středomořské stravy. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6801699/
  6. Castro-Diehl, C., Wood, A. C., Redline, S., Reid, M., Johnson, D. A., Maras, J. E.,… St-Onge, M.-P. (2018, 1. listopadu). Středomořská strava a doba spánku a příznaky nespavosti v multietnické studii aterosklerózy. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6231522/
Vidět víc