Vitamin D a deprese: jak jsou spojeny?

Vitamin D a deprese: jak jsou spojeny?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Deprese je rozšířený a stále častější stav. Ale ani 70 let po vydání prvních antidepresiv se věda stále nepřibližovala k magické kulce - ani k úplnému pochopení toho, co depresi způsobuje. Výzkum se nedávno zaměřil na to, zda mohou některé vitamíny a doplňky ovlivňovat depresivní příznaky a poruchy nálady. Jedním z nich je vitamin D.



existuje rozdíl mezi cymbaltou a duloxetinem?

Životně důležité orgány

  • Vitamin D je prohormon, který podporuje několik tělesných systémů, včetně srdce a kostí.
  • Několik studií zjistilo, že nízké hladiny vitaminu D jsou spojeny s depresí.
  • Není však jasné, zda může doplnění dalším vitaminem D pomoci.
  • Pokud máte obavy o hladinu vitaminu D, navštivte poskytovatele zdravotní péče.

Co je vitamin D?

Nejprve odpovězte na potenciální drobnosti: Vitamin D ve skutečnosti není vitamin. Technicky je to prohormon - něco, co tělo vytváří a přeměňuje se na hormon - který má roli v několika důležitých tělesných procesech. Známý jako sluneční sluneční vitamin, je vitamin D vytvářen tělem v reakci na vystavení slunci. Když sluneční světlo zasáhne kůži, tělo produkuje látku, kterou játra a ledviny přeměňují na formy použitelné různými orgány a systémy.

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže



Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistěte více

Zdá se, že vitamin D má několik výhod, včetně pomáhá kostem zůstat silnými a prevenci osteoporózy (Bischof-Ferrari, 2005), posílení imunitního systému (Aranow, 2011), poskytující ochrana před několika druhy rakoviny (včetně prsu a tlustého střeva) (Meeker, 2016), pomáhá tělo reguluje inzulín a redukuje riziko cukrovky (Schwalfenberg, 2008) a snížení rizika kardiovaskulární onemocnění, včetně onemocnění srdce a mrtvice (Vacek, 2012).

Vitamin D se nachází v různých potravinách, včetně vajec a mléka. Ale velká část světové populace ano nedostatek vitaminu D. - až 1 miliarda lidí na celém světě a 40% Američanů (Parva, 2018).



Vitamin D a deprese

Může nízká hladina vitaminu D ve vašem těle ovlivnit vaše duševní zdraví? Věda je trochu ve vzduchu. Existuje malá souvislost mezi nízkou tělesnou hladinou vitaminu D a depresí, ale není jasné, zda nízká hladina vitaminu D způsobuje depresi, deprese vyčerpává vitamin D. nebo nějaký jiný faktor ovlivňuje oba (Geng, 2019). Není také jasné, zda suplementace může pomoci zmírnit depresivní příznaky.

Bylo nalezeno mnoho studií nižší než optimální hladiny vitaminu D být spojován s depresí (von Känel, 2015). A metaanalýza studií zahrnující více než 31 000 lidí zjistilo, že nízké hladiny vitaminu D byly zjištěny u depresivních lidí ve srovnání s kontrolní skupinou (Anglin, 2013).

Je ale řešením pouze příjem více vitaminu D? A Recenze z roku 2020 zveřejněná v časopise Deprese a úzkost analyzoval 25 studií zahrnujících více než 7500 lidí a zjistil, že doplnění vitaminu D mělo pozitivní účinek na pacienty s depresivní poruchou (Cheng, 2020).

Pokud však trpíte jen mírnými příznaky deprese, nemusí vás pouhé přidání doplňku vitaminu D do vaší každodenní rutiny povzbudit.

jak dlouho člověk zůstane vzpřímený

Metaanalýza studií publikovaných v časopise z roku 2015 Výživa zkoumali randomizované kontrolované studie zahrnující 5 000 lidí a zjistili, že suplementace vitaminem D neměla žádné významné snížení deprese. Vědci však poznamenali, že studie, které zkoumali zaměřené na jedince s nízkou úrovní deprese kteří měli adekvátní hladinu vitaminu D pro začátek (Gowda, 2015).

Vědci si nejsou jisti, proč může mít vitamin D vliv na depresi, ale mají určité teorie. Tři oblasti v mozku, které pomáhají regulovat emoce - prefrontální kůra, hypotalamus a substantia nigra - mají receptory vitaminu D. Vitamin D také pomáhá regulovat hladinu serotoninu a nižší hladiny vitaminu D mohou vést k nižším koncentracím serotoninu v mozku (několik antidepresiv má za cíl zmírnit depresi zvýšením hladiny serotoninu). Vitamin D také pomáhá mozku dávkovat přírodní chemikálie dopamin a norepinefrin; v roce 2006 byly pozorovány nízké hladiny obou lidé s depresí (Pittampalli, 2018).

Jak získat více / dostatek vitaminu D.

Mezi dobré zdroje vitaminu D v potravinách patří mastné ryby (například losos a tuňák), rybí olej, obohacené mléko, vejce a obohacené snídaňové cereálie.

Potraviny s vysokým obsahem vitaminu D: mastné ryby, vaječné žloutky a další

5 minut čtení

nejlepší vitamíny na pomoc s erektilní dysfunkcí

Můžete také užívat doplněk vitaminu D. Úřad doplňků stravy doporučuje denní příjem vitaminu D 600 IU pro dospělé do 69 let a 800 IU pro dospělé 70 a starší. Přípustný horní denní limit je 4 000 IU (100 mcg). Buďte opatrní, když užívání doplňků vitaminu D. —Je možná toxicita pro vitamin D (NIH, n.d.).

Pokud máte obavy, že byste mohli mít nízkou hladinu vitaminu D, promluvte si se svým poskytovatelem zdravotní péče, který vám může zkontrolovat stav vitaminu D jednoduchým krevním testem.

Reference

  1. Anglin, R. E., Samaan, Z., Walter, S. D., & McDonald, S. D. (2013). Nedostatek vitaminu D a deprese u dospělých: systematický přehled a metaanalýza. British Journal of Psychiatry: The Journal of Mental Science, 202, 100–107. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.111.106666 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23377209/
  2. Aranow C. (2011). Vitamin D a imunitní systém. Časopis investigativní medicíny: oficiální publikace Americké federace pro klinický výzkum, 59 (6), 881–886. https://doi.org/10.2310/JIM.0b013e31821b8755 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21527855/
  3. Bischoff-Ferrari, H. A., Willett, W. C., Wong, J. B., Giovannucci, E., Dietrich, T., & Dawson-Hughes, B. (2005). Prevence zlomenin s doplňováním vitaminu D. Jama, 293 (18), 2257. doi: 10,1001 / jama.293.18.2257 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK71740/
  4. Cheng, Y., Huang, Y., & Huang, W. (2020). Účinek doplňku vitaminu D na negativní emoce: Systematický přehled a metaanalýza. Deprese a úzkost, 37 (6), 549-564. doi: 10,1002 / da.23025 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32365423/
  5. Gowda, U., Mutowo, M. P., Smith, B. J., Wluka, A. E., & Renzaho, A. M. (2015). Suplementace vitaminu D ke snížení deprese u dospělých: metaanalýza randomizovaných kontrolovaných studií. Výživa (Burbank, Los Angeles, Kalifornie), 31 (3), 421–429. https://doi.org/10.1016/j.nut.2014.06.017 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900714004857
  6. Geng, C., Shaikh, A. S., Han, W., Chen, D., Guo, Y., & Jiang, P. (2019). Vitamin D a deprese: mechanismy, stanovení a aplikace. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition, 28 (4), 689–694. https://doi.org/10.6133/apjcn.201912_28(4).0003 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31826364/
  7. Meeker, S., Seamons, A., Maggio-Price, L., & Paik, J. (2016). Ochranné vazby mezi vitaminem D, zánětlivým onemocněním střev a rakovinou tlustého střeva. World journal of gastroenterology, 22 (3), 933–948. https://doi.org/10.3748/wjg.v22.i3.933 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26811638/
  8. Národní instituty zdraví, Úřad doplňků stravy - vitamin D. (n.d.). Citováno 5. června 2020 z https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
  9. Parva, N. R., Tadepalli, S., Singh, P., Qian, A., Joshi, R., Kandala, H., Nookala, V. K., & Cheriyath, P. (2018). Prevalence nedostatku vitaminu D a souvisejících rizikových faktorů v populaci USA (2011-2012). Cureus, 10 (6), e2741. https://doi.org/10.7759/cureus.2741 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30087817/
  10. Pittampalli, S., Mekala, H. M., Upadhyayula, S., & Lippmann, S. (2018). Způsobuje nedostatek vitaminu D depresi? Společník primární péče o poruchy CNS, 20 (5). doi: 10,4088 / ks 17l02263 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30407756/
  11. Schwalfenberg G. (2008). Vitamin D a cukrovka: zlepšení kontroly glykemie při doplňování vitaminu D3. Kanadský rodinný lékař Medecin de famille canadien, 54 (6), 864–866. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18556494/
  12. Vacek, J. L., Vanga, S. R., Good, M., Lai, S. M., Lakkireddy, D., & Howard, P. A. (2012). Nedostatek vitaminu D a jeho doplňování a vztah ke kardiovaskulárnímu zdraví. The American Journal of Cardiology, 109 (3), 359-363. doi: 10.1016 / j.amjcard.2011.09.020 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22071212/
  13. von Känel, R., Fardad, N., Steurer, N., Horak, N., Hindermann, E., Fischer, F., & Gessler, K. (2015). Deficit vitaminu D a depresivní symptomatologie u psychiatrických pacientů hospitalizovaných se současnou depresivní epizodou: Faktorová analytická studie. PloS One, 10 (9), e0138550. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0138550 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4580407/
Vidět víc