Krevní test na vitamin D: co znamenají výsledky

Krevní test na vitamin D: co znamenají výsledky

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Co je vitamin D?

Vitamin D nebo sluneční sluneční svit není opravdu vitamin. I když je to základní živina a část z ní získáváme z potravy, je to prohormon. Prohormon je látka, kterou tělo přemění na hormon; hormony cirkulují po celém těle a regulují různé procesy.



Vaše tělo vytváří většinu vitaminu D, který potřebujete, chemickou reakcí, která začíná vystavením slunci. Když ultrafialové paprsky ze slunečního záření zasáhnou určitou molekulu cholesterolu ve vaší pokožce, vaše tělo produkuje inertní formu vitaminu D zvanou cholekalciferol. Játra to pak převádějí na kalcidiol (25-hydroxy vitamin D). Poté ledviny přeměňují kalcidiol na kalcitriol (1,25-dihydroxy vitamin D), aktivní formu vitaminu D. Proto někteří lidé označují vystavení slunci za příjem vitaminu D.

Životně důležité orgány

  • Vitamin D, sluneční vitamin, je prohormon a není to opravdu vitamin.
  • Primární úlohou vitaminu D je regulace hladiny vápníku ve vašem těle.
  • Většinu svého vitaminu D získáte z pobytu na slunci, pouze 10% pochází z potravin, jako je mléko nebo mastné ryby.
  • Nedostatek vitaminu D postihuje jednu miliardu lidí na celém světě a přibližně 40% Američanů.
  • Testování vitaminu D se provádí krevním testem, který měří hladiny 25-hydroxy vitaminu D v krvi.

Tento proces tvoří většinu vitaminu D ve vašem těle. Několik přírodních potravin obsahuje vitamin D a pouze asi 10% vitaminu D, ze kterého vaše tělo pochází příjem potravy (HHN, 2018). Nejvyšší množství mají mastné ryby (jako losos, tuňák a makrela) a oleje z rybích jater. Hovězí játra, sýr a žloutky také obsahují trochu vitaminu D; tyto potraviny a tučné ryby mají obvykle vitamin D ve formě vitaminu D3. Některé houby a obohacené potraviny, například mléko, obsahují vitamin D ve formě vitamin D2 (NIH, n.d.).

Krevní testy ke kontrole vitaminu D.

V některých případech může váš poskytovatel zdravotní péče doporučit kontrolu hladiny vitaminu D; není zdravé mít příliš vysoké nebo příliš nízké hladiny. Současné pokyny však nedoporučují testování vitaminu D pro všechny - zejména proto, že testování může být nákladné a různé laboratoře mohou hladiny vitaminu D testovat nebo vykazovat různými způsoby.



reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.



je Cialis dostupný přes přepážku v USA
Zjistěte více

Odborníci doporučují testovat pouze u lidí s vysokým rizikem nedostatku vitaminu D, jako jsou populace s vysokým rizikem vzniku nízkých hladin nebo u lidí se známkami naznačujícími problém s vitaminem D. (Kennel, 2010). Nejlepším způsobem, jak zkontrolovat hladinu vitaminu D, je změřit množství 25-hydroxy vitaminu D (25 (OH) D) cirkulujícího v krevní oběh (Holick, 2011). 25 (OH) D se měří odebráním krve z paže a jejím odesláním do laboratoře k analýze.

Referenční rozsahy nejsou dobře stanoveny a mezi odborníky existují určité argumenty ohledně toho, jaké úrovně znamenají nedostatek. Podle Úřadu pro výživové doplňky NIH a Lékařského institutu (IOM) je hladina 25-hydroxy vitaminu D v nanomolech / litr (nmol / L) nebo nanogramech / mililitr (ng / ml) referenční r úhly jsou následující (NIH, n.d.):

Nedostatek vitaminu D. Méně než 30 nmol / L (12 ng / ml) *
Nedostatečný a potenciální nedostatek Mezi 30 nmol / L (12 ng / ml) a 50 nmol / L (20 ng / ml)
Adekvátní hladiny vitaminu D. Vyšší nebo rovné 50 nmol / L (20 ng / ml)
Vysoká (potenciál toxicity) Vyšší než 125 nmol / L (50 ng / ml)

* Endokrinní společnost má poněkud odlišnou míru nedostatku vitaminu D. Doporučují, aby byl nedostatek vitaminu D definován jako hladiny 25-hydroxyvitaminu D pod 50 nmol / L (20 ng / ml) a nedostatek vitaminu D jako 25-hydroxyvitamin D úrovně mezi 52,5–72,5 nmol / L (21–29 ng / ml) (Holick, 2011).

Jaké jsou výhody vitaminu D?

Váš poskytovatel zdravotní péče může doporučit, abyste podstoupili krevní testy ke kontrole hladin vitaminu D, zvláště pokud máte riziko nedostatku vitaminu D. Vitamin D je základní živina, protože se podílí na mnoha různých procesech v těle, včetně udržování hladiny vápníku, imunitního zdraví a dalších potenciálních výhod.

Zdraví kostí / prevence osteoporózy

Primární funkcí vitaminu D je pomoci vašemu střevu vstřebávat vápník a fosfát, a tím pracovat na udržení těchto hladin ve vhodných koncentracích. Vitamin D a vápník hrají zásadní roli v růstu a remodelaci kostí (neustálé budování a resorpce kosti). Když jsou hladiny vápníku nízké, vitamin D spouští zvýšenou absorpci vápníku z střevní trakt (Veldurthy, 2016). Pokud tento proces neposkytuje dostatek vápníku, vaše tělo uvolňuje hormony, které spouští rozpad kostí, aby se dostalo více vápníku do krve. Bez dostatku vitaminu D mohou být vaše kosti tenké a křehké (což se nazývá osteomalacie). Zdá se, že nedostatek vitaminu D hraje roli při osteoporóze u starších dospělých.

Může nedostatek vitaminu D způsobit přibývání na váze?

5 minut čtení

Zdraví imunitního systému

Na imunitních buňkách existují receptory vitaminu D. Tyto buňky mohou reagovat na vitamin D, zejména B buňky, T buňky a monocyty (Aranow, 2011). Nízké hladiny vitaminu D byly spojeny se zvýšeným rizikem infekce a vyšší šancí na autoimunitu nemoci (Aranow, 2011). Konkrétně je nedostatek vitaminu D spojován s tuberkulózou, infekcemi horních cest dýchacích (jako je chřipka) a astmatem, ale je zapotřebí více výzkumu v těchto oblastech (Chang, 2019).

jaký je rozdíl mezi neobřezaným a obřezaným

Ochrana před určitými druhy rakoviny

Některé observační studie naznačují, že vyšší hladiny vitaminu D souvisejí s nižšími hladinami některých druhů rakoviny, zejména prostaty, prsu a rakoviny tlustého střeva (Hansen, 2016). Vitamin D se podílí na regulaci genů, které řídí proliferaci, diferenciaci a smrt buněk - to jsou základní procesy ve zdravých i rakovinných buňkách rozvoj (NIH, n.d.). Celonárodní studie s více než 25 000 lidmi však neprokázala nižší výskyt rakoviny doplnění vitaminu D. (Manson, 2019).

Reguluje inzulín / snižuje riziko cukrovky

Cukrovka je celosvětový zdravotní problém, který postihuje miliony lidí. Vědci stále hledají způsoby, jak nejen léčit tento stav, ale také zabránit rozvoji cukrovky. Jednou z možností je pohled na roli, kterou může vitamin D hrát při cukrovce. Studie ukazují, že na buňkách pankreatu jsou receptory vitaminu D; tyto pankreatické buňky produkují inzulín, hormon zodpovědný za regulaci cukru v krvi.

Vitamin D může být také spojen s citlivostí na inzulín a zánětem, oba jsou ovlivněny cukrovkou. Některé observační studie naznačují, že nízké hladiny vitaminu D zvyšují riziko vzniku cukrovky. Celonárodní průzkum více než 25 000 lidí však ukázal, že lidé, kteří užívali doplňky vitaminu D, neměli nižší riziko cukrovky než ti, kteří užívali placebo pilulky (Pittas, 2019).

Kardiovaskulární zdraví

Srdeční onemocnění (také známá jako kardiovaskulární onemocnění) je podle USA hlavní příčinou úmrtí v USA CDC (CDC, 2017). Není tedy žádným překvapením, že vědci neustále hledají způsoby, jak pomoci lidem zlepšit jejich kardiovaskulární zdraví - a vitamin D může pomoci zlepšit kardiovaskulární zdraví. Receptory vitaminu D existují na buňkách srdečního svalu i na buňkách krevních cév, což naznačuje, že vitamin D může hrát roli v kardiovaskulárních funkcích.

Jedna studie zjistila, že nízké hladiny vitaminu D byly spojeny se srdečními chorobami a jejich rizikovými faktory, jako je vysoký krevní tlak, ischemická choroba srdeční a kardiomyopatie (zvětšené srdce) (Vacek, 2012). Celonárodní studie s více než 25 000 lidmi však neprokázala žádný rozdíl ve výskytu hlavních kardiovaskulárních příhod (jako srdeční infarkt, mrtvice nebo úmrtí na srdeční problémy) mezi těmi, kteří užívali vitamin D suplementace vs. placebo (Manson, 2019).

Síla

Vzhledem k tomu, že vitamin D je tak důležitý pro zdraví kostí a hladinu vápníku, není nerozumné se ptát, zda vitamin D může pomoci zlepšit vaši sílu. Dosavadní data však tuto teorii nepodporují. Klinická studie zkoumající, jak může doplnění vitaminu D ovlivnit minerální hustotu kostí (BMD) a sílu lidí, nezjistila žádné zlepšení pevnosti kostí přidáním vitaminu D v zdravých dospělých bez osteoporózy (Burt, 2019).

Další studie přezkoumala literaturu a zjistila, že užívání doplňků vitaminu D nezabrání zlomeninám kostí ani nezlepší kost hustota a síla (Bolland, 2018).

Nedostatek vitaminu D.

Jak vidíte, vitamin D je nezbytný pro udržení normálního fungování těla. Pokud nemáte dostatek vitaminu D (označovaný také jako nedostatek vitaminu D), mohou se u vás objevit zdravotní problémy. Přibližně jedna miliarda lidí na celém světě má nedostatek vitaminu D, což z něj činí globální problém veřejného zdraví (Sizar, 2020).

Ve Spojených státech přibližně 40% Američanů trpí nízkou úrovní Vitamín D. (Parva, 2018). Specifické populace mají vyšší riziko vzniku nízkých hladin vitaminu D, včetně starších dospělých, lidí s obezitou, obyvatel pečovatelských domů a hospitalizovaných pacientů (Sizar, 2020).

Lidé trpí nedostatkem vitaminu D v důsledku toho, že nepřijímají dostatek vitaminu D, problémy s absorpcí nebo se zbavují více živin, než byste měli. Například lidé s omezeným pobytem na slunci nebo lidé s onemocněním ledvin, které jim brání v přeměně vitaminu D na aktivní formu, mohou mít nižší hladinu vitaminu D úrovně (NIH, n.d.).

Jaké jsou normální hladiny vápníku?

1 minuta čtení

Také ti, kteří mají dietní omezení, jako jsou alergie na mléko nebo některé typy vegetariánství / veganství nebo problémy s malabsorpcí (jako bypass žaludku nebo Crohnova choroba), nemusí dostatek vitaminu D. Nakonec lidé s tmavší pokožkou mají více pigmentu melanin), zabraňující interakci ultrafialových paprsků s pokožkou za vzniku dostatečného množství vitaminu D. To může zvýšit riziko vzniku nedostatek vitaminu D. (Holick, 2011).

Většina lidí s nízkou hladinou vitaminu D je asymptomatická a nikdy si neuvědomuje, že existuje problém. Nízké hladiny vitaminu D po dlouhou dobu bohužel mohou vést k nízkým hladinám vápníku v krvi (hypokalcémie) a vysokým hladinám paratyroidního hormonu (hyperparatyreóza). Tyto abnormality mohou vést k příznakům, jako je bolest kostí, bolesti kloubů a svalů, slabost a křehké kosti (osteomalace a osteoporóza). Starší dospělí s nedostatkem vitaminu D mohou zaznamenat častější pády a zvýšené riziko zlomenina kosti s (Holick, 2011).

Na druhou stranu u dětí s nízkou hladinou vitaminu D se mohou vyvinout kostní deformity (známé také jako křivice) a mohou mít potíže stání a chůze (Holick, 2011). Naštěstí od příchodu mléka obohaceného o vitamin D (a dalších potravin) je dětská křivice ve Spojených státech poměrně vzácná.

jak dlouhé je ohnisko oparu

Závěr

Pokud vás znepokojuje váš stav vitaminu D, poraďte se se svým poskytovatelem zdravotní péče o tom, zda je testování vitaminu D pro vás to pravé, zvláště pokud spadáte do jedné z vysoce rizikových kategorií.

Reference

  1. Aranow, C. (2011). Vitamin D a imunitní systém. Journal Of Investigative Medicine, 59 (6), 881-886. doi: 10,2310 / jim.0b013e31821b8755 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21527855/
  2. Bolland, M., Gray, A., & Avenell, A. (2018). Účinky doplňku vitaminu D na zdraví pohybového aparátu: systematický přehled, metaanalýza a sekvenční analýza pokusů. The Lancet Diabetes & Endocrinology, 6 (11), 847-858. doi: 10,1016 / s2213-8587 (18) 30265-1 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30293909/
  3. Burt, L., Billington, E., Rose, M., Raymond, D., Hanley, D., & Boyd, S. (2019). Vliv doplňování vitaminu D ve vysokých dávkách na objemovou hustotu kostí a sílu kostí. JAMA, 322 (8), 736. doi: 10,1001 / jama.2019.11889 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31454046/
  4. Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC): FastStats - hlavní příčiny smrti. (2017). Citováno 1. července 2020, z https://www.cdc.gov/nchs/fastats/leading-causes-of-death.htm
  5. Chang, S., & Lee, H. (2019). Vitamin D a zdraví - chybějící vitamin u lidí. Pediatrics & Neonatology, 60 (3), 237-244. doi: 10.1016 / j.pedneo.2019.04.007 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31101452/
  6. Hansen, K., & Johnson, M. (2016). Aktualizace vitaminu D pro lékaře. Aktuální názor na endokrinologii a cukrovku a obezitu, 23 (6), 440-444. doi: 10,1097 / med,0000000000000288 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5042647/
  7. Holick, M., Binkley, N., Bischoff-Ferrari, H., Gordon, C., Hanley, D., & Heaney, R. a kol. (2011). Vyhodnocení, léčba a prevence deficitu vitaminu D: Směrnice klinické praxe endokrinní společnosti. The Journal Of Clinical Endocrinology & Metabolism, 96 (7), 1911-1930. doi: 10.1210 / jc.2011-0385 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21646368/
  8. Hormone Health Network (HHN) / Endocrine Society- Vitamin D. (listopad 2018) Citováno dne 1. července 2020 z https://www.hormone.org/your-health-and-hormones/glands-and-hormones-a-to-z/hormones/vitamin-d
  9. Kennel, K., Drake, M., & Hurley, D. (2010). Nedostatek vitaminu D u dospělých: Kdy testovat a jak se léčit. Mayo Clinic Proceedings, 85 (8), 752-758. doi: 10,4065 / mcp.2010.0138 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20675513/
  10. Manson, J., Cook, N., Lee, I., Christen, W., Bassuk, S., & Mora, S. a kol. (2019). Doplňky vitaminu D a prevence rakoviny a kardiovaskulárních chorob. New England Journal Of Medicine, 380 (1), 33-44. doi: 10,1056 / nejmoa1809944 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30415629/
  11. Národní instituty zdraví (NIH), Úřad doplňků stravy - vitamin D. (n.d.). Citováno 1. července 2020, z https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
  12. Parva, N. R., Tadepalli, S., Singh, P., Qian, A., Joshi, R., Kandala, H., Nookala, V. K., & Cheriyath, P. (2018). Prevalence nedostatku vitaminu D a souvisejících rizikových faktorů v populaci USA (2011-2012). Cureus, 10 (6), e2741. https://doi.org/10.7759/cureus.2741 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30087817/
  13. Pittas, A., Dawson-Hughes, B., Sheehan, P., Ware, J., Knowler, W., & Aroda, V. a kol. (2019). Suplementace vitaminu D a prevence diabetu 2. typu. New England Journal Of Medicine, 381 (6), 520-530. doi: 10,1056 / nejmoa1900906 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31173679/
  14. Sizar O, Khare S, Goyal A a kol. Nedostatek vitaminu D. [Aktualizováno 2020 28. dubna]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 leden-. Citováno 1. července 2020 z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK532266/
  15. Vacek, J. L., Vanga, S. R., Good, M., Lai, S. M., Lakkireddy, D., & Howard, P. A. (2012). Nedostatek vitaminu D a jeho doplňování a vztah ke kardiovaskulárnímu zdraví. The American Journal of Cardiology, 109 (3), 359-363. doi: 10.1016 / j.amjcard.2011.09.020 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22071212/
  16. Veldurthy, V., Wei, R., Oz, L., Dhawan, P., Jeon, Y., & Christakos, S. (2016). Vitamin D, homeostáza vápníku a stárnutí. Bone Research, 4 (1). doi: 10,1038 / boneres.2016.41 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5068478/
Vidět víc