Výhody vitaminu D: hrstka, kterou je třeba zvážit

Výhody vitaminu D: hrstka, kterou je třeba zvážit

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Na nedostatku vitaminu D není nic slunečného. To je bohužel situace 41,6% dospělých ve Spojených státech čelí, protože nemají dostatek slunečního svitu (Forrest, 2011). A lidé s tmavší kůží jsou vystaveni ještě vyššímu riziku; 82,1% afroameričanů a 69,2% hispánců nemá dost. Při těchto sazbách je to zjevně problém veřejného zdraví. Ale možná znalost výhod vitaminu D vám dá větší podnět ke zvýšení vašeho příjmu.



Životně důležité orgány

  • 41,6% dospělých ve Spojených státech nemá dostatek slunečního záření.
  • Střevo hraje klíčovou roli při vstřebávání vitaminu D a vaše játra a ledviny přeměňují D2 a D3 na aktivní formy.
  • Můžeme vyrábět Ds vystavením slunci díky UVB paprskům, ale riziko rakoviny kůže znamená zvýšení vašeho příjmu ve stravě a užívání doplňků vitaminu D je pravděpodobně nejbezpečnější možností prevence nedostatku.
  • Doporučené dietní dávky doporučují, aby každý ve věku od 1 do 70 let dostával 600 IU (mezinárodních jednotek) tohoto vitaminu denně (nebo 15 mcg). U osob nad 70 let se to zvyšuje na 700 IU (17,5 mcg).

Vitamin D (kalciferol) je ve skutečnosti skupina steroidů, které působí v těle jako hormony. Pro člověka existují dvě hlavní základní formy: vitamin D2 (ergokalciferol) a D3 (cholekalciferol). Je důležité si uvědomit, že každá forma vitaminu D nabízí stejné zdravotní výhody. Je to také vitamin rozpustný v tucích, což znamená, že je uložen v tukové tkáni vašeho těla a vstřebává se spolu s tuky ve vaší stravě. Můžeme vyrábět Ds vystavením slunci díky UVB paprskům, ale riziko rakoviny kůže znamená zvýšení vašeho příjmu ve stravě a užívání doplňků vitaminu D je pravděpodobně nejbezpečnější možností prevence nedostatku. (Překlad: Nedáváme vám výmluvu, abyste šli ven bez opalovacího krému.)

Ale prostě to, že nemáte nedostatek, vás nedostane ze zdravého rozumu. Vitamin D je pro vaše tělo natolik životně důležitý, s nímž jsou spojeny i nízké hladiny v krvi zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění (Judd, 2009), astma u dětí (Ali, 2017) a kognitivní porucha u starších dospělých (Kent, 2009). Ds jsou také nezbytné pro zdraví kostí, kritické buněčné funkce od buněčného růstu až po smrt a potenciálně i pro diabetické zdraví.

l-arginin pro ed recenze

reklama



Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistit více

11 výhod vitaminu D.

Je pravděpodobné, že vaše hladina vitaminu D není tam, kde by měla být, ale vždy je vhodné nechat si zkontrolovat čísla u lékaře. Příliš mnoho vitaminu D může být také nebezpečné, proto byste neměli začít brát žádný doplněk stravy, dokud nebudete vědět, kde stojíte. Vzhledem k tomu, že střevo hraje klíčovou roli při vstřebávání vitaminu D a vaše játra a ledviny přeměňují D2 a D3 na jejich aktivní formy, lidé trpící stavem ovlivňujícím kterýkoli z nich mohou mít problém s dostatkem živin. Pokud tedy trpíte zánětlivým onemocněním střev (například Crohnovou chorobou), celiakií, onemocněním jater nebo jste alkoholik, měli byste úzce spolupracovat se svým poskytovatelem zdravotní péče, abyste získali dostatek vitaminu prostřednictvím doplňků stravy a dodrželi doporučenou dietní dávku.



Mnoho studií zabývajících se účinností doplňků se navíc provádí pouze u konkrétních populací nebo u lidí, kteří již mají nedostatek vitaminu, jako jsou lidé, kteří mají nedostatek vitaminu D. Následující položky jsou některé z výhod, které mohou nastat u některých lidí, kteří užívají vitamin D, ale tyto výhody se nemusí vztahovat na všechny.

Chrání před chřipkou

Není lepší důvod začít sledovat příjem vitaminu D než přístup chřipkové sezóny. Sluneční vitamin reguluje váš imunitní systém a jedna studie zjistili, že suplementace vitaminem D může snížit vaše šance na chřipku (Urashima, 2010).

Snižuje pravděpodobnost MS

V některých oblastech je třeba provést další výzkum o výhodách vitaminu D. To je jeden z nich. Ale a studie našli souvislost mezi vyššími hladinami vitaminu D a nižším rizikem rozvoje roztroušené sklerózy (MS) (Munger, 2006). Další nalezen že sluneční vitamin může mít ochranný účinek na MS, ale tato souvislost byla zjištěna pouze s doplňky vitaminu D a ne s vitaminem D ve stravě (Munger, 2004).

Snižuje riziko srdečních onemocnění

Nedostatek vitaminu D je již dlouho spojené se zvýšeným rizikem srdečních onemocnění , hypertenze (vysoký krevní tlak), ischemická choroba srdeční, kardiomyopatie (která ztěžuje pumpování srdce) a srdeční selhání (Judd, 2008). Vědci si nejsou jisti, jak D ovlivňují zdraví srdce, ale pouze nedostatek dostatečného množství alkoholu vám dává zvýšené riziko. Jedna studie od roku 2012 zjistili, že nedostatečnost souvisí s kardiovaskulárními příhodami a nízkým přežitím, užívání doplňků podpořilo přežití, zejména u lidí s nízkou hladinou vitaminu D (Vacek, 2012).

Snížené riziko cukrovky

Vědci se už roky trápí nad vazbami mezi nedostatkem vitaminu D a rizikem cukrovky 2. typu. Studie z roku 2011 ukázala jasnou souvislost mezi inzulínovou rezistencí a rizikem vzniku cukrovky typu 2 a nízkou hladinou vitaminu (Kayanijil, 2010). Jiný předchozí výzkum však nesouhlasil. Navzdory doplňování v dávce 4 000 IU (mezinárodní jednotky) nebo 100 mcg po dobu tří let v jedné studii došlo pouze ke 2% rozdílu mezi skupinou, u které se vyvinul diabetes typu 2, a skupinou, u které nedocházelo (studie financovaná NIH zjistila, že vitamin D prevence cukrovky typu 2 u lidí s vysokým rizikem, 2019). Ale ještě více nedávná práce zjistila, že to možná je proto, že toto množství vitaminu D nebylo dostatečně vysoké. Studie z roku 2019 použil dávky 5000 IU (nebo 125 mcg) po dobu šesti měsíců. Zjistili, že tyto vysoké dávky stačily k tomu, aby významně snížily riziko pacientů s diabetem typu 2, kteří měli vysoce rizikový faktor (Lemieux, 2019).

Snižuje depresi

Nějakou dobu nebylo vědcům jasné, jak přesně jsou deprese a vitamin D spojeny, i když mezi slunečním vitaminem a úzkost a deprese (Armstrong, 2006). Ale jiný studie by to mohlo pomoci objasnit. Lidé trpící depresí sami uvedli zmírnění jejich příznaků, když jim vědci dostali doplňky vitaminu D (Jorde, 2008).

Zlepšuje zdraví kostí

Mnoho lidí ví, že vitamin D pomáhá budovat silné kosti, podporovat zdraví kostí a předcházet stavům, jako je osteoporóza - a že to všechno má něco společného s vápníkem. Ve skutečnosti vitamin D působí ve střevech na zvýšení absorpce vápníku. Ale také hraje roli v tom, jak naše tělo předělá kostní tkáň. Mezi nižšími existuje silná vazba hladiny vitaminu D v krevním séru a nízká kostní minerální hustota u žen v menopauze a po menopauze (Bener, 2015). A osteoporóza není jedinou podmínkou, které může pomoci zabránit. Nízké hladiny D mohou také u starších dospělých způsobit osteomalacii, měknutí kostí, což může pomáhají předcházet nebezpečným zlomeninám kostí (Sitta, 2009).

jak dlouho před retin funguje

Snižuje určité komplikace v těhotenství

Ženský vitamin D musí být zvýšen, když je těhotná. Většina prenatálních vitamínů však obsahuje pouze 400 IU Ds (nebo deset mikrogramů) a tyto dávky vitaminu D prostě nestačí, zvláště pokud je nízký příjem stravy. Jedna studie zjistili, že 4000 IU vitaminu bylo ve skutečnosti ideální pro zabránění nízkým hladinám těhotných žen (Hollis, 2011). Sluneční vitamin je nezbytný pro správný vývoj kostí dítěte, ale jiný studie také zjistili, že dostatek je spojen s mnohem nižším rizikem preeklampsie, vysokého krevního tlaku během těhotenství u očekávaných matek (Sasan, 2017).

Podporuje zdravé kojence a rozvoj raného dítěte

Stav vitaminu D je nezbytný pro zdravý růst dětí, a to i v děloze. Dostatek Ds je pro zdraví kostí životně důležitý kvůli jeho roli v absorpci vápníku a nedostatek souvisí s dýchacími potížemi, infekcí, alergiemi, sníženou imunitní funkcí a konkrétněji u dětí (Shin, 2013). Děti, které nemají dostatek slunečního záření, mají také vyšší riziko vzniku křivice, což je závažný stav charakterizovaný zastavením růstu a deformací kostí (Rauch, 2003).

Může pomoci předcházet určitým druhům rakoviny

Výzkum je také trochu roztržený (Young, 2018). Víme, že jedna role vitaminu D hraje roli v růstu buněk. A nějaký studie zjistili, že jejich dostatek může pomoci předcházet rakovině prostaty, prsu a tlustého střeva (Trump, 2018). Například v případě rakoviny prsu se předpokládá, že vitamin D. pomáhá při normálním růstu prsních buněk a může dokonce zastavit růst rakovinných buněk (Nízká hladina vitaminu D a riziko rakoviny prsu, 2016). I když vědcům trvá déle, než dospějí ke stejnému závěru o prevenci, vypadá to, že existuje přínos související s rakovinou, na kterém se shodují minulé studie. Metaanalýza 10 klinických hodnocení z roku 2019 zjistili, že u pacientů s již diagnostikovanou formou suplementace vitamínem D bylo nižší riziko úmrtí na rakovinu (Samji, 2019).

Pomáhá zlepšit kognitivní funkce

Ženy, kterým byly podávány doplňky vitaminu D v a Studie z roku 2019 ukázaly zlepšení učení a paměti, ale mělo to vedlejší účinek: Jejich reakční doba byla pomalejší (Castle, 2019). A dřívější výzkum byl více zaměřen na prevenci kognitivního poklesu, který přichází se stářím, než na zlepšení duševního fungování. Nízký stav vitaminu D skutečně je spojené se zrychlenou ztrátou kognitivních funkcí (konkrétně epizodická paměť a výkonné funkce) (Miller, 2015). Možná by stálo za to sledovat hladinu v krvi, takže se toho, co máte, držte co nejdéle.

Místní léčba může pomoci při léčbě psoriázy

Tento základní vitamin má protizánětlivé vlastnosti, které vědci věří může pomoci při léčbě psoriázy (chronického autoimunitního stavu), pokud se užívá jako doplněk (Fu, 2011). Nabízí však také výhody při lokálním použití. Ds mají ruku v buněčném růstu a mohou ho skutečně zpomalit. Topické léčby psoriázy s použitím vitaminu D to využívají a pomáhají ředit plaketu na stávajících světlicích. Je však třeba poznamenat, že to není pro prevenci nových vzplanutí.

Jak získat dostatek vitaminu D.

Zdravotničtí pracovníci nemohou bezpečně doporučit žádnou dobu na přímém slunečním světle bez opalovacího krému. To znamená, že nejlepší možnosti, jak dostatek D, jsou doplňky a změny životního stylu, které do vaší stravy zapracují více potravin s obsahem vitaminu D. Před zahájením doplňků si nechte zkontrolovat stav vitaminu D pomocí krevního testu, protože příliš mnoho může být také nebezpečné. Doporučené dietní dávky doporučují, aby každý ve věku od 1 do 70 let dostával 600 IU (mezinárodních jednotek) tohoto vitaminu denně (nebo 15 mcg). U osob nad 70 let se to zvyšuje na 700 IU (17,5 mcg).

Pokud to zní jako příliš mnoho vitaminu D na to, abyste zapracovali do své každodenní stravy, můžete si být jisti, že tato čísla zasáhnete pouze prostřednictvím jídla. Lidé, kteří si pochutnávají na tučných rybách, jako jsou sardinky a makrely, to přijdou obzvláště jednoduché, stejně jako ti, kteří si do skříňky doplňků přidávají olej z tresčích jater (vynikající zdroj vitaminu D). Zdroje potravy však zahrnují také běžné položky, jako jsou vaječné žloutky a mléčné výrobky, jako je mléko a sýr. Obohatené potraviny, jako je pomerančový džus a některé snídaňové cereálie, jsou také dobrým zdrojem vitaminu D. Vitamin D3 nemusí být vhodný pro vegetariány a vegany, protože se většinou nacházejí v živočišných produktech (až na některé výjimky), ale doplňky D2 jsou vhodné pro vegany a nabízejí stejné zdravotní výhody.

Reference

  1. Ali, N. S. a Nanji, K. (2017). Přehled úlohy vitaminu D při astmatu. Cureus. doi: 10,7759 / Cureus.1288, https://www.cu r eus.com/articles/7343-a-review-on-the-role-of-vitamin-d-in-asthma
  2. Armstrong, D. J., Meenagh, G. K., Bickle, I., Lee, A. S. H., Curran, E. S. a Finch, M. B. (2006). Nedostatek vitaminu D je spojen s úzkostí a depresí fibromyalgie. Clinical Rheumatology, 26 (4), 551–554. doi: 10,1007 / s10067-006-0348-5, https://link.springer.com/article/10.1007/s10067-006-0348-5
  3. Bener, A., & Saleh, N. (2015). Nízký obsah vitaminu D a hustota kostních minerálů s depresivními příznaky u žen v menopauze a po menopauze. Journal of Mid-Life Health, 6 (3), 108. doi: 10.4103 / 0976-7800.165590, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26538987
  4. Castle, M., Fiedler, N., Pop, L. C., Schneider, S. J., Schlussel, Y., Sukumar, D.,… Shapses, S. A. (2019). Tři dávky vitaminu D a kognitivní výsledky u starších žen: dvojitě zaslepená randomizovaná kontrolovaná studie. The Journals of Gerontology: Series A. doi: 10.1093 / gerona / glz041, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30951148
  5. Forrest, K. Y., & Stuhldreher, W. L. (2011). Prevalence a korelace nedostatku vitaminu D u dospělých v USA. Výživový výzkum, 31 (1), 48–54. doi: 10.1016 / j.nutres.2010.12.001, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21310306
  6. Fu, L. W. a Vender, R. (2011). Systémová role vitaminu D při léčbě psoriázy a metabolického syndromu. Dermatologický výzkum a praxe, 2011, 1–4. doi: 10.1155 / 2011/276079, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3130965/
  7. Hollis, B.W., Johnson, D., Hulsey, T.C., Ebeling, M., & Wagner, C.L. (2011). Erratum: Suplementace vitaminu D během těhotenství: Dvojitě zaslepená, randomizovaná klinická studie bezpečnosti a účinnosti. Journal of Bone and Mineral Research, 26 (12), 3001–3001. doi: 10,1002 / jbmr.537, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21706518
  8. Jorde, R., Sneve, M., Figenschau, Y., Svartberg, J., & Waterloo, K. (2008). Účinky doplňování vitaminu D na příznaky deprese u osob s nadváhou a obezitou: randomizovaná dvojitě zaslepená studie. Journal of Internal Medicine, 264 (6), 599–609. doi: 10.1111 / j.1365-2796.2008.02008.x, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18793245
  9. Judd, S.E., a Tangpricha, V. (2009). Nedostatek vitaminu D a riziko kardiovaskulárních onemocnění. The American Journal of the Medical Sciences, 338 (1), 40–44. doi: 10.1097 / květen 0b013e3181aaee91, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19593102
  10. Kayaniyil, S., Retnakaran, R., Knight, J. A., Qi, Y., Perkins, B. A., Harris, S. B.,… Hanley, A. J. (2010). Sdružení vitaminu D s rezistencí na inzulín a dysfunkcí buněk u subjektů s rizikem cukrovky typu 2: reakce na Muscogiuri et al. Diabetes Care, 33 (7). doi: 10,2337 / dc10-0729
  11. Kent, S., Mcclure, L., Crosson, W., Arnett, D., Wadley, V. a Sathiakumar, N. (2011). Vliv expozice slunečnímu záření na kognitivní funkce u depresivních a nedepresivních účastníků. Sociální práce a komunitní praxe, 235–256. doi: 10.1201 / b13134-14, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19638195
  12. Lemieux, P., Weisnagel, S. J., Caron, A. Z., Julien, A.-S., Morisset, A.-S., Carreau, A.-M.,… Gagnon, C. (2019). Účinky šestiměsíčního doplňování vitaminu D na citlivost a sekreci na inzulín: randomizovaná, placebem kontrolovaná studie. European Journal of Endocrinology, 181 (3), 287–299. doi: 10.1530 / eje-19-0156, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31344685
  13. Nízké hladiny vitaminu D a riziko rakoviny prsu. (2016, 30. srpna). Citováno 31. října 2019, z https://www.breastcancer.org/risk/factors/low_vit_d
  14. Miller, J. W., Harvey, D. J., Beckett, L. A., Green, R., Farias, S. T., Reed, B. R.,… Decarli, C. (2015). Stav vitaminu D a míry kognitivního poklesu v mnohonárodnostní kohortě starších dospělých. JAMA Neurology, 72 (11), 1295. doi: 10,1001 / jamaneurol.2015.2115, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26366714
  15. Munger, K. L., Zhang, S. M., Oreilly, E., Hernan, M. A., Olek, M. J., Willett, W. C., & Ascherio, A. (2004). Příjem vitaminu D a výskyt roztroušené sklerózy. Neurology, 62 (1), 60–65. doi: 10.1212 / 01.wnl.0000101723.79681,38, https://n.neurology.org/content/62/1/60.short
  16. Munger, K. L., Levin, L. I., Hollis, B. W., Howard, N. S., & Ascherio, A. (2006). Úrovně 25-hydroxyvitaminu D v séru a riziko roztroušené sklerózy. Jama, 296 (23), 2832. doi: 10,1001 / jama.296.23.2832, https://jamanetwork.com/journals/jama/fullar Article/204651
  17. Rauch, F. (2003). Rachitická kost. Vývoj endokrinního systému s vitaminem D a křivicí, 69–79. doi: 10.1159 / 000072770
  18. Samji, V., Haykal, T., Zayed, Y., Gakhal, I., Veerapaneni, V., Obeid, M.,… Danish, R. (2019). Role doplňku vitaminu D pro primární prevenci rakoviny: Metaanalýza randomizovaných kontrolovaných studií. Journal of Clinical Oncology, 37 (15_suppl), 1534–1534. doi: 10.1200 / jco.2019.37.15_suppl.1534, https://ascopubs.org/doi/abs/10.1200/JCO.2019.37.15_suppl.1534
  19. Sasan, S. B., Zandvakili, F., Soufizadeh, N., & Baybordi, E. (2017). Účinky doplňku vitaminu D na prevenci recidivy preeklampsie u těhotných žen s preeklampsií v anamnéze. Porodnictví a gynekologie International, 2017, 1–5. doi: 10.1155 / 2017/8249264, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28912817
  20. Shin, Y. H., Shin, H. J. a Lee, Y.-J. (2013). Stav vitaminu D a zdraví dětství. Korean Journal of Pediatrics, 56 (10), 417. doi: 10,3345 / kjp.2013.56.10.417, https://europepmc.org/article/med/24244209
  21. Sitta, M. D. C., Cassis, S. V., Horie, N. C., Moyses, R. M., Jorgetti, V., & Garcez-Leme, L. E. (2009). Osteomalace a nedostatek vitaminu D u starších osob. Clinics, 64 (2), 156–158. doi: 10,1590 / s1807-59322009000200015, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles / Str MC2666480 /
  22. Trump, D. L. a Aragon-Ching, J. B. (2018). Vitamin D u rakoviny prostaty. Asian Journal of Andrology, 20 (3), 244–252. doi: 10.4103 / aja.aja_14_18, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29667615
  23. Urashima, M., Segawa, T., Okazaki, M., Kurihara, M., Wada, Y., & Ida, H. (2010). Randomizovaná studie doplňování vitaminu D k prevenci sezónní chřipky A u školáků. American Journal of Clinical Nutrition, 91 (5), 1255–1260. doi: 10.3945 / ajcn.2009.29094, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20219962
  24. Vacek, J. L., Vanga, S. R., Good, M., Lai, S. M., Lakkireddy, D., & Howard, P. A. (2012). Nedostatek vitaminu D a jeho doplnění a vztah ke kardiovaskulárnímu zdraví. The American Journal of Cardiology, 109 (3), 359–363. doi: 10.1016 / j.amjcard.2011.09.020, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22071212
  25. Young, M., & Xiong, Y. (2018). Vliv vitaminu D na riziko a léčbu rakoviny: Proč variabilita ?. Trendy ve výzkumu rakoviny, 13, 43–53, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6201256/
Vidět víc