Toto je 6 příznaků nedostatku selenu

Toto je 6 příznaků nedostatku selenu

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Selen zní jako smyšlené slovo, které popisuje posedlost lidí Selenou Gomez. Ale jak si možná myslíte, že k tomu potřebujeme slovo - odmítáme vážit jakýmkoli způsobem - potřebujeme tento základní minerál více. Selen se podílí na procesech v celém těle, ale tento stopový prvek si nemůžeme vyrobit sami - to znamená, že musíme denně dostávat dostatek selenu prostřednictvím stravy nebo doplňků stravy. Mnoho z jeho zdravotních výhod přináší proteiny obsahující selen, nazývané selenoproteiny; včetně jednoho volaného glutathionperoxidáza (Labunskyy, 2014). Ale stejně jako fandom může být příliš mnoho z této dobré věci nebezpečné.

Selen hraje důležitou roli v našem endokrinním, imunitním a kardiovaskulárním systému. Selen se také nachází v vysoké koncentrace ve štítné žláze , který je zodpovědný za udržování hučení našeho metabolismu. Ve skutečnosti jsou enzymy, které převádějí hormon štítné žlázy, tyroxin (T4) na trijodtyronin (T3), závislé na selenu (Shreenath, 2019). Tento stopový prvek se dokonce podílí na syntéze DNA. Pokud to nestačí k tomu, aby vás přesvědčilo, že si zaslouží mít vlastní skupinu fanoušků, je selen rozhodující také pro reprodukci a chrání před infekcí.

Dospělí nepotřebují mnoho selenu, ale potřebujeme nějaké, abychom udrželi hlavní systémy v našem těle fungující tak, jak by měly. Doporučená denní dávka (RDA) pro dospělé starší 14 let potřebuje 55 mikrogramů (mcg) denně , i když toto číslo vyskočí na 60 mcg u těhotných žen a 70 mcg u kojících žen (Office of Dietary Supplement, 2019).



Životně důležité orgány

  • Selen je stopový prvek a základní minerál, který si sami nevyrábíme.
  • Tato mikroživina se podílí na našem endokrinním, imunitním a kardiovaskulárním systému.
  • Mnoho proteinů, které plní funkce v celém našem těle, potřebuje selen, aby fungoval.
  • Nedostatek selenu může způsobit nespecifické příznaky, jako je únava a mozková mlha.
  • Ale také to způsobuje vážné problémy, jako je neplodnost, a může dokonce zesílit účinek určitých virů, pokud se nakazíte.
  • Hladiny selenu v krvi lze korigovat pomocí doplňků nebo zdrojů potravy.

Co potřebujete vědět o nedostatku selenu

Stav selenu se v jednotlivých regionech velmi liší. Je to proto, že obsah selenu v našich potravinách je určen tím, kolik tohoto minerálu bylo v půdě, ve které rostlo. Některé oblasti Spojených států mají více půdy bohaté na selen než jiné, ale Evropa má tendenci mít nižší hladinu selenu než Amerika. Nízký půdní selen, a tedy vyšší šance na nedostatek, je častější u Východní Evropa, Čína a Nový Zéland (Shreenath, 2019). V případě Nového Zélandu , to se změnilo poté, co země začala dovážet pšenici s vysokým obsahem selenu (Office of Dietary Supplement, 2019). Finsko zaujalo podobný přístup a začalo do svého hnojiva přidávat selen.

Tento nedostatek selenu v půdě může dokonce ovlivnit dobytek. U ovcí, koz a skotu, které konzumují stravu s nedostatkem selenu a vitaminu E, se může vyvinout stav nazývaný onemocnění bílých svalů, při kterém svaly degenerují z oxidačního poškození.

Na celém světě má nedostatek selenu 500 až 1 miliardu lidí (Shreenath, 2019). Ve Spojených státech a Kanadě je nedostatek selenu velmi vzácný, ale existují skupiny lidí, kteří jsou vystaveni vyššímu riziku. Lidé podstupující dialýzu mají větší šanci na rozvoj nedostatku, stejně jako lidé žijící s HIV. Gastrointestinální stavy, jako je Crohnova choroba a celiakie, mohou také lidem ztěžovat vstřebávání selenu, který potřebují.

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže



jak mohu zvětšit svůj penis

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistit více

Známky a příznaky nedostatku selenu

Co tedy prožívá jedinec s nedostatkem selenu? Pokud nemáte dostatek stopového minerálu, zde je několik známek, se kterými se můžete setkat. Každý je však jiný a je důležité si uvědomit, že můžete mít nedostatek a můžete se setkat pouze s některými z těchto příznaků. Samotný nedostatek selenu navíc obvykle nezpůsobuje příznaky ani nemoci. Aby se cokoli z níže uvedeného vyskytlo, jsou obvykle také přítomny další stresy (například další nutriční nedostatky).

Únava

Tento nespecifický příznak je bohužel zcela běžný s řadou minerálních nedostatků. Často se také uvádí s nedostatkem selenu a může souviset s rolí, kterou tento minerál hraje při normální funkci štítné žlázy.



Mlha duševní stav

Mentální mlha se může stát, pokud váš příjem selenu poklesne dostatečně nízko, aby způsobil nedostatek. Tento příznak je také nespecifický, ale může pomoci vašemu poskytovateli zdravotní péče diagnostikovat vás, pokud je zvažován v kombinaci s jinými příznaky. Jedna studie zjistili, že nízké hladiny selenu byly spojeny s horší funkcí kognitivních testů u starších dospělých, ačkoli vědci tvrdí, že je zapotřebí dalšího výzkumu (Shahar, 2010).

jak zvýšit objem ejakulace spermií

Oslabený imunitní systém

Nízké hladiny selenu mohou zvýšit náchylnost k infekčním chorobám nebo dokonce změnit jiné neškodné patogeny na život ohrožující nemoci. Vědci se domnívají, že k tomu došlo v případě Keshanovy choroby, která si získala pozornost poté, co zasáhla oblast Číny, kde byla v půdě obzvláště nedostatek selenu. Toto onemocnění je způsobeno nedostatkem selenu v kombinaci s infekcí coxsackievirem (virus odpovědný za onemocnění rukou, nohou a úst). Výzkum odhalen že nedostatek selenu zesiluje schopnost viru způsobit kardiotoxicitu, stav, při kterém dochází k poškození srdečního svalu, které může ohrozit průtok krve (Levander, 2000).

Ztráta vlasů

Hormon štítné žlázy hraje důležitou roli v našem růstu a regeneraci vlasů (Gutkind, 2015). Bez selenu, produkce hormonu štítné žlázy je zpomalena (Ventura, 2017). Buňky ve vlasových folikulech reagují na tento pokles hormonu štítné žlázy a vaše vlasy mohou vypadávat rychleji než obvykle.

Svalová slabost

Když myslíme na svaly, myslíme konkrétně na naše kosterní svaly a zapomínáme na naše srdeční svaly. Poruchy kosterního svalstva, které způsobují slabost, bolest a únavu byly hlášeny u pacientů s nízkou hladinou selenu (Chariot, 2003). Je však také známo, že nedostatek selenu ovlivňuje srdeční svaly, jako je tomu v případě Keshanovy choroby. Může se také objevit svalová slabost pacienti dostávající parenterální výživu (když jsou krmeni výživou intravenózním podáním a úplně obcházejí trávicí systém), protože tekutá výživa má v této mikroživině tendenci být nízká (Baptista, 1984).

Neplodnost

Nedostatky této mikroživiny mohou způsobit nejen problémy s neplodností, ale také problémy během těhotenství, pokud je žena schopná otěhotnět. Existuje korelace mezi hladiny selenu a plodnost , ale nízké hladiny v časných stádiích těhotenství jsou také spojeny s potratem, nízkou porodní hmotností a poškozením imunitního a nervového systému plodu (Pieczyńska, 2015).

Diagnóza nedostatku selenu

Diagnózu nedostatku selenu lze provést krevním testem, který ukázal nedávný příjem selenu. Lze také odebrat vzorky vlasů nebo nehtů, což poskytuje lepší indikaci dlouhodobého stavu selenu. Dalším testem, který může váš zdravotník udělat, je otestovat hladinu glutathionperoxidázy nebo jiných selenoproteinů, které vyžadují selen, aby fungoval.

Léčba nedostatku selenu

Oprava nízkého selenu vyžaduje zvýšený příjem potravy, doplňování selenu nebo jejich kombinaci. Doplňky selenu, obvykle vyrobené ze seleničitanu sodného nebo l-selenomethioninu, mohou být používány zdravotnickými pracovníky, pokud je nedostatek závažný. Jinak může stačit užívání multivitaminu nebo přidání potravinových zdrojů dietního selenu k tomu, aby se selén v séru dostal na zdravou úroveň.

Rostlinné zdroje selenu obsahují selenomethionin, formu selenu, která je z 90% biologicky dostupná (Sheenath, 2019). Maso, mořské plody a mléčné výrobky jsou dobrým zdrojem, i když vegani se mohou potýkat s dosažením referenčních příjmů z potravy pouze prostřednictvím jídla. Jakmile se však hladina selenu vrátí do zdravého rozmezí, může stačit jeden brazilský ořech (nejúčinnější potravinový zdroj tohoto stopového minerálu) několikrát týdně, aby zůstal stabilní. Přečtěte si více o nejlepších zdrojích selenu v potravinách tady .

Vždy byste však měli mluvit se zdravotníkem, který dokáže posoudit vaše individuální potřeby. Pro některé lidi je ještě důležitější mít zdravou hladinu selenu a případně rychleji napravit nedostatky. To zahrnuje lidi s uzlinami štítné žlázy, stavy štítné žlázy, jako je Gravesova choroba, oslabený imunitní systém nebo rakovina.

Jakmile váš poskytovatel zdravotní péče navrhne dávkování a doplnění, řiďte se lékařskou radou, kterou dostanete. Je důležité mít na paměti, že rozsah optimálního denního příjmu selenu je užší než u jiných minerálů. Zatímco suplementace může být prospěšná pro ty, kteří mají nízký příjem, suplementace může způsobit problémy u těch, kteří mají normální nebo vysoký příjem. Selenóza nebo toxicita selenu je nebezpečná a může způsobit nežádoucí účinky, jako je vypadávání vlasů, únava, nevolnost a zvracení.

Reference

  1. Baptista, R. J., Bistrian, B. R., Blackburn, G. L., Miller, D. G., Champagne, C. D. a Buchanan, L. (1984). Stav neoptimálního selenu u pacientů s domácí parenterální výživou s resekcemi tenkého střeva. Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, 8 (5), 542–545. doi: 10.1177 / 0148607184008005542, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6436528
  2. Chariot, P., & Bignani, O. (2003). Poruchy kosterního svalstva spojené s nedostatkem selenu u lidí. Muscle & Nerve, 27 (6), 662–668. doi: 10,1002 / mus.10304, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mus.10304
  3. Contreras-Jurado, C., Lorz, C., García-Serrano, L., Paramio, J. M., & Aranda, A. (2015). Signalizace hormonu štítné žlázy řídí funkci kmenových buněk vlasového folikulu. Molecular Biology of the Cell, 26 (7), 1263–1272. doi: 10,1091 / mbc.e14-07-1251, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4454174/
  4. Labunskyy, V. M., Hatfield, D. L. a Gladyshev, V. N. (2014). Selenoproteiny: Molekulární dráhy a fyziologické role. Fyziologické recenze, 94 (3), 739–777. doi: 10.1152 / physrev.00039.2013, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24987004
  5. Levander, O. A. (2000). Spojení Selenium-Coxsackievirus: Kronika spolupráce. The Journal of Nutrition, 130 (2). doi: 10,1093 / jn / 130.2.485s, https://academic.oup.com/jn/article/130/2/485S/4686512
  6. Úřad doplňků stravy - selen. (n.d.). Citováno 18. prosince 2019, z https://ods.od.nih.gov/factsheets/Selenium-HealthProfessional/ .
  7. Pieczyńska, J., & Grajeta, H. (2015). Úloha selenu v početí a těhotenství člověka. Journal of Trace Elements in Medicine and Biology, 29, 31–38. doi: 10.1016 / j.jtemb.2014.07.003, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25175508
  8. Shahar, A., Patel, K. V., Semba, R. D., Bandinelli, S., Shahar, D. R., Ferrucci, L., & Guralnik, J. M. (2010). Plazmový selen pozitivně souvisí s výkonem v neurologických úlohách posuzujících koordinaci a motorickou rychlost. Movement Disorders, 25 (12), 1909–1915. doi: 10,1002 / mds.23218, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3270688/
  9. Shreenath, A. P., & Dooley, J. (2019). Nedostatek selenu. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482260/
  10. Ventura, M., Melo, M. a Carrilho, F. (2017). Selenium a onemocnění štítné žlázy: od patofyziologie k léčbě. International Journal of Endocrinology, 2017, 1-9. doi: 10.1155 / 2017/1297658, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28255299
Vidět víc