Těchto 5 chování může snížit riziko vzniku chřipky

Těchto 5 chování může snížit riziko vzniku chřipky

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Vyvinuto ve spolupráci s


Chřipka (chřipka) je běžná virová infekce ve Spojených státech, chřipková sezóna trvá od října do března. Míra infekce má tendenci k vrcholu v únoru. V chřipkové sezóně 2018–2019 odhaduje Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC), že bylo infikováno téměř 42,9 milionu lidí, 647 000 lidí bylo hospitalizováno a více než 61 000 lidí bylo virem zabito, říká Dr. Patrick J. Kenney, DO, FACOI, který má dvouplášťovou certifikaci pro interní lékařství a infekční choroby. Chřipková sezóna se odehrává jednou ročně a rok od roku na nás mohou působit různé kmeny viru chřipky.

Přestože je každý rok nakaženo mnoho lidí, úmrtnost na chřipku je relativně nízká. V průměru za posledních deset let chřipka zabila 0,1% infikovaných lidí ( Rytíř, 2020 ). CDC odhaduje, že během chřipkové sezóny 2019–2020 bylo hospitalizováno 410 000–740 000 lidí a 24 000–62 000 lidí zemřelo ( CDC, 2020 ).



5 chování, které mohou snížit riziko vzniku chřipky

Umyj si ruce

Dodržování správné hygieny rukou je jednou z nejlepších věcí, které můžete udělat, abyste snížili riziko nákazy chřipkou. To znamená umýt si ruce mýdlem a teplou vodou po celých 20 sekund - nebo čas, který zabere dvakrát šťastné narozeniny od začátku do konce - po odchodu na toaletu, po kašlání nebo kýchání, před jídlem a před dotykem úst , nos nebo oči. Ačkoli je vaší nejlepší volbou ruční mytí, Kenney říká, že dezinfekční prostředek na ruce může také fungovat, pokud má více než 60% koncentraci alkoholu. Mělo by se však používat pouze v případě, že mýdlo a voda nejsou k dispozici.

Vyhněte se velkým davům

Chřipka se přenáší kapkami dýchacích cest. Často hovoříme o chřipce tím, že jsme v těsném kontaktu s někým, kdo je nemocný, ale to proto, že to zvyšuje vaše šance na vystavení těmto kapičkám, které mohou viset ve vzduchu až deset minut. Čím více lidí jste kolem, tím vyšší je riziko expozice chřipce. Pamatujte, že chřipka prochází latentní fází. Během této doby může být někdo nemocný a infikovat ostatní lidi, aniž by projevil jakékoli příznaky infekce.



Získejte každoroční očkování proti chřipce

Chřipková sezóna přichází každý rok mezi koncem října a březnem a virové kmeny způsobující sezónní chřipku se rok od roku mění. To znamená, že je důležité očkovat proti chřipce každou chřipkovou sezónu na ochranu proti kmenům, které v současné době postihují lidi (místo toho, abychom se spoléhali na loňský snímek, který pomůže letos). Přehled 20 studií zjistil, že očkování během současné a předchozí chřipkové sezóny může podpořit imunitu proti určitým kmenům viru ( Ramsay, 2019 ).

Ale i když chytíte virus chřipky, získání vakcíny může snížit závažnost vašich příznaků. Předchozí studie prokázaly, že vakcína snižuje riziko hospitalizace u dětí a úmrtí dospělých na chřipku ( IDSA, 2019 ). Kenney říká, že hlavní čas pro získání vakcíny je v říjnu nebo listopadu, protože vakcína může trvat několik týdnů, než začne být účinná. Ale dostat vakcínu později v chřipkové sezóně je stále užitečnější, než ji úplně vynechat. Nezapomeňte informovat svého poskytovatele zdravotní péče, pokud máte alergii na vejce nebo jste v minulosti měli alergickou reakci na chřipku. Lidé s alergií na vejce jsou obecně stále schopni očkovat proti chřipce, ale musí tak učinit v lékařském prostředí, kde je mohou sledovat odborníci ( CDC, 2019 ).

Udržujte silné tělo / imunitní systém

Mnoho faktorů, které přispívají k silnému imunitnímu systému a pomáhají při prevenci chřipky, jsou faktory životního stylu. Mnoho z toho spočívá v návycích, které podporují celkové dobré zdraví a zároveň posilují imunitní odpověď, jako je dostatek spánku, pravidelné cvičení a stravování s vysokým obsahem živin, které poskytuje dostatečné množství kalorií. Existují specifické vitamíny a minerály, které podporují silný imunitní systém, a pití alkoholu může také pomoci.

Přestat kouřit

Nejen, že je odvykání kouření vždy dobrým nápadem pro vaše celkové zdraví, ale také to může snížit vaše riziko nákazy chřipkou už za pár týdnů. Vaše tělo začne produkovat více řasinek během několika týdnů po ukončení kouření, vysvětluje Kenney a dodává, že tyto řasinky jsou zodpovědné za to, že nám umožňují vykašlat hlen, který by se jinak zachytil v hlubších plicních prostorech, které by předisponovaly pacienta k zápalu plic a horší klinické výsledky.

Může vám ale také pomoci zahnat počáteční infekci. Malá studie zjistila, že během jednoho měsíce po ukončení kouření se zvýšila hladina přirozených zabijáckých (NK) buněk účastníků, což je typ imunitní buňky, která pomáhá bojovat proti infekci. Účastníci, kteří pokračovali v kouření, nevykazovali stejný nárůst ( Meliska, 1995 ).



Jak zůstat zdraví, pokud je někdo jiný ve vašem domě nemocný

Udržování bezpečné vzdálenosti od viditelně nemocných lidí je snadný způsob, jak snížit riziko infekce, zdůrazňuje Kenney. Ale je to těžší, když je někdo ve vašem domě nemocný. Pokud je to možné, zkuste se vyhnout přímému vzájemnému kontaktu. Může to zahrnovat pobyt nemocného v jiné místnosti nebo používání kuchyně / koupelny v různé době.

Zatímco je infikovaná osoba v izolaci, můžete provést další měření, abyste snížili pravděpodobnost chřipky. Dezinfikujte povrchy 70% ethanolem (alkoholem) čisticím prostředkem, který lze zakoupit komerčně. Rovněž lze použít roztoky bělidla nebo chlornanu sodného. Všechny z nich jsou účinné při inaktivaci (nebo zabíjení) chřipkových virů, které žijí na površích ze skla, kovu a plastu. Zaměřte se na vysoce dotykové povrchy, jako jsou kliky a kliky dveří, klávesnice a elektronická zařízení s dezinfekčním prostředkem. Povzbuďte je, aby pro kýchání a kašel používali správnou etiketu ( CDC, 2016 ). Pokud s nimi potřebujete být v místnosti, vhodná maska ​​(respirátor N95) může snížit riziko, že ji chytíte, pokud ji zlikvidujete správně.

Jak zabránit šíření chřipky, pokud ji již máte

Pokud vám je nevolno, zůstaňte doma z práce nebo ze školy. Jakmile se u vás objeví příznaky, kontaktujte zdravotnického pracovníka. Pokud máte chřipku, mohou antivirotika zkrátit dobu chřipky, pokud se podají do 48 hodin. Můžete se také léčit doma s podpůrnou péčí, jako je užívání acetaminofenu na horečku a pití velkého množství tekutin. Omezte co nejvíce kontakt s jinými lidmi žijícími ve vašem domě nebo bytě.

Pokud žijete doma se svou rodinou, můžete také členy rodiny povzbudit, aby dodržovali správnou hygienu rukou a otírali povrchy, se kterými byste přišli do styku, než se vaše příznaky objeví.

Reference

  1. Chřipková sezóna USA 2019-2020: Předběžné odhady zátěže. (2020, 28. února). Citováno z https://www.cdc.gov/flu/about/burden/preliminary-in-season-estimates.htm
  2. CDC: Kašel a kýchání. (2016, 26. července). Citováno z https://www.cdc.gov/healthywater/hygiene/etiquette/coughing_sneezing.html
  3. Chřipková vakcína a lidé s alergiemi na vejce. (2019, 25. listopadu). Citováno 3. března 2020 z https://www.cdc.gov/flu/prevent/egg-allergies.htm
  4. Knight, V. (2020, 2. března). Při výměně informací o koronaviru se šéf vnitřní bezpečnosti mýlí s úmrtností na chřipku. Citováno z https://khn.org/news/fact-check-coronavirus-homeland-security-chief-flu-mortality-rate/
  5. Meliska, C. J., Stunkard, M. E., Gilbert, D. G., Jensen, R. A. a Martinko, J. M. (1995). Imunitní funkce u kuřáků cigaret, kteří přestali kouřit po dobu 31 dnů. Journal of Allergy and Clinical Immunology, 95 (4), 901–910. doi: 10,1016 / s0091-6749 (95) 70135-4, https://www.jacionline.org/article/S0091-6749(95)70135-4/fulltext
  6. Ramsay, L. C., Buchan, S. A., Stirling, R. G., Cowling, B. J., Feng, S., Kwong, J. C., & Warshawsky, B. F. (2019). Dopad opakovaného očkování na účinnost vakcíny proti chřipce: systematický přehled a metaanalýza. BMC Medicine, 17 (1). doi: 10,1186 / s12916-018-1239-8, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28823248
  7. IDSA: Studie ukazují, že vakcína proti chřipce snižuje riziko hospitalizace u dětí a úmrtí dospělých. (2019). Citováno 29. února 2020, z https://www.idsociety.org/news—publications-new/articles/2019/studies-show-flu-vaccine-reduces-risk-of-hospitalization-in-children-and-death-in-adults/
Vidět víc