Užívání doplňků zinku: jaké jsou přínosy pro zdraví?

Užívání doplňků zinku: jaké jsou přínosy pro zdraví?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Zjistit, které doplňky si koupit, aby posílily vaše celkové zdraví, může být obtížné, ale nemělo by to být. Láhve mohou být označeny jednoduchým názvem vitaminu nebo názvem jeho aktivované formy. Pak existují vitamíny a minerály, které mají více než jednu formu, jako jsou vitamíny C a D a zinek. Tento stopový prvek vás zejména díky šesti různým formám může nechat poškrábat v uličce s doplňky. Takže objasňujeme zmatek. Tady je to, k čemu každá forma slouží a jak si vybrat nejlepší doplněk zinku pro vaše potřeby.

Zinek může být stopovým prvkem, což znamená, že vaše tělo potřebuje jen malé množství, ale je to životně důležité. Doporučený dietní příspěvek (RDA) je 11 mg zinku denně pro dospělé muže a 8 mg denně pro dospělé ženy, a přesto hraje zásadní roli při správném fungování vašeho těla. Tato mikroživina má vliv na hojení ran a imunitní funkce, dělení buněk a tvorbu DNA a bílkovin. Role zinku také zahrnuje udržování bzučení metabolismu tím, že pomáhá produkovat hormony štítné žlázy. Je také nezbytný pro růst a vývoj a ovlivňuje chuť a vůni a může potenciálně zpomalit makulární degeneraci související s věkem.

minoxidil 5 pro ženy vedlejší účinky

Životně důležité orgány

  • Tato mikroživina je snadno dostupná v mnoha běžných potravinách, takže je možné zasáhnout RDA příjmu zinku vyváženou stravou nebo změnami životního stylu.
  • Při nákupu doplňku pravděpodobně uvidíte šest různých druhů zinku.
  • Starší dospělí by se měli zaměřit na zvýšení svého dietního příjmu, protože 20–25% ve věku 60 let a starších ve Spojených státech nemá dostatek zinku - ani po započítání doplňků.
  • Pokud máte podezření, že trpíte nízkou hladinou zinku, promluvte si se svým lékařem.

Co je třeba vzít v úvahu při užívání doplňku zinku

Čelit volbě mezi šesti různými formami zinku může být matoucí, ale ve skutečnosti je to dobrá věc. Lékaři používají různé formy k léčbě různých stavů a ​​měli byste také, když si koupíte doplněk pro domácí použití. K léčbě akné se používají jiné formy než ty, které se používají k řešení nedostatku zinku. Pokud máte podezření, že trpíte nízkou hladinou zinku, promluvte si se svým lékařem. Nedostatek zinku může být obtížné diagnostikovat, protože stopový minerál je distribuován po celém těle a příznaky jako ztráta chuti k jídlu a vypadávání vlasů mohou být nespecifické. Jakmile však potvrdí váš nízký stav zinku testem krve a / nebo moči, mohou zvolit léčbu vysokými dávkami, aby rychle zlepšili hladinu zinku.

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

jak používat surový med na alergie

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistěte více

Pro jiné podmínky je nejlepší dostat své dávky zinku prostřednictvím doplňků, které kombinují několik živin. Jedním z nich je oční onemocnění související s věkem makulární degenerace. Ačkoli zinek pomáhá zpomalit progresi makulární degenerace související s věkem a potenciálně zabránit ztrátě zraku, největší účinky se projevují u doplňků, které kombinují stopový prvek s vitaminem A, vitamínem C, beta-karotenem a mědí. Glukonát zinečnatý může být dobrou volbou pro řešení zdraví srdce a vysokého krevního tlaku, protože se dobře vstřebává a je relativně příznivý pro rozpočet.

Můžete si také vybrat svůj doplněk na základě schopnosti těla absorbovat zinek a vašich rizikových faktorů pro vznik nedostatku. Jak vysvětlíme níže, můžeme určité formy stopového minerálu používat lépe než jiné. Doplnění forem, které se lépe vstřebávají, by mohlo pomoci zlepšit stav zinku, zejména u pacientů se zvýšeným rizikem nedostatečnosti. Například lidé s onemocněním jater nebo srpkovitou anémií jsou vystaveni vyššímu riziku nízkého stavu zinku. Riziko nedostatečnosti vám hrozí také v případě, že máte gastrointestinální onemocnění, které narušuje vylučování nebo vstřebávání zinku, nebo jste těhotná nebo kojíte, protože podpora kojenců zvyšuje vaši potřebu zinku.

Druhy doplňků zinku

Jak jsme zmínili, existuje šest různých druhů zinku, které pravděpodobně uvidíte při nákupu doplňku. Než začnete užívat doplněk zinku, měli byste si vždy promluvit se svým poskytovatelem zdravotní péče a oni vám také mohou pomoci nasměrovat vás správným směrem. A je důležité si uvědomit, že doplňky stravy nejsou pro mnoho lidí vyžadovány. Tato mikroživina je snadno dostupná v mnoha běžných potravinách, takže je možné zasáhnout RDA příjmu zinku vyváženou stravou nebo změnami životního stylu. Zde je ale rychlý výklad každého formuláře, jak se používá a co je nejlepší při léčbě:

  • Glukonát zinečnatý : Toto je nejběžnější a obecně dostupná forma zinku. Obvykle se také nachází v lécích proti nachlazení, jako jsou pastilky a nosní spreje. Zinek dostatečně podporuje váš imunitní systém, aby zkrátil trvání a závažnost běžného nachlazení, byla nalezena jedna metaanalýza , ale je třeba ho přijmout brzy (Rao, 2011). A možná budete chtít zvolit zinkové pastilky jako ztráta čichu byla spojena s použitím nosního spreje (Jafek, 2004).
  • Octan zinečnatý : Tato forma se běžně používá k léčbě nedostatků. Je to další z nejběžnějších volně prodejných forem této mikroživiny a přidává se také do léků proti nachlazení. Výzkum také podporuje jeho status jako léčby nachlazení a zjistil, že pacienti, kteří ji užívají, vykazují a trojnásobné zvýšení míry zotavení (Hemilä, 2017).
  • Síran zinečnatý : Když jsme mluvili s lékařem o nedostatku zinku, toto je forma, kterou používali v nemocnici k rychlému řešení nízké hladiny zinku. Tato mikroživina má ve skutečnosti bohatou historii použití pro dermatologické nebo kožní problémy a zejména této formě se věří jako léčba ke snížení závažnosti akné. Perorální zinek se používá například k léčbě acrodermatitis enteropathica „Vzácné onemocnění charakterizované nedostatkem zinku, které způsobuje rozsáhlé účinky na zdraví, jako jsou kožní léze, poruchy růstu, změny nálady a zhoršená chuť a vůně“, a řeší jak kožní, tak i další příznaky (Gupta, 2014).
  • Pikolinát zinečnatý : Problémem mnoha doplňků je naše schopnost nebo neschopnost absorbovat je. Pokud máte problémy s malabsorpcí, může váš poskytovatel zdravotní péče navrhnout tuto formu zinku. Výzkum ukazuje vaše tělo může tuto formu absorbovat lépe než ostatní (Barrie, 1987).
  • Zinek orotát : Toto je další velmi běžná forma, kterou uvidíte při procházení produktů doplňků zinku. Je to prostě zinek v kombinaci s kyselinou orotovou, která se používá v mnoha minerálních doplňcích jako nosič mikroživin, což pomáhá zvýšit vstřebávání.
  • Citrát zinečnatý : Ačkoli pikolin je stále nejlépe vstřebatelnou formou, jedna studie zjistili, že citrát zinečnatý je stejně dobře absorbován jako glukonát a je dobrou alternativou pro orální zinek, protože nemá stejnou kovovou chuť jako jiné formy (Wegmüller, 2013). Tento formulář můžete také vidět na štítku zubní pasty, protože je efektivní snižuje bakterie v ústech , který může osvěžit dech (Hu, 2010).
  • Oxid zinečnatý : Tuto formu zinku najdete jako topické krémy nebo balzámy k léčbě drobných podráždění kůže, jako je vyrážka plenky nebo popraskaná kůže nebo čípky, které vám zmírní nepohodlí v konečníku. Klinická studie zjistili, že absorpce zinku v této formě je výrazně nižší než u jiných, takže to není ideální volba pro perorální doplňky zinku (Wegmüller, 2014).

Formy doplňků zinku

Dokonce i poté, co se rozhodnete, pro jaký typ zinku budete chtít - například pikolinát bude stát víc než glukonát - budete si muset vybrat, jakou formu dáváte přednost. Ale stejně jako u typů jsou některé formy zinku nejúčinnější pro určité problémy. Doplňky používané ke zvýšení hladiny zinku v séru se vyskytují jako pilulky nebo tekutiny, k léčbě nachlazení jsou k dispozici nosní spreje a pastilky a také se vyrábějí lokální krémy k léčbě kožních problémů, jako je akné. Oxid zinečnatý se konkrétně nejčastěji vyskytuje jako topická léčba, i když ji také uvidíte na pultech drogerie ve formě čípků.

funguje rogaine pro ustupující vlasovou linii

Bezpečnostní hlediska

Dobré věci je příliš mnoho; ačkoli lékaři mohou léčit závažné případy vysokodávkovaným zinkem, při mírném nedostatku zinku existují rizika. Příliš vysoký příjem zinku může ovlivnit absorpci mědi, snížit ji a potenciálně způsobit nedostatek mědi v průběhu času. Proto se doporučuje dodržovat maximální denní příjem 40 mg elementárního zinku. To stačí ke zlepšení stavu zinku bez rizika dalších vedlejších účinků, jako je nevolnost, zvracení, změny chuti, snížená imunitní odpověď nebo průjem.

Pokud vás znepokojují možné vedlejší účinky, může být lepší získat stopové minerály prostřednictvím multivitaminu a poté pracovat na zvýšení příjmu zinku ve stravě. Starší dospělí by se měli také zaměřit na zvýšení jejich dietního příjmu 20–25% ve věku 60 let a starších ve Spojených státech nemá dostatek zinku —I po započítání doplňků (Office of Dietary Supplement - Zinc, 2019). Mnoho zdravých potravin je dobrým zdrojem zinku, jako jsou měkkýši, maso, luštěniny a ořechy a semena. Celá zrna se také mohou pochlubit dobrým obsahem zinku, i když byste je měli namočit, abyste snížili jejich obsah fytátů, což může blokovat vaši absorpci stopových prvků. Plánování stojí za to, protože zdroje potravy nabízejí stejné výhody bez potenciálních vedlejších účinků zinku. Existují žádné hlášené případy otravy zinkem z příjmu potravy (National Academy Press, 2002).

Reference

  1. Barrie, S. A., Wright, J. V., Pizzorno, J. E., Kutter, E., & Barron, P. C. (1987). Srovnávací absorpce pikolinátu zinečnatého, citrátu zinečnatého a glukonátu zinečnatého u lidí. Agenti a akce, 21 (1–2), 223–228. doi: 10,1007 / bf01974946, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3630857
  2. Gupta, M., Mahajan, V. K., Mehta, K. S., & Chauhan, P. S. (2014). Zinková terapie v dermatologii: recenze. Dermatologický výzkum a praxe, 2014, 1–11. doi: 10.1155 / 2014/709152, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25120566
  3. Hemilä, H., Fitzgerald, J. T., Petrus, E. J., & Prasad, A. (2017). Pastilky z octanu zinečnatého mohou zlepšit míru zotavení pacientů s běžným nachlazením: Metaanalýza údajů o jednotlivých pacientech. Open Forum Infection Diseases, 4 (2). doi: 10,1093 / ofid / ofx059, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28480298
  4. Hu, D., Sreenivasan, P. K., Zhang, Y. P. a De Vizio, W. (2010). Účinky zubní pasty citrát zinečnatý na bakterie nacházející se na povrchu úst. Orální zdraví a preventivní zubní lékařství, 8 (1), 47–53. Citováno z https://ohpd.quintessenz.de/
  5. Jafek, B. W., Linschoten, M. R., & Murrow, B. W. (2004). Anosmie po intranazálním podání glukonátu zinečnatého. American Journal of Rhinology, 18 (3), 137–141. doi: 10.1177 / 194589240401800302, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15283486
  6. Press National Academy. (2002). Referenční dietní příjem vitaminu A, vitaminu K, arsenu, boru, chrómu, mědi, jódu, železa, manganu, molybdenu, niklu, křemíku, vanadu a zinku. Washington DC., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK222310/
  7. Kancelář doplňků stravy - zinek. (2019, 10. července). Citováno 3. listopadu 2019, z https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/
  8. Rao, G. a Rowland, K. (2011). Zinek na běžné nachlazení - ne pokud, ale kdy. The Journal of Family Practice, 60 (11), 669–671. Citováno z https://www.mdedge.com/familymedicine
  9. Wegmüller, R., Tay, F., Zeder, C., Brnić, M., & Hurrell, R. F. (2013). Absorpce zinku u mladých dospělých z doplňkového citrátu zinečnatého je srovnatelná s absorpcí z glukonátu zinečnatého a vyšší než z oxidu zinečnatého. The Journal of Nutrition, 144 (2), 132–136. doi: 10,3945 / jn.113.181487, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24259556
Vidět víc