Osteoporóza: porozumění tiché nemoci

Osteoporóza: porozumění tiché nemoci

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

test plazmatické glukózy nalačno (fpg).

Osteoporóza je nejčastějším onemocněním kostí ve Spojených státech, ale na rozdíl od většiny ostatních onemocnění, o kterých jste možná slyšeli, možná ani nevíte, že je máte. Osteoporóze se často říká „tichá nemoc“, protože mnoho lidí, které postihuje, o tom neví, dokud se nestane něco katastrofického. Přečtěte si vykostit o tom, co je to osteoporóza a jak s ní můžete bojovat.

Životně důležité orgány

  • Osteoporóza je nejčastějším onemocněním kostí ve Spojených státech.
  • Osteoporóza způsobuje, že vaše kosti ztrácejí svou sílu úbytkem minerální hustoty kostí a kvality kostí, což zvyšuje riziko zlomenin.
  • Většina lidí s osteoporózou nebude vědět, že ji mají, dokud nedostanou zlomeninu.
  • Osteoporóza postihuje nejčastěji ženy po menopauze, ale postihuje také muže.
  • Osteoporózu lze léčit léky, včetně bisfosfonátů.
  • Abyste snížili riziko osteoporózy, ujistěte se, že máte dostatečný pohyb, výživu (zejména vápník a vitamin D), přestanete nadměrně kouřit a pít a pokud možno nepoužívejte léky, o nichž je známo, že zvyšují úbytek kostní hmoty.

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

co zvyšuje chuť na sex u mužů

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistit více

Pokud nemáte osteoporózu, můžete podniknout kroky, které vám pomohou zabránit jejímu získání a udržovat zdravé kosti. Abyste zabránili ztrátě kostní hmoty, ujistěte se, že máte dostatečné cvičení, výživu a přestanete nadměrně kouřit nebo pít. Pojďme se do každého z nich pustit hlouběji.

  • Cvičení: Chirurg Spojených států doporučil, aby každý dostal alespoň 30 minut mírné fyzické aktivity po většinu dní týdne (CDC, 1999). To může zahrnovat věci tak jednoduché, jako je rychlá chůze, zvedání závaží nebo dokonce práce kolem domu nebo na dvoře. Věda to podporuje - vědci soustavně zjišťují, že cvičební programy s nosností a odporem zlepšují kostní minerální hustotu. Holandská studie analýza 25 různých klinických studií zjistila, že cvičební programy zabraňovaly nebo zvrátily 1% úbytek kostní hmoty za rok u žen před i po menopauze (Wolff, 1999). Další studie analyzovali studie cvičení s nosností u mužů a zjistili, že cvičení zlepšilo minerální hustotu kostí u mužů nad 30 let (Kelley, 2000). Nejdůležitější je udělat být konzistentní a vyberte si něco, co vás baví. Nezdá se, že by intenzivnější cvičení dělalo vaše kosti pevnějšími (Humphries, 2000). Důležité je držet se cvičebního programu. Studie ukázaly že výhody cvičení pro zdraví kostí zmizí, když přestanete (Dalsky, 1988). Poslední věc, kterou je třeba si uvědomit, je, že cviky bez váhy, jako je plavání a jízda na kole, nebyly pro osteoporózu prokázány jako skvělé pro vaše srdce a svaly.
  • Výživa: Pokud budete mít dietu s dostatečným množstvím vápníku a vitaminu D, bude méně pravděpodobné, že se u vás rozvine osteoporóza. Bylo prokázáno, že doplňuje vápník a vitamin D. snížit riziko zlomeniny o 15% celkově (Weaver, 2016). The Národní nadace pro osteoporózu doporučuje příjem 1 000 mg vápníku denně u žen ve věku 50 let a mladších a 1 200 mg u žen starších 50 let (NOF, 2018). U mužů je doporučeno 1 000 mg vápníku denně, pokud máte 70 let a méně, a 1 200 mg, pokud máte více než 70 let. U vitaminu D je doporučený denní příjem nejméně 400–800 mezinárodních jednotek (IU) denně, pokud Je vám 50 let a méně a alespoň 800–1 000 IU denně, pokud máte více než 50. Vápník můžete získat z potravy nebo prostřednictvím doplňků vápníku. Skvělým způsobem, jak získat ve stravě více vápníku, jsou mléčné výrobky, mořské plody a čerstvá zelenina, zejména zelná zelenina, kel, sójové boby a brokolice. Vitamin D je trochu jiný. Je vzácné najít v jídle hodně vitaminu D, pokud jej nepřidá výrobce. Vaše pokožka může produkovat vitamin D prostřednictvím reakcí se slunečním zářením. Mnoho lidí si však nevytváří dostatek vitaminu D samostatně. Odhaduje se, že kolem 42% lidí ve Spojených státech má nedostatek vitaminu D. (Parva, 2018). Pokud máte nedostatek vitaminu D. Obvykle je nejlepším způsobem, jak toho dostatek, užívat doplněk stravy. Na trhu můžete vidět dva různé typy vitaminu D, D2 a D3. Obojí může zvýšit hladinu vitaminu D, ale některé studie říkají, že D3 je efektivnější (Tripkovic, 2012).
  • Odvykání kouření: Bylo prokázáno, že kouření způsobuje nízkou hustotu kostí a zvyšuje riziko zlomenin. Studie ukázaly že odvykání kouření může zastavit úbytek kostní hmoty spojený s kouřením ( Ward, 2001 ) (Hollenbach, 1993).
  • Omezte pití: Studie ukázaly že lidé, kteří pijí více než dva alkoholické nápoje denně, jsou vystaveni zvýšenému riziku zlomenin (Kanis, 2005). Kromě osteoporózy nadměrné pití zvyšuje riziko srdečních onemocnění, cévní mozkové příhody, pankreatitidy, cirhózy, rakoviny hlavy a krku, rakoviny jater, rakoviny prsu a rakoviny tlustého střeva (NIAAA, n.d.).

Nezapomeňte, že váš poskytovatel zdravotní péče je vaším nejlepším zdrojem pro navigaci ve zdraví vašich kostí - nezapomeňte jim říct o svých obavách, aby vám mohli pomoci přijít na herní plán. Vždy je informujte o jakémkoli doplňku stravy, který plánujete užívat, aby vám pomohl vyhnout se jakýmkoli nebezpečným interakcím nebo vedlejším účinkům.

Reference

  1. Asomaning, K., Bertone-Johnson, E. R., Nasca, P. C., Hooven, F., & Pekow, P. S. (2006). Asociace mezi indexem tělesné hmotnosti a osteoporózou u pacientů doporučovaná pro vyšetření kostní minerální hustoty. Journal of Womens Health (Larchmt) , patnáct (9), 1028–1034. doi: 10.1089 / jwh.2006.15.1028, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17125421
  2. Barrett-Connor, E., Siris, E. S., Wehren, L. E., Miller, P. D., Abbott, T. A., Berger, M. L.,… Sherwood, L. M. (2009). Osteoporóza a riziko zlomenin u žen různých etnických skupin. Journal of Bone and Mineral Research , dvacet (2), 185–194. doi: 10,1359 / jbmr.041007, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15647811
  3. Briot, K., & Roux, C. (2015). Osteoporóza vyvolaná glukokortikoidy. Revmatická a muskulosketální onemocnění , 1 (1), e000014. doi: 10.1136 / rmdopen-2014-000014, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26509049
  4. Buckley, L., Guyatt, G., Fink, H. A., Cannon, M., Grossman, J., Hansen, K. E.,… McAlindon, T. (2017). Pokyny American College of Rheumatology 2017 pro prevenci a léčbu osteoporózy vyvolané glukokortikoidy. Artritida a revmatologie , 69 (8), 1521–1537. doi: 10,1002 / článek 40137, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28585373
  5. Centers for Disease Control and Prevention, & Shalala, D. E. (1999, 17. listopadu). Fyzická aktivita a zdraví: Zpráva generálního chirurga. Citováno z https://www.cdc.gov/nccdphp/sgr/index.htm
  6. Centra pro kontrolu a prevenci nemocí. (2015, 7. prosince). Záření a vaše zdraví: Záření z letecké dopravy. Citováno z https://www.cdc.gov/nceh/radiation/air_travel.html
  7. Crandall, C. J., Newberry, S. J., Diamant, A., Lim, Y. -W., Gellad, W. F., Booth, M. J.,… Shekelle, P. G. (2014). Srovnávací účinnost farmakologických ošetření k prevenci zlomenin. Annals of Internal Medicine , 161 (10), 711–723. doi: 10,7326 / m14-0317, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25199883
  8. Cranney, A., & Adachi, J. D. (2005). Hodnocení přínosu a rizika raloxifenu u postmenopauzální osteoporózy. Bezpečnost léčiv , 28 (8), 721–730. doi: 10.2165 / 00002018-200528080-00006, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16048357
  9. Dalsky, G. P., Stocke, K. S., Ehsani, A. A., Slatopolsky, E., Lee, W. C., & Birge, S. J. (1988). Cvičení s posilováním a minerální obsah bederní kosti u postmenopauzálních žen. Annals of Internal Medicine , 108 (6), 824–828. doi: 10,7326 / 0003-4819-108-6-824, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3259410
  10. Dalén, N., a Lamke, B. (1976). Ztráty kostních minerálů u alkoholiků. Acta Orthopaedica Scandinavica , 47 (4), 469–471. doi: 10,3109/17453677608988722, https://europepmc.org/article/med/961406
  11. Díez, A., Puig, J., Serrano, S., Marinosos Maria-Lluisa, Bosch, J., Marrugat, J.,… Aubía, J. (1994). Alkoholické onemocnění kostí při absenci závažného chronického poškození jater. Journal of Bone and Mineral Research , 9 (6), 825–831. doi: 10,1002 / jbmr.5650090608, https://asbmr.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jbmr.5650090608
  12. Hollenbach, K. A., Barrett-Connor, E., Edelstein, S. L., a Holbrook, T. (1993). Kouření cigaret a kostní minerální hustota u starších mužů a žen. American Journal of Public Health , 83 (9), 1265–1270. doi: 10,2105 / ajph.83.9.1265, https://ajph.aphapublications.org/doi/10.2105/AJPH.83.9.1265
  13. Hopper, J.L., a Seeman, E. (1994). Hustota kostí ženských dvojčat v rozporu s užíváním tabáku. New England Journal of Medicine , 330 (6), 387–392. doi: 10,1056 / nejm199402103300603, https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199402103300603
  14. Humphries, B., Newton, R. U., Bronks, R., Marshall, S., Mcbride, J., Triplett-Mcbride, T.,… Humphries, N. (2000). Vliv intenzity cvičení na hustotu, sílu a obrat vápníku u starších žen. Medicína a věda ve sportu a cvičení , 32 (6), 1043–1050. doi: 10.1097 / 00005768-200006000-00002, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10862528
  15. Kanis, J. A., Johansson, H., Johnell, O., Oden, A., Laet, C. D., Eisman, J. A.,… Tenenhouse, A. (2005). Příjem alkoholu jako rizikový faktor zlomenin. Osteoporóza mezinárodní , 16 (7), 737-742. doi: 10,1007 / s00198-004-1734-y, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3587294/
  16. Kelley, G. A., Kelley, K. S., & Tran, Z. V. (2000). Cvičení a kostní minerální hustota u mužů: metaanalýza. Journal of Applied Physiology , 88 (5), 1730–1736. doi: 10.1152 / jappl.2000.88.5.1730, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10797136
  17. Kim, M. J., Shim, M. S., Kim, M. K., Lee, Y., Shin, Y. G., Chung, C. H., & Kwon, S. O. (2003). Vliv chronického požití alkoholu na kostní minerální hustotu u mužů bez jaterní cirhózy. Korean Journal of Internal Medicine , 18 (3), 174–180. doi: 10,3904 / kjim.2003.18.3.174, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14619387
  18. Langdahl, B., Ferrari, S., & Dempster, D. W. (2016). Modelování a remodelace kostí: potenciál jako terapeutické cíle pro léčbu osteoporózy. Terapeutické pokroky u muskuloskeletálních onemocnění , 8 (6), 225–235. doi: 10,1177 / 1759720 × 16670154, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28255336
  19. Law, M. R., & Hackshaw, A. K. (1997). Metaanalýza kouření cigaret, hustota kostních minerálů a riziko zlomeniny kyčle: rozpoznání významného účinku. BMJ , 315 (7112), 841–846. doi: 10,1136 / bmj.315.7112.841, https://europepmc.org/article/pmc/pmc2127590
  20. Lee, J., Lee, S., Jang, S., & Ryu, O. H. (2013). Změny v prevalenci osteoporózy související s věkem podle pohlaví a skeletů: Korejský národní průzkum o zkoušce zdraví a výživy 2008–2010. Endokrinologie a metabolismus (Soul) , 28 (3), 180–191. doi: 10,3803 / enm.2013.28.3.180, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3811701/
  21. Mettler, F. A., Huda, W., Yoshizumi, T. T. a Mahesh, M. (2008). Efektivní dávky v radiologii a diagnostické nukleární medicíně: katalog. Radiologie , 248 (1), 254–263. doi: 10,1148 / radiol.2481071451, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18566177
  22. Národní institut pro zneužívání alkoholu a alkoholismus. (n.d.). Účinky alkoholu na tělo. Citováno z https://www.niaaa.nih.gov/alcohols-effects-body
  23. Národní nadace pro osteoporózu. (n.d.). Nežádoucí účinky bisfosfonátů (alendronát, ibandronát, risedronát a kyselina zoledronová). Citováno z https://www.nof.org/patients/treatment/medicationadherence/side-effects-of-bisphosphonates-alendronate-ibandronate-risedronate-and-zoledronic-acid/
  24. Národní nadace pro osteoporózu. (2018, 26. února). Vápník a vitamin D. Získáno z https://www.nof.org/patients/treatment/calciumvitamin-d/
  25. Nayak, S., & Greenspan, S. L. (2017). Účinnost léčby osteoporózy u mužů: Systematický přehled a metaanalýza. Journal of the American Geriatrics Society , 65 (3), 490–495. doi: 10.1111 / jgs.14668, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28304090
  26. Parva, N. R., Tadepalli, S., Singh, P., Qian, A., Joshi, R., Kandala, H.,… Cheriyath, P. (2018). Prevalence deficitu vitaminu D a souvisejících rizikových faktorů v populaci USA (2011-2012). Cureus , 10 (6), e2741. doi: 10,7759 / Cureus.2741, https: //www.ncbi.nlm.nih . gov / pubmed / 30087817
  27. Soroko, S. B., Barrett-Connor, E., Edelstein, S. L., a Kritz-Silverstein, D. (1994). Rodinná anamnéza osteoporózy a kostní minerální hustoty v axiálním skeletu: studie rancho bernardo. Journal of Bone and Mineral Research , 9 (6), 761–769. doi: 10,1002 / jbmr.5650090602, https://europepmc.org/a článek / med / 8079652
  28. Sözen, T., Özışık, L., & NuBasaran, N. C. (2017). Přehled a léčba osteoporózy. Evropský žurnál revmatologie , 4 (1), 46–56. doi: 10,5152 / eurjrheum.2016.048, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28293453
  29. Tripkovic, L., Lambert, H., Hart, K., Smith, C. P., Bucca, G., Penson, S.,… Lanham-New, S. (2012). Srovnání doplňování vitaminu D2 a vitaminu D3 při zvyšování stavu 25-hydroxyvitaminu D v séru: systematický přehled a metaanalýza. American Journal of Clinical Nutrition , 95 (6), 1357–1364. doi: 10.3945 / ajcn.111.031070, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22552031
  30. Tucci, J. (2006). Důležitost včasné diagnostiky a léčby osteoporózy pro prevenci zlomenin. The American Journal of Managed Care . Citováno z https://www.ajmc.com/journals/supplement/2006/2006-05-vol12-n7suppl/may06-2313ps181-s190?p=1
  31. Ward, K. D. a Klesges, R. C. (2001). Metaanalýza účinků kouření cigaret na minerální hustotu kostí. Kalcifikovaná tkáňová mezinárodní , 68 (5), 259–270. doi: 10,1007 / bf02390832, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11683532
  32. Weaver, C. M., Alexander, D. D., Boushey, C. J., Dawson-Hughes, B., Lappe, J. M., LeBoff, M. S., ... Wang, D. D. (2016). Doplnění vápníku plus vitaminu D a riziko zlomenin: aktualizovaná metaanalýza od Národní nadace pro osteoporózu. Nadace. Osteoporóza mezinárodní , 27 (1), 367–376. doi: 10,1007 / s00198-015-3386-5, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26510847
  33. Wolff, I., Croonenborg, J. J. V., Kemper, H. C. G., Kostense, P. J., & Twisk, J. W. R. (1999). Účinek cvičebních programů na kostní hmotu: metaanalýza publikovaných kontrolovaných studií u žen před a po menopauze. Osteoporóza mezinárodní , 9 (1), 1–12. doi: 10,1007 / s001980050109, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10367023
  34. Světová zdravotnická organizace. (2004, květen). Vědecká skupina WHO pro hodnocení osteoporózy na úrovni primární zdravotní péče: souhrnná zpráva ze zasedání. Citováno z https://www.who.int/chp/topics/Osteoporóza.pdf
  35. Wright, N. C., Looker, A. C., Saag, K. G., Curtis, J. R., Delzell, E. S., Randall, S., & Dawson-Hughes, B. (2014). Nedávná prevalence osteoporózy a nízké kostní hmoty ve Spojených státech založená na kostní minerální hustotě na krčku femuru nebo bederní páteři. Journal of Bone and Mineral Research , 29 (11), 2520–2526. doi: 10,1002 / jbmr.2269, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24771492
Vidět víc