Methylfolát a mnoho dalších jmen

Methylfolát a mnoho dalších jmen

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Folát, lépe známý jako vitamin B9, je nezbytným vitamínem pro mnoho základních tělesných funkcí. Kyselina listová je nutné k výrobě červených krvinek a opravit a vytvořit novou DNA (Merrell, 2020). Je také známo, že folát snižuje riziko defektů neurální trubice (NTD), což jsou malformace mozku a páteře, které se vyvíjejí před narozením.



Nízká hladina folátu může vést k nebezpečným stavům, jako je megaloblastická anémie, stav, kdy se červené krvinky stanou nadměrně velkými a mají nesprávný tvar.

Životně důležité orgány

  • Methylfolát je aktivní forma folátu, jinak známá jako vitamin B9
  • Methylfolát se liší od jiných zdrojů folátů, jako je kyselina listová.
  • Methylfolát může pomoci léčit depresi u pacientů, kteří nereagují na SSRI.

Folát se v našich tělech mění na mnoho různých sloučenin, z nichž každá má svou vlastní funkci. Převádění folátu na tyto sloučeniny je komplikovaný proces zahrnující mnoho jedenáct slabikových slov, takže se nebudeme věnovat každému detailu. Jednou z důležitých forem folátu je ale kyselina levomefolová, známá také jako l-methylfolát.

existuje operace, která zvětší váš penis

Technicky je celý název l-methylfolátu 5-methyltetrahydrofolát. Pouze devět slabik, ale v tomto článku se budeme držet methylfolátu. Tato sloučenina je k dispozici jako doplněk samostatně. Jelikož se jedná o aktivní formu folátu, vyžaduje méně zpracování v našem těle.



Kromě hledání doplňků označených jako methylfolát můžete také vidět na obalu zkráceně 5-MTHF. Aby toho nebylo málo, můžete také najít L-5-MTHF a (6S) -5-MTHF. Jako spotřebitel mezi nimi není žádný rozdíl, jen dva další způsoby vědeckého pojmenování stejné věci.

Methylfolát dělá v těle mnoho věcí. Jedním z nejdůležitějších je přeměna homocysteinu na methionin. Methionin je životně důležitá aminokyselina pro stavbu a opravu krevních cév. Při jeho použití se štěpí na homocystein. Methylfolát ho recykluje zpět do původní podoby a cyklus se opakuje. Příliš mnoho homocysteinu může zvýšit rizika kardiovaskulárních chorob, Alzheimerovy choroby a ztráty zraku nebo sluchu (Kim, 2018).

Methylfolát může procházet hematoencefalickou bariérou. Methylfolát reguluje syntéza serotoninu, norepinefrinu a dopaminu , tři životně důležité neurotransmitery v mozku. Nízké hladiny folátů byly spojeny s neuropsychiatrickými stavy, včetně deprese (Stahl, 2008).



To vše znamená, že potřebujeme methylfolát z mnoha důvodů. Jak to ale dosáhneme a potřebujeme někteří z nás víc než ostatní?

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

jak muži testují na hpv
Zjistit více

Zdroje methylfolátu

Jednoduše řečeno, přijímáme folát prostřednictvím přírodních potravin nebo doplňků (jako kyselina listová), které poté rozkládáme na methylfolát.

Nejběžnějším způsobem, jak získat folát, je, jak byste mohli očekávat, z jídla. Organické maso, zejména drůbeží játra, patří mezi nejlepší zdroje. Existují vynikající rostlinné zdroje folátů pro vegetariány nebo pro ty, kteří nejsou příznivci drobů. Luštěniny, fazole, semena a ořechy mají vysoký obsah přírodního folátu. Listová zelená zelenina, špenát, chřest a avokádo všechny také posilují vaši folát (USDA, n.d.).

Dalším běžným způsobem, jak získat folát, je kyselina listová. Kyselina listová je forma, ve které se folát objevuje ve většině doplňků stravy.

I když neužíváte multivitamin nebo kyselinu listovou, pravděpodobně dostanete kyselinu listovou z jiných zdrojů. Od roku 1998 vláda USA požaduje, aby obohacená obilná zrna obsahovala kyselinu listovou. Obohacení je proces, při kterém výrobci znovu přidávají živiny ztracené během zpracování. Opevnění je obohacení nad rámec původních množství nebo o živiny, které nikdy nebyly v původních zrnech. Z důvodu pověření jsou pojmy obohacené a obohacené ve Spojených státech prakticky synonymem, pokud jde o obsah kyseliny listové.

Tento mandát byl přijat, aby se zabránilo NTD, a je považován za nesmírně úspěšný. Vědci to odhadují v USA se díky opevnění každý rok vyhýbá více než 1300 NTD (Williams, 2015). Přes 80 zemí nyní nařizuje opevnění kyselinou listovou (Forest, 2018).

Kvůli potenciální nepříznivé účinky na zdraví z příliš velkého množství kyseliny listové „Institute of Medicine at the National Institutes of Health (NIH) stanovil tolerovatelnou horní hladinu příjmu (UL) pro kyselinu listovou na 1 miligram, což je 1 000 mikrogramů, za den (Field, 2018).

způsobuje všechny léky na krevní tlak erektilní dysfunkci

Kyselina listová vyžaduje více zpracování než přirozeně se vyskytující folát a naše tělo toho dokáže zpracovat jen tolik za den. Většina lidí v USA konzumuje více kyseliny listové, než může použít. Byla nalezena jedna studie s více než 2 000 náhodně vybraných vzorků krevního séra více než 95% mělo nemetabolizovanou kyselinu listovou (Pfeiffer, 2015). Nemetabolizovaná kyselina listová je k ničemu a možná dokonce škodlivé na vysokých úrovních (Morris, 2010).

Někteří poskytovatelé zdravotní péče mohou místo kyseliny listové doporučit doplňky kyseliny listové pro pacienty s nedostatkem kyseliny listové. Ty se liší od kyseliny listové tím, že methylfolát je již v aktivní formě. Na rozdíl od kyseliny listové nestanovil NIH žádnou horní úroveň příjmu methylfolátu.

Methylfolát pro duševní zdraví

Asi jedna třetina pacientů s těžkou depresí má nízkou hladinu folátu. Tento nedostatek může snížit reakci těla na tradiční antidepresiva , jako jsou selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu (SSRI). Ukázalo se, že rozšířená léčba SSRI folátem pomáhá mnoha pacientům, kteří nereagovali pouze na SSRI (Miller, 2008).

v jeden malý pokus Pacienti s depresí, kteří nereagovali na antidepresiva, užívali kromě svých léků také denní dávku 15 mg methylfolátu. 38% se plně uzdravilo a 51% zaznamenalo alespoň určitou úlevu od svých depresivních příznaků (Zajecka, 2016). Byl nalezen další pokus doplnění antidepresiv methylfolátem na začátku léčby vedlo k lepším výsledkům a rychlejší době zotavení (Ginsberg, 2011).

Výhled není tak růžový, pokud jde o použití methylfolátu na jeho vlastní fodepresi. Velká metaanalýza nenalezli v klinických studiích žádné přesvědčivé důkazy o účinnosti methylfolátu jako monoterapie. Ale stejně jako studie uvedené výše, i tato si všimla úspěchu používání folátu nebo methylfolátu ve spojení s antidepresivy (Roberts, 2018).

Kdo potřebuje další methylfolát?

The NIH doporučuje denní DFE 400 mikrogramů pro typické dospělé . DFE znamená ekvivalence dietních folátů . Kyselina listová, verze používaná v doplňcích nebo obohacení, je zpracována tělem jinak než folát, který se přirozeně vyskytuje v potravinách. 200 μg kyseliny listové připojené k obohaceným těstovinám nebo v pilulce není totéž jako 200 μg kyseliny listové přirozeně se vyskytující v salátu. Za tímto účelem uvidíte, že na výživových štítcích doplňků a obohacených potravin je vždy uvedena jak kyselina listová, tak DFE.

Průměrný člověk nepotřebuje doplňování folátů. Pokud je strava člověka nepravidelná, většina multivitaminů zaokrouhlí všechny každodenní nedostatky na doporučené množství, přičemž zůstane pod horní úrovní příjmu. Existují však někteří lidé, kterým by poskytovatelé zdravotní péče mohli doporučit další zvýšení folátu. Obvykle by to mělo formu kyseliny listové.

Například ženy, které jsou těhotné nebo kojí, mají vyšší doporučený příjem folátů. Aby zajistili splnění tohoto požadavku, mnoho poskytovatelů zdravotní péče vám doporučí, aby si vzali příplatek.

co mohu udělat pro další ejakulaci

Někteří lidé mají genetické onemocnění, které brání tělu ve schopnosti získat methylfolát. Všichni máme gen zvaný (zhluboka se nadechněte) 5,10-methylenetetrahydrofolát, pohodlně (a pro některé zábavně) zkráceně MTHFR. Gen MTHFR produkuje enzym, který hraje klíčovou roli při přeměně suroviny kyseliny listové na methylfolát, který můžeme použít.

Značný počet lidí má mutaci genu MTHFR, která jim brání v přeměně tolik methylfolátu, kolik potřebují. Doplňky kyseliny listové mohou některé zvýšit hladinu. Doplňky methylfolátu efektivně obejít proces , což dává folát ve formě, kterou již můžeme snadno použít (Vidmar Golja, 2020).

Dalším enzymem nezbytným pro metabolismus folátu je dihydrofolátreduktáza (DHFR). Funguje v jiném bodě procesu než MTHFR, ale je stejně zásadní. Některé léky působí inhibicí DHFR . Jedním příkladem je methotrexát, protinádorový lék, který se předepisuje také při poruchách imunity, včetně psoriázy. Níže jsou uvedeny další léky v této třídě. Užívání folátu nebo methylfolátu může mít vliv na účinnost těchto léků, proto si před užitím jakéhokoli doplňku promluvte se svým poskytovatelem zdravotní péče (Nazarian, 2016).

Některé zdravotní stavy mohou způsobit nedostatek folátu snížením schopnosti těla absorbovat nebo zpracovat jej nebo zvýšením jeho tělesné potřeby. Některé z těchto podmínek zahrnout (Maron, 2009):

  • Crohnova nemoc
  • Syndrom zánětlivého střeva (IBS)
  • Cukrovka
  • Celiakie
  • Psoriáza
  • Rakovina
  • Alkoholismus
  • Srpkovitá nemoc
  • Nemoc jater
  • Tuberkulóza

Mohou se také zvýšit potřeby folátu po konkrétních lékařských postupech . Patří sem operace žaludku nebo střev a dialýza (Maron, 2009).

malé hrbolky na špičce penisu

Bezpečnostní opatření a vedlejší účinky methylfolátu

Ačkoli folát je vitamin, může interagovat s některými léky negativně. Tyto zahrnout (DailyMed, 2015):

  • Inhibitory dihydrofolátreduktázy, jako je methotrexát, aminopterin, pyrimethamin, triamteren a trimethoprim
  • Antiepileptika, jako je fenytoin, karbamazepin, primidon, kyselina valproová, fenobarbital a lamotrigin
  • Sulfasalazin
  • Fluoxetin
  • Capecitabin
  • Isotretinoin
  • Nesteroidní protizánětlivé léky (NSAID)
  • Perorální antikoncepce
  • Methylprednisolon
  • Enzymy pankreatu
  • Pentamidin
  • Metformin
  • Warfarin

Mnoho vědců věří, že velké dávky foláty by mohly maskovat nedostatek vitaminu B12 (Strickland, 2013). Poskytovatelé zdravotní péče často detekují nedostatek vitaminu B12 rozpoznáním určitého typu anémie, kterou způsobuje. Přebytek folátu by mohl potenciálně anema, což by umožnilo, aby nedostatek B12 zůstal nerozpoznaný, zatímco jiné příčiny nízkého příjmu B12 by zůstaly nezjištěné.

Vysoké hladiny folátů mohou také zvyšovat riziko některých druhů rakoviny. Studie nalezly zvýšené riziko kolorektálních nádorů (Kim, 2007) a rakovina prostaty (Figueiredo, 2009). I když se tyto studie zaměřovaly na kyselinu listovou, výzkum stále probíhá.

Zatímco methylfolát je vitamin a je k dispozici na přepážce, existují potenciální nežádoucí účinky z nadužívání. Před zahájením jakéhokoli doplňkového režimu se poraďte s poskytovatelem zdravotní péče a zjistěte, co má pro vaše zdraví největší smysl.

Reference

  1. DailyMed - L-METYLFOLÁT VÁPENEC - tableta vápníku levomefolátu, potažená Citováno 10. února 2021 z https://dailymed.nlm.nih.gov/dailymed/drugInfo.cfm?setid=76386336-417d-4f90-8171-1f745198ded2
  2. Field, M. S., & Stover, P. J. (2018). Bezpečnost kyseliny listové. Annals of the New York Academy of Sciences, 1414 (1), 59–71. doi: 10,1111 / nyas.13499 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29155442/
  3. Figueiredo, J. C., Grau, M. V., Haile, R. W., Sandler, R. S., Summers, R. W., Bresalier, R. S. a kol. (2009). Kyselina listová a riziko rakoviny prostaty: Výsledky randomizované klinické studie. Journal of the National Cancer Institute, 101 (6), 432–435. doi: 10,1093 / jnci / djp019 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19276452/
  4. Ginsberg, L. D., Oubre, A. Y. a Daoud, Y. A. (2011). L-methylfolát plus ssri nebo snri od zahájení léčby ve srovnání s monoterapií ssri nebo snri u velké depresivní epizody. Inovace v klinické neurovědě, 8 (1), 19–28. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21311704/
  5. Kim, J., Kim, H., Roh, H., & Kwon, Y. (2018). Příčiny hyperhomocysteinémie a její patologický význam. Archives of Pharmacal Research, 41 (4), 372–383. doi: 10,1007 / s12272-018-1016-4 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29552692/
  6. Kim, Y.I. (2007). Kyselina listová a kolorektální: Kritický přehled založený na důkazech. Molecular Nutrition & Food Research, 51 (3), 267–292. doi: 10,1002 / mnfr.200600191 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17295418/
  7. Maron, B. A. a Loscalzo, J. (2009). Léčba hyperhomocysteinémie. Annual Review of Medicine, 60, 39–54. doi: 10,1146 / annurev.med.60.041807.123308 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18729731/
  8. Merrell, B. J. a McMurry, J. P. (2020). Kyselina listová. V StatPearls. Publishing StatPearls. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32119374/
  9. Miller, A. L. (2008). Methylace, neurotransmiter a antioxidační spojení mezi foláty a depresí. Recenze alternativní medicíny: Journal of Clinical Therapeutic, 13 (3), 216–226. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18950248/
  10. Morris, M. S., Jacques, P. F., Rosenberg, I. H., & Selhub, J. (2010). Cirkulující nemetabolizovaná kyselina listová a 5-methyltetrahydrofolát ve vztahu k anémii, makrocytóze a výkonnosti kognitivních testů u amerických seniorů. American Journal of Clinical Nutrition, 91 (6), 1733–1744. doi: 10.3945 / ajcn.2009.28671 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20357042
  11. Úřad doplňků stravy National Institutes of Health (n.d.). Folát. Citováno 6. února 2021 z https://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-HealthProfessional/
  12. Nazarian, R. S., & Lamb, A. J. (2017). Psoriatická erupce po současném podání L-methylfolátu a methotrexátu. JAAD Case Reports, 3 (1), 13–15. doi: 10.1016 / j.jdcr.2016.10.001 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28050589/
  13. Pfeiffer, C. M., Sternberg, M. R., Fazili, Z., Yetley, E. A., Lacher, D. A., Bailey, R. L., & Johnson, C. L. (2015). Nemetabolizovaná kyselina listová je detekována téměř ve všech vzorcích séra od dětí, dospívajících a dospělých v USA. The Journal of Nutrition, 145 (3), 520–531. doi: 10.3945 / jn.114.201210 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25733468/
  14. Roberts, E., Carter, B., & Young, A. H. (2018). Upozornění: Emulátor folátu v unipolární depresivní nemoci, systematický přehled a metaanalýza. Journal of Psychopharmacology (Oxford, Anglie), 32 (4), 377–384. doi: 10.1177 / 0269881118756060 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29442609/
  15. Stahl, S. M. (2008). L-methylfolát: vitamin pro vaše monoaminy. The Journal of Clinical Psychiatry, 69 (9), 1352–1353. doi: 10,4088 / jcp.v69n0901 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19193337/
  16. Stolzenberg-Solomon, R. Z., Chang, S.-C., Leitzmann, M. F., Johnson, K. A., Johnson, C., Buys, S. S., Hoover, R. N., & Ziegler, R. G. (2006). Příjem folátů, užívání alkoholu a riziko rakoviny prsu po menopauze ve studii screeningu rakoviny prostaty, plic, tlustého střeva a vaječníků. American Journal of Clinical Nutrition, 83 (4), 895–904. doi: 10.1093 / ajcn / 83.4.895 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16600944/
  17. Strickland, K. C., Krupenko, N. I., & Krupenko, S. A. (2013). Molekulární mechanismy, které jsou základem potenciálně nepříznivých účinků folátu. Clinical Chemistry and Laboratory Medicine, 51 (3), 607–616. doi: 10.1515 / cclm-2012-0561 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23241610/
  18. Americké ministerstvo zemědělství (n.d.). FoodData Central. Vygenerováno interaktivně: Citováno 6. února 2021 z https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/?component=1187
  19. Vidmar Golja, M., Šmid, A., Karas Kuželički, N., Trontelj, J., Geršak, K., & Mlinarič-Raščan, I. (2020). 5-methyltetrahydrofolát obchází nedostatečnost folátu z důvodu nedostatku mthfr. Journal of Clinical Medicine, 9 (9). doi: 10,3390 / jcm9092836 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32887268/
  20. Wald, N. J., Morris, J. K. a Blakemore, C. (2018). Selhání veřejného zdraví v prevenci defektů neurální trubice: Čas opustit tolerovatelnou horní hladinu folátu. Recenze veřejného zdraví, 39, 2. doi: 10.1186 / s40985-018-0079-6 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29450103/
  21. Williams, J., Mai, C. T., Mulinare, J., Isenburg, J., Flood, T. J., Ethen, M. a kol. & Centers for Disease Control and Prevention. (2015). Aktualizované odhady defektů neurální trubice, kterým brání povinné opevnění kyselinou listovou - USA, 1995–2011. MMWR. Týdenní zpráva o morbiditě a úmrtnosti, 64 (1), 1–5. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25590678/
  22. Zajecka, J. M., Fava, M., Shelton, R. C., Barrentine, L. W., Young, P., & Papakostas, G. I. (2016). Dlouhodobá účinnost, bezpečnost a snášenlivost vápníku L-methylfolátu v dávce 15 mg jako doplňkové léčby selektivními inhibitory zpětného vychytávání serotoninu: 12měsíční otevřená studie po placebem kontrolované akutní studii. The Journal of Clinical Psychiatry, 77 (5), 654–660. doi: 10,4088 / JCP.15m10181 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27035404/
Vidět víc