Výhody Maca, které byly prokázány vědou

Výhody Maca, které byly prokázány vědou

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Neobviňujeme vás, pokud jste v tomto okamžiku trochu skeptičtí k tradičním afrodiziakum. Ústřice jim nedává zrovna dobrou pověst, a to je jen moderní příklad. Vraťte se k některým historické metody zvyšování libida , a najdete směsice živočišných částí od kůže ropuchy po chemikálie pocházející z puchýřků (Sandroni, 2001). Navzdory nechutné historii existuje jeden z těchto posilovačů libida, který byste měli vyzkoušet: maca.

Maca, nebo Lepidium meyenii , je rostlina z čeledi zeleninovitých (jako kapusta a růžičková kapusta) známá svými údajnými adaptogenními vlastnostmi nebo schopností pomáhat tělu přizpůsobit se stresu a vyrovnat se s ním. Také známý jako peruánský ženšen, maca se pěstuje v Andách a historicky je využívali Inkové (Gonzales, 2012). Většina léků se vyrábí z kořene, který může být červený, černý, bílý nebo žlutý a připomíná ředkvičku nebo tuřín. Co tedy může moderní byl uchazeč o zdraví nabídnout bylinný doplněk sahající až k Inkům? Potenciálně hodně.

Životně důležité orgány

  • Maca je rostlina související s kapustou a růžičkovou kapustou, která roste v Andách a byla používána v tradiční medicíně Inky.
  • Mnoho zdravotních výhod maky má pouze předběžné studie, které je podporují, takže potřebujeme další výzkum, abychom mohli říci, že platí pro běžnou populaci.
  • Maca může být schopen pomoci s různými typy sexuálních dysfunkcí, od zvýšení pohyblivosti spermií po zvýšení sexuální touhy u mužů i žen.
  • Nezdá se, že by tento bylinný doplněk ovlivňoval hladinu testosteronu, ale může v těle působit podobně jako estrogen, proto by se mu ženy s určitými podmínkami měly vyhnout.
  • Maca má příjemnou, ořechovou, téměř máslovou chuť, což usnadňuje přidání prášku do vaší každodenní stravy v smoothies a lattes.

Hlavní přínosy maky pro zdraví

Maca má docela dobrou pověst, ale všichni víme, že to může být zavádějící. To je důvod, proč i když má maka mít zdravotní přínosy, jako je pomoc paměti a koncentraci, zmenšování velikosti prostaty a zvyšování svalové hmoty a síly, je nejlepší počkat, až věda potvrdí. V současné době například neexistují žádné důkazy o tom, že vám L. meyenii může pomoci nabalit více svalů. A jeho uváděné výhody pro poznání a zdraví prostaty mají jako důkaz pouze studie na zvířatech. Ale tady je to, co víme o bylinném doplňku a co by mohl dělat u lidí.

reklama

Doplňky podpory římského testosteronu

Nabídka pro váš první měsíc je 15 $ (sleva 20 $)

způsoby, jak zvýšit průtok krve do penisu
Zjistit více

Může zvýšit libido

Čtete správně: maca byla tradičně brána jako afrodiziakum. A věda tuto praxi podporuje. Bylinný doplněk úspěšně zvýšil sexuální touhu u mužů po osmi týdnech jedna klinická studie z roku 2002 (Gonzales, 2002). Vědci dokonce nechali muže podstoupit testy, které hodnotili také jejich depresi a úzkost, a během studie testovali hladinu testosteronu a estrogenu. Zjistili, že maca zvýšila sexuální touhu nezávisle na těchto dalších faktorech, které mohly ovlivnit libido.

A nemusí to být jen muži, kteří mohou získat podporu z léčivého kořene. Metaanalýza který zkoumal čtyři klinické studie a zjistil, že doplňky maca zvyšují libido ve dvou studiích s dospělými muži a menopauzálními ženami (Shin, 2010). Jedna studie zaměřená na zdravé cyklisty nezjistila žádný účinek a poslední studie zjistila, že suplementace maca významně pomohla mužům s erektilní dysfunkcí. Studií bylo několik a byly malé, takže vědci tvrdí, že abychom si byli jisti výsledky, potřebujeme další testování. The Komplexní databáze přírodních léčiv v současné době neuznává maca jako účinnou léčbu sexuální výkonnosti nebo dysfunkce nebo sexuální touhy (Medline Plus, 2019).

Může zvýšit hladinu libida

I přes tradiční použití si zde získává maca reputaci v moderní alternativní medicíně. Maca je bohatá na sacharidy, primární zdroj paliva pro naše tělo, zejména náš mozek a svaly. Vědci se však domnívají, že tato léčivá bylina může pomoci zvýšit energii nad rámec doplňování našich zásob glykogenu. Zkoušky jsou předběžné a většinou se jedná o zvířata (Yang, 2015) ( Li, 2018 ), takže je nemožné říci, že výsledky platí u lidí. Krysy dokázaly plavat déle, když dostaly doplňky maca, jedna studie nalezeno (Choi, 2012). Vědci se domnívají, že maca může snížit účinky oxidačního stresu způsobeného cvičením.

Jedna malá studie se však stalo u lidí. Vědci poskytli vyškoleným mužským cyklistům extrakt z maca po dobu 14 dnů a zjistili, že na konci období mohou absolvovat 40kilometrovou časovku rychleji než před suplementací (Stone, 2009). Ačkoli časy byly významně vyšší než výchozí hodnota, nebyly statisticky významné v čase ze skupiny s placebem. (Stojí za zmínku, že skupina maca hlásila zvýšený sexuální apetit, který nebyl pozorován u těch, kteří užívali placebo.) Je třeba udělat více práce, aby se zjistilo, zda výsledky zjištěné ve více studiích na zvířatech mohou platit i u lidí.

Může zvýšit plodnost u mužů

Kořen Maca může být také příslibem pro lidi s různými typy sexuální dysfunkce. Jeden studie u zdravých dospělých mužů zjistili, že maca zlepšila koncentraci a motilitu spermií ve srovnání s placebem, i když se hladiny hormonů nezměnily (Melnikovova, 2015). A další klinické studie uvádějí podobné nálezy. Další studie potvrdilo, že zatímco se hladiny hormonů nezměnily, pohyblivost spermií, objem semen, počet spermií na ejakulaci a počet pohyblivých spermií se u účastníků zvýšily po čtyřech měsících suplementace (Gonzales, 2001). Plodnost tedy byla zvýšena bez ovlivnění hladiny testosteronu. Metaanalýza dostupného výzkumu dospěli k závěru, že i když výsledky několika klinických studií jsou slibné a naznačují, že maca může zlepšit kvalitu spermií, všechny tyto studie byly omezeny svou velikostí, takže je třeba provést další výzkum k potvrzení jejich zjištění (Lee, 2016).

Může zmírnit příznaky menopauzy

Komplexní databáze přírodních léčiv také nerozpoznává prášek z maca jako účinnou léčbu příznaků menopauzy, ale výzkum vypadá slibně. Pilotní studie zkoumaly účinky tohoto bylinného doplňku na fyzické i psychické příznaky. Jedna malá studie zjistili, že 3,5 g maca denně po dobu šesti týdnů mírně snížilo psychologické příznaky, včetně úzkosti a deprese, a zlepšilo sexuální funkce u žen v menopauze (Brooks, 2008). Další malá dvojitě zaslepená studie užívali podobné dávky maca po dobu 12 týdnů u účastníků, což mělo za následek snížení deprese a zlepšení krevního tlaku u postmenopauzálních žen (Stojanovska, 2014). Je zapotřebí dalšího výzkumu, aby se potvrdilo, že tato zjištění platí pro běžnou populaci.

Jak užívat maca

Maca je snadno dostupná a donedávna ji dokonce najdete na pultech místního obchodníka Joe's. (Poptávka bohužel nestačila, takže TJs produkt nixedoval.) Nejběžnější formou, kterou najdete, je prášek z maca a jeho zemitá, ořechová chuť se dobře mísí s dušeným mlékem (jako v latte) nebo smoothies. (Někteří lidé dokonce tvrdí, že chutná trochu jako máslová omáčka.) Nejoblíbenějším způsobem použití je přidání porce prášku z kořene maca do ranního smoothie. Ačkoli pro tvrzení o energii chybí vědecké důkazy, někteří lidé označili nervový pocit jako vedlejší účinek, který narušuje jejich spánek. Pokud máte tendenci být citliví na doplňky, možná budete chtít ráno použít, abyste se vyhnuli potenciální nespavosti.

Maca přichází také v jiných formách, i když nejsou tak běžné. Můžete také najít kapsle a tekuté extrakty. Většina doplňků na trhu je vyrobena ze žluté maca a doplňky vyrobené z červené maca nebo černé maca mohou nabídnout mírně odlišné zdravotní výhody.

Nedávno však došlo k nárůstu nové formy maca: produktů péče o pleť. Výzkum proveden u zvířat naznačuje, že maca aplikovaná lokálně může být schopná chránit pokožku před ultrafialovým (UV) zářením díky obsahu polyfenolových antioxidantů (Gonzales-Castañeda, 2011). Kromě vzniku vrásek UV záření také přispívá k riziku rakoviny kůže. Je třeba udělat více práce, aby se potvrdilo, že tento ochranný mechanismus funguje i na člověka, a je třeba poznamenat, že tyto produkty péče o pleť nenahrazují běžný opalovací krém.

na mém penisu je boule

Potenciální rizika a úvahy

V tomto okamžiku je jasné, že největší obavou z maca je, že dostupný výzkum je omezený. Ačkoli je léčivá rostlina používána po staletí, výzkum ji stále dohání. Studie na zvířatech a malé klinické studie jsou začátkem, ale jejich nálezy nám neumožňují s jistotou říci, že pozorované přínosy pro zdraví a nedostatek vedlejších účinků skutečně platí u lidí nebo větší populace.

Nežádoucí účinky pro maku bývají neoficiální, což naznačuje, že bylinný doplněk je obecně dobře snášen. Mezi tyto nežádoucí účinky, které sami hlásili, patří zvýšená bdělost nebo nervózní pocit, který narušuje spánek. Ale věda prostě není na to, aby podpořila neoficiální důkazy. Ale i když je to obecně považováno za bezpečné, měli byste si před zahájením režimu promluvit se svým poskytovatelem zdravotní péče.

A stále existují některé skupiny lidí, pro které se to nedoporučuje. Maca, jako zelí, růžičková kapusta a další související zelenina, obsahuje goitrogeny (Bajaj, 2016), látky, které by mohly narušit normální fungování štítné žlázy. Z tohoto důvodu může vážněji postihnout lidi s již poškozenou funkcí štítné žlázy, jako jsou lidé, kteří mají hypotyreózu. Rovněž se nedoporučuje pro lidi s podmínky citlivé na hormony jako je endometrióza, rakovina prsu nebo děložní myomy, protože maka může v těle působit jako estrogen (Valentová, 2006) a tyto stavy zhoršovat.

Reference

  1. Bajaj, J. K., Salwan, P., & Salwan, S. (2016). Různé možné toxické látky podílející se na dysfunkci štítné žlázy: recenze. Journal of Clinical And Diagnostic Research, 10 (1), FE01 – FE03. doi: 10,7860 / jcdr / 2016 / 15195.7092, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26894086
  2. Brooks, N.A., Wilcox, G., Walker, K. Z., Ashton, J. F., Cox, M. B., & Stojanovska, L. (2008). Příznivé účinky Lepidium meyenii (Maca) na psychologické příznaky a míry sexuální dysfunkce u žen po menopauze nesouvisí s obsahem estrogenu nebo androgenu. Menopauza, 15 (6), 1157–1162. doi: 10,1097 / gme.0b013e3181732953, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18784609
  3. Choi, E. H., Kang, J. I., Cho, J. Y., Lee, S. H., Kim, T. S., Yeo, I. H., & Chun, H. S. (2012). Doplnění standardizovaného extraktu rozpustného v lipidech z maky (Lepidium meyenii) zvyšuje vytrvalostní kapacitu plavání u potkanů. Journal of Functional Foods, 4 (2), 568–573. doi: 10.1016 / j.jff.2012.03.002, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1756464612000436
  4. Gonzales, G. F., Cordova, A., Gonzales, C., Chung, A., Vega, K., & Villena, A. (2001). Lepidium meyenii (Maca) zlepšil parametry spermatu u dospělých mužů. Asian Journal of Andrology, 3 (4), 301–303. Citováno z http://www.asiaandro.com/Abstract.asp?id=1078
  5. Gonzales, G.F., Cordova, A., Vega, K., Chung, A., Villena, A., Gonez, C., & Castillo, S. (2002). Vliv Lepidium meyenii (MACA) na sexuální touhu a jeho chybějící vztah k hladinám testosteronu v séru u dospělých zdravých mužů. Andrologia, 34 (6), 367–372. doi: 10.1046 / j.1439-0272.2002.00519.x, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12472620
  6. Gonzales, G. F. (2012). Etnobiologie a etnofarmakologie rostliny Lepidium meyenii (Maca) z peruánské vysočiny. Doplňková a alternativní medicína založená na důkazech, 2012, 1–10. doi: 10.1155 / 2012/193496, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21977053
  7. Gonzales-Castañeda, C., Rivera, V., Chirinos, A. L., Evelson, P., & Gonzales, G. F. (2011). Fotoochrana proti UVB vyvolanému oxidačnímu stresu a poškození kůže u myší pomocí listů tří různých odrůd Lepidium meyenii (maca). International Journal of Dermatology, 50 (8), 928–938. doi: 10.1111 / j.1365-4632.2010.04793.x, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21781063
  8. Lee, M. S., Lee, H. W., You, S., & Ha, K.-T. (2016). Použití maca (Lepidium meyenii) ke zlepšení kvality spermatu: Systematický přehled. Maturitas, 92, 64–69. doi: 10.1016 / j.maturitas.2016.07.013, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27621241
  9. Li, Y., Xin, Y., Xu, F., Zheng, M., Xi, X., Cui, X.,… Han, C. (2018). Polysacharidy Maca: Optimalizace extrakce, strukturní vlastnosti a anti-únavové aktivity. International Journal of Biological Macromolecules, 115, 618–624. doi: 10.1016 / j.ijbiomac.2018.04.063, https://europepmc.org/article/med/29665394
  10. Medline Plus. (2019, 14. listopadu). Byliny a doplňky: Maca. Citováno z https://medlineplus.gov/druginfo/natural/555.html
  11. Melnikovova, I., Fait, T., Kolarova, M., Fernandez, E. C., & Milella, L. (2015). Účinek Lepidium meyenii Walp. o parametrech spermatu a hladinách sérového hormonu u zdravých dospělých mužů: dvojitě zaslepená, randomizovaná, placebem kontrolovaná pilotní studie. Doplňková a alternativní medicína založená na důkazech, 2015, 1–6. doi: 10.1155 / 2015/324369, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26421049
  12. Sandroni, P. (2001). Afrodiziaka minulost a současnost: historický přehled. Clinical Autonomic Research, 11 (5), 303–307. doi: 10,1007 / bf02332975, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11758796
  13. Shin, B. C., Lee, M. S., Yang, E. J., Lim, H. S., a Ernst, E. (2010). Maca (L. meyenii) pro zlepšení sexuální funkce: systematický přehled. BMC Complementary and Alternative Medicine, 10 (1), 44. doi: 10.1186 / 1472-6882-10-44, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20691074
  14. Stojanovska, L., Law, C., Lai, B., Chung, T., Nelson, K., Day, S., ... Haines, C. (2014). Přípravek Maca snižuje krevní tlak a depresi v pilotní studii u postmenopauzálních žen. Climacteric, 18 (1), 69–78. doi: 10.3109 / 13697137.2014.929649, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24931003
  15. Stone, M., Ibarra, A., Roller, M., Zangara, A., & Stevenson, E. (2009). Pilotní vyšetřování vlivu doplňování maca na fyzickou aktivitu a sexuální touhu u sportovců. Journal of Ethnopharmacology, 126 (3), 574–576. doi: 10.1016 / j.jep.2009.09.012, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19781622
  16. Valentová, K., Buckiová, D., Křen, V., Pěknicová, J., Ulrichová, J., & Šimánek, V. (2006). The in vitro biological activity of Lepidium meyenii extracts. Cell Biology and Toxicology, 22(2), 91–99. doi: 10.1007/s10565-006-0033-0, https://link.springer.com/article/10.1007/s10565-006-0033-0
  17. Yang, Q., Jin, W., Lv, X., Dai, P., Ao, Y., Wu, M.,… Yu, L. (2015). Účinky macamidů na vytrvalostní kapacitu a anti-únavové vlastnosti u prodloužených plaveckých myší. Pharmaceutical Biology, 54 (5), 827–834. doi: 10.3109 / 13880209.2015.1087036, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26453017
Vidět víc