Lykopenová jídla: rajčata, růžový grapefruit a další

Lykopenová jídla: rajčata, růžový grapefruit a další

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Je lákavé posuzovat produkci podle obalu. Ovoce a zelenina s tmavšími a bohatšími barvami jsou zralější a více nabité vitamíny a minerály, že? No, ve světě s potravinářskými barvivy, ne nutně. Totéž platí pro lykopen, karotenoid a přírodní pigment, který dává některým druhům ovoce a zeleniny jejich výraznou růžovou nebo červenou barvu. Tato rostlinná živina je fytonutrient (jako beta-karoten, lutein a zeaxanthin), ale také antioxidant, který dává rajčatům, nejznámějšímu zdroji lykopenu, jejich barvu - ale ne třešně.

Je důležité se naučit rozdíl, protože lykopen a potraviny, které jej obsahují, mají co nabídnout. Antioxidanty jako lykopen pomáhají bojovat s oxidačním stresem. Oxidační stres může způsobit poškození buněk, které souvisí s několika chronickými chorobami, od revmatoidní artritidy a lupusu po cukrovku, Alzheimerovu chorobu a dokonce i některé druhy rakoviny. Lykopen může také zmírnit příznaky astmatu (Wood, 2008), snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění (CVD) nebo srdeční choroby (Riccioni, 2008) a nižší riziko rakoviny prostaty (Chen, 2015).

Ale většina výzkumu lykopenu se provádí na rajčatových produktech a jejich spotřebě. Ačkoli klinické studie, které nyní máme, mohou být slibné, další práce mohou odhalit další výhody založené na širší paletě zdrojů lykopenu - a kombinacích živin v těchto potravinách. Výzkum je přesto působivý. Pět studií ukazují 30–40% snížené riziko rakoviny, konkrétně prostaty, spojené s příjmem lykopenu (Giovannucci, 2002). Jiný výzkum naznačuje může také snížit riziko rakoviny plic (Michaud, 2000).



Životně důležité orgány

  • Lykopen je rostlinná živina, která dává některým druhům ovoce a zeleniny jejich výraznou růžovou nebo červenou barvu.
  • Pro lykopen neexistuje žádný referenční dietní příspěvek (RDA), protože není nezbytný.
  • Požití lykopenu však může být stejně užitečné, protože zdravotní výhody lykopenu mohou zahrnovat snížení rizika určitých druhů rakoviny a srdečních onemocnění.
  • Rajčata jsou nejúčinnějším dietním zdrojem lykopenu.
  • Lykopen, který pochází z potravy, může mít větší riziko kardiovaskulárních onemocnění než doplňky.
  • Příliš mnoho lykopenu může způsobit změnu barvy kůže, ale tento účinek by vyžadoval vysoké množství lykopenových potravin.

Potraviny s vysokým obsahem lykopenu

Pro lykopen není stanoven žádný referenční dietní příspěvek (RDA), takže neexistuje žádné zlaté číslo, které byste mohli vyzkoušet. Potraviny bohaté na lykopen by ale měly ve vaší stravě i nadále pravidelně rotovat jednoduše proto, že tento antioxidant má tolik potenciálních přínosů pro zdraví. Odkud tedy berete tento antioxidant - kromě, no, víte.

co dělá viagra dívkám

Rajčata

Věděl jsi, že to přijde. Zhruba 80% příjmu lykopenu ve Spojených státech pochází z produktů z rajčat, a to z dobrého důvodu (Soares, 2017). Vyplachované plody jsou dobrým zdrojem živin bez ohledu na to, jakou formu si vyberete. Čerstvá rajčata zabalí 2 573 mikrogramů (mikrogramů) do 100 g (nebo 18 kalorií) porce, podle USDA (FoodData Central, 2019). Ale surová rajčata nejsou zdaleka vaší jedinou možností, jak využít bohatý obsah lykopenu této rostliny. Použijte rajčatový protlak v receptu na 46 mg na jednu polévkovou lžíci (FoodData Central, 2019). Rozhodněte se pro konzervovaná rajčata pro 25,37 mg ve 100 g (FoodData Central, 2019). Pokud váš recept vyžaduje rajčatový pretlak, dostanete 21,75 mg na každých 100 g, které použijete (FoodData Central, 2019). Cítíte se fantazie? Každé sušené rajče, které přidáte do svých salátových balíčků 9,18 mg živiny (FoodData Central, 2019).

Ale tři nejběžnější rajčatové výrobky jsme si nechali na poslední - a jsou skutečně silným zdrojem antioxidantů. Každý šálek rajčatové omáčky, který použijete na večeři špaget, dodá 34 mg (FoodData Central, 2019). Začněte svůj den šálkem rajčatové šťávy a získáte také 22,4 mg lykopenu (FoodData Central, 2019). V neposlední řadě každá polévková lžíce lahodného kečupu, kterou přidáte téměř ke všemu, přidá k vašemu dennímu příjmu dalších 18,1 mg (FoodData Central, 2019).

reklama



Roman Daily - multivitamin pro muže

jak můžete zvětšit penis

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistit více

Guava

Pravděpodobně to není ovoce, které ležíte po kuchyni, ale tato tropická pochoutka je dobrým zdrojem lykopenu ve stravě. Jeden šálek guavy přináší silný úder 8,59 mg antioxidantu kromě působivých 9 g vlákniny (FoodData Central, 2019).



Papája

Zvyšte příjem lykopenu a udržujte své ovocné porce vzrušující tím, že rozdáte papáji. Jeden šálek tropického ovoce je zabalen 4,6 mg lykopenu kromě enzymů, které pomáhají trávení (FoodData Central, 2019).

Vodní meloun

Letošní léto je dobrým způsobem, jak zvýšit příjem důležitého antioxidantu ve stravě. Jeden šálek tohoto lykopenového jídla nabízí 6,89 mg živiny, i když si nemyslíme, že vám musíme dávat důvody, abyste z tohoto jedli více (FoodData Central, 2019).

Vařené červené papriky

Přidejte jeden šálek nakrájené, vařené červené papriky do omáčky nebo těstovinové omáčky 513 mikrogramů tohoto silného antioxidantu (FoodData Central, 2019).

Růžový grapefruit

Zdroje lykopenu nemusí být červené, aby byly silné, a růžový grapefruit je skvělým příkladem. Jedna polovina grapefruitu dodává 1,75 mg (FoodData Central, 2019). Je také vynikajícím zdrojem vitaminu C.

jak se zbavit herpies

Tomel

Pokud se chystáte přidat do své stravy tomel, stojí za to vědět, že existují dva různé typy, které jsou nejoblíbenější: Fuyu a Hachiya. Hachiya tomel vypadá spíše jako žalud a je svíravý s vysokým obsahem taninu. To znamená, že jsou nepoživatelné, než jsou zcela zralé a mohou mít křídovou strukturu. Na druhou stranu persyon Fuyu je jedlý dříve v procesu zrání a není svíravý. Jejich obsah taninu je mnohem nižší. Ať tak či onak, dostanete 267 mcg k vašemu příjmu lykopenu z jednoho kusu ovoce (FoodData Central, 2019).

červené zelí

I když budete muset sníst celou velkou hlavu červeného zelí 227 mg této fytonutrienty , je to přísada, kterou můžete snadno zapracovat do více jídel po celý den (FoodData Central, 2019).

Lykopenové doplňky

Ačkoli doplňky lykopenu rozhodně nejsou nutné vzhledem k vysokému obsahu potravin uvedených výše, představují snadný způsob, jak zvýšit svůj denní příjem. Lidé, kteří užívají léky k ředění krve nebo ke snížení krevního tlaku, by neměli užívat lykopenové doplňky, protože mohou interferovat s předpisem. Stojí za zmínku, že lykopen z dietních zdrojů měl větší dopad na riziko srdečních onemocnění než doplňky, nalezena jedna studie (Burton-Freeman, 2014). Výzkum byl proveden pouze na konzumaci rajčat, takže je třeba vyvinout další úsilí k potvrzení těchto zjištění, ale může být dobrý nápad, pokud je to možné, zvýšit příjem prostřednictvím zdrojů potravy.

Ve vzácných případech způsobil nadměrný příjem lykopenu lycopenodermie , zabarvení kůže. Lykopen, zejména z potravinových zdrojů, je obecně považován za bezpečný a stojí za zmínku, že k vyvolání tohoto stavu by bylo zapotřebí nadměrného množství těchto potravin. Jedna žena, která přišla s tímto onemocněním, uváděla, že denně po dobu několika let vypila zhruba dva litry rajčatové šťávy (Trumbo, 2005).

Reference

  1. Burton-Freeman, B. M. a Sesso, H. D. (2014). Celá potravina versus doplněk: Porovnání klinických důkazů o příjmu rajčat a suplementaci lykopenem o kardiovaskulárních rizikových faktorech. Advances in Nutrition, 5 (5), 457–485. doi: 10,3945 / an.114,005231, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25469376
  2. Chen, P., Zhang, W., Wang, X., Zhao, K., Negi, D. S., Zhou, L.,… Zhang, X. (2015). Lykopen a riziko rakoviny prostaty. Medicine, 94 (33), e1260. doi: 10.1097 / MD.0000000000001260, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26287411
  3. FoodData Central. (n.d.). Citováno 16. prosince 2019, z https://fdc.nal.usda.gov/
  4. Giovannucci, E. (2002). Přehled epidemiologických studií o rajčatech, lykopenu a rakovině prostaty. Experimental Biology and Medicine, 227 (10), 852–859. doi: 10.1177 / 153537020222701003, https://europepmc.org/article/med/12424325
  5. Michaud, D. S., Feskanich, D., Rimm, E. B., Colditz, G. A., Speizer, F. E., Willett, W. C., & Giovannucci, E. (2000). Příjem specifických karotenoidů a riziko rakoviny plic ve 2 perspektivních amerických kohortách. American Journal of Clinical Nutrition, 72 (4), 990–997. doi: 10.1093 / ajcn / 72.4.990, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11010942
  6. Riccionni, G., Mancini, B., Bucciarelli, T., & D’Orazio, N. (2008). Ochranný účinek lykopenu na kardiovaskulární onemocnění. European Review for Medical and Pharmacological Sciences, 12 (3), 183–190. Citováno z https://www.europeanreview.org/
  7. Soares, N. da C. P., Machado, C. L., Trindade, B. B., Lima, I. C. do C., Gimba, E. R. P., Teodoro, A. J.,… Borojevic, R. (2017). Lykopenové extrakty z různých potravinářských produktů na bázi rajčat indukují apoptózu v kultivovaných lidských primárních buňkách rakoviny prostaty a regulují expresi transkriptu TP53, Bax a Bcl-2. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, 18 (2), 339–345. doi: 10.22034 / APJCP.2017.18.2.339, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28345329
  8. Trumbo, P. R. (2005). Existují nepříznivé účinky expozice lykopenu? The Journal of Nutrition, 135 (8), 2060S – 2061S. doi: 10.1093 / jn / 135.8.2060S, https://academic.oup.com/jn/article/135/8/2060S/4664032
  9. Wood, L. G., Garg, M. L., Powell, H. a Gibson, P. G. (2008). Léčba bohatá na lykopen modifikuje zánět dýchacích cest u astmatu: důkaz koncepce. Free Radical Research, 42 (1), 94–102. doi: 10.1080 / 10715760701767307, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18324527
Vidět víc