Výhody lykopenu: je tato živina pro vás dobrá?

Výhody lykopenu: je tato živina pro vás dobrá?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Rostliny se také starají o své zdraví. Ve skutečnosti produkují fytonutrienty, nazývané také fytochemikálie, jako způsob, jak zůstat zdraví. Některé z těchto rostlinných živin ji chrání před brouky a jiné proti chorobám. Ale mnoho z nich prospívá také zdraví lidí, kteří tyto rostliny jedí. Lykopen je jednou z těchto fytochemikálií. Tento přírodní pigment a antioxidant dodává některým druhům ovoce a zeleniny jejich růžovou nebo červenou barvu - a má také mnoho potenciálních zdravotních výhod pro člověka.

Pravděpodobně si spojujete lykopen s rajčaty. Výrobky z rajčat skutečně odpovídají zhruba 80% příjmu lykopenu v potravě ve Spojených státech (Soares, 2017). A dokonce i některá jídla, která nyní sledujeme na obsah cukru, jako je kečup a rajčatová omáčka, se mohou pochlubit mimořádně vysokým obsahem lykopenu. Ale zdaleka nejsou jedinými zdroji. Bohatým zdrojem jsou další růžové a červené produkty, jako je meloun a růžový grapefruit. Ale ne každý kousek šarlatové produkce má lykopen. Třešně, maliny a švestky tento specifický silný antioxidant nemají, i když mají jiné.



Životně důležité orgány

  • Lykopen je rostlinná živina, která dává některým druhům ovoce a zeleniny růžovou nebo červenou barvu.
  • Zhruba 80% příjmu lykopenu ve Spojených státech pochází z rajčat, ale existují i ​​jiné kvalitní zdroje potravy.
  • Výzkum naznačuje, že lykopen může opět nabídnout určitou ochranu některým typům rakoviny.
  • Jako antioxidant lykopen také snižuje oxidační stres, který je spojován s mnoha chronickými nemocemi.
  • Neexistuje RDA pro lykopen, ale ve studiích se ukázalo jako prospěšné 9–21 mg denně.
  • Dosažení tohoto čísla prostřednictvím jídla je dosažitelné, i když doplňky existují.

Přínosy lykopenu pro zdraví

Uvnitř buněk neustále probíhá mnoho chemických reakcí. Některé z těchto chemických reakcí vytvářejí vedlejší produkty známé jako volné radikály. Volné radikály jsou nestabilní atomy, které mohou způsobit poškození buněk, které se označuje jako oxidační poškození. Přesčas, oxidační poškození může vést k vážným problémům , jako je revmatoidní artritida, kardiovaskulární onemocnění nebo srdeční choroby, cukrovka typu 2, Alzheimerova choroba a dokonce i některé druhy rakoviny (Hajhashemi, 2010). Antioxidanty, jako je lykopen, fungují tak, že váží volné radikály, což je dělá tak, že nemohou způsobit tolik poškození buněk. Antioxidanty jako lykopen a volné radikály musí být v zásadě vyváženy, aby se předešlo zdravotním problémům způsobeným jejich příliš velkým množstvím.

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže



Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistěte více

Je to antioxidant a karotenoid

Lykopen má některé závažné antioxidační vlastnosti. Je to také karotenoid, skupina pigmentů rozpustných v tucích produkovaných přirozeně rostlinami, které jim dodávají podpisovou žlutou, oranžovou a červenou barvu. Takže lykopen dává zralým surovým rajčatům tmavě červený odstín, ale je to jen jeden karotenoid. Jiní dělají dýně jasně oranžovou nebo kukuřičnou zlatožlutou. Beta-karoten je další známý rostlinný pigment, který dává mrkvi žlutožlutou barvu a prospívá také lidskému zdraví.

I když rádi říkáme, že antioxidanty, jako je lykopen, bojují proti volným radikálům, je přesnější říci, že je vyvažují, aby zabránily poškození buněk působením nemocí. Jak jsme popsali výše, oxidační poškození buněk bylo spojeno s celou řadou chronických onemocnění. Dieta s vysokým obsahem rajčat bohatých na lykopen a jiného ovoce a zeleniny vám může pomoci předcházet tomuto stresu tím, že udržuje rovnováhu mezi antioxidanty a volnými radikály ve vašem těle.

Může chránit před určitými typy rakoviny

Výzkum zkoumal účinky lykopenu na různé typy rakoviny, od rakoviny prostaty po rakovinu plic. I když jsou některé počáteční studie slibné, v současné době neexistuje dostatek důkazů k tvrzení o účincích lykopenu na rakovinu.



Může pomoci snížit riziko srdečních onemocnění

Srdeční onemocnění bylo také spojeno s oxidačním stresem, ale již jsme vám řekli spoustu o antioxidačních výhodách, které získáte při udržování vysoké hladiny lykopenu. Chcete ještě větší důvod? Vysoká úroveň příjmu lykopenu je spojena s celkové snížení rizika srdečních onemocnění o 17–26% (Jacques, 2014).

Existují však i další rizikové faktory pro rozvoj kardiovaskulárních onemocnění kromě oxidačního poškození. Zdraví vašeho srdce ovlivňuje mnoho faktorů, například hladina HDL a LDL cholesterolu, krevní tlak a hladina triglyceridů. Metabolický syndrom je stav, kdy lidé trpí hromadou těchto příznaků, včetně zvýšeného krevního tlaku, vysoké hladiny cukru v krvi, přebytečného tuku kolem pasu a abnormální hladiny cholesterolu. A metabolický syndrom vás vystavuje zvýšenému riziku cévní mozkové příhody, cukrovky typu 2 a srdečních onemocnění. Ale lidé s metabolickým syndromem s vysokým příjmem lykopenu mohou snížit riziko předčasného úmrtí zhruba o 37%, nalezena studie (Han, 2016).

Zvýšení příjmu lykopenu může také pomoci snížit riziko srdečních onemocnění zvyšování dobrého HDL cholesterolu při snižování celkové a špatné hladiny LDL cholesterolu (Palozza, 2012). A metaanalýza šesti klinických studií zjistili, že vyšší dávky denního lykopenu (> 12 mg) byly spojeny s nižším systolickým krevním tlakem u Asiatů a lidí s vysokým krevním tlakem (Li, 2013). Systolický krevní tlak, tlak ve vašich krevních cévách, když se vaše srdce stahuje nebo bije, je považován za větší kardiovaskulární rizikový faktor než diastolický krevní tlak , tlak ve vašich krevních cévách, když vaše srdce odpočívá mezi údery (Banegas, 2002).

Může zabránit astmatu spojenému s cvičením

Vědci se domnívají, že právě antioxidační účinek této rostlinné živiny způsobuje další z účinků lykopenu: zlepšené příznaky astmatu (Wood, 2008). Jedna malá studie se zaměřila na testování účinků léčby lykopenem konkrétně na astma vyvolané cvičením. Testovali plicní (plicní) funkci účastníků před a po cvičení jako základní linii, poté účastníkům před dalším testem nasadili buď lykopen nebo placebo. Po jednom týdnu suplementace došlo u 55% lidí, kterým byl podáván lykopen, k výraznému zlepšení jejich plicních funkcí po cvičení (Neuman, 2000).

Může pomoci snížit riziko makulární degenerace ve stáří

Není divu, že lykopen může prospívat vašemu očnímu zdraví. Koneckonců, je to karotenoid, jako je beta-karoten nacházející se v mrkvi, který je známý svou schopností pomáhat chránit zrak. Jedním z příznivých účinků stravy s vysokým obsahem lykopenu mohou být některé ochrana před šedým zákalem (Gupta, 2003). Většinou se pracovalo na zvířatech a ve zkumavkách, takže k potvrzení těchto nálezů jsou zapotřebí lidské studie.

Makulární degenerace související s věkem (AMD) je největší příčina slepoty u starších dospělých (Schleicher, 2013). Existuje naděje, že při této nemoci může hrát roli lykopen, ale nálezy jsou jistě smíšené, přičemž některé výzkumy nezjistily žádnou souvislost mezi AMD a lykopenem. Jiný výzkum zjistil, že pacienti s AMD mají také nízké hladiny lykopenu v séru, což naznačuje, že nakonec může existovat souvislost (Cardinault, 2005). A další potvrdil inverzi „lidé s vysokou hladinou lykopenu byli spojováni se sníženým rizikem rozvoje AMD (Mares-Perlman, 1995).

Může chránit pokožku před poškozením UV zářením

Jíte rajčatové výrobky a vaše pokožka může být chráněna před sluncem. Zní to nepravděpodobně, a přesto se zdá, že to výzkum podporuje. V jedné malé studii například účastníci dostali rajčatovou pastu v olivovém oleji, jiní jen olivový olej denně po dobu 12 týdnů. Na konci této doby byli vystaveni UV záření a bylo posouzeno poškození jejich kůže. Kůže těch, kteří si doplnili rajče, měla méně závažné kožní reakce než ti, kteří tak neučinili (Rizwan, 2011). Je však důležité si uvědomit, že i když příjem lykopenu poskytuje určitou ochranu před UV zářením, tento účinek nijak nenapodobuje ani nemůže nahradit použití opalovacího krému.

Jak získat dostatek lykopenu

Pravděpodobně nepřekvapí, že rajčata jsou zdaleka největším zdrojem lykopenu v americké stravě. Ale možná nevíte, že ve skutečnosti neexistuje žádný stanovený referenční dietní příspěvek (RDA) této živiny. Studie zkoumaly denní příjem v rozmezí 8–21 mg denně a tento příjem je spojen s mnoha výhodami uvedenými výše. Ale tato fytochemikálie je považována za obecně bezpečnou, takže příjem nad 21 mg lykopenu denně - což může být častější v letních měsících, kdy jsou v sezóně všechny potraviny bohaté na lykopen, jako je meloun, papája a guava - pravděpodobně nejsou důvodem k obavám . Ve vzácných případech způsobil nadměrný příjem lykopenu lycopenodermie, změna barvy kůže . Jedna žena, která přišla s tímto onemocněním, uváděla, že denně po dobu několika let vypila zhruba dva litry rajčatové šťávy (Trumbo, 2005).

Pokud pravidelně dostáváte nějaké rajčatové výrobky, od sklenice rajčatové šťávy ráno po porci rajčatové pasty ve vašich těstovinách, pravděpodobně nebudete potřebovat doplněk lykopenu, i když jsou k dispozici. Tyto doplňky mohou interferovat s některými léky na předpis, jako jsou léky na ředění krve a léky na krevní tlak. Lykopenová suplementace také nemusí nabízet stejné zdravotní výhody jako silný dietní příjem. Spotřeba lykopenu z dietních zdrojů měla větší dopad na riziko srdečních onemocnění než doplňky, nalezena jedna studie (Burton-Freeman, 2014). Výzkum byl proveden pouze na konzumaci rajčat, takže je třeba vyvinout více úsilí k potvrzení těchto zjištění, ale může být dobrý nápad, pokud je to možné, zvýšit příjem prostřednictvím zdrojů potravy.

Reference

  1. Assar, E. A., Vidalle, M. C., Chopra, M. a Hafizi, S. (2016). Lykopen působí prostřednictvím inhibice IκB kinázy k potlačení signalizace NF-kB v lidských buňkách prostaty a prsu. Tumor Biology, 37 (7), 9375–9385. doi: 10,1007 / s13277-016-4798-3, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26779636
  2. Banegas, J. R., Cruz, J. J. D. L., Rodríguez-Artalejo, F., Graciani, A., Guallar-Castillón, P., & Herruzo, R. (2002). Systolický vs. diastolický krevní tlak: zátěž komunity a dopad na staging krevního tlaku. Journal of Human Hypertension, 16 (3), 163–167. doi: 10.1038 / sj.jhh.1001310, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11896505
  3. Burton-Freeman, B. M. a Sesso, H. D. (2014). Celá potravina versus doplněk: Porovnání klinických důkazů o příjmu rajčat a suplementaci lykopenem o kardiovaskulárních rizikových faktorech. Advances in Nutrition, 5 (5), 457–485. doi: 10,3945 / an.114,005231, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25469376
  4. Cardinault, N., Abalain, J.-H., Sairafi, B., Coudray, C., Grolier, P., Rambeau, M.,… Rock, E. (2005). U pacientů s makulární degenerací související s věkem klesá pokles hladiny lykopenu, nikoli však luteinu, ani zeaxanthinu v séru a lipoproteinů. Clinica Chimica Acta, 357 (1), 34–42. doi: 10.1016 / j.cccn.2005.01.030, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15963792
  5. Chen, P., Zhang, W., Wang, X., Zhao, K., Negi, D. S., Zhou, L.,… Zhang, X. (2015). Lykopen a riziko rakoviny prostaty. Medicine, 94 (33), e1260. doi: 10.1097 / MD.0000000000001260, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26287411
  6. Giovannucci, E. (2002). Přehled epidemiologických studií rajčat, lykopenu a rakoviny prostaty. Experimental Biology and Medicine, 227 (10), 852–859. doi: 10.1177 / 153537020222701003, https://europepmc.org/article/med/12424325
  7. Gupta, S. K., Trivedi, D., Srivastava, S., Joshi, S., Halder, N., & Verma, S. D. (2003). Lykopen tlumí experimentální vývoj katarakty vyvolaný oxidačním stresem: studie in vitro a in vivo. Výživa, 19 (9), 794–799. doi: 10.1016 / s0899-9007 (03) 00140-0, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12921892
  8. Hajhashemi, V., Vaseghi, G., Pourfarzam, M., & Abdollahi, A. (2010). Jsou antioxidanty užitečné při prevenci nemocí. Výzkum ve farmaceutických vědách, 5 (1), 1–8. Citováno z http://www.rpsjournal.net/
  9. Han, G.-M., Meza, J.L., Soliman, G.A., Islam, K.M., a Watanabe-Galloway, S. (2016). Vyšší hladiny sérového lykopenu jsou spojeny se sníženou úmrtností u jedinců s metabolickým syndromem. Výživový výzkum, 36 (5), 402–407. doi: 10.1016 / j.nutres.2016.01.003, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27101758
  10. Jacques, P. F., Lyass, A., Massaro, J. M., Vasan, R. S., & Sr, R. B. D. (2013). Vztah příjmu a spotřeby lykopenu z rajčatových produktů k náhodným KVO. British Journal of Nutrition, 110 (3), 545–551. doi: 10.1017 / s0007114512005417, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23317928
  11. Li, X. a Xu, J. (2013). Lykopenový doplněk a krevní tlak: aktualizovaná metaanalýza intervenčních studií. Živiny, 5 (9), 3696–3712. doi: 10,3390 / nu5093696, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3798929/
  12. Mareš-Perlman, J. A. (1995). Antioxidanty v séru a makulární degenerace související s věkem v populační případové kontrolní studii. Archives of Ophthalmology, 113 (12), 1518. doi: 10.1001 / archopht.1995.01100120048007, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7487619
  13. Michaud, D. S., Feskanich, D., Rimm, E. B., Colditz, G. A., Speizer, F. E., Willett, W. C., & Giovannucci, E. (2000). Příjem specifických karotenoidů a riziko rakoviny plic ve 2 perspektivních amerických kohortách. American Journal of Clinical Nutrition, 72 (4), 990–997. doi: 10,1093 / ajcn / 72,4,990, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11010942
  14. Palozza, P., Catalano, A., Simone, R., Mele, M. a Cittadini, A. (2012). Vliv lykopenu a rajčatových produktů na metabolismus cholesterolu. Annals of Nutrition and Metabolism, 61 (2), 126–134. doi: 10.1159 / 000342077, https://www.karger.com/Article/Fulltext/342077
  15. Rizwan, M., Rodriguez-Blanco, I., Harbottle, A., Birch-Machin, M., Watson, R., & Rhodes, L. (2010). Rajčatová pasta bohatá na lykopen chrání před kožním fotodrážděním u lidí in vivo: randomizovaná kontrolovaná studie. British Journal of Dermatology, 164 (1), 154–162. doi: 10.1111 / j.1365-2133.2010.10057.x, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20854436
  16. Schleicher, M., Weikel, K., Garber, C., & Taylor, A. (2013). Snižování rizika makulární degenerace související s věkem s výživou: aktuální pohled. Živiny, 5 (7), 2405–2456. doi: 10,3390 / nu5072405, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23820727
  17. Soares, N. da C. P., Machado, C. L., Trindade, B. B., Lima, I. C. do C., Gimba, E. R. P., Teodoro, A. J.,… Borojevic, R. (2017). Lykopenové extrakty z různých potravinářských produktů na bázi rajčat indukují apoptózu v kultivovaných lidských primárních buňkách rakoviny prostaty a regulují expresi transkriptu TP53, Bax a Bcl-2. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, 18 (2), 339–345. doi: 10.22034 / APJCP.2017.18.2.339, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28345329
  18. Trumbo, P. R. (2005). Existují nepříznivé účinky expozice lykopenu? The Journal of Nutrition, 135 (8), 2060S – 2061S. doi: 10.1093 / jn / 135.8.2060S, https://academic.oup.com/jn/article/135/8/2060S/4664032
  19. Wood, L. G., Garg, M. L., Powell, H. a Gibson, P. G. (2008). Léčba bohatá na lykopen modifikuje zánět dýchacích cest u astmatu: důkaz koncepce. Free Radical Research, 42 (1), 94–102. doi: 10.1080 / 10715760701767307, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18324527
Vidět víc