Juice cleanse: pravda o tomto trendovém detoxu

Juice cleanse: pravda o tomto trendovém detoxu

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Možná jste viděli, jak celebrity a vlivní lidé hovoří o zdravotních výhodách odšťavňování a hubnutí jako součásti zdravého životního stylu. Není žádným tajemstvím, že stravování a zvyšování příjmu zeleniny a ovoce je dobré pro vás i vaše zdraví. Zdá se tedy, že dává smysl, že zahájení čištění organických šťáv nebo detoxikace šťávy vám může pomoci zhubnout, detoxikovat tělo a zlepšit vaše zdraví. Koneckonců pijete jen ovocné a zeleninové šťávy, že?



Je na těchto tvrzeních pravda? Rizika pravděpodobně převažují nad přínosy ( Rousseau, 2015 ).

reklama

Seznamte se s plností —Nástroj pro správu hmotnosti očištěný FDA



Plenity je léčba pouze na lékařský předpis. Pro bezpečné a správné použití přípravku Plenity se poraďte se zdravotnickým pracovníkem nebo se obraťte na Návod k použití .

Zjistit více

Alternativní lékaři a hnutí za surovou stravu doporučili odšťavňování pro zdraví a detoxikaci těla téměř 90 let. Víra je, že odšťavňování extrahuje více vitamínů a minerálů z ovoce a zeleniny, než kolik získáte jejich konzumací. Teorie spočívá v tom, že to usnadňuje práci enzymů trávicího systému. Navrhovatelé tvrdí, že to zmírňuje nadýmání, snižuje zánět a pomáhá tělu lépe fungovat. Někteří věří, že odšťavňování může dokonce pomoci s rakovinou ( Cassileth, 2010 ).

Pravdou je, že při čištění šťávy můžete trochu zhubnout, ale o předčištění si možná budete chtít přečíst některá kritická zdravotní rizika.



Pojďme se podívat, jak funguje čištění šťávy:

  • Existují různé druhy čištění šťáv, ale všechny vás omezují v konzumaci cukru, kofeinu, zpracovaných potravin a většiny pevných potravin.
  • Během určité doby pijete pouze čerstvé džusy z ovoce a zeleniny a čiré tekutiny.
  • Některé čisticí prostředky na džusy vám umožňují dát si zelený smoothie, jíst listovou zeleninu nebo malá veganská jídla nebo občerstvení jednou denně.

Extrémní diety na hubnutí: držte se od nich dál

6 minut čtení

Jak dlouho se džus čistí?

Šťáva čistí rozsah kdekoli od jednoho do 10 dnů (i když průměr je tři dny až jeden týden) nebo i déle, v závislosti na tom, jaký protokol používáte.

Existuje několik různých typů protokolů k čištění nebo detoxikaci šťávy. Některé umožňují pití pouze zeleninových a ovocných šťáv a jiných tekutin. Jiní chtějí, abyste pili džusy a užívali doplňky stravy. Někteří chtějí, abyste pili pouze určité (obvykle zakoupené a za studena lisované) džusy v časovém nebo konkrétním pořadí. Jiní od vás chtějí, abyste pili džusy a během čištění šťávy vyčistili tlusté střevo. Očista tlustého střeva zahrnuje použití klystýrů nebo hydroterapii tlustého střeva nebo výplach tlustého střeva (Cassileth, 2010).

Můžete si koupit šťávy lisované za studena, nebo si to můžete udělat sami doma pomocí mixéru nebo odšťavňovače.

Co je v džusu?

Některé společnosti možná tvrdí, že jejich džusy obsahují superpotraviny. Všechny šťávy jsou vyrobeny z přírodního ovoce a zeleniny a mohou pocházet jako jedna přísada nebo směsi (jako zelený džus). Většina šťáv zapojených do čištění zahrnuje syrové listové zeleniny, jako je kale, špenát, hlávkový salát a petržel, zatímco jiné přidávají okurky, celer, řepu nebo mrkev. Syrové ovoce může sestávat z bobulí, manga, jablka, citronu a ananasu. Někteří lidé přidávají koření jako kajenský pepř, vanilka, zázvor, himalájská růžová nebo mořská sůl, kurkuma a máta a jiní obsahují mandlové mléko nebo panáky extra vitaminu C ( Henning, 2017 ).

Většina čištění šťáv vás varuje, abyste si odpočinuli a ochladili se a příliš necvičili, zatímco jste na detoxikaci šťávy, z důvodů, o kterých pojednáme níže.

Ztrácíte tuk při čištění šťávy?

Pokud budete pít pouze džus nebo jiné tekutiny, pomůže vám to alespoň dočasně zhubnout, protože nejíte. Je to forma omezení kalorií ( Otevřeno, 2017 ).

Doporučený průměrný denní kalorický příjem je 2 000 kalorií pro ženy a 2 500 pro muže. Kalorií z vašeho jídla používáte k tomu, aby vaše tělo bylo energeticky náročné. Pokud jíte méně, než je potřeba udržovací energie, využijete energii uloženou ve vašem těle. Tato energie se nazývá glykogen a je uložena společně s vodou ve vašich svalech. Když omezíte stravování, ztrácíte tuto vodu, když spotřebováváte glykogen ( USHHS, 2015 ).

V každodenním čištění šťávy je asi 1300 kalorií, což je mnohem méně kalorií, než většina lidí potřebuje za den jen k životu (Henning, 2017).

Když konzumujete tak málo kalorií, můžete být unavenější nebo se vám točí hlava, protože nejíte nikde dost na to, abyste načerpali palivo do těla ( Hodd, 2015 ). Nízký příjem kalorií je důvodem, proč některé přípravky na čištění šťávy chtějí, abyste si ve dnech, kdy právě odšťavňujete, ulehčili.

Diety na hubnutí: které jsou nejúčinnější?

8 minut čtení

Co jiného dělá šťáva očista s vaším tělem?

I když můžete (dočasně) zhubnout při čištění šťávy, čištění šťávou vám neposkytne dostatek bílkovin, vlákniny nebo tuku. Očista od šťávy, která vydrží déle než tři dny, může ovlivnit vaše tlusté střevo a vaše svaly. Pokud svému tělu nedodáváte dostatek bílkovin, může vaše tělo začít rozkládat svaly a dodávat energii ( Manickam, 2020 ).

Pokud nemáte ve střevě dostatek vlákniny, abyste mohli věci pohnout, může se u vás objevit průjem nebo zácpa. Vlákno má také jinou práci. Většina lidí, kteří chtějí očistit džus, se snaží vyhnout cukru. Ale vláknina, zejména nerozpustná, pomáhá vstřebávat cukr. Bez vlákniny vaše tělo přijímá mnohem více cukru, než by mělo, ve formě fruktózy z odšťavňování (Heyman, 2017 ).

Většina čisticích prostředků na šťávy a další detoxikační protokoly přesně neurčují, od čeho vás detoxikují. Při čištění se spoléhají na přirozené detoxikační orgány vašeho těla: ledviny, játra a tlusté střevo. Průzkum většiny komerčních čisticích prostředků na džusy ukazuje, že netestují svou účinnost nebo dokonce tvrdí, které toxiny odstraňují. Uvádějí pouze podmínky, které údajně jejich šťávy pomohou ( Malý, 2015 ).

Analýza rizik a přínosů čištění šťávy

Takže byste si měli vyčistit džus? Pojďme se podívat na výhody vs. rizika.

suchá kůže na hřídeli penisu

Výhody šťávy čistí

Zastánci čištění šťáv tvrdí, že lidé nejí mnoho zeleniny a ovoce. Pokračování v čištění šťávy znamená, že tito lidé nyní přinášejí další živiny, fytochemikálie, antioxidanty a další sloučeniny ke zlepšení celkového zdraví tím, že pijí 3–8 šťáv denně (Henning, 2017).

Lidé hubnou při čištění šťávy kvůli omezení kalorií a hmotnosti vody. Toto hubnutí však netrvá příliš dlouho. Jakmile začnete znovu jíst, můžete získat veškerou váhu, kterou jste ztratili (Henning, 2017).

U 20 účastníků 3denní studie očištění šťávy došlo k průměrnému úbytku hmotnosti necelých 1,75 kg. Po dvou týdnech získali zpět téměř polovinu této váhy - asi dvě libry (0,91 kg). Rychlá šťáva však měla vedlejší výhodu. Někteří účastníci studie zvýšili své dobré střevní bakterie a snížili množství bakterií způsobujících onemocnění (Henning, 2017).

Někteří lidé bojují s hubnutím a hubnou při čištění šťávy. Nastartování hubnutí může dát některým lidem pocit úspěchu a motivaci k dalšímu hubnutí ( Montesi, 2016 ).

Motivace k hubnutí: jak ji budovat a udržovat

5 minut čtení

Jiní lidé se domnívají, že čisticí šťávy jim pomáhají zmenšit žaludek a také je motivují k tomu, aby jedli méně jídla, jakmile se vrátí k pravidelnému stravování ( Thom, 2021 ).

Očištění šťávy vás může přimět upravit vaše stravovací návyky. Existuje spousta výzkumů o tom, jak může mít půst přínos pro zdraví. Být na džusu je typ upraveného nebo téměř půstu. Můžete si však ušetřit nějaké peníze tím, že snížíte stravování na určitý počet hodin denně, což je přístup, který se často nazývá přerušovaný půst. Existuje mnoho druhů přerušovaný půst , ale běžným přístupem je jíst jen osm hodin a během dalších 16 hodin jen pít vodu nebo neslazené nápoje. Další výhoda: nemusíte kupovat drahé džusy ( Stockman, 2018 ).

Rizika programů čištění šťávy

Šťávy zřídka obsahují vlákninu a obvykle mají velké množství fruktózy, což je forma cukru. Vysoký obsah fruktózy zpočátku zvyšuje hladinu cukru v krvi a poté ji snižuje rychleji než obvykle, což může být problém pro lidi náchylné na nízkou hladinu cukru v krvi (hypoglykemii), zejména pokud mají přediabetiku. Mezi příznaky nízké hladiny cukru v krvi patří dehydratace, bolest hlavy, hlad, podrážděnost (někteří lidé tomu říkají hangár), nízká hladina energie, slabost a mdloby ( Markus, 2020 ).

Některé čisticí nebo detoxikační protokoly o džusu vyžadují, abyste užívali projímadla nebo prováděli hydroterapii / výplachy tlustého střeva. U některých lidí může jen pravidelné čištění šťávy způsobit průjem. Pokud máte průjem nebo nadměrně stimulujete tlusté střevo, můžete být dehydratovaní a mít nevyvážené elektrolyty ( Yen, 2012 ).

Lidé s poruchami ledvin nebo ti, kteří jsou náchylní k ledvinovým kamenům, mohou být očištěni od džusu poškozeni. Některé zeleninové šťávy obsahují šťavelan, přirozeně se vyskytující organickou kyselinu, která se nachází v rostlinách. Tato kyselina může poškodit ledviny, pokud je konzumována ve velkém množství. V jednom známém případě došlo u osoby na čištění šťávy po dobu šesti týdnů k selhání ledvin z množství oxalátu, které vypil denně. Prahová hodnota pro nízký příjem šťavelanu je 40–50 mg denně. Pokud se chystáte čistit šťávu, je důležité sečíst množství oxalátu, které konzumujete každý den, a udržovat ho pod tímto číslem, zvláště pokud jste v minulosti měli ledvinové kameny ( Mitchell, 2019 ).

Někteří lidé mají narušený nebo slabý imunitní systém. Tito lidé jsou vystaveni riziku bakteriálních infekcí při pití nepasterizovaných šťáv. Nesprávně umytá zelenina a ovoce mohou obsahovat bakterie nebo dokonce pesticidy. Odšťavňování tyto bakterie nezničí. Lidé se sníženou imunitou a lidé citliví na pesticidy by se měli vyhnout čištění šťávy ( Alegbeleye, 2018 ).

Stojí za to čištění šťávy?

Odšťavování vám pomůže zpočátku trochu zhubnout, ale to neznamená, že jde o dlouhodobý zdravý přístup. I když existují neoficiální důkazy, že džus čistí práci u některých lidí, není mnoho důkazů, že pracují pro většinu. Většina zdravotníků nedoporučuje čištění šťávy pro hubnutí, protože to není pro většinu lidí udržitelné a může být nebezpečné pro ostatní ( Hyson, 2015 ).

Je vždy dobré přidat do své stravy ovoce a zeleninu, ale je lepší je jíst, než je pít. I když vám krátká 1–3 denní očista příliš neublíží, možná budete chtít o tom uvažovat jako o restartu stravy a zvýšit ve své stravě množství zdravých a výživných celozrnných potravin.

Před zahájením čištění šťávy se poraďte se svým poskytovatelem zdravotní péče, abyste zjistili, zda je pro vás to pravé!

Reference

  1. Alegbeleye OO, Singleton I, Sant’Ana AS. (2018). Zdroje a způsoby kontaminace mikrobiálních patogenů do čerstvých produktů během polní kultivace: přehled. Mikrobiologie potravin, 73 : 177-208. doi: 10.1016 / j.fm.2018.01.003. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29526204/
  2. Cassileth, B. (2010). Gersonův režim. Onkologie (Williston Park, NY), 24 (2), 201-201. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20361473/
  3. Henning, S. M., Yang, J., Shao, P., Lee, R. P., Huang, J., Ly, A. a kol. (2017). Přínos stravy založené na zeleninové / ovocné šťávě pro zdraví: role mikrobiomu. Vědecké zprávy, 7 (1), 1-9. doi: 10.1038 / s41598-017-02200-6. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5438379/
  4. Heyman, M. B. a Abrams, S. A. (2017). Ovocný džus u kojenců, dětí a dospívajících: současná doporučení. Pediatrie, 139 (6). doi: 10,1542 / peds.2017-0967. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28562300/
  5. Hoddy, K. K., Kroeger, C. M., Trepanowski, J. F. a kol. (2015). Bezpečnost střídavého půstu a účinek na neuspořádané stravovací chování. Výživový deník 14 , 44. doi: 10,1186 / s12937-015-0029-9. Citováno z https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12937-015-0029-9
  6. Hyson, D. A. (2015). Přehled a kritická analýza odborné literatury týkající se 100% ovocné šťávy a lidského zdraví. Pokroky ve výživě, 6 (1), 37–51. doi: 10,3945 / an.114,005728. Citováno z https://academic.oup.com/advances/article/6/1/37/4558026
  7. Klein, A. V. a Kiat, H. (2015). Detoxikační diety pro eliminaci toxinů a regulaci hmotnosti: kritický přehled důkazů. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 28 (6), 675–686. doi: 10,1111 / jhn.12286. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25522674/
  8. Manickam R, Duszka K, Wahli W. (2020). PPAR a mikrobiota ve zdraví a plýtvání kosterního svalstva. Mezinárodní žurnál molekulárních věd; 21 : 8056. doi: 10,3390 / ijms21218056. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33137899/
  9. Markus, C. R., a Rogers, P. J. (2020). Účinky nápojů s vysokým a nízkým obsahem sacharózy na hladinu glukózy v krvi a příznaky podobné hypoglykemii. Fyziologie a chování, 222 , 112916. doi: 10,1016 / j.physbeh.2020.112916. Citováno z https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938420302304
  10. Mitchell, T., Kumar, P., Reddy, T., Wood, K. D., Knight, J., Assimos, D. G., & Holmes, R. P. (2019). Tvorba šťavelanu a ledvinových kamenů. American Journal of Physiology-Renal Physiology, 316 (3), F409-F413. doi: 10.1152 / ajprenal.00373.2018. Citováno z https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajprenal.00373.2018
  11. Montesi, L., El Ghoch, M., Brodosi, L., Calugi, S., Marchesini, G., & Dalle Grave, R. (2016). Dlouhodobé udržování úbytku hmotnosti u obezity: multidisciplinární přístup. Cukrovka, metabolický syndrom a obezita: cíle a terapie, 9 , 37–46. doi: 10,2147 / DMSO.S89836. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4777230/
  12. Obert, J., Pearlman, M., Obert, L. a Chapin, S. (2017). Populární strategie hubnutí: přehled čtyř technik hubnutí. Aktuální zprávy o gastroenterologii, 19 (12), 1-4. doi: 10,1007 / s11894-017-0603-8. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29124370/
  13. Rousseau, S. (2015). Rychlá oprava celebrity: Když se dobré jídlo setká se špatnou vědou. Potraviny, kultura a společnost, 18 (2), 265-287. doi: 10,2752 / 175174415X14180391604404. Citováno z https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/175174415X14180391604404
  14. Stockman MC, Thomas D, Burke J, Apovian CM. (2018). Přerušovaný půst: stojí za to čekání? Aktuální zprávy o obezitě, 7 (2): 172-185. doi: 10,1007 / s13679-018-0308-9. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29700718/
  15. Thom, G., Lean, M.E.J., Brosnahan, N., Algindan, Y.Y., Malkova, D. & Dombrowski, S.U. (2021) „Byl jsem all in, byl jsem all out a byl jsem vše mezi tím“: dvouletá podélná kvalitativní studie udržování hmotnosti. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 34 , 199–214. doi: 10,1111 / jhn.12826. Citováno z https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jhn.12826
  16. Americké ministerstvo zdravotnictví a sociálních služeb a americké ministerstvo zemědělství. (2015). Pokyny pro stravování Američanů v letech 2015–2020. 8. vydání. Citováno z https://health.gov/our-work/food-nutrition/previous-dietary-guidelines/2015
  17. Yen, M. a Ewald, M. B. (2012). Toxicita látek na hubnutí. Journal of medical toxicology, 8 (2), 145-152. doi: 10,1007 / s13181-012-0213-7. Citováno z https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s13181-012-0213-7.pdf
Vidět víc