Je pro vás dobré pocení? Je to o homeostáze

Je pro vás dobré pocení? Je to o homeostáze

Zřeknutí se odpovědnosti

Názory zde vyjádřené jsou názory odborníka a stejně jako ve zbytku obsahu Průvodce zdravím nenahrazují odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku ani léčbu. Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče.

Když mluvíme o pocení, vlastně mluvíme o procesu uvolňování kapaliny, ke kterému dochází ve třech různých typech žláz v těle: ekrin, apokrin a apoeckrin. Potní žlázy jsou řízeny sympatickým nervovým systémem. Teplo, cvičení a emoce jsou primární podněty, zatímco některé potraviny, léky a další nemoci jsou další podněty, které vás pocení.

Ekrinní žlázy jsou potní žlázy široce rozšířené po celém těle (dlaně, chodidla, paže atd.). Vyvíjejí se od mladých kojenců až do věku 2–3 let a jsou aktivní od začátku. Otevírají se do kůže a vylučují většinou vodu a chlorid sodný, lépe známé jako sůl. Jsou primárně zodpovědné za termoregulaci (regulaci teploty) těla, proto většinou tyto žlázy reagují na zvýšení teploty jádra a kůže, včetně těch, které jsou způsobeny cvičením.

Apokrinní žlázy jsou potní žlázy, které jsou většinou v podpaží (podpaží), anogenitální oblasti (oblast zahrnující konečník a genitálie) a kolem prsou, obličeje a pokožky hlavy. Tyto žlázy začínají fungovat v pubertě. Jsou větší než ekrinní žlázy a otevírají se do vlasových folikulů místo přímo na kůži. Produkují hustý pot bohatý na lipidy složený z bílkovin, cukrů a amoniaku. Tito jsou většinou zodpovědní za produkci feromonů (neboli tělesného pachu).

Apokrinné žlázy se vyvíjejí z ekrinních žláz v nedospělých / dospívajících letech. Fungují podobně jako ekrinní i apokrinní žlázy. Jako ekrinní žlázy se otevírají do kůže a vytvářejí slanou vodu. Stejně jako apokrinní žlázy jsou soustředěny v podpaží.



reklama

Řešení nadměrného pocení doručeno k vašim dveřím

metoprolol tartrát 50 mg na úzkost

Drysol je lék na předpis první volby při nadměrném pocení (hyperhidróze).



Zjistit více

Je pro vás dobré pocení?

Pocení, ke kterému dochází prostřednictvím obou typů potní žlázy, slouží svému účelu. Udržuje homeostázu, stabilní rovnováhu pokožky a reguluje tělesnou teplotu. Když se naše teplota jádra dostatečně zvýší fyzickou aktivitou nebo vysokými teplotami, pocení vás odstartuje a ochladí, zatímco se odpařuje. To může zabránit nebezpečným podmínkám, jako je přehřátí a úpal. Ve skutečnosti není dostatečné pocení - stav zvaný hypohidróza - z tohoto přesného důvodu nebezpečný.

Když se potíme ze stresových situací, jako je řeč na veřejnosti, je to naše reakce na boj nebo útěk. Ačkoli tuto reakci obvykle dostáváme v situacích, které ve skutečnosti neohrožují život, velkou reakcí je pomoci přežití. Například pot na dlaních vám může pomoci sevření ve srovnání se suchými rukama, abyste se dostali pryč nebo se drželi něčeho, co vás chrání.

Je také znepokojující, pokud jste se potili a pak náhle přestali. To může být známkou hyponatrémie, nebezpečného snížení hladin sodíku. A samotné pití více vody také nepomůže. Voda by ve skutečnosti zředila vaši krev a ještě více snížila hladinu sodíku. U maratónců to vidíme hodně a může to také vést k přehřátí a úpalu.

Další výhody pocení

Existuje mnoho mylných představ o tom, co pocení může a co nemůže dělat. V extrémním horku, jako v saunách nebo parní lázni, se můžete potit, ale uvolňujete vodu z těla. Jakákoli váha, kterou z tohoto pocení zhubnete, je pouze hmotnost vody a riskujete dehydrataci, pokud tyto tekutiny nevyměníte. Takže ne, pocení nemůže pomoci při udržitelném hubnutí. Pocení rozhodně slouží svému účelu. To ale neznamená, že výhody cvičení, které způsobuje pocení, jsou způsobeny pocením. Můžeme jim říkat potní sezení, ale cvičení je prospěšné pro zvýšení vaší srdeční frekvence - a to nutně nevyžaduje, abyste se aktivně potili. Cvičení pro vás dělá úžasné věci, jako je zlepšení kardiovaskulárního zdraví, uvolnění endorfinů s dobrým pocitem, zvýšení pocitu pohody a zvýšení průtoku krve. Nejedná se však o zdravotní výhody pocení, i když někdy jdou ruku v ruce.

Teorie pocení toxinů existuje již mnoho let. Uvolňujeme některé toxiny z pocení, ale studie, které se doposud pokoušely toto kvantifikovat, mají několik omezení. Způsob, jakým studie účastníkům sbírá pot, je často špatně kontrolován a kontaminace toxiny, které se již nacházejí na povrchu kůže. Rovněž není znám žádný mechanismus, jak by pot tyto toxiny vylučoval. Většina toxinů je vylučována ledvinami nebo stolicí. Proto jsou údaje velmi omezené a od nynějška nepodporují myšlenku, že můžeme toxiny vypotit. Existuje však nějaké údaje navrhnout pocení hraje velmi malou roli při vylučování alkoholu (nebo při léčbě kocoviny) (Cederbaum, 2012).

Dermcidin , antimikrobiální protein, se také uvolňuje v neznámých hladinách v potu. Pomáhá chránit pokožku před škodlivými bakteriemi, což naznačuje, že pot může hrát roli v obraně proti kožním infekcím. Existuje několik nedávných důkazů, že dermcidin může hrát roli při udržování hydratované a zdravé pokožky a předcházet takovým stavům, jako je atopická dermatitida. Jedna studie ukázala, že lidé s atopickou dermatitidou měli snížené množství peptidů odvozených od dermcidinu, ale je zapotřebí více důkazů pro další charakterizaci její role ve zdraví kůže (Rieg, 2005). Pot uvolňuje mnoho různých mikroživin, jako jsou elektrolyty a vitamíny, a jiných než mikroživin, jako je laktát, ethanol, hydrogenuhličitan, glukóza, proteiny, protilátky a enzymy. A dermcidin je jen jedním z mnoha antimikrobiálních proteinů uvolňovaných pocením.

Existuje však hranice toho, co víme o tom, co je v potu. Přesné složení potu a koncentrace těchto mikro- a nemikronutrientů je stále relativně neznámá, protože na toto téma existuje jen málo studií a poznatky z práce, které existují, jsou smíšené. I u dermcidinu je zapotřebí více studií, aby se zjistilo, zda je množství potu klinicky významné.

Jak udržet dobrou odezvu potu

Je důležité si uvědomit, že všichni máme základní potní frekvenci diktovanou genetikou a kontrolovanou hladinami cirkulujících hormonů. Neměřte tedy zdraví svého pocení něčím jiným. Rychlost klidového potu je obvykle stanovena na základě toho, jak dobře reagujeme na změny teploty, naši kondici a stravu.

Někteří lidé se začínají potit dříve za stejných podmínek jako ostatní lidé na základě jejich základní teploty jádra a citlivosti těla na prostředí nebo aklimatizaci. Můžete to vidět u sportovců, jejichž reakce na pot a make-up se mírně liší od průměrného člověka. Když se sportovci aklimatizují na teplejší prostředí, uvolňují méně slaný pot a jsou schopni lépe zvládat svoji teplotu v horku díky nižšímu limitu pocení a zvýšenému potu.

Naše aktivita kdykoli ovlivňuje naše pocení a náš aktuální stav hydratace ovlivňuje naši schopnost pocení. Existují také některé vnější vlivy, například to, jak se někdo obléká v určitých klimatických podmínkách. Někdo, kdo nosí více vrstev, se obvykle začne potit dříve než někdo, kdo má méně. Víme také, že ženy mají mírně nižší míru pocení než muži a že pocení každého klesá s věkem.

To, co teď můžete ovládat, je vaše hydratace a vyvarování se dehydratace je důležité pro správnou reakci potu. Vylepšená kondice může také změnit vaši reakci na pot, jak je vidět u sportovců. Ale nemusíte mít tak přísný tréninkový program jako sportovec, abyste viděli zlepšení reakce potu.



Řešení nadměrného pocení

Opět je důležité si uvědomit, že různí lidé přirozeně potí různá množství. A existuje rozdíl mezi přirozenějším pocením a stavem, jako je hyperhidróza, která způsobuje nadměrné pocení. Existují určité vědecké důkazy, že léky známé jako neuromodulátory, jako je Botox, mohou pomoci snížit pocení v případech hyperhidrózy. To znamená, že dostupnější léčbou jsou antiperspiranty nebo deodoranty, které obsahují sloučeniny hliníku, které mohou blokovat pot. Tyto výrobky mohou používat i lidé, kterým je nepříjemné, jak moc se potí.

Reference

  1. Cederbaum, A. I. (2012). ALKOHOLOVÝ METABOLISMUS. Clinics In Liver Disease, 16 (4), 667–685. doi: 10.1016 / j.cld.2012.08.002, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23101976
  2. Rieg, S., Steffen, H., Seeber, S., Humeny, A., Kalbacher, H., Dietz, K.,… Schittek, B. (2005). Deficit antimikrobiálních peptidů odvozených od dermcidinu v potu pacientů s atopickou dermatitidou koreluje se zhoršenou přirozenou obranou lidské kůže in vivo. The Journal of Immunology, 174 (12), 8003–8010. doi: 10,4049 / jimmunol.174.12.8003, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15944307
Vidět víc