Jak může chronický stres ovlivnit zdraví srdce

Jak může chronický stres ovlivnit zdraví srdce

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Stres působí na každého člověka odlišně, ale každý ho prožívá v určitém okamžiku svého života. Stres může být vaší reakcí na životní situace, jako je nová práce, nové povinnosti nebo možná finanční potíže.

Emoční stres může být někdy pozitivní, například stres, který vás nutí složit zkoušku nebo splnit blížící se termín. Jindy to může být škodlivé - zvláště pokud se jedná o dlouhodobé stresové situace, jako je náročné pracovní prostředí nebo rodinné situace. Právě tento chronický stres může být pro vaše zdraví nejvíce škodlivý. Proč? Souvisí to s tím, jak vaše tělo fyzicky reaguje na stres.



Životně důležité orgány

  • Stres způsobuje aktivaci bojové nebo letové odezvy a uvolnění kortizolu.
  • Stres může ovlivnit srdce zvýšením srdeční frekvence a krevního tlaku.
  • Některé studie naznačují, že chronický stres může zvýšit vaše riziko srdečních onemocnění.
  • Někteří lidé reagují na stres nezdravými návyky, které mohou zase zvýšit riziko srdečních onemocnění. Patří mezi ně přejídání, zvýšené užívání alkoholu nebo drog, kouření nebo nedostatek pohybu.
  • Stres můžete minimalizovat zdravou stravou a relaxačními aktivitami, jako je cvičení, jóga, meditace atd.

Když jste ve stresu, tělo aktivuje takzvanou bojovou nebo letovou reakci. Součástí této reakce je uvolňování kortizolu, také známého jako stresový hormon. Když je aktivován boj nebo let, mozek spouští uvolňování kortizolu z nadledvin. Kortizol cirkuluje v celém těle a ovlivňuje mnoho různých procesů, včetně imunitního, trávicího a kardiovaskulárního systému. Kortizol také zvyšuje hladinu glukózy v krvi.

Kortizolovou odpovědí se rozumí krátkodobá reakce na akutní stres. Když máte chronický stres, někdy se tělo těžko vrací do normálu a bojová nebo letová odezva pokračuje. Tato chronická reakce na stres může vést ke zdravotním problémům, jako je vysoký krevní tlak a zvýšená srdeční frekvence, které způsobují, že srdce pracuje tvrději a zvyšuje riziko srdečních onemocnění. Chronický stres může také přispět k dalším zdravotním problémům, včetně:

jak mohu udělat můj pennis tlustý
  • Snížená schopnost bojovat proti infekcím
  • Problémy s trávením, jako je podrážděný žaludek a pálení žáhy
  • Problémové spaní
  • Snížená sexuální touha
  • Snížené celkové duševní zdraví

reklama

Více než 500 generických léků, každý 5 $ měsíčně



Přepněte na lékárnu Ro a získejte své recepty za pouhých 5 $ měsíčně (bez pojištění).

Zjistit více

Jak chronický stres ovlivňuje zdraví srdce

Ačkoli je zapotřebí dalšího výzkumu, aby bylo možné definitivně vysvětlit souvislost mezi stresem a kardiovaskulárními chorobami, několik studií ukázalo, že stres může ovlivnit zdraví srdce.

Jedna studie zkoumala více než 11 000 případů lidí, kteří utrpěli první infarkt, aby zjistili, jaké rizikové faktory hrály roli (Rosengren, 2004). Vědci zjistili, že stresující životní události (jako je rozvod, závažné onemocnění nebo smrt milovaného člověka) se v předchozím roce vyskytovaly častěji u lidí s infarktem než u těch, kteří infarkt neměli. To naznačuje, že psychický stres může zvýšit riziko infarktu.

Další výzkumy naznačují, že existuje souvislost mezi stresem a aterosklerózou, významným rizikovým faktorem pro srdeční choroby. Ateroskleróza je tvorba plaků ve stěnách krevních cév, které krmí srdce. Jak se plaky zesilují, mohou buď prasknout (vést k infarktu), nebo způsobit postupné zúžení krevních cév a nakonec způsobit onemocnění koronárních tepen. Další studie zkoumala více než 17 000 ženských zdravotnic a zjistila, že ženy, jejichž práce je velmi stresující, mají o 40% vyšší riziko srdečních onemocnění, včetně ischemické choroby srdeční a infarktu, než ženy, které pracovaly v méně stresujících situacích (Slopin, 2012).

A konečně, výzkum Harvardské lékařské školy zkoumal obyvatele lékařů pracujících na jednotce intenzivní péče, což je obecně stresující rotace během pobytu. Vědci měřili počet bílých krvinek (marker zánětu) během rotace. Ve srovnání s tím, kdy obyvatelé nebyli ve službě, byl jejich počet bílých krvinek během stresující rotace vyšší. Zánět a bílé krvinky přispívají k rozvoji aterosklerózy a srdečních chorob, což naznačuje, že stres může také zvyšovat riziko kardiovaskulárních onemocnění (Heidt, 2014).



Existuje několik teorií, které vysvětlují, jak může stres ovlivnit zdraví srdce. Aktivace reakce na boj nebo útěk (nazývaná také sympatický nervový systém) zahrnuje zvýšení krevního tlaku a srdeční frekvence. Oba tyto faktory se podílejí na srdečních onemocněních. Když se váš krevní tlak a srdeční frekvence zvýší, vaše srdce musí tvrději pracovat, aby získalo potřebný kyslík. To zatěžuje srdce, což může vést k dalším problémům. Dlouhodobá stimulace sympatického nervového systému chronickým stresem může také zvýšit riziko vzniku abnormálního srdečního rytmu, který může být život ohrožující.

Dalším způsobem, jak může stres ovlivnit zdraví srdce, je to, jak na něj reagujeme. Mnoho lidí reaguje na stres nezdravými návyky - jako je přejídání, zvýšené užívání alkoholu nebo drog nebo nedostatek pohybu - které ve skutečnosti zvyšují riziko srdečních onemocnění. Toto chování může podle American Heart Association (AHA, 2014) způsobit vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol a zvýšit vaše celkové riziko srdečních onemocnění.

Jak zvládat stres

Je téměř nemožné žít život bez stresu. Existuje však mnoho taktik, které vám mohou pomoci při zvládání stresu. Zaměřte se například na aspekty svého života, které můžete ovládat a měnit - bylo zjištěno, že to minimalizuje stres. Mezi další doporučené metody zvládání stresu patří (NIMH, 2019):

  • Zvyšte svoji fyzickou aktivitu
  • Jezte zdravě
  • Vyzkoušejte relaxační aktivitu, jako jsou meditace, jóga a dechová cvičení
  • Určete aspekty svého života, které máte pod kontrolou, například to, co musíte udělat teď a co může počkat. Naučte se říkat ne, pokud máte pocit, že je toho na talíři příliš mnoho
  • Naplánujte si čas pro sebe, účastněte se hobby, stočte se s dobrou knihou nebo se jen trochu soustřeďte na sebe
  • Mějte systém podpory: přátelé, rodina, komunita, náboženská organizace a další mohou být zdrojem pomoci a podpory, když se cítíte ve stresu
  • Vyhledejte odbornou pomoc, pokud máte pocit, že chronický stres sami nezvládnete

Reference

  1. Americká kardiologická asociace. Stres a zdraví srdce. (2014, 17. června). Citováno 11. prosince 2019, z https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-lifestyle/stress-management/stress-and-heart-health
  2. Heidt, T., Sager, H. B., Courties, G., Dutta, P., Iwamoto, Y., Zaltsman, A., et al. (2014). Chronický variabilní stres aktivuje hematopoetické kmenové buňky. Nature Medicine, 20 (7), 754–758. doi: 10,1038 / nm. 3589. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24952646/
  3. Národní institut duševního zdraví. 5 věcí, které byste měli vědět o stresu. Citováno 11. prosince 2019, z https://www.nimh.nih.gov/health/publications/stress/index.shtml#pub4
  4. Rosengren, A., Hawken, S., Ounpuu, S., Sliwa, K., Zubaid, M., Almahmeed, W. A., et al. (2004). Sdružení psychosociálních rizikových faktorů s rizikem akutního infarktu myokardu u 11 119 případů a 13648 kontrol z 52 zemí (studie INTERHEART): studie případové kontroly. Lancet, 364 (9438), 953–962. doi: 10.1016 / S0140-6736 (04) 17019-0. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15364186/
  5. Slopin, N., Glynn, R. J., Buring, J. E., Lewis, T. T., Williams, D. R., a Albert, M. A. (2012). Pracovní zátěž, pracovní nejistota a kardiovaskulární onemocnění ve studii o zdraví žen: výsledky 10leté prospektivní studie. PLoS ONE, 7 (7). doi: 10,1371 / journal.pone.0040512. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22815754/
Vidět víc