Jak může rybí olej pomoci mému srdci? Co ukazuje výzkum

Jak může rybí olej pomoci mému srdci? Co ukazuje výzkum

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Zdá se, že na potravinách je něco, co je dobré pro vaše srdce a špatné pro dech. Rybí olej a česnek, dvě z potravin, které mají dobrou pověst, pokud jde o zdraví srdce, jsou také proslulé svými podpisovými vůněmi. Ale ani ta laskavější jídla zdravá pro srdce, jako je tmavá čokoláda a červené víno, neprospívají zcela svěží dech. O rybím oleji musíme ještě hodně přijít (k tomu se dostaneme), ale pokud budete číst dál a rozhodnete se, že to stojí za to, možná budete chtít mít po ruce mincovny.



Životně důležité orgány

  • Rybí olej získává většinu svých zdravotních výhod z omega-3 mastných kyselin.
  • Obsahuje dvě hlavní omega-3, kyselinu eikosapentaenovou (EPA) a kyselinu dokosahexaenovou (DHA), stejně jako některé vitamíny A a D.
  • Rybí olej může snížit vaše riziko srdečních onemocnění snížením rizikových faktorů.
  • Jíst více mastných ryb a užívat doplňky jsou obě možnosti, jak získat rybí olej.
  • Největším vedlejším účinkem doplňku rybího oleje je špatný nebo rybí dech.

Když mluvíme o rybím oleji, samozřejmě nás zajímají omega-3 mastné kyseliny, které můžete získat z doplňků nebo z jídla se správnými rybami. Omega-3 jsou jedním ze dvou primárních typů polynenasycených mastných kyselin (nebo PUFA), druhým jsou omega-6 mastné kyseliny. Existuje také několik omega-3 mastných kyselin, ale hlavními jsou kyselina eikosapentaenová (EPA), kyselina dokosahexaenová (DHA) a kyselina alfa-linolenová (ALA).

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže



Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistit více

Rybí olej se může pochlubit EPA a DHA, ale často také obsahuje jiné tuky a také nějaký vitamin A a vitamin D. Tyto mastné kyseliny můžete získat konzumací olejových ryb, jako jsou makrela, losos, sardinky, sledě, tuňák a tresčí játra, ačkoli většina lidé se rozhodnou pro doplňky ve formě kapslí.

Role rybího oleje ve zdraví srdce

Rybí olej má pověst zlepšování zdraví srdce a snižování rizika srdečních onemocnění, ale věda není tak krájená a suchá. Několik různých aspektů zdraví srdce je rizikovým faktorem pro kardiovaskulární onemocnění, včetně srdečních chorob, které ovlivňují krevní cévy, strukturu srdce nebo vytvářejí krevní sraženiny. Některé z těchto stavů zahrnují hypertenzi (abnormálně vysoký krevní tlak), vysokou hladinu LDL (špatný) a nízkou hladinu HDL (dobrý) cholesterol a vysokou hladinu triglyceridů. Rybí olej může zlepšit zdraví srdce působením na riziko několika z těchto stavů.



Ne všechny výzkumy však zjistily příznivý účinek rybího oleje. Několik studií zjistilo, že suplementace rybího oleje neměla žádný vliv na riziko kardiovaskulárních onemocnění. Jedna metaanalýza z 10 různých studií zahrnujících celkem 77 917 lidí ve skutečnosti nenalezlo žádné důkazy o tom, že doplňky omega-3 mastných kyselin chrání před srdečními chorobami u lidí s vysokým rizikem (Aung, 2018). Kliničtí lékaři však proti této analýze ustoupili a tvrdí, že zkoumané studie jsou dostatečně vadné, aby zpochybnily celkové nálezy. Další studie zjistili, že zatímco riziko CVD u jeho účastníků nekleslo, riziko úmrtí na kardiovaskulární příhodu ano (Effects of n − 3 Fatty Acid Supplement in Diabetes Mellitus, 2018).

Jiní vědci však našli způsoby, jak rybí olej ovlivňuje celkové zdraví srdce. Rybí olej může nižší krevní tlak u pacientů se systolickou hypertenzí (Minihane, 2016). A jedna recenze studií, která zkoumala, jak se rozšiřují krevní cévy, zjistila, že doplnění rybího oleje může zlepšit průtok krve (Wang, 2012). Rybí olej může pomoci nižší vysoké hladiny triglyceridů u pacientů, kteří mají vysoké triglyceridy (Oelrich, 2013). O vztahu mezi hladinami mastných kyselin a triglyceridů se však již roky vedou debaty. Dva vědci zkoumali několik neshod ohledně hladin rybího oleje a triglyceridů v rámci výzkumné komunity a navrhl neshoda měla hodně co do činění s faktory, které komplikují měření hladin triglyceridů a kategorizaci účastníků studie (Singh, 2016).

Příčiny, léčba a prevence fibrilace síní nebo AFib

9 minut čtení

To neznamená, že vysoké hladiny triglyceridů se neoplatí sledovat. Zdá se, že víme, že vysoké hladiny triglyceridů jsou spojeny s vyšším rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Ale zatím nevíme, zda jsou to samotné triglyceridy, které jsou nezávislým rizikovým faktorem, nebo zda jsou tyto hladiny známkou něčeho jiného, ​​co může ovlivnit riziko srdečních onemocnění, jako je obezita, cukrovka nebo jiné metabolické problémy (Navar, 2019) . A studie provedené za účelem zkoumání účinků snižování hladiny triglyceridů pomocí léků všechny používaly fibráty, druh léků odvozených z kyseliny fibrové, které urychlují odstranění triglyceridů z naší krve. Ačkoli studie neukazují velký dopad na riziko KVO, může to být proto, že fibroidy jednoduše nejsou nejlepší léčbou vysokých hladin triglyceridů (Singh, 2016).

Jak získat dostatek rybího oleje

Pokud jste fanouškem ryb, bude pravděpodobně dostatek omega-3 konzumací ryb snadný. Nezapomeňte do své stravy několikrát týdně přidávat tučné ryby, jako jsou makrely, losos, sardinky, sledě a tuční tuňáci. Pro lidi, kteří dodržují stravovací návyky podobné středomořské stravě nebo příznivci mastných ryb, by to neměla být velká změna oproti tomu, jak již jedí. Ale pokud nejste velkým fanouškem ryb, doplňky jsou další solidní volbou. Pokud dodržujete veganskou nebo vegetariánskou stravu, měli byste si doplnit kyselinu alfa-linolenovou, což je typ omega-3 mastné kyseliny v rostlinách, nebo řasový olej, který může obsahovat DHA a EPA. Lněný olej je dobrou volbou pro splnění vašich každodenních potřeb a můžete získat více ALA přidáním vlašských ořechů a chia semen do vaší stravy.

Pokyny pro doporučené dávkování se liší skupina od skupiny, ale Světová zdravotnická organizace (WHO) radí 200–500 mg kombinovaných EPA a DHA (WHO, n.d.). Můžete to vidět v gramech na obalu, v takovém případě si vyberte doplňky stravy, které nabízejí mezi 0,2 a 0,5 g těchto dvou mastných kyselin. Vysoké dávky by měly být užívány pouze pod dohledem lékaře.

Nežádoucí účinky rybího oleje

Nejznámějším vedlejším účinkem doplňků rybího oleje je rybí dech nebo říhání, které mohou následovat krátce po sestřelení tobolek. Tento efekt nebyl ve skutečnosti studován, a proto jsou potenciální opravy neoficiální. Ale mnoho lidí uvádí, že rybí říhání se sníží, pokud si rybí olej uložíte do ledničky. Některé značky, které vyrábějí pilulky z rybího oleje, zvyšují tento potenciální vedlejší účinek přidáním éterických olejů pro ochucení svých pilulek, jako je máta peprná nebo pomeranč. Tímto způsobem, pokud si nakonec stejně odgrgnete, je to mátový a ne rybí. Mezi další vedlejší účinky doplňků omega-3 patří krvavý nos, pálení žáhy, nevolnost, řídká stolice a říhání.

Reference

  1. Aung, T., Halsey, J., Kromhout, D., Gerstein, H. C., Marchioli, R., Tavazzi, L.,… Clarke, R. (2018). Zpochybňování asociací použití doplňku ω-3 mastných kyselin s rizikem kardiovaskulárních chorob - odpověď. JAMA Cardiology, 3 (8), 781. doi: 10.1001 / jamacardio.2018.1312, https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/article-abstract/2683580
  2. Účinky doplňků n − 3 mastných kyselin u Diabetes Mellitus. (2018). New England Journal of Medicine, 379 (16), 1540–1550. doi: 10,1056 / nejmoa1804989, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30146932/
  3. Merle, B. M. J., Benlian, P., Puche, N., Bassols, A., Delcourt, C., & Souied, E. H. (2014). Cirkulující omega-3 mastné kyseliny a novovaskulární věkem podmíněná makulární degenerace. Investigativní oftalmologie a vizuální věda, 55 (3), 2010–2019. doi: 10,1167 / iovs.14-13916, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24557349/
  4. Minihane, A. M., Armah, C. K., Miles, E. A., Madden, J. M., Clark, A. B., Caslake, M. J.,… Calder, P. C. (2016). Spotřeba rybího oleje poskytujícího množství kyseliny eikosapentaenové a kyseliny dokosahexaenové, které lze získat ze stravy, snižuje krevní tlak u dospělých se systolickou hypertenzí: retrospektivní analýza. The Journal of Nutrition, 146 (3), 516–523. doi: 10,3945 / jn.115.220475, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26817716/
  5. Navar, A. M. (2019). Vyvíjející se příběh o triglyceridech a riziku ischemické choroby srdeční. Jama, 321 (4), 347. doi: 10.1001 / jama.2018.20044, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30694301/
  6. Oelrich, B., Dewell, A., & Gardner, C. (2013). Účinek suplementace rybího oleje na triglyceridy v séru, LDL cholesterol a LDL subfrakce u hypertriglyceridemických dospělých. Výživa, metabolismus a kardiovaskulární choroby, 23 (4), 350–357. doi: 10.1016 / j.numecd.2011.06.003, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0939475311001621
  7. Singh, A. a Singh, R. (2016). Triglyceridové a kardiovaskulární riziko: kritické posouzení. Indian Journal of Endocrinology and Metabolism, 20 (4), 418. doi: 10.4103 / 2230-8210.183460, Odkaz
  8. Wang, Q., Liang, X., Wang, L., Lu, X., Huang, J., Cao, J.,… Gu, D. (2012). Účinek doplňování omega-3 mastných kyselin na funkci endotelu: Metaanalýza randomizovaných kontrolovaných studií. Ateroskleróza, 221 (2), 536–543. doi: 10.1016 / j .atheroskleróza.2012.01.006, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22317966/
  9. Světová zdravotnická organizace. (n.d.). 5. Populační cíle příjmu živin pro prevenci chronických onemocnění souvisejících se stravou. Citováno z https://www.who.int/nutrition/topics/5_population_nutrient/en/index13.html
Vidět víc