Vysoká hladina folátu: co to znamená?

Vysoká hladina folátu: co to znamená?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Folát je jiný název pro vitamin B9. K vytvoření zdravých červených krvinek potřebujeme folát, který pomáhá vytvářet a opravovat DNA a RNA. Spolu s vitaminem B12 působí na přeměnu homocysteinu na methionin, což je esenciální aminokyselina pro tvorbu nových krevních buněk, kromě mnoha dalších funkcí. Vysoké hladiny homocysteinu jsou také známým rizikovým faktorem pro kardiovaskulární onemocnění a předpokládá se, že folát to pomáhá regulovat.



Životně důležité orgány

  • Kyselina listová, známá také jako vitamin B9, je ve vodě rozpustná živina nezbytná pro mnoho funkcí.
  • Kyselina listová je přirozeně dostupná prostřednictvím potravin nebo doplňků stravy, jako je kyselina listová a methyl-folát.
  • Vysoká hladina folátu může být stejně nebezpečná jako nízká hladina folátu.

Folát je k dispozici v několika formách. Nejlepší způsob, jak to získat, je přirozeně prostřednictvím potravin bohatých na foláty. Vegetariáni rádi vědí, že fazole, luštěniny, ořechy a semena jsou skvělým zdrojem, stejně jako listová zelenina, citrusy a avokádo ( USDA, n.d. ). Pro ty, kteří nedostávají dostatek kyseliny listové stravou, mohou být v pořádku doplňky kyseliny listové nebo kyseliny listové.

Kyselina listová je nezbytná pro těhotné ženy, protože její nízké hladiny jsou spojeny s vyšším rizikem defektů neurální trubice (NTD). Jedná se o problémy s mozkem, páteří nebo míchou, které jsou přítomny při narození.

Kyselina listová je tak nezbytná, že mnoho vlád, včetně USA, nařídilo obohacení produktů z obilných zrn kyselinou listovou. Opevnění v USA začalo v roce 1998 a je považováno za jeden z největších úspěchů v oblasti veřejného zdraví. Studie odhadují, že to vedlo ke snížení NTD o 13 až 30%. Jiné země nalezly podobné výsledky ( Imbard, 2013 ).



reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.



Zjistěte více

Kyselina listová je již obsažena v mnoha potravinách, které jíme, ať už přirozeně nebo obohacením zrna kyselinou listovou. Studie z roku 2002 zjistila, že pouze 7% účastníků mělo hladinu folátu pod odhadovanou denní potřebou po podání potravin obohacených kyselinou listovou, zatímco téměř polovina z nich byla pod touto hladinou před expozicí obohaceným potravinám ( Choumenkovitch, 2002 ).

Kvůli tomuto téměř univerzálnímu opevnění není potřeba, aby se většina lidí obávala nízké hladiny folátu. S výjimkou některých jedinců se specifickými podmínkami zdravotničtí pracovníci často nedoporučují doplňování kyseliny listové. Navíc, pokud si dáte multivitamin ráno, je toho už pravděpodobně dost.

Užívání extra kyseliny listové nebo kyseliny listové je často uváděno jako prospěšné pro několik podmínek. I když mnohým z těchto tvrzení chybí vědecká záloha, bylo by na škodu vzít si něco navíc? Je to koneckonců vitamin a vitamíny nemohou být škodlivé, že? To však neplatí vždy, jak probereme níže. Vysoká hladina folátu může vést k nebezpečným zdravotním stavům, stejně jako nedostatek folátu.

jak udržet erekci po dlouhou dobu

Rizika vysokých hladin folátu

Rizika vysokého obsahu kyseliny listové souvisí s dalším tématem: rozdílem mezi kyselinou listovou a kyselinou listovou.

Čistý folát je to, co se přirozeně nachází v mnoha potravinách. Není příliš stabilní a nedělá se dobře při dlouhodobém skladování, takže nemůžeme vyrábět vitaminový doplněk folátu. Kyselina listová je však syntetická, stabilní formulace. Naše těla nemohou použít kyselinu listovou takovou, jaká je. Nejprve to musíme metabolizovat, abychom dostali folát, který můžeme použít.

Můžeme se však rozbít jen tolik najednou a často nám zbyde přebytečná nemetabolizovaná kyselina listová plovoucí kolem našich těl. Studie naznačují, že většina Američanů již má přebytek kyseliny listové ( Smith, 2008 ).

Je přebytek kyseliny listové nebezpečný? Možná.

bezpečné erekční pilulky přes pult

Nedostatky vitamínů, které mohou ovlivnit erektilní sílu

8 minut čtení

Jak jsme zmínili výše, někdy je nedostatek i nadbytek kyseliny listové nebo kyseliny listové spojen s podobnými stavy - včetně určitých typů rakoviny. Studie z roku 2007 zjistila, že nízké hladiny kyseliny listové nesou zvýšené riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku. Poskytování skromných doplňků kyseliny listové potlačilo růst kolorektálních nádorů, ale nadměrné doplňování opět zvýšilo riziko růstu nádorů ( Kim, 2007 ). Některé výzkumy také zjistily možnou souvislost s rakovinou prostaty. Jedna studie zjistila, že u mužů užívajících doplňky kyseliny listové je téměř třikrát vyšší pravděpodobnost vzniku rakoviny prostaty než u těch, kteří ne ( Figueiredo, 2009 ).

Je to oblast zralá pro další probíhající studie. Trendy však naznačují, že nadměrné užívání doplňků může zvýšit riziko některých druhů rakoviny. A je třeba si uvědomit důležitý rozdíl: zvýšené riziko je častěji spojeno s užíváním doplňků - tedy s kyselinou listovou - než s vysokými hladinami folátů z přirozeně se vyskytujících folátů. Ve skutečnosti výše uvedená studie rakoviny prostaty zjistila, že vysoký příjem folátů, pokud je přísně z přírodních zdrojů stravy, je spojen s dolní riziko rakoviny ( Figueiredo, 2009 ).

Druhým problémem s vysokou koncentrací kyseliny listové je, že může maskovat nedostatky kobalaminu (vitaminu B12).

Může způsobit nízké hladiny folátu nebo B12 megaloblastická anémie ( Socha, 2020 ). Může to znít jako název zbraně z filmu Transformers, ale je to velmi skutečné a velmi nebezpečné. Anémie znamená nízký počet červených krvinek a megaloblastická znamená, že produkované buňky jsou poškozené a nadměrně velké. Když je výsledkem nedostatku vitaminu B12, často se tomu říká perniciózní anémie .

Kromě anémie může nízká hladina vitaminu B12 způsobit vážné problémy v nervovém systému.

Co má nedostatek B12 společného s folátem? Předpokládá se, že vysoké koncentrace folátů v krvi - ať už z potravy nebo z doplňků - mohou účinně napravit anémii způsobenou nízkým obsahem B12. Protože anémie je často jedním z prvních způsobů, jak si poskytovatelé zdravotní péče mohou všimnout nedostatku B12, doplnění příliš velkého množství kyseliny listové a odstranění anémie by v zásadě maskovalo deficit B12 ( Smith, 2008 ). To by mohlo oddálit diagnózu a umožnit dalšímu neuropatickému poškození pokračovat bez povšimnutí, dokud příznaky nebudou závažné.

Vysoký obsah kyseliny listové může mít další škodlivé účinky související s nízkým obsahem B12. Studie starších Američanů v roce 2007 zjistila, že vysoké hladiny folátů v krvi u pacientů s normálním B12 naznačují nižší riziko anémie a kognitivních poruch. Ale u pacientů s nízkým B12 byla vysoká hladina folátu spojena s a vyšší riziko ( Morris, 2007 ). Dosud není zcela zřejmé, proč k tomu dochází, a studie pokračují.

pilulky vitaminu B12 na stůl

Jak efektivní je sublingvální B12?

7 minut čtení

Třetí otázka je specifická pro kyselinu listovou. Nemetabolizované molekuly kyseliny listové se mohou vázat na mnoho stejných buněčných receptorů jako folát. Z tohoto důvodu se někteří vědci domnívají, že přebytek kyseliny listové by mohl zablokovat použitelnou kyselinu listovou při provádění její práce ( Smith, 2008 ). Toto je oblast, která je stále předmětem výzkumu.

Interakce folátu

Folátové doplňky mohou interagovat s některými léky. Tyto zahrnují ( NIH, n.d. ):

způsobuje losartan kašel jako lisinopril
  • Methotrexát. Kyselina listová může snížit protirakovinné účinky methotrexátu. Může však být prospěšné užívat folát, pokud užíváte methotrexát k autoimunitním poruchám. Váš poskytovatel zdravotní péče vás provede, pokud užíváte methotrexát.
  • Antiepileptické léky, jako je fenytoin, karbamazepin a valproát. Kyselina listová a tyto léky vykazovaly dvojitě negativní účinek, přičemž každý z nich snižoval sérové ​​hladiny ostatních.

Kolik folátu člověk potřebuje?

Americké národní instituty zdraví (NIH) doporučují, aby většina dospělých potřebovala 400 mikrogramů DFE denně. Co je DFE? Znamená ekvivalent folátové stravy . Odborníci na výživu tento termín používají kvůli různým způsobům, jak naše těla zpracovávají přírodní folát versus kyselina listová. Jednoduše řečeno, unce za unci, získáme více kyseliny listové než kyselina listová v potravinách. Kolik toho zpracujeme, se také liší, pokud dostaneme kyselinu listovou připojenou k jídlu jako obohacené zrno versus přímo v pilulce ( NIH, n.d. ).

Například porce čočky s 200 mikrogramy folátu poskytne stejný folát jako krajíc chleba se 120 mcg kyseliny listové, což by bylo stejné jako 100 mcg pilulky kyseliny listové. Matoucí! Ale pokud počítáte čísla folátu, není třeba se příliš bát. Doplňky a obohacené produkty uvedou jak hmotnost kyseliny listové, tak DFE, a cílem pro většinu dospělých je 400 mikrogramů DFE denně.

Nejlepší ingredience v multivitaminu pro muže

9 minut čtení

Kdo potřebuje extra kyselinu listovou?

Kromě lidí se špatnou stravou mají někteří lidé nízkou hladinu folátu z jiných důvodů. Mnoho podmínek může zvýšit použití folátu nebo zabránit jeho absorpci. Patří mezi ně mimo jiné ( Maron, 2009 ):

  • Těhotenství
  • Celiakie
  • Crohnova nemoc
  • Syndrom zánětlivého střeva (IBS)
  • Diabetická enteropatie
  • Nemoc jater
  • Tuberkulóza
  • Psoriáza
  • Rakovina
  • Srpkovitá anémie
  • Alkoholismus

Nedostatek folátů může být také vedlejším účinkem některých lékařských postupů. Operace žaludku, jako je bypass žaludku, operace střev a dialýza, mohou ovlivnit hladinu folátu ( Maron, 2009 ). Některé léky mohou také snížit hladinu folátu, včetně sulfasalazinu, často předepsaného pro ulcerózní kolitidu.

Pokud nemáte některou z výše uvedených podmínek a váš poskytovatel zdravotní péče je nenavrhl, doplňky folátu pro vás nemusí dělat moc. Mohly by mít dokonce škodlivé účinky.

Dobrou zprávou je, že folát z přírodních potravin nebyl spojen se všemi problémy příliš velkého množství kyseliny listové. Stejně jako u většiny vitamínů jsou přírodní zdroje obvykle nejlepším způsobem, jak získat folát. Pokud jste na rozjetém ​​vlaku s avokádovým toastem, gratulujeme - pravděpodobně už dostáváte většinu své každodenní kyseliny listové tím nejzdravějším způsobem.

Reference

  1. Choumenkovitch, S. F., Selhub, J., Wilson, P. W. F., Rader, J. I., Rosenberg, I. H., & Jacques, P. F. (2002). Příjem kyseliny listové z opevnění ve Spojených státech překračuje předpovědi. The Journal of Nutrition, 132 (9), 2792 – doi: 10,1093 / jn / 132,9,2792 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12221247/
  2. Figueiredo, J. C., Grau, M. V., Haile, R. W., Sandler, R. S., Summers, R. W., Bresalier, R. S. a kol. (2009). Kyselina listová a riziko rakoviny prostaty: Výsledky randomizované klinické studie. Journal of the National Cancer Institute, 101 (6), 432–435. doi: 10,1093 / jnci / djp019 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19276452/
  3. Imbard, A., Benoist, J.-F., & Blom, H. J. (2013). Poruchy neurální trubice, kyselina listová a methylace. International Journal of Environmental Research and Public Health, 10 (9), 4352–4389. doi: 10,3390 / ijerph10094352 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24048206/
  4. Kim, Y.I. (2007). Folát a kolorektální karcinom: Kritický přehled založený na důkazech. Molecular Nutrition & Food Research, 51 (3), 267–292. doi: 10,1002 / mnfr.200600191 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17295418/
  5. Maron, B. A. a Loscalzo, J. (2009). Léčba hyperhomocysteinémie. Annual Review of Medicine, 60, 39–54. doi: 10,1146 / annurev.med.60.041807.123308 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18729731/
  6. Morris, M. S., Jacques, P. F., Rosenberg, I. H., & Selhub, J. (2007). Stav folátů a vitaminu B-12 ve vztahu k anémii, makrocytóze a kognitivnímu poškození u starších Američanů ve věku opevnění kyselinou listovou. American Journal of Clinical Nutrition, 85 (1), 193–200. doi: 10.1093 / ajcn / 85.1.193 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17209196/
  7. Úřad doplňků stravy National Institutes of Health (n.d.). Folát. Citováno 6. února 2021 z https://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-HealthProfessional/
  8. Smith, A. D., Kim, Y.-I., & Refsum, H. (2008). Je kyselina listová dobrá pro každého? American Journal of Clinical Nutrition, 87 (3), 517–533. doi: 10.1093 / ajcn / 87.3.517 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18326588/
  9. Socha, D. S., DeSouza, S. I., Flagg, A., Sekeres, M., & Rogers, H. J. (2020). Těžká megaloblastická anémie: nedostatek vitamínů a další příčiny. Cleveland Clinic Journal of Medicine, 87 (3), 153–164. doi: 10,3949 / ccjm.87a.19072 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32127439/
  10. Americké ministerstvo zemědělství (n.d.). FoodData Central. Vygenerováno interaktivně: Citováno 6. února 2021, z https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/?component=1187
Vidět víc