Přátelé a dlouhověkost: věda o sociálním propojení

Přátelé a dlouhověkost: věda o sociálním propojení

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.


Píšeme hodně o cholesterolu, krevním tlaku, zdravé stravě pro srdce a výhodách fyzické aktivity - a je to tak správně. Všechny tyto věci jsou životně důležité pro dlouhý a zdravý život. Ukazuje se však, že může být také důležitý způsob, jakým trávíme čas - a s kým ho trávíme -. Věda je jasná. Sociální propojení je základní součástí zdravého životního stylu a může být jedním z hlavních faktorů, které určují, jak dlouho a jak dobře žijete.

Sociální vazba, kardiovaskulární onemocnění a úmrtnost

Kvalita vašich sociálních vazeb přímo souvisí s rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Dokonce i vnímaná osamělost byla spojena s O 29% zvýšené riziko srdečních onemocnění a o 32% zvýšené riziko mrtvice (Valtorta, 2016). A úmrtnost je horší u lidí, kteří již mají srdeční choroby. Špatná sociální integrace (např. Nízký počet blízkých vztahů) předpovídá a 61% zvýšené riziko úmrtí (Kreibig, 2014). Některé studie ukazují dokonce vyšší rizika sociální izolace (Havranek, 2015).

reklama

Více než 500 generických léků, každý 5 $ měsíčně

Přepněte na lékárnu Ro a získejte své recepty za pouhých 5 $ měsíčně (bez pojištění).

Zjistěte více

Vědci také zkoumali vztah mezi sociální izolací a celkovou úmrtností. A i když je obtížné měřit tyto výsledky, panuje shoda v tom, že osamělost předpovídá zvýšené riziko úmrtí ze všech příčin. Přehled 148 studií (s více než 300 000 účastníky) naznačil a O 50% větší pravděpodobnost přežití u účastníků se silnějšími sociálními vztahy , bez ohledu na věk, pohlaví, počáteční zdravotní stav a dokonce i příčinu smrti.

Tohle znamená tamto osamělost je pro vaše zdraví stejně nebezpečná jako kouření a sudý větší rizikový faktor než obezita a sedavý životní styl (Holt-Lunstad, 2010).

Proč je sociální spojení tak důležité?

Lidé mají spoustu vysvětlení, proč osamělost zvyšuje riziko srdečních chorob, mrtvice a úmrtnosti. Jedním z populárních vysvětlení je, že lidé, kteří jsou sociálně izolovaní, mají větší pravděpodobnost negativního zdravotního chování, jako je kouření, přírůstek hmotnosti a nadměrné užívání alkoholu (Umberson, 2010). Dalším možným vysvětlením je, že negativní psychologické stavy spojené s osamělostí způsobují změny, které zvyšují riziko infarktu, mrtvice a smrti. To zahrnuje zvýšení aktivace sympatického nervového systému a osy hypotalamus-hypofýza-nadledviny (HPA) - dva systémy zapojené do vaší stresové reakce. Následné účinky sociální izolace zahrnují zánět, vysoký krevní tlak, zvýšené srážení krve a sníženou imunitní funkci, což vše vede k hromadění plaku v tepnách - neboli srdeční infarkt, mrtvice a smrt. A nejde jen o spekulace. Ve skutečném smyslu je osamělost a sociální izolace škodlivé pro vaše zdraví.

Předpis: přátelství

Trávení kvalitního času s lidmi, na kterých vám záleží, a pěstování nových vztahů nemají opravdu žádné vedlejší účinky. Vaše celková míra přežití se zvyšuje o 50%, pokud máte silné sociální vztahy. Jedna studie zjistila, že více než 80% stoletých lidí denně komunikuje s přáteli nebo členy rodiny (Elder Care Alliance, 2018). Dalším společným tématem pro lidi v klubu 100+ je pravidelná sociální angažovanost.

Zapojte se do své komunity

Výzkum důsledně zjistil, že pravidelná návštěva kostela přichází se sníženým rizikem dysfunkce orgánů a smrti (Bruce, 2017). Některé studie ukazují, že je to přinejmenším částečně kvůli lepší sociální propojenosti a lepšímu zdravotnímu chování (Strawbridge, 1997). Pokud nejste náboženští, je možné, že tyto výhody mohou pocházet z jiných druhů sociálních skupin a shromáždění. Například Crossfit sloužil jako místo setkávání tisíců lidí.

A pokud grgání a házení traktorů není vaší věcí, není tu žádný nedostatek možností. Meetups je dalším skvělým příkladem způsobu, jak se dát dohromady a navázat sociální kontakty s lidmi se společnými cíli a zájmy. Najděte si klub, připojte se k týmu, zúčastněte se hloupého přednáškového cyklu a poté jděte na zavěšení na kávu. Ať to děláte jakkoli, zapojte se do práce s lidmi kolem a živte své stávající vztahy s přáteli a rodinou. Na setkáních s lidmi, kteří sdílejí vaše hodnoty a zájmy, je něco.

Vyzkoušejte sociální připojení. Může vám dokonce pomoci žít déle.

Reference

  1. Bruce, M. A., Martins, D., Duru, K., Beech, B. M., Sims, M., Harawa, N.,… Norris, K. C. (2017). Docházka do kostela, alostatická zátěž a úmrtnost dospělých středního věku. Plos One, 12 (5). doi: 10,1371 / journal.pone.0177618
  2. Aliance péče o starší. (2018, 7. listopadu). Citováno z https://eldercarealliance.org/blog/100-years-young-secrets-of-centenarians/
  3. Havranek, E.P., et al. (2015). Sociální determinanty rizika a výsledků pro kardiovaskulární onemocnění: Vědecké prohlášení od American Heart Association. Náklad, 132. 873–898. doi: 10,1161 / CIR.0000000000000228
  4. Holt-Lunstad, J., & Smith, T. (2010). Sociální vztahy a riziko úmrtí: Meta-analytický přehled. SciVee. doi: 10,4016 / 19911,01
  5. Kreibig, S. D., Whooley, M. A., & Gross, J. J. (2014). Sociální integrace a úmrtnost u pacientů s ischemickou chorobou srdeční. Psychosomatic Medicine, 76 (8), 659–668. doi: 10,1097 / psy.0000000000000100
  6. Strawbridge, W. J., Cohen, R. D., Shema, S. J. a Kaplan, G. A. (1997). Častá účast na bohoslužbách a úmrtnost nad 28 let. American Journal of Public Health, 87 (6), 957–961. doi: 10,2105 / ajph.87.6.957
  7. Umberson, D., & Montez, J. K. (2010). Sociální vztahy a zdraví: Bod vzplanutí pro zdravotní politiku. Journal of Health and Social Behavior, 51 (1_suppl). doi: 10,1177 / 0022146510383501
  8. Valtorta, N. K., Kanaan, M., Gilbody, S., Ronzi, S., & Hanratty, B. (2016). Osamělost a sociální izolace jako rizikové faktory pro ischemickou chorobu srdeční a cévní mozkovou příhodu: systematický přehled a metaanalýza longitudinálních observačních studií. Srdce, 102 (13), 1009–1016. doi: 10,1136 / heartjnl-2015-308790
Vidět víc