Potraviny s vysokým obsahem koenzymu Q10 (CoQ10): máte dost?

Potraviny s vysokým obsahem koenzymu Q10 (CoQ10): máte dost?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.


Většina lidí není nadšená stárnutím. Neteší se, že jejich klouby bolí nebo zpomalují. Opravdu se děsí vrásek. Ale v našem těle jsou také procesy stárnutí, o kterých musíme vědět. Možná nejsou povznášející, ale povědomí znamená, že je můžete naplánovat - a dokonce předvídat změny věku stejně dobře a zdravěji, jak je to možné. Jednou z věcí, která se děje, jak stárneme - kterou nevidíme napsanou na vnější straně našich těl - je to, že začneme vyrábět méně koenzymu Q10 nebo CoQ10.

CoQ10 je sloučenina, kterou naše těla produkují a poté ukládají do našich mitochondrií. Pomáhá s produkcí energie v našich buňkách a má také antioxidační vlastnosti, které bojují proti oxidačnímu poškození v celém těle. Oxidační poškození je způsobeno volnými radikály, které jsou vedlejšími produkty chemických procesů v našem těle. Volné radikály jsou normální a přirozené. Bez kontroly antioxidanty však mohou způsobit poškození buněk.

Schopnost této sloučeniny snižovat oxidační stres a předcházet oxidačnímu poškození znamená, že zdravotní výhody odpovídajících hladin CoQ10 mohou zahrnovat ochranu před několika nemocemi a podporu zdraví našeho srdce. A existují další výhody CoQ10. Tato sloučenina může snížit krevní tlak (jak systolický, tak diastolický) (Rosenfeldt, 2007) a snížit migrénové bolesti hlavy (Sandor, 2005), o kterých se vědci domnívají, že souvisí s mitochondriální funkcí (Yorns, 2013).



Životně důležité orgány

  • Koenzym Q10 je sloučenina, která pomáhá vašim buňkám vytvářet energii.
  • Naše těla vyrábějí CoQ10, i když s přibývajícím věkem méně, a ukládají jej do našich mitochondrií.
  • CoQ10 můžeme získat prostřednictvím potravinových zdrojů nebo doplňků stravy.
  • Organické maso jako játra mají nejvyšší koncentraci, i když některé luštěniny, ořechy, semena a zelenina také obsahují.
  • Ubichinol je forma, kterou vaše tělo vstřebává nejlépe, takže je dobrou volbou pro doplňky.
  • CoQ10 z jídla a doplňků se zdá být absorbován stejně, takže neexistuje nejlepší způsob, jak získat svůj denní příjem.

Potraviny s vysokým obsahem CoQ10

Většina lidí, kteří se snaží dodržovat zdravou stravu bohatou na celá jídla a nízký obsah zpracovaných potravin, již dostává určitý příjem CoQ10 ve stravě. Ale pokud chcete zvýšit hladinu CoQ10 (a vaše kardiovaskulární zdraví), ujistěte se, že některé z těchto potravin jsou ve vaší týdenní stravě.

  • Varhanní maso: ledviny, játra
  • Tučné ryby: sardinky, losos, pstruh, makrela
  • Maso: kuřecí, hovězí, vepřové
  • Zelenina: špenát, brokolice, květák
  • Ovoce: jahody, pomeranče
  • Oleje: sojové a řepkové oleje
  • Zelenina: sójové boby, čočka, arašídy
  • Ořechy a semena: pistácie, sezamová semínka
  • Celá zrna

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže



Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

jak přirozeně prodloužit dobu erekce
Zjistit více

Organické maso je obzvláště dobrým zdrojem potravy koenzymu Q10 s nejvyššími koncentracemi této sloučeniny. Pokud však zjistíte, že je obtížné zapracovat do vaší stravy, promluvte si s lékařem o doplňcích. Zdá se, že naše těla absorbují CoQ10 podobně z potravin a doplňků stravy, takže ani jeden nemá oproti druhému výhodu, pokud jde o biologickou dostupnost (Weber, 1997).

Další zdroje CoQ10

Doplnění CoQ10 je životaschopnou volbou pro každého a může být jednodušší pro některé lidi, kteří se snaží získat dostatek této sloučeniny, než plánovat stravu kolem zdrojů potravy. Poskytovatelé zdravotní péče mohou také nasadit léky na statiny na doplňky CoQ10, protože tyto léky snižující hladinu cholesterolu mohou snížit hladinu této sloučeniny v lidském těle.

Doplňky CoQ10 jsou nejčastěji považovány za kapsle. Pokud nakupujete doplněk, může se také zobrazit CoQ10 uvedený jako dvě různé přísady - ubichinol a ubichinon. Doporučuje se zvolit ubichinol, protože tato forma je nejsnadněji vstřebatelné (Langsjoen, 2013). Ale protože CoQ10 je rozpustný v tucích, vaše tělo bude lépe využívat doplňky, které užíváte, pokud jsou spárovány s jídlem, které obsahuje nějaký tuk.

Standardní doplňky se pohybují od 90 mg do 200 mg CoQ10 denně. V některých případech může lékař doporučit dávky až 500 mg, ale při zahájení nového doplňkového režimu vždy dodržujte lékařskou pomoc.



Reference

  1. Langsjoen, P. H., a Langsjoen, A. M. (2013). Srovnávací studie plazmatických hladin koenzymu Q10 u zdravých subjektů doplněných o ubichinol versus ubichinon. Clinical Pharmacology in Drug Development, 3 (1), 13–17. doi: 10,1002 / cpdd.73, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27128225
  2. Rosenfeldt, F. L., Haas, S. J., Krum, H., Hadj, A., Ng, K., Leong, J.-Y., & Watts, G. F. (2007). Koenzym Q10 v léčbě hypertenze: metaanalýza klinických studií. Journal of Human Hypertension, 21 (4), 297–306. doi: 10.1038 / sj.jhh.1002138, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17287847
  3. Sandor, P. S., Clemente, L. D., Coppola, G., Saenger, U., Fumal, A., Magis, D.,… Schoenen, J. (2005). Účinnost koenzymu Q10 v profylaxi migrény: Randomizovaná kontrolovaná studie. Neurology, 64 (4), 713–715. doi: 10.1212 / 01.wnl.0000151975.03598.ed, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15728298
  4. Weber, C., Bysted, A., & Hølmer, G. (1997). Intestinální absorpce koenzymu Q10 podávaného v jídle nebo ve formě tobolek zdravým subjektům. Výživový výzkum, 17 (6), 941–945. doi: 10,1016 / s0271-5317 (97) 00059-6, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271531797000596
  5. Yorns, W. R. a Hardison, H. H. (2013). Mitochondriální dysfunkce v migréně. Semináře z dětské neurologie, 20 (3), 188–193. doi: 10.1016 / j.spen.2013.09.002, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24331360
Vidět víc