Kyselina listová pro muže: co říkají důkazy

Kyselina listová pro muže: co říkají důkazy

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Kyselina listová je syntetická verze folátu, známá také jako vitamin B9. Kyselina listová je nezbytná pro několik tělesných funkcí. Na rozdíl od některých jiných vitamínů nemůže vaše tělo samo produkovat folát.



Kyselina listová není dostatečně stabilní, aby se dala skladovat jen v tabletce. Proto doplňky a obohacené potraviny používají kyselinu listovou, což je tvrdší obal, který může vaše tělo rozložit na folát. Technicky jsou to dvě různé věci, i když někteří lidé mohou termíny používat zaměnitelně. Samotná kyselina listová pro nás nic nedělá. Teprve poté, co se metabolizuje, dostaneme folát, který naše těla mohou použít.

Životně důležité orgány

  • Kyselina listová se tělem rozkládá na folát, známý také jako vitamin B9.
  • Folát je základní živina, která hraje roli v mnoha tělesných funkcích.
  • Mnoho lidí tvrdí, že folát je prospěšný pro obrovské množství podmínek. Důkazy na podporu těchto tvrzení se liší.

Kyselina listová je nezbytná pro vývoj zdravých červených krvinek a tvorbu DNA a RNA. Pomáhá také snižovat hladinu homocysteinu, což je prospěšné pro kardiovaskulární zdraví. Folát může dokonce snížit riziko některých druhů rakoviny (Choi, 2002).

Většina lidí může získat veškerou potřebnou folát prostřednictvím zdravé výživy. U dospělých je to asi 400 mikrogramů denně. Kvasinky jsou pravděpodobně jediné jídlo, které je nejvíce bohaté na foláty, ale nikdo si k večeři nesadne na velký talíř kvasinek.



reklama

Seznamte se s Romanovými novými muži

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.



Zjistěte více

Játra, zejména z drůbeže, jsou jeden z nejlepších zdrojů . Fazole, luštěniny, ořechy a semena jsou nejlepšími dodavateli folátů pro jedlíky na rostlinné bázi nebo pro ty, kteří jsou méně zamilovaní do orgánů. Listová zelenina, citrusy a avokádo jsou také skvělými zdroji (USDA, n.d.).

Protože folát je nezbytný pro těhotné ženy, protože pomáhá předcházet určitým vrozeným vadám, mnoho zemí nařídilo obohacení obilných zrn kyselinou listovou. Spojené státy to zavedly do praxe v roce 1998. Pokud nebudete mouku mlít od nuly, většina pečeného zboží, které jíte, poskytne díky tomuto opevnění značné množství kyseliny listové. Ve skutečnosti, většina Američanů již konzumuje více kyseliny listové, než dokáže zpracovat (Smith, 2008).

Člověk však musí být opatrný. Před zahájením jakéhokoli doplňkového režimu, dokonce i volného, ​​se poraďte se svým poskytovatelem zdravotní péče a řiďte se jeho radami. Příliš mnoho kyseliny listové může být nebezpečné, jak si ukážeme níže. Kyselina listová může také ovlivnit vaši schopnost zpracovávat určité léky.

Mnoho mužů užívá kyselinu listovou, protože slyšeli, že může být prospěšná za určitých podmínek. Podíváme se na několik věcí, s nimiž se kyselina listová prodává, a veškeré důkazy, které by tvrzení podpořily.

Kdo potřebuje extra kyselinu listovou?

Pokud máte ve své stravě zdravou hladinu folátů, není pravděpodobně nutné ji zvyšovat nad tuto úroveň pomocí doplňků.

To znamená, že někteří muži mají nedostatek folátů, což může vést k megaloblastické anémii. S takovým názvem si dokážete představit, že by to mohlo způsobit vážné zdravotní problémy. Nedostatek folátu obvykle pramení z něčeho, co buď zvyšuje využití folátu, nebo brání absorpci folátu. Podmínky, které mohou vést k nedostatku folátů zahrnout , ale nejsou omezeny na (Maron, 2009):

  • Celiakie
  • Crohnova choroba nebo syndrom zánětlivého střeva (IBS)
  • Diabetická enteropatie
  • Nemoc jater
  • Tuberkulóza
  • Psoriáza
  • Rakovina
  • Srpkovitá anémie
  • Alkoholismus
  • Špatná strava

Nedostatek folátu může také vyplývat z některých postupů , včetně dialýzy, bypassu žaludku nebo jiné operace žaludku a operace střev (Maron, 2009).

U pacientů s takovýmto onemocněním lze provést screening mikroživin, aby se zkontrolovaly hladiny folátů a vitamínů. Pokud jsou hladiny folátu nízké, mohou poskytovatelé zdravotní péče podporovat doplňky, jako je kyselina listová.

Nedostatek folátu, pokud není léčen, může vést k neplodnosti, kardiovaskulárním onemocněním a rakovině. Pamatujte, že jen proto, že a nedostatek folátu může způsobit určité stavy, neznamená to vzít další folát jim předejde nebo je napraví - budete se chtít řídit pokyny svého poskytovatele zdravotní péče.

Kyselina listová a mužská plodnost

Kyselina listová je součástí koktejlu přísad do produktů z hadího oleje a po celá léta falešně tvrdí o mužském vylepšování. Je však také prodáván jako samostatný doplněk nebo v kombinaci se zinkem od renomovanějších zdrojů. Můžete si přečíst tvrzení, že může zvýšit kvalitu spermatu, počet spermií nebo mobilitu. Existuje něco na kyselině listové jako léčbě neplodnosti?

Metaanalýza historických studií našla určité důkazy, že denní doplněk kyseliny listové nebo kyseliny listové plus zinku, může pomoci neplodným nebo neúrodným mužům mají vyšší koncentraci spermií ve svém spermatu (Irani, 2017). Nezdálo se však, že by tento doplněk ovlivňoval, jak dobře spermie fungovaly, takže není jasné, zda by to mělo významný dopad na plodnost.

Větší, novější studie s více než 2 000 páry hledajícími léčbu neplodnosti nalila studenou vodu na užívání kyseliny listové k ovlivnění plodnosti. Polovina mužských partnerů užívala suplementaci kyselinou listovou a zinkem, druhá polovina placebo. Po šesti měsících bylo testováno jejich sperma. Téměř ve všech kategoriích - počet spermií, pohyblivost spermií, celkový objem - byl žádný významný rozdíl mezi skupinou s doplňkem a placebem (Schisterman, 2020).

Další sledování pokračovalo po dobu 18 měsíců od začátku léčby. Výzkumníci našli žádný významný rozdíl v počtu párů, které mohly mít nakonec živá narození. Vzhledem k možným vedlejším účinkům, jako jsou gastrointestinální příznaky, dosavadní důkazy naznačují, že užívání kyseliny listové pro mužskou plodnost nemusí mít mnoho výhod. (Schisterman, 2020).

Kyselina listová a deprese

Deprese je komplexní stav, který může mít mnoho různých příčin.

Několik studií našlo souvislost mezi nízkou hladinou folátu a depresí (Bender, 2017). To by samozřejmě nemělo být chápáno tak, že nízký obsah folátu vždy vede k depresi, ani to, že normální hladina folátu nezabrání depresi.

Bylo provedeno velmi málo přísných studií o tom, zda jsou doplňky kyseliny listové prospěšné pro ty, kteří trpí depresí. Metaanalýza několika klinických studií naznačuje, že krátkodobé užívání nemělo žádný přínos. Přesto dlouhodobě užívání může snížit nebo oddálit relapsy u některých lidí (Almeida, 2015).

V této oblasti existují rozdíly mezi kyselina listová a folát je třeba poznamenat. Jedna studie deprese u seniorů to zjistila pouze přirozeně se vyskytující příjem folátů z potravin snižoval riziko deprese. Zdá se, že obohacená zrna a doplňky stravy s kyselinou listovou toto riziko nezměnily. Vědci navrhli, že to mohou být jiné složky v potravinách obsahujících folát, které ve skutečnosti ovlivňují riziko deprese, nikoli samotný folát (Payne, 2009).

Kyselina listová a kardiovaskulární zdraví

Všichni bychom se měli zajímat o své srdce a oběhový systém. Srdeční choroby jsou obvykle hlavní příčinou úmrtí ve Spojených státech. Kyselina listová je nezbytná pro snížení homocysteinu. Dělá to spolu s vitamíny B6 a B12 přeměnou na esenciální aminokyselinu methionin.

Příliš mnoho homocysteinu v těle může vést ke stavu, který se nazývá hyperhomocysteinemie. Vysoký homocystein nese větší riziko ischemické choroby srdeční, infarktu a mozkové mrtvice (Maron, 2009).

Bohužel, i když výzkum ukázal, že léčba vitaminem B snižuje hladinu homocysteinu v krvi, je to tak nesnižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění (Maron, 2009).

Kyselina listová a vlasy

Stejně jako pilulky na mužskou mužnost je mnoho produktů uváděno na trh s pochybnými tvrzeními, že buď zastaví nebo zvrátí vypadávání vlasů nebo dokonce šediví vlasy. V těchto produktech se často nachází kyselina listová.

Kyselina listová podporuje růst buněk, včetně vlasů. Folát pomáhá vytvářet methionin, který hraje roli při opravě vlasových buněk (Wood, 2009). A nedostatek folátu byl zaznamenán u předčasně šedivých pacientů (Daulatabad, 2017).

Zda jsou doplňky kyseliny listové účinnou léčbou předčasného šedivění, nebylo příliš podrobně studováno.

kolikrát může člověk orgasmu

Potenciální nebezpečí kyseliny listové

Stejně jako nedostatek folátu může způsobit problémy, příliš mnoho kyseliny listové může také . Některé typy rakoviny byly dokonce spojeny s oběma příliš málo a příliš mnoho folátu. A příliš mnoho kyseliny listové by mohlo skrýt nedostatek vitaminu B12 zmírněním včasných varovných signálů a umožněním dalších nekontrolovaných dalších škod (Smith, 2008).

Pamatujte, že kyselina listová a kyselina listová se liší. Vzhledem ke způsobu, jakým se kyselina listová metabolizuje, získáte ve skutečnosti více kyseliny listové než v potravinách bohatých na kyseliny listové. Například pokud jste jedli sendvič vyrobený z obohaceného chleba se 120 mikrogramy kyseliny listové, to by odpovídalo 200 mcg DFE, což znamená ekvivalent folátové stravy .

Úřad doplňků stravy u National Institutes of Health doporučuje a Příjem DFE 400 mikrogramů pro většinu dospělých mužů . A aby se zabránilo negativním účinkům příliš velkého množství kyseliny listové, doporučená horní hranice příjmu DFE je 1 000 mikrogramů pro dospělé (NIH, n.d.).

Trochu matoucí? Tak určitě. Dobrou zprávou je, že přirozeně se vyskytující folát nebyl spojen se stejnými zdravotními problémy jako kyselina listová, takže do těchto celých potravin kopejte co nejčastěji! Pokud vám nebyl poskytovatelem zdravotní péče nařízen, abyste užívali kyselinu listovou, ale bez ohledu na to jste nuceni zvýšit hladinu folátů, začněte čočkovým salátem a nějakou listovou zeleninou, což je zdravý a chutný způsob, jak jít.

Reference

  1. Almeida, O. P., Ford, A. H. a Flicker, L. (2015). Systematický přehled a metaanalýza randomizovaných placebem kontrolovaných studií folátu a vitaminu B12 na depresi. International Psychogeriatrics, 27 (5), 727–737. doi: 10.1017 / S1041610215000046 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25644193/
  2. Bender, A., Hagan, K. E. a Kingston, N. (2017). Sdružení folátu a deprese: metaanalýza. Journal of Psychiatric Research, 95, 9–18. doi: 10.1016 / j.jpsychires.2017.07.019 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28759846/
  3. Choi, S. W., a Mason, J. B. (2002). Stav folátu: Účinky na cesty kolorektální karcinogeneze. The Journal of Nutrition, 132 (8 Suppl), 2413S-2418S. doi: 10.1093 / jn / 132.8.2413S Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12163703/
  4. Daulatabad, D., Singal, A., Grover, C., & Chhillar, N. (2017). Perspektivní analyticky kontrolovaná studie hodnotící sérový biotin, vitamin b12 a kyselinu listovou u pacientů s předčasnými kanylami. International Journal of Trichology, 9 (1), 19–24. doi: 10.4103 / ijt.ijt_79_16 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28761260/
  5. Fava, M. a Mischoulon, D. (2009). Folát v depresi: Účinnost, bezpečnost, rozdíly ve složení a klinické problémy. The Journal of Clinical Psychiatry, 70 Suppl 5, 12–17. doi: 10,4088 / JCP.8157su1c.03 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19909688/
  6. Irani, M., Amirian, M., Sadeghi, R., Lez, J. L., & Latifnejad Roudsari, R. (2017). Vliv folátu a doplňování folátu plus zinku na endokrinní parametry a charakteristiky spermií u subplodných mužů: Systematický přehled a metaanalýza. Urology Journal, 14 (5), 4069–4078. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28853101/
  7. Maron, B. A. a Loscalzo, J. (2009). Léčba hyperhomocysteinémie. Annual Review of Medicine, 60, 39–54. doi: 10,1146 / annurev.med.60.041807.123308 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18729731/
  8. Úřad doplňků stravy National Institutes of Health (n.d.). Folát. Citováno 6. února 2021 z https://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-HealthProfessional/
  9. Payne, M. E., Jamerson, B. D., Potocky, C. F., Ashley-Koch, A. E., Speer, M. C., & Steffens, D. C. (2009). Přírodní folát a deprese z pozdního života. Časopis Výživa pro seniory, 28 (4), 348–358. doi: 10.1080 / 01639360903417181 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21184377/
  10. Schisterman, E. F., Sjaarda, L. A., Clemons, T., Carrell, D. T., Perkins, N. J., Johnstone, E. a kol. (2020). Vliv doplňování kyseliny listové a zinku u mužů na kvalitu spermatu a živý porod u párů podstupujících léčbu neplodnosti: Randomizovaná klinická studie. JAMA, 323 (1), 35–48. doi: 10.1001 / jama.2019.18714 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31910279/
  11. Smith, A. D., Kim, Y.-I., & Refsum, H. (2008). Je kyselina listová dobrá pro každého? American Journal of Clinical Nutrition, 87 (3), 517–533. doi: 10.1093 / ajcn / 87.3.517 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18326588/
  12. Americké ministerstvo zemědělství (n.d.). FoodData Central. Vygenerováno interaktivně: Citováno 6. února 2021, z https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/?component=1187
  13. Wood, J. M., Decker, H., Hartmann, H., Chavan, B., Rokos, H., Spencer, J. D. a kol. (2009). Senilní šedivění vlasů: Oxidační stres zprostředkovaný H2O2 ovlivňuje lidskou barvu vlasů tím, že otupuje opravu methioninsulfoxidu. FASEB Journal: Official Publication of the Federation of American Societies for Experimental Biology, 23 (7), 2065–2075. doi: 10.1096 / fj.08-125435 Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19237503/
Vidět víc