Dává vám vitamin D energii? Tady je to, co víme

Dává vám vitamin D energii? Tady je to, co víme

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Vitamin D: možná jste o tom už slyšeli? V posledních letech se o slunečním vitaminu hodně diskutuje pro jeho možnou roli při prevenci závažných onemocnění, jako je rakovina a různé nepříjemné fyzické stavy. Jedním z nich je únava.



Pokud pociťujete únavu, může vám denní dávka nebo zvýšení spotřeby vitaminu D obnovit hladinu energie? Tady říká nejnovější věda.

Životně důležité orgány

  • Vitamin D je prohormon, který pomáhá při několika tělních procesech.
  • Mezi ně patří pomáhat tělu zpracovávat a využívat energii.
  • Nedostatek vitaminu D může mít za následek únavu.
  • Pokud zažíváte únavu, obraťte se na poskytovatele zdravotní péče o nejlepším postupu.

Co je vitamin D?

Vitamin D je ve skutečnosti prohormon, ne vitamin. To znamená, že je to něco, co tělo vytváří a přeměňuje na hormon. Jak jste se dozvěděli kolem 13. roku, hormony stimulují určité systémy těla k akci. Zjednodušeně: Nápor hormonů rozhýbe věci, zatímco nedostatek nebo nerovnováha hormonů může způsobit zpomalení nebo zastavení procesů.

Vitamin D se nazývá sluneční svit, protože tělo jej vytváří, když je pokožka vystavena slunci. (Technicky játra a ledviny také hrají roli při přeměně vitaminu D na jeho aktivní formu v těle.)



jak ro zvětšit váš penis

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.



jaký je rozdíl ve vitaminu d a d3
Zjistit více

Vitamin D se také nachází v různých potravinách, včetně tučných ryb (například lososů a tuňáků), rybího oleje, mléka obohaceného o vitamín D, vajec a obohacených snídaňových cereálií.

Ale většina z nás získává většinu svého vitaminu D ze slunce a naše životy převážně v interiérech to činí problematickým. Velké procento populace může mít nedostatek vitaminu D - až 40% Američanů a 1 miliarda lidí na celém světě (Parva, 2018).

Role vitaminu D v těle / výhody

Zdraví kostí / prevence osteoporózy

Primární úlohou vitaminu D je pomáhat tělu udržovat správnou hladinu vápníku a fosforu. Ovlivňuje to, jak se vápník vstřebává z potravy a jak tělo vytváří a reabsorbuje kost (proces zvaný remodelace kostí, který tělo neustále dělá). Studie naznačují, že vitamin D by mohl pomoci předcházet zlomeninám (Bischof-Ferrari, 2005) a osteoporóze.

je bezpečné pít alkohol s prednisonem

Můžete dostat dostatek vitaminu D ze slunce?

4 minuty čtení

Imunitní funkce

Nedostatek vitaminu D je spojován s vyšší pravděpodobností infekce a zvýšeným rizikem autoimunitních onemocnění. Zdá se, že vitamin D. pomáhat imunitnímu systému zničit bakterie a další napadající mikroby (Aranow, 2011).

Ochrana před určitými druhy rakoviny

Některé studie zjistily, že vitamin D může mít ochranný účinek řada rakovin , zejména kolorektální a prsní (Meeker, 2016).

Může to být proto, že vitamin D reguluje geny, které řídí diferenciaci, dělení a smrt buněk. Vitamin D také posiluje imunitní systém a snižuje zánět. Všechny tyto procesy mohou ovlivnit vývoj rakoviny.

Reguluje inzulín / snižuje riziko cukrovky

Bylo zjištěno, že pravidelné dávky vitaminu D v raném věku snižují riziko cukrovky 1. typu a zdá se, že užívání vitaminu D později v životě snížit riziko cukrovky 2. typu (Schwalfenberg, 2008). Zdá se, že vitamin D pomáhá tělu zpracovávat inzulín, a tím reguluje hladinu cukru v krvi.

Vitamin D a deprese: jak jsou spojeny?

5 minut čtení

je k dispozici generická viagra

Kardiovaskulární zdraví

Jedna studie zjistila, že nedostatek vitaminu D je spojen s hlavními rizikovými faktory pro kardiovaskulární onemocnění - včetně vysokého krevního tlaku, ischemické choroby srdeční, kardiomyopatie (zvětšení srdečního svalu) a cukrovky - a že doplňování vitaminu D bylo spojeno s lepší přežití (Vacek, 2012). However, další studie nenašli tyto výhody (NIH, n.d.).

Může vám vitamin D poskytnout více energie?

Nízká energie nebo únava jsou častým příznakem nedostatku vitaminu D. Je to proto, že se zdá, že vitamin D pomáhá mitochondriím - části buňky, která generuje energii - využívat kyslík a napájet různé části těla, včetně svalů (Dzik, 2019). Myslí se tedy, že nedostatek vitaminu D může mít vliv na mitochondriální funkci a způsobit únavu.

Ve studii z roku 2016 dali vědci 120 unaveným (ale jinak zdravým) lidem buď jednu megadávku vitaminu D (100 000 IU) nebo placebo. Vědci uvedli, že lidé, kteří užívali vitamin D, měli zkušenosti výrazně zlepšila únavu (Nowak, 2016).

Studie zjistily, že suplementace vitamínem D zlepšila hladinu energie u lidí, kteří nedávno měli transplantace ledvin (Han, 2017).

Jedna studie profesionálních fotbalistů zjistila, že hladiny vitaminu D byly spojeny s lepší sportovní výkon (Koundourakis, 2014).

Další studie zjistila, že u žen, které měly nedostatek vitaminu D, byla větší pravděpodobnost hlášení slabost, únava a nespecifická bolest (Ecem, 2013).

Ale porota je stále mimo. Velké studie o jinak zdravých lidech užívajících denní doplněk vitaminu D chybí. Nízká hladina vitaminu D může být příčinou vaší únavy, nebo nemusí.

jak mohu zvýšit množství ejakulátu

Pokud pociťujete únavu, promluvte si o svých obavách se svým poskytovatelem zdravotní péče. Mohou otestovat vaši hladinu vitaminu D pomocí jednoduchého krevního testu, aby zjistili, zda máte nedostatek.

Jak získat více vitaminu D?

Více vitaminu D můžete získat konzumací potravin bohatých na D, včetně mastných ryb (jako je losos a tuňák), rybího oleje, obohaceného mléka, vaječných žloutků a obohacených snídaňových cereálií.

Můžete také užívat doplněk vitaminu D. Úřad doplňků stravy doporučuje denní příjem vitaminu D 600 IU pro dospělé do 69 let a 800 IU pro dospělé 70 a starší. Tolerovatelný horní denní limit je 4 000 IU (100 mcg). Při užívání doplňků vitaminu D buďte opatrní - toxicita vitaminu D je možná (NIH, n.d.).

Je možné získat dostatek vitaminu D ze slunce, ale pouze v určitých ročních obdobích. Někteří vědci se domnívají, že asi pět až 30 minut vystavení slunci mezi 10:00 a 15:00, alespoň dvakrát týdně na obličej, paže, nohy nebo záda (bez opalovacího krému) může mít za následek v dostatečné produkci vitaminu D (Holick, 2007). Neexistují však žádná skutečná doporučení týkající se času stráveného na slunci, protože vystavení slunci také zvyšuje vaše riziko vzniku rakoviny kůže.

Během zimy na severní polokouli může být nemožné získat dostatek vitaminu D prostřednictvím slunce. Suplementace vitaminu D může být užitečná při udržování normální hladiny.

Reference

  1. Aranow C. (2011). Vitamin D a imunitní systém. Časopis investigativní medicíny: oficiální publikace Americké federace pro klinický výzkum, 59 (6), 881–886. https://doi.org/10.2310/JIM.0b013e31821b8755
  2. Dzik, K. P., & Kaczor, J. J. (2019). Mechanismy vitaminu D na funkci kosterního svalstva: oxidační stres, energetický metabolismus a anabolický stav. Evropský žurnál aplikované fyziologie, 119 (4), 825–839. https://doi.org/10.1007/s00421-019-04104-x
  3. Ecemis, G. C. a Atmaca, A. (2013). Kvalita života je zhoršena nejen u žen s nedostatkem vitaminu D, ale také u žen před menopauzou s nedostatkem vitaminu D. Časopis endokrinologického výzkumu, 36 (8), 622–627. https://doi.org/10.3275/8898
  4. Han, B., Wu, X. a Guo, Y. (2017). Zlepšení únavy po doplňování vitaminu D u příjemců transplantovaných ledvin. Medicine, 96 (21), e6918. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000006918
  5. Holick, M. (2007). Nedostatek vitaminu D. New England Journal of Medicine, 357 (3), 266-281. doi: 10,1056 / nejmra070553
  6. Koundourakis, N. E., Androulakis, N. E., Malliaraki, N., & Margioris, A. N. (2014). Vitamin D a výkon u profesionálních fotbalistů. PloS one, 9 (7), e101659. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0101659
  7. Marino, R. a Misra, M. (2019). Extraskeletální účinky vitaminu D. Živiny, 11 (7), 1460. https://doi.org/10.3390/nu11071460
  8. Meeker, S., Seamons, A., Maggio-Price, L., & Paik, J. (2016). Ochranné vazby mezi vitaminem D, zánětlivým onemocněním střev a rakovinou tlustého střeva. World journal of gastroenterology, 22 (3), 933–948. https://doi.org/10.3748/wjg.v22.i3.933
  9. Národní instituty zdraví, Úřad doplňků stravy - vitamin D. (n.d.). Citováno 5. června 2020 z https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional
  10. Nowak, A., Boesch, L., Andres, E., Battegay, E., Hornemann, T., Schmid, C., Bischoff-Ferrari, H. A., Suter, P. M., & Krayenbuehl, P. A. (2016). Vliv vitaminu D3 na únavu vnímanou sebou: Dvojitě zaslepená randomizovaná placebem kontrolovaná studie. Medicine, 95 (52), e5353. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000005353
  11. Parva, N. R., Tadepalli, S., Singh, P., Qian, A., Joshi, R., Kandala, H., Nookala, V. K., & Cheriyath, P. (2018). Prevalence deficitu vitaminu D a souvisejících rizikových faktorů v populaci USA (2011-2012). Cureus, 10 (6), e2741. https://doi.org/10.7759/cureus.2741
  12. Schwalfenberg G. (2008). Vitamin D a cukrovka: zlepšení kontroly glykemie při doplňování vitaminu D3. Kanadský rodinný lékař Medecin de famille canadien, 54 (6), 864–866.
  13. Vacek, J. L., Vanga, S. R., Good, M., Lai, S. M., Lakkireddy, D., & Howard, P. A. (2012). Nedostatek a doplňování vitaminu D a vztah ke kardiovaskulárnímu zdraví. The American Journal of Cardiology, 109 (3), 359–363. https://doi.org/10.1016/j.amjcard.2011.09.020
Vidět víc