Má ashwagandha vedlejší účinky?

Má ashwagandha vedlejší účinky?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Adaptogeny jsou rodina léčivých rostlin, jako jsou byliny a kořeny, které jsou populární v alternativní medicíně a které pomáhají tělu přizpůsobit se všem druhům stresových faktorů, od fyzických po psychické. Jedná se o silný koncept, který nedávno upoutal pozornost hlavního proudu wellness průmyslu ve Spojených státech. Ale ve skutečnosti to bylo po celá staletí a tyto rostliny byly oblíbenými oporami ájurvédské, indické a africké tradiční medicíny. Jednou z těchto základních bylin je ashwagandha nebo Withania somnifera, nazývaná také indický ženšen nebo zimní třešeň. Ale více stresu je to poslední, co od bylinného léku na stres chcete, takže stojí za to seznámit se s možnými vedlejšími účinky.



Životně důležité orgány

  • Ashwagandha je léčivá rostlina tradičně používaná v postupech alternativní medicíny, jako je ajurvéda.
  • Jako adaptogen může pomoci vašemu tělu přizpůsobit se různým typům stresorů, od fyzických (jako je zánět) po mentální (jako je úzkost).
  • Tato ajurvédská bylina působí zejména na hladinu kortizolu v těle, která souvisí s dalšími klíčovými funkcemi. To znamená, že tento doplněk nemusí být vhodný pro všechny.
  • Ashwagandha může interagovat s některými léky na předpis, proto byste měli před zahájením režimu vždy promluvit s lékařem.
  • Těhotné ženy by se tomuto bylinnému doplňku měly vyhnout.

Ashwagandha přínosy pro zdraví

Stojí za zmínku, že ashwagandha je obecně dobře snášena a její potenciální přínosy pro zdraví jsou široké. Mnoho ze svých zdravotních výhod získává z jeho ananolidů, steroidů, které se přirozeně vyskytují v nočních stínech. Withania somnifera mohla potenciálně zvýšit hladinu testosteronu (Ahmad, 2010) a zlepšit mužskou neplodnost (Mahdi, 2011) u určitých populací a zmírnit hladinu kortizolu (Chandrasekhar, 2012) u lidí s chronickým stresem. Ačkoli získává své jméno podle své schopnosti zvýšit sílu, ale také díky své jedinečné vůni, bylinka pochází jako kapsle i jako prášek, pokud ji považujete za neodkladnou. Jelikož je však stejně snadné sehnat jako online objednávka nebo běh v obchodě s doplňky, měli byste si udělat domácí úkol, abyste se ujistili, že nakupujete od důvěryhodné značky.

Možné vedlejší účinky ashwagandhy

I když nakupujete z nejlepších zdrojů, každý reaguje na doplňky odlišně. Ačkoli většina výzkumů ukazuje, že mnoho lidí zvládne Withania somnifera bez problémů, nemusí to být váš případ. Proto byste měli vědět o možných vedlejších účincích ashwagandhy před zahájením suplementace a také o tom diskutovat se svým poskytovatelem zdravotní péče.

Může zvýšit funkci štítné žlázy

Může to znít jako uvítací zpráva pro některé, jako pro ty, kteří trpí stavem charakterizovaným nízkou funkcí štítné žlázy, jako je hypotyreóza a Hashimoto, ale může to být nebezpečné pro lidi s již zvýšenou funkcí štítné žlázy nebo hypertyreózou. Účastníci se subklinickou hypotyreózou viděli normalizaci obou hlavních hormonů štítné žlázy, trijodtyroninu (T3) a tyroxinu (T4), když jim byl podáván extrakt z kořene ashwagandhy v Studie z roku 2018 (Sharma, 2018). Vědci se domnívají, že k tomuto účinku může dojít v důsledku účinku ashwagandhy na snížení kortizolu, je však třeba vyvinout další úsilí k potvrzení.

Tato studie vzbuzuje naději, že Withania somnifera může být užitečná při léčbě subklinické hypotyreózy, potlačené funkce štítné žlázy, která není dostatečně nízká, aby splňovala mezní hodnoty skutečné hypotyreózy, ale stále může způsobit letargii, přírůstek hmotnosti a ztrátu vlasů. Ale lidé, jejichž tyroidy již pracují přesčas, jsou léčeni léky, které snižují jejich produkci hormonů štítné žlázy, takže tento vedlejší účinek ashwagandhy pro ně může být potenciálně nebezpečný nebo špatně interagovat s jejich léky. Pokud se neléčí, stoupající hladiny hormonů štítné žlázy u osob s hypertyreózou mohou vést k vážnému stavu zvanému tyreotoxikóza, který může vést k řadě stavů, včetně srdečního selhání.



Může snížit hladinu krevního tlaku

Ačkoli někteří lidé uvítají doplněk, který snižuje krevní tlak na jejich rutinu s otevřenou náručí, může být tento vedlejší účinek Withania somnifera pro ostatní nebezpečný. Mnoho lidí s hypertenzí nebo vysokým krevním tlakem užívá léky na předpis sledované lékařem primární péče. Tato ajurvédská bylina může interferovat s účinky těchto léků v těle. Alternativně jsou lidé s přirozeně nízkým krevním tlakem vystaveni riziku, že by s tímto doplňkem mohli být příliš nízko. Proto byste měli vždy vyhledat lékařskou pomoc, než do svého režimu přidáte něco nového.

Může dráždit GI trakt

Ashwagandha je adaptogenní, což znamená, že u některých lidí je to nůž švýcarské armády na léčbu stresu. Spolu se svými anxiolytickými (protizánětlivými) a protizánětlivými vlastnostmi může Withania somnifera také působit jako ochranný prostředek proti žaludečním vředům vyvolaným stresem a dokonce i vůči žaludečním vředům vyvolaným aspirinem. Studie (Singh, 1982) byl proveden na myších a studie na zvířatech se u nás ne vždy překládají, takže jsou nutné lidské studie, aby se potvrdilo, že tyto ochranné vlastnosti platí.

Ale naše gastrointestinální (GI) trakty mohou také získat příliš mnoho ashwagandhy. Vedlejšími účinky byly zácpa a snížená chuť k jídlu pozorováno v jedné studii (Chandrasekhar, 2012) a velké množství může dokonce způsobit dostatek gastrointestinálních potíží, které způsobí vředy (není to stejný druh, který pomáhá předcházet). Ačkoli někteří účastníci placebem kontrolované studie zmínili také bolest břicha a průjem, byli ve skupině s placebem a jejich vedlejší účinky nelze připsat použití ashwagandhy.

nechají se kluci testovat na hpv

Může vyvolat časná těhotenství nebo potraty

Nejdříve nejdříve: těhotné ženy by měly před zahájením užívání jakéhokoli doplňku vždy vyhledat lékařskou pomoc od zdravotnického pracovníka, ať už se to zdá jakkoli benigní. Zatímco těhotenství může být radostné i stresující, ashwagandha v tomto případě není řešením pro uvolnění stresu. Navzdory mnoha výhodám obsahuje ashwagandha sloučeniny, které mohou způsobit potrat, předčasný porod nebo kontrakce dělohy, podle National Institutes of Health (NIH, 2020.). Pokud se cítíte ve stresu, promluvte si o možných léčebných plánech se svým poskytovatelem zdravotní péče.



Může snížit hladinu cukru v krvi

V této oblasti je třeba provést další výzkum, ale několik studií provedených na potkanech to naznačilo ashwagandha může snížit hladinu cukru v krvi (Noshahr, 2014). Například u diabetických potkanů ​​byla zlepšena jak glukózová tolerance, tak citlivost na inzulin suplementací ashwagandha extrakt v jedné studii (Anwer, 2008). Ale výzkum u lidí je zatím omezený. Jedna studie (Andallu, 2000), jedna na lidech, také ukázala účinky ájurvédské byliny na snížení hladiny cukru v krvi , nicméně velikost studie byla velmi malá, takže si nemůžeme být jisti skutečnými účinky.

Může zvýšit imunitní aktivitu

Mít silný imunitní systém, který pro vás tvrdě pracuje, je dobré, že? Ne vždy. U lidí s autoimunitními chorobami, jako je revmatoidní artritida, systémový lupus erythematodes nebo roztroušená skleróza, to může jejich příznaky zhoršit. Autoimunitní onemocnění se vyznačují tím, že tělo útočí samo, takže čím více imunitní funkce, tím těžší bude bojovat. Od té doby, co bylo prokázáno, že ashwagandha zvyšuje imunitní odpověď (Vetvicka, 2011), doporučuje se, aby se lidé s autoimunitními chorobami tomuto bylinnému doplňku vyhýbali.

Ne všichni výrobci prášku z ashwagandhy nebo extraktu z kořene ashwagandhy podléhají regulaci FDA

Bohužel existuje nízká překážka vstupu pro některé bylinné doplňky, které se chtějí dostat na trh - a kvalita může být nákladem. Zdá se být dost neškodné koupit jakýkoli doplněk, zvláště pokud má dobré recenze od ostatních kupujících, ale ve skutečnosti to může být docela nebezpečné. Ashwagandha konkrétně není osvobozen ani od případů nekvalitních produktů, které poškozují lidi. U ashwagandhy bylo hlášeno několik případů poškození jater . Když byly zkoumány dotyčné výrobky, ukázalo se, že mnoho obsahovalo kontaminující látky (NIDDKD, 2019). Vyhněte se těmto obavám o bezpečnost nákupem od společnosti, které můžete důvěřovat.

Reference

  1. Ahmad, M. K., Mahdi, A. A., Shukla, K. K., Islam, N., Rajender, S., Madhukar, D.,… Ahmad, S. (2010). Withania somnifera zlepšuje kvalitu spermatu regulací hladin reprodukčních hormonů a oxidačního stresu v semenné plazmě neplodných mužů. Plodnost a sterilita, 94 (3), 989–996. doi: 10.1016 / j.fertnstert.2009.04.046 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19501822/
  2. Americká asociace pro těhotenství. (n.d.). Byliny a těhotenství: Rizika, opatrnost a doporučení. Citováno z
    https://americanpregnancy.org/pregnancy-health/herbs-and-pregnancy/ https://americanpregnancy.org/pregnancy-health/herbs-and-pregnancy/
  3. Andallu, B. a Radhika, B. (2000). Hypoglykemický, diuretický a hypocholesterolemický účinek kořene zimní třešně (Withania somnifera, Dunal). Indian Journal of Experimental Biology, 38 (6), 607–609. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11116534 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11116534/
  4. Anwer, T., Sharma, M., Pillai, K. K., & Iqbal, M. (2008). Vliv Withania somnifera na citlivost na inzulín u potkanů ​​bez závislosti na inzulínu u diabetes mellitus. Základní a klinická farmakologie a toxikologie, 102 (6), 498–503. doi: 10.1111 / j.1742-7843.2008.00223.x https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1742-7843.2008.00223.x
  5. Chandrasekhar, K., Kapoor, J., & Anishetty, S. (2012). Prospektivní, randomizovaná, dvojitě zaslepená, placebem kontrolovaná studie bezpečnosti a účinnosti vysokokoncentrovaného širokospektrálního extraktu kořene Ashwagandha při snižování stresu a úzkosti u dospělých. Indian Journal of Psychological Medicine, 34 (3), 255–262. doi: 10.4103 / 0253-7176.106022 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3573577/
  6. Mahdi, A. A., Shukla, K. K., Ahmad, M. K., Rajender, S., Shankhwar, S. N., Singh, V., & Dalela, D. (2011). Withania somnifera Zlepšuje kvalitu spermatu v mužské plodnosti spojené se stresem. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2011, 576962. doi: 10,1093 / ecam / nep138 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136684/
  7. Národní institut pro diabetes a choroby trávicího ústrojí a ledvin. (2019, 2. května). Ashwagandha. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548536/
  8. Národní institut zdraví. (2020, 13. května). Ashwagandha: Doplňky MedlinePlus. Citováno 10. července 2020 z https://medlineplus.gov/druginfo/natural/953.html
  9. Noshahr, Z. S., Shahraki, M. R., Ahmadvand, H., Nourabadi, D., & Nakhaei, A. (2015). Ochranné účinky kořene Withania somnifera na zánětlivé markery a inzulínovou rezistenci u krys krmených fruktózou. Zprávy z biochemie a molekulární biologie, 3 (2), 62–67. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4757043/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26989739/
  10. Sharma, A. K., Basu, I., & Singh, S. (2018). Účinnost a bezpečnost kořenového extraktu ashwagandhy u subklinických pacientů s hypotyreózou: dvojitě zaslepená, randomizovaná placebem kontrolovaná studie. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 24 (3), 243–248. doi: 10,1089 / acm.2017.0183 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28829155/
  11. Singh, N., Nath, R., Lata, A., Singh, S. P., Kohli, R. P. a Bhargava, K. P. (1982). Withania Somnifera (Ashwagandha), omlazující bylinná droga, která zvyšuje přežití během stresu (Adaptogen). International Journal of Crude Drug Research, 20 (1), 29–35. doi: 10,3109 / 13880208209083282 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/13880208209083282?journalCode=iphb18
  12. Vetvička, V. a Větvičková, J. (2011). Účinky WB365 zvyšující imunitu, nová kombinace extraktů Ashwagandha (Withania somnifera) a Maitake (Grifola frondosa). North American Journal of Medical Sciences, 3 (7), 320–324. doi: 10,4297 / najms.2011.3320 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22540105/
Vidět víc