Fungují doplňky testosteronu?

Fungují doplňky testosteronu?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Testosteron je v podstatě Amazon.com mužské dospělosti - je to jednotné kontaktní místo pro komponenty, díky nimž je člověk mužem. Testosteron, který je produkován především ve varlatech, je hormon odpovědný za vývoj svalů, sekundární sexuální charakteristiky, jako je růst genitálií a ochlupení, plus tvorba spermií a sexuální apetit (spolu s dihydrotestosteronem nebo DHT, který je odvozen od testosteronu). Testosteron a DHT mají do značné míry monopol na mužství. (Je také klíčem ke zdraví kostí a produkci červených krvinek.)

Životně důležité orgány

  • Spolu s dihydrotestosteronem (DHT) je testosteron hormon zodpovědný za dospělost mužů - podněcuje vývoj sekundárních pohlavních znaků, jako je růst pohlavních orgánů, ochlupení, produkce spermií a sexuální apetit.
  • Testosteron je také spojován s dalšími základními tělesnými procesy, včetně zdraví kostí a produkce červených krvinek.
  • Testosteron přirozeně klesá, přibližně 10% za deset let po 40. Studie však ukazují, že v moderní době klesá rychleji.
  • Některé studie ukazují, že některé doplňky mohou zvýšit testosteron nebo zlepšit problémy spojené s nízkým obsahem testosteronu, včetně libida.

Další skutečností mužské dospělosti je, že s přibývajícím věkem klesá hladina testosteronu 10% každé desetiletí, počínaje věkem 40 let (Travison, 2007). Nízká hladina testosteronu (známá neoficiálně a v nespočetných televizních reklamách jako nízká T) může vést ke snížení sexuální touhy, erektilní dysfunkci, zhoršení svalové hmoty a únavě - a přispět k obezitě, cukrovce a srdečním onemocněním.

Kromě věku se zdá, že nižší testosteron je známkou doby. Ve studii z roku 2007 zveřejněno v Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism , vědci zjistili výrazný pokles hladiny testosteronu u amerických mužů od 80. let (Travison, 2007).

reklama

Doplňky podpory římského testosteronu

Nabídka pro váš první měsíc je 15 $ (sleva 20 $)

Zjistit více

Vědci si nejsou úplně jisti, proč tomu tak je. Předpokládají, že celosvětový nárůst obezity je částečně zodpovědný: Přebytek tělesného tuku snižuje hladinu testosteronu. Mohou za to také faktory prostředí, ačkoli přesné faktory jsou v tomto okamžiku spekulativní.

Existuje také skutečnost, že jsme méně aktivní společnost, než jsme kdysi byli. Ve Forbesu diskutoval historik Neal Howe (který vytvořil termín generace tisíciletí) o generačním poklesu testosteronu a poukázal na to, že v předchozích generacích více mužů pracovalo na výrobních pozicích, a tak se zabývali fyzickou prací. Fyzická aktivita, zejména zvedání závaží, buduje svaly a zvyšuje tak hladinu testosteronu. Jak se společnost více orientovala na automatizaci, více z nás během dne sedlo. Máme také více času na socializaci a společenské setkání s přáteli, partnery a rodinami, které produkují uklidňující vazebný hormon oxytocin, který má ve srovnání s testosteronem na naše chování protichůdné účinky.

Nic z toho opět není přesvědčivé, ale je to důležitý kontext. Stárnoucí muži mají oprávněné obavy z přirozeného poklesu hladiny testosteronu. Možná by vás zajímalo, co s tím můžete dělat - například pokud existují nějaké doplňky, které můžete užívat na podporu nebo zvýšení hladiny testosteronu.

Mohou doplňky zvýšit hladinu testosteronu?

Za prvé, pokud skutečně máte nedostatek testosteronu, měli byste vy a váš poskytovatel zdravotní péče hovořit o nejlepším postupu pro vás, včetně substituční léčby testosteronem (TRT); přečtěte si o tom více.

Ale pokud chcete pouze podpořit hladinu testosteronu, kterou máte, několik doplňků prokázalo slib v podpoře hladin testosteronu v klinických studiích. Obsahují:

na co myslet při sexu
  • Vitamín D : Sluneční sluneční vitamin - tak pojmenovaný, protože tělo ho produkuje přirozeně, když je pokožka vystavena slunci - vitamin D hraje roli ve zdraví kostí, buněčných procesech a udržování hladin vápníku a fosforu v těle. Mnoho Američanů v tom má nedostatek. Některé studie ukazují, že suplementace vitamínem D může zlepšit sexuální funkce a zvýšit hladinu testosteronu u mužů s nedostatkem vitaminu D (Pils, 2011). Doporučuje se, aby muži měli alespoň 600 až 2 000 IU vitaminu D denně, ať už je to z jídla (jako je mléko a vejce), vystavení slunečnímu záření, doplňků nebo kombinace všech tří. Adekvátní hladiny vitaminu D byly spojeny s nižším rizikem několika druhů rakoviny.
  • Hořčík: Důležitý minerál pro celkové zdraví, hořčík hraje roli v několika buněčných procesech, včetně struktury kostí a funkce svalů. Některé studie prokázali, že suplementace hořčíku může zvýšit hladinu testosteronu u mužů (Maggio, 2014). Doporučuje se, aby muži dostávali přibližně 400 až 420 mg hořčíku denně, což může pocházet z jídla nebo z kombinace potravin a doplňků.
  • Zinek: Zinek je důležitý stopový minerál v těle, který hraje roli v mnoha buněčných procesech, hojení ran, růstu a vývoji. Některé studie prokázali, že suplementace zinku může zlepšit kvalitu spermatu u mužů s neplodností a zvýšit hladinu testosteronu u mužů s nedostatkem zinku (Fallah, 2018). Doporučuje se, aby muži měli alespoň 11 mg zinku denně, které mohou pocházet z potravy nebo doplňků.
  • Ashwagandha : O této léčivé bylině se říká, že je adaptogen, přírodní látka, která pomáhá tělu zvládat stres. V malé studii z roku 2019 Muži s nadváhou, kteří užívali doplněk ashwagandha po dobu 16 týdnů, zaznamenali v průměru 15% zvýšení testosteronu ve srovnání s muži, kteří dostávali placebo (Lopresti, 2019).
  • Pískavice řecké seno: 12týdenní studie zjistili, že u mužů, kteří užívali doplněk pískavice řecké, došlo ve srovnání s muži, kterým bylo podáváno placebo, ke zvýšení hladiny testosteronu, ranní erekce a frekvence sexuální aktivity (Rao, 2016).
  • DHEA : Dehydroepiandrosteron (DHEA) je hormon produkovaný v nadledvinách. Je to přirozený posilovač hormonů, jako je testosteron a estrogen. Některé studie zjistili, že užívání doplňku DHEA může zvýšit hladinu volného testosteronu spolu s cvičením; jiní nenalezli žádný rozdíl (Liu, 2013).

A co TRT?

Substituční léčba testosteronem je způsob, jak FDA schválil způsob, jak zvýšit testosteron a léčit příznaky nízkého testosteronu. Ale jedním z nejčastějších vedlejších účinků substituční léčby testosteronem je nízký počet spermií. Riziko TRT spočívá v tom, že když přidáte umělý testosteron, může vaše tělo přimět zpomalit produkci hormonu uvolňujícího gonadotropin (GnRH), luteinizačního hormonu (LH) a folikuly stimulujícího hormonu (FSH), což jsou pohlavní hormony produkované v mozku, protože si myslí, že vyděláváte dost. To může mít nežádoucí vedlejší účinek zpomalení produkce spermií a zhoršení schopnosti vašeho těla vytvářet si vlastní testosteron, což vás může stát závislými na pokračujícím TRT.

Jak zjistím, zda je moje hladina testosteronu normální?

Požádejte svého poskytovatele zdravotní péče o krevní test, který dokáže zkontrolovat hladinu testosteronu. Omlouvám se, ale měli by vám doporučit, abyste to užili první ráno, mezi 8 a 10 hodinou se hladiny testosteronu během dne snižují a jsou nejvyšší hned po probuzení, takže nejpřesnější míra toho, kolik testosteronu vaše tělo produkuje by měla být přijata brzy ráno. Váš poskytovatel zdravotní péče by měl nechat provést test dvakrát k potvrzení výsledků.

Reference

  1. Fallah, A., Mohammad-Hasani, A., & Colagar, A. H. (2018). Zinek je základním prvkem mužské plodnosti: přehled rolí Zn v oblasti zdraví, klíčení, kvality spermatu a oplodnění mužů. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30009140
  2. Howe, N. Citováno z https://www.forbes.com/sites/neilhowe/2017/10/02/youre-not-the-man-your-father-was/#68dbd5e38b7f
  3. Liu, T.-C., Lin, C.-H., Huang, C.-Y., Ivy, J.L., & Kuo, C.-H. (2013, červenec). Vliv akutního podávání DHEA na volný testosteron u mužů středního věku a mladých mužů po intervalovém tréninku s vysokou intenzitou. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23417481
  4. Lopresti, A. L., Drummond, P. D., & Smith, S. J. (2019). Randomizovaná, dvojitě zaslepená, placebem kontrolovaná křížová studie zkoumající hormonální a vitalitní účinky Ashwagandhy (Withania somnifera) na stárnoucí muže s nadváhou. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30854916
  5. Maggio, M., De Vita, F., Lauretani, F., Nouvenne, A., Meschi, T., Ticinesi, A.,… Ceda, G. P. (2014). Souhra mezi hořčíkem a testosteronem v modulační fyzické funkci u mužů. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24723948
  6. Pilz, S., Frisch, S., Koertke, H., Kuhn, J., Dreier, J., Obermayer-Pietsch, B.,… Zittermann, A. (2011, březen). Vliv doplňování vitaminu D na hladinu testosteronu u mužů. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195
  7. Rao, A., Steels, E., Inder, W. J., Abraham, S., & Vitetta, L. (2016, červen). Testofen, specializovaný extrakt ze semen Trigonella foenum-graecum, snižuje ve dvojitě zaslepené randomizované klinické studii symptomy poklesu androgenu související s věkem, zvyšuje hladinu testosteronu a zlepšuje sexuální funkce u zdravých stárnoucích mužů. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26791805
  8. Travison, T. G., Araujo, A. B., O’Donnell, A. B., Kupelian, V., & McKinlay, J. B. (2007, leden). Pokles hladiny testosteronu v séru na úrovni populace u amerických mužů. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17062768
Vidět víc