Czech Republic

Vodíková Toyota Mirai bude levnější než Tesla Model S. Díky větším sériím a robotům

Toyota oznámila ceny druhé generace vodíkového modelu Mirai. V Německu se bude prodávat od 63 900 eur (1 680 600 Kč). O necelých 20 % tak zlevní nejen vůči předchůdkyni, ale i proti Tesle Model S. Padá tím rozšířený mýtus, že vodíkové auto je principiálně dražší než bateriové. První generace pouze doplácela na malé série a zakázkovou výrobu komponent. S větší kvantitou by se karta měla obrátit.

Mezi oběma pohony i mezi oběma značkami je celá řada rozdílů, které neumožňují přímé srovnání. Tesla má mnohem vyšší výkon a díky současné cenové politice i standardní pohon všech kol. Na druhou stranu Model S stárne a výrobce ho letos zlevňoval už třikrát.

Nová Toyota Mirai navzdory nižší ceně rozměrově vyrostla a délkou se srovnává s vozy vyšší třídy jako Mercedes-Benz třídy E. Zároveň se její dojezd prodloužil na 650 km. Takovou hodnotou se dnes chlubí i Tesla, ale podle některých zkušeností může její kapacita už po dvou letech citelně klesat. Podobné potíže se už v minulosti objevily i u Nissanu Leaf.

Toyota jde svou podporou vodíkového pohonu proti dnešnímu proudu, její argumenty jsou však už deset let stejné. Za prvé v akumulátoru probíhá při nabíjení chemická reakce. Chceme-li, aby probíhala rychle a přitom neohrožovala životnost, musíme vnitřnosti dimenzovat extrémně robustně, což vylučuje příznivou cenu.

Za druhé k prodloužení dojezdu elektromobilu musíme zvětšit baterii, která je v celém autě zdaleka nejdražší. U vodíku stačí zvětšit nádrž. A konečně hlavní složitost s vodíkem - tedy jeho výroba a distribuce - je sice hrozivá výzva strategického formátu, ale vyřešit ji musíme tak jako tak kvůli nákladní dopravě. Jakmile se podaří toto, zabudování aparatury do osobních aut už bude to nejmenší.

A právě s tím souvisí zlevnění nové Toyoty Mirai. Její předchůdkyně i další průkopnické modely jako Honda Clarity a Mercedes-Benz F-Cell byly tak drahé proto, že se jich vyráběly jen jednotky tisíc. Pro specifické komponenty vodíkového pohonu neexistovala ani rozsahová úspora, ani výrobní synergie s čímkoli jiným.

Toyota plánuje rozšířit použití vodíku do nákladních vozidel a dosáhnout kvantity desetinásobně vyšší. Proto se jí už dnes vyplatí robotizované postupy a cena jednotlivých dílů razantně klesá. Rozvážková vozidla a autobusy se zatím připravují hlavně pro Japonsko a Čínu, i v Portugalsku však už běží pilotní produkce vodíkových autobusů Caetano.

Football news:

Bruno picked up 4 Player of the Month awards in 2020. Ronaldo, Henry and Lampard had the same number-but for a career in the Premier League
Lev - the best coach of the decade in the national teams, Deschamps-2nd, Shevchenko-17th (IFFHS)
Head of the Premier League: We ask players not to hug and change their behavior
Milan had rented the midfielder, Torino Meite until end of season with option to buy
Ramos played on painkillers with Athletic due to knee problems
Barcelona's presidential election is scheduled to take place on March 7
Sir Alex Ferguson: Fortunately, I was retired when I watched Liverpool play in the last two years