Provozovatelé elektrovozítek mìní strategii. Ke klasickım zákazníkùm pøibírají kurıry.
Elektrovozítka polské franšízy blinkee.city brázdí ulice hlavního mìsta ji druhou sezonu. Firma tak opìt, jak je jejím zvykem, vystavuje vysvìdèení sobì i zákazníkùm. Spoleènost od svého startu loni v èervnu kupodivu nenaráí na nezájem Praanù, kteøí více sedí doma. Podle jejího jednatele Jana Kanty se navíc podaøilo vyøešit problém s vandaly.
Ti od poèátku odlamovali dráky na telefony nebo se násilím vlámávali do kufru umístìného za sedlem vozítka. „Vandalismus ji v podstatì nepociujeme. Pár neúspìšnıch pokusù probìhlo, ale díky pohybovému senzoru, kterı spustí velmi hlasitı alarm, v pøípadì, e se s vypnutım skútrem jen mírnì hıbe, neevidujeme ádné známky vandalismu,“ øíká pro deník Metro Kanta.
Na skútru pøes zimu |
Firma se také, podobnì jako její konkurence, pøizpùsobila pandemii koronaviru. Kromì doplnìní drákù na dezinfekci vyuila i poptávku po rozvozu jídla a pití, a tak si ke klasickım zákazníkùm pøibrala také kurıry. „Propojili jsme se s poèetnou skupinou kurırù, kteøí elektroskútry blinkee.city vyuívají k co nejrychlejší dopravì jídla zákazníkùm. Máme radost, e jsme aspoò takto mohli pøiloit ruku k dílu. Z jejich strany je o slubu zájem, jeliko naši slubu nabízíme od dvou set korun na den, kdy má zákazník neomezenı poèet km a vybité baterie je moné mìnit ve vımìnnıch stanicích. Pøi ujetí sto kilometrù s vlastním automobilem by prùmìrnı kurır zaplatil jen za pohonnou hmotu tøi stovky, nehledì na pojištìní, parkování a údrbu,“ dodává Kanta.
Rychlı jako blesk
Co se tıèe vìku jezdcù, v blinkee.city vypozorovali pro nìkoho moná celkem logickı fakt. S klesající teplotou roste podíl mladších uivatelù, a naopak. Zejména mezi staršími obyvateli metropole má sdílená mobilita obecnì mnoho odpùrcù. Tìm vadí, e vozítka urèená pro všechny blokují drahocenná parkovací místa pro rezidenty èi slouí k ukrácení chvíle podnapilım turistùm. Trochu jako èervenı hadr na nefanoušky sdílenıch vozítek pùsobí fakt, e firma u poloviny svıch vozítek navıšila maximální rychlost. „Spoleènost více ne polovinu z nich vybavila novımi regulátory, které mají na rychlost znaènı vliv. Rychlejší skútry zákazníci poznají tak, e u nich v aplikaci blinkee.city uvidí emoji blesku. Pøes zimu jsme všechny elektroskútry seøídili a dali je kompletnì do poøádku, take se jezdci nemusí obávat o svou bezpeènost,“ doplòuje pro Metro Kanta a doplòuje, e k vìtší bezpeènosti pøispìje i novı drák na mobil. Jeliko je i s nabíjeèkou umístìnı na øídítkách, jezdci jej nebudou muset hledat po kapsách.
Provoz sdílenıch skútrù nicménì Praany drádí mnohem ménì ne elektrické kolobìky. Jejich provozovatelé toti nemívají ve zvyku parkovat na chodnících, a proto vìtšinou pøekáejí.
Sdílená mobilita
Myslete si o sdílenıch vozítkách cokoli, statistiky však hovoøí jasnì. Sdílenım skútrùm na elektrickı pohon se minulı rok obecnì daøilo, a to navzdory pandemii. Podle prùzkumu Global Moped Sharing Market je v roce 2019 po celém svìtì vyuívalo 4,8 milionu jezdcù, loni u to bylo 8,7 milionu uivatelù. Jen pro srovnání – v Evropì má jen znaèka blinkee.city více ne milion uivatelù. Poèet tìch tuzemskıch však deníku Metro firma odmítla prozradit. „Za náš tım nás napadlo zmínit, e náš nejvìtší denní poèet jízd byl pøes 500. To znamená, e kadı ze 150 skútrù byl pùjèen v prùmìru tøiapùlkrát,“ chlubí se Kanta.
Sdílené skútry |
Konkurenèní boj
V Praze nejezdí jen sto padesát sdílenıch elektroskútrù polské franšízy. Prostøednictvím mobilní aplikace v telefonu si v metropoli mùete pronajmout i vozítka spoleènosti Škoda Auto, která provozuje témìø totonou konkurenèní slubu BeRider. V hlavním mìstì pùsobí ještì podobná firma s názvem Re.volt. Ceny mají v podstatì totoné.
Pokud nepociujete nutnost mít pod zadkem elektrickı pohon, jsou pro vás ideálním øešením sdílená kola. Asi nejznámìjší firmou, která nabízí jejich sdílení, je v Praze firma Rekola. Ta se nedávnım návalùm snìhu, a tedy i nišímu vyuívání jejích vozítek pøizpùsobila snad ještì lépe ne blinkee.city. Na kopcích v Praze, Brnì a Olomouci nabízela sdílené rùové bobovací lopaty. Ty praské byly k zapùjèení na Petøínì.