Za nákupním systémem stojí èeská spoleènost Bizerba a izraelskı startup Supersmart. První firma dodává technologie jako kamery, váhy a další komponenty, druhá vyvinula software.
Zákazníci si pøi nakupování uijí skenování. Skennery (mobilní telefony s instalovanou aplikací) pouívají hned na zaèátku své cesty po obchodì, kdy autorizují vozík a naèítají zákaznickou kartu. Naskenovat musí kadou poloku zboí, které vkládají do vozíkù èi košíkù. A skenují i ve finále, pøi placení.
Právì ta poslední, nejménì zábavná fáze, by se mìla obejít úplnì bez front. Zákazník s vozíkem pøijede na kontrolní váhu, kde systém ovìøí celkovou hmotnost nákupu a srovná ji s nákupním seznamem, kterı si naèetl do aplikace. Nákup navíc kontroluje i kamera.
Hlavním benefitem je úspora èasu. Placení, které podle dat Bizerby trvá v Èesku v prùmìru 7 a 10 minut, bude se systémem Supersmart desetkrát rychlejší a zákazník mùe bıt hotov v øádu sekund nebo nìkolika málo minut. Díky nìkolikafázovému ovìøování a strojovému uèení je podle firmy vıhodou i nízká chybovost. Asistence pokladního (kdy systém zahlásí chybu) je v øádu 4 a 5 procent, co je niší èíslo ne u samoobslunıch pokladen.
Systém má však své mouchy. Ti, kteøí si myslí, e za nì váha u pokladní stanice zváí jablka, hrušky nebo rajèata, mají smùlu. Do vozíku toti musejí dát ji zváené ovoce a zeleninu, protoe váha jen kontroluje celkovou zátì nákupu.
„Pokud ve vozíku bude nìkolik neoznaèenıch a nezváenıch poloek, systém to nedokáe rozeznat. U pokladen mùe bıt váha pro tyto pøípady,“ uvedl marketingovı øeditel Ján Bartík.
Systém vyuívá poèítaèové uèení. Sám se umí zlepšovat v rozpoznávání poloek, chybovost se tak mùe èasem sniovat na minimum. Pokud tøeba tisíckrát projede stejné máslo, bude se zvyšovat pøesnost naèítání produktu vzhledem k jeho obalu nebo váze.
Makro systém vyuívá v osmi prodejnách a nasadí jej do konce pøíštího roku do zbylıch pìti obchodù. Nasadit jej mohou i další tuzemské øetìzce. „Jednáme s dalšími potenciálními zákazníky a brzy se objeví minimálnì v jednom øetìzci v pilotním provozu,“ øekl Bartík bez dalších podrobností. Cena implementace produktu je individuální, ale mùe sahat a k niším desítkám tisíc eur, tedy ke statisícùm korun.
Systém jde navléknout i na ji zavedené skenovací systémy èeskıch obchodníkù jako je Sken&Go hypermarketù Globus nebo podobnı systém Teska Scan&Shop.
Bezkontaktní nákupy pomocí telefonu nebo skeneru rostou na oblibì. Takto v Globusu podle jeho mluvèí Lutfie Volfové nakupuje ètvrtina zákazníkù, kteøí vytváøejí 40 procent treb. „Roste také trend bezkontaktních plateb. Zákazníci, kteøí skenují, a ji mobilem s naší aplikací nebo skenery, platí hotovostí pouze v 18 procentech. Na bìnıch pokladnách je samozøejmì procento s hotovostí vyšší,“ uvedla.
Skenování pøi nákupu je k dispozici také v Kauflandu a konkurenèní øetìzec Albert skenovací slubu spustil v prodejnì v Jesenici a na praské Florenci. Poèítá, e ji bude postupnì rozšiøovat.