Michal Raudenskı se úèastní soutìe EY Podnikatel roku a soutìí i o cenu ètenáøù za nejlepší podnikatelskı pøíbìh. Hlasovat pro nìj mùete v anketì ZDE |
Kvùli pandemii nyní ve škole Fly For Fun bìí ménì vıcvikù a Michal Raudenskı má víc volného èasu, ne na kolik byl za celı ivot zvyklı. Byly doby, kdy se odlepoval od zemì kadı den ráno a na ranvej dosedal a po setmìní. Celé to pøitom zaèalo jako chlapeckı sen.
V dìtství Raudenskı rád sestavoval modely letadılek a pouštìl je na poli u chaty za Prahou. V jednu chvíli se na obzoru nad polem objevil letoun Morava 200, a protoe letìl nízko, Raudenskı mu jako kluk nadšenì zamával. „Pilot mì uvidìl a zamával mi taky a to tak, e køídly. Øíkal jsem si, jací jsou ti piloti frajeøi, a e kdybych já byl jedním z nich, mával bych kadému, kdo mi zamává. To se snaím dodrovat,“ smìje se letec.
„Pìkné na tom je, e já jsem v tom samém typu letadla dìlal zkoušku obchodního pilota. Nevím, jestli to byl pøímo ten kus, ale je tu pomìrnì velká šance, protoe jich tady tak moc není,“ dodává Raudenskı.
Létali jsme i tak, e jsme mìli pøivázanı bicykl pod køídlem. Kadou chvíli jsme toti byli nìkde na poli a potøebovali dojet pro benzin, pro díly nebo domù.
Michal Raudenskı Spolumajitel letecké školy Fly For Fun
Dráze profesionálního pilota bránil reim, ale i maminka Raudenského, která tento typ povolání povaovala za nebezpeènı. Stal se tedy ajákem, nicménì hned po revoluci hledal cestu, jak se do vzduchu dostat, a našel ji v paraglidingu.
Tento sport ho pøivedl nejen k jeho budoucí enì Ivì. S ostatními paraglidisty zrovna sedìli na kopci Raná, kdy se na letišti pod nimi objevili dva pánové a s nimi malé letadlo. Navzdory všem zásadám paraglidistù Raudenskı sebìhl kopec a pøi obdivování stroje pronesl smìrem k pánùm, e by si ho rovnì chtìl koupit. „To si nekupuj, to si ho postav,“ odpovìdìli mu. O pár mìsícù pozdìji u rozestavìné letadlo vyplòovalo prostor garsonky, kde tehdy Raudenští bydleli.
Šílené devadesátky
Zpùsob, jakım nabírali letecké zkušenosti, by Raudenskı dnes nikomu nedoporuèoval. Uvolnìná 90. léta však amatérskım letcùm pøála. „Nìkdy, kdy jsme letìli ve skupince, tak to bylo horší ne nálet na Brémy. Z osmi lidí jich tøeba pìt nedoletìlo a rùznì si posedali po polích. Spoèítal jsem si, e jsem mìl šestnáct nouzovıch pøistání. Naštìstí vdycky všechno dobøe dopadlo,“ øíká Raudenskı.
„Úplnì bìnì se nám stávalo, e nám pøestalo chodit magneto (zaøízení, které mechanickım zpùsobem vyrábí jiskru pro zapalování) a Koïas, mùj kamarád a tehdy velice vırazná osobnost létání, ho obèas opravoval za letu. Otevøel vıklop nad sebou, vystrèil trup a utáhnul šroubky,“ popisuje Raudenskı. „Nebo jsme létali tak, e jsme mìli pøivázanı bicykl pod køídlem. Kadou chvíli jsme toti byli nìkde na poli a potøebovali dojet pro benzin, pro díly nebo domù,“ popisuje Raudenskı.
V té dobì mìli Raudenští kadı svou ivnost a pøemıšleli o tom, jak dostat drahı koníèek do nákladù. Nebyla jiná monost ne zaèít nabízet vıcvik. „Byl jsem zamìstnanı v IT, take jsem rozjel reklamu na internetu. Nebylo to tak bìné, myslím, e na Seznamu jsme byli první školou, která tam inzerovala. Dlouhá léta byli všichni naši zákazníci z IT, protoe se jako první k téhle informaci dostali,“ uvádí Raudenskı.
Koho to jednou chytlo, ten u nemùe sedìt doma a koukat na mraky.
Michal Raudenskı Spolumajitel letecké školy Fly For Fun
V kokpitu od rána do veèera
Nyní je zákazníkem zjednodušenì øeèeno kadı, kdo se nebojí vıšek a má v kapse dost penìz. „V portfoliu máme sluby pro kadého, od èistıch koníèkáøù a po dopravní piloty,“ øíká Raudenskı. Flotilu školy tvoøí jedenáct letadel, tøi vrtulníky a pohyblivı simulátor. Kdyby nebylo koronaviru, pøesahoval by roèní obrat letecké školy Fly For Fun dvacet milionù korun.
Úspìch podnikání manelùm Raudenskım nepøinesl jen radost. Letecké èundry nad èeskou krajinou vymìnili za tvrdé pracovní nasazení. V dobì, kdy na školu byli jenom dva, museli všechnu práci obstarat sami.
„Tøeba jsem celı den létal a pak do rána nìco upravoval na letadle, abychom druhı den mohli zase letìt. Takhle jsme fungovali jedenáct let,“ vzpomíná Raudenskı. Létání se pro nìj ale nikdy nesmrštilo do škatulky „zpùsob obivy“. „Koho to jednou chytlo, ten u nemùe sedìt doma a koukat na mraky,“ dodává.