Podle lednového verdiktu Ústavního soudu nemùe èeská justice nadále uznat zahranièní rozhodnutí o osvojení dítìte stejnopohlavním registrovanım párem. Rozhodnutí se tıkalo dvou partnerù, jednoho Èecha a jednoho cizince, kteøí si v USA osvojili dìti s americkım obèanstvím. Partneøi pak poádali v ÈR o uznání rodièovství, ale èeské soudy, vèetnì Ústavního, to zamítly.
„Ústavní soud alibisticky øíká, e se tato rodina dosud s ádnımi problémy nesetkala. Ale ta rodina ije v právním vakuu, nejistotì. Ani jeden z nich není uznáván jako rodiè. Teoreticky kdy vstupují na území ÈR, pøijídí dítì bez souhlasu svého právního zástupce. Ptám se, jestli by to èeské úøady nevyhodnotily jako mezinárodní únos dítìte?” ptá se Kalla.
„Kdyby se dítìti na našem území cokoliv stalo, bylo by potøeba vyhledat lékaøskou pomoc, bude záleet èistì na dobré vùli lékaøù, zda jim budou poskytovat informace. Podle našich zákonù na nì nemají právo,” co je podle advokáta absurdní. Proto se pár s pøípadem obrátí na Evropskı soud pro lidská práva.
„Nebyla zohlednìná ani práva dítìte, ani práva rodièù,” a to povauje Kalla ze strany Ústavního soudu za alibistické.
Jak si gayové a lesby poøizují rodinu?
V další èásti Rozstøelu mluvil Petr Kalla o tom, jak si v ÈR gayové a lesby poøizují dìti. Podle nìj je to dnes zcela bìné a politici pøed tím pouze zavírají oèi. V Èesku takto podle dostupnıch informací existují tisíce dìtí, které vychovávají stejnopohlavní páry.
„Nejjednodušší je to u lesbickıch párù. Tam jde o to sehnat dárce nebo otce, pokud chtìjí, aby se tento mu podílel na vıchovì. Vìtšinou se tak dìje prostøednictvím umìlého oplodnìní na klinikách. Nìkteré páry provádìjí umìlé oplodnìní doma,” øíká Kalla.
Podle nìj tak èasto vznikají pomìrnì poèetné duhové rodiny. „Já se svım partnerem jsme šli cestou sdíleného rodièovství. Dva páry jsme se dohodly a pøes umìlé oplodnìní jsme s partnerem a dvìma lesbickımi enami poèali dìti. U máme druhé dítì a vychováváme je spolu,” øíká jeden z rodièù.
Jiné páry odcházejí podle Kally kvùli poèetí do zahranièí, další se pokusí o osvojení v zemi, kde je to moné. Gay páry vyuívají napøíklad v USA institut náhradního mateøství a následnì se vracejí do ÈR, kde jim náš právní øád, i kdy s celou øadou komplikací, umoòuje pøiznat rodièovství obou partnerù.
Podle nìj všechny prùzkumy v zahranièí potvrzují, e dìti z duhovıch rodin mají plnohodnotnı ivot. Jsou prı navíc mnohem tolerantnìjší a rozhodnì nemají problémy se svou sexuální identitou.
Od roku 2016 je adopce v ÈR moná
V Rozstøelu Kalla také zmínil historii osvojení stejnopohlavních párù ze strany státu. Pøelomovım verdiktem podle nìj bylo rozhodnutí z èervence roku 2016, kdy ústavní soud povolil lidem ijícím v registrovaném partnerství ádat o adopci. Osvojit si dítì od té doby homosexuálové sice mohou, ale pouze v pøípadì jednoho partnera z páru. Od té doby podle advokáta došlo v ÈR k dalšímu vıvoji.
„Posun vnímám, rozhodnutí Ústavního soudu se podaøilo prosadit do praxe. Skuteènì u došlo k osvojení dìtí nìkolika homosexuálními páry. A došlo i k drobného posunu v uznávání zahranièního rodièovství gayù a leseb v nìkterıch specifickıch pøípadech,“ øíká Kalla.
Ústavní soud u podle advokáta uznal napøíklad rodièovství zaloené na náhradním mateøství v zahranièí. Rodièovská role dvou osob stejného pohlaví tak byla u nìkolikrát uznána dvìma muùm. „V prvním pøípadì šlo o jednoho cizince a jednoho Èecha, ale další pøípady u se tıkaly partnerù, kteøí byli oba Èeši.”
Podle advokáta mají u všechny tyto dìti øádné èeské obèanství a èeskı rodnı list. „Vadou na kráse je, jak ten rodnı list vypadá. Dítì má nìkdy v rodném listì zapsaného jako otce jen jednoho z páru. Druhı z nich je uveden v poznámce pod èarou jako druhı rodiè. Jindy jsou kolonky „otec” a „matka” proškrtány úplnì a rodièe jsou uvedeni v poznámce pod èarou.“
Sjednocení postupu se podle Kally zatím nepodaøilo prosadit, ale údajnì se na tom pracuje. Klíèovou roli prı mají matriky. Ministerstvo vnitra sice ve své metodice doporuèuje, jak mají postupovat, ale matriky v této záleitosti mají pomìrnì rozsáhlou autonomii.
„Náš zákon o mezinárodním právu soukromém, podle nìho se v tomto pøípadì postupuje, by je novı, z roku 2012, na gay a lesbické rodièovství nepamatoval. Jsou tam tak velké nedostatky, e není úplnì jasné, kdo by o tom všem mìl rozhodovat,” míní Kalla.
Dvì matky?
Petr Kalla uvedl i další pøíklad, kdy dochází k nerovnému pøístupu v uznání rodièovství. Napøíklad v Británii toti mohou dvì lesbické eny ijící v partnerství poádat o umìlé oplodnìní. Podle britskıch zákonù se partnerka eny, která dá souhlas k umìlému oplodnìní, stává automaticky rodièem.
V konkrétním pøípadì, kterı Kalla zastupoval, byla jednou z en Britka a druhou èeská obèanka. Ve chvíli, kdy je enou, která dítì porodila, èeská obèanka, je v ÈR rodièovství i ze strany Britky uznáváno. „Pokud by ale dítì porodila Britka, její èeská partnerka se rodièem nestane,” øíká Kalla.
„V tomto pøípadì pøipravujeme další kroky k tomu, abychom se to pokusili zmìnit,” øíká Kalla, podle nìho by se vztahy v tomto pøípadì mìly zrovnoprávnit.
Manelství pro všechny by vše vyøešilo
Petr Kalla hovoøil v Rozstøelu i o tom, v èem by duhovım rodinám pomohlo pøijetí zákona o stejnopohlavních sòatcích. „Manelství pro všechny by to všechno vyøešilo. Bylo by to jedno rozhodnutí zákonodárného sboru. To, e pøíslušnı zákon leí ve Snìmovnì u tak dlouho, ani by se projednal, je ostudou èeského zákonodárného sboru,” dodává advokát.
To, e nejsou v Èesku zrovnoprávnìny homosexuální vztahy s tìmi heterosexuálními, vnímá advokát jako uráku celé komunity. „Po staletích, kdy gayové a lesby stály mimo zákon, se domnívám, e není jiné cesty ne zrovnoprávnìní institutu manelství. Vzpomeòme si, jak brutálnì bylo nastavené právo vùèi homosexuálnì orientovanım osobám,“ øíká Kalla.
Také se domnívá, e si to zaslouí pøíslušné páry i jejich dìti, jich je stále více, a zavírat pøed realitou oèi je více ne zbabìlé. „Na západ od nás u manelství pro všechny existuje témìø všude. Švıcarsko jej zavede velmi brzy. A je jedno, zda je to protestantskı sever nebo katolické Španìlsko. Ze zemí EU tak zbıvají u jen na jihu Itálie a Øecko, které stejnopohlavní manelství nemají.”
V Rozstøelu hovoøil Petr Kalla i o názorech oponentù, kteøí tvrdí, e dìti mají mít otce a matku. Mluvil i o tom, které politické strany v ÈR stejnopohlavní manelství podporují a které jsou proti, a zmínil se i o tom, jak mezi èeskımi lidmi roste tolerance vùèi homosexuálním sòatkùm.
„Argumentuje se tøeba tím, e v lesbickıch rodinách nemají dìti muské vzory. Ale s tím nesouhlasím. Tyto rodiny neijí pøece ve vzduchoprázdnu. Mají dìdeèky, strıèky, mají i mnoho dalších muskıch vzorù.
Navíc to nejdùleitìjší je skuteènost, e tyto dìti jsou chtìné, take se stejnopohlavní rodièe se dùkladnì na rodièovství pøipravují a pøemıšlejí o tom, aby zajistili pro dìti to nejlepší podmínky pro vıvoj,“ uzavírá Petr Kalla.