Hned sedm nominací si za loòskou tvorbu vyslouil Divadelní spolek Jedl. Scéna okolo reiséra Jana Nebeského a hereèky i scenáristky Lucie Trmíkové si nakonec v Cenách divadelní kritiky odnesla ceny tøi. Inscenací roku se toti stala únorová premiéra Zahradníèek / Vše mé je tvé vyprávìjící pohnutı osud minulım reimem vláèeného køesanského básníka Jana Zahradníèka a jeho eny Marie. Pro Jedl jej dle Trmíkové pøedlohy zreíroval Jan Nebeskı.
Právì role Marie Zahradníèkové vynesla Cenu kritiky za nejlepší enskı vıkon Lucii Trmíkové. Hereèka byla nominována spolu s Natálií Øehoøovou a Nelou H. Kornetovou. Hercem roku se pak stal Karel Dobrı za sugestivní ztvárnìní teprve náctiletého Franze Kafky v projektu Malı stvoøitel / Der kleine Fratz. Spolek Jedl jej loni uvádìl ve Skautském institutu, kde mladı Kafka s rodinou nìjakı èas opravdu il. Dobrı za sebou nechal spolunominované Sašu Rašilova a Jana Hájka.
Nejlepší poprvé uvedenou èeskou hrou pak kritici zvolili 294 stateènıch, které pro praské Divadlo pod Palmovkou napsal a zreíroval Tomáš Dianiška. Záøíjová premiéra pøiblíila hravou, ale vánou formou osud skuteènıch rodin, které bìhem protektorátu pomáhaly odboji i parašutistùm Operace Anthropoid.
Divadlem roku se stal praskı novocirkusovı soubor Cirk La Putyka. Ten sice v loòském roce uvedl pouze jednu premiéru Kaleidoscope, kritici však zjevnì pøihlédli k neutuchající aktivitì, kterou tım okolo Rosti Nováka vykazuje po dobu uzavøení divadel. La Putyka se do práce pustila hned s prvním loòskım lockdownem a s novımi projekty soustøedìnımi okolo iniciativy #kulturunezastavis pøichází dodnes. Putyka tak za sebou nechala i oceòovanı Spolek Jedl, Horácké divadlo èi Mìstská divadla praská.
V dalších kategoriích se pak ceny dìlí. Hudbu roku toti sloil nejen Marko Ivanoviè pro operu Monument, kterou vytvoøil spolu s reisérem Davidem Radokem pro Národní divadlo Brno. Jejich Monument vypráví pøíbìh talentovaného sochaøe Otakara Švece, autora Stalinova pomníku na Letné. Hudbu roku sloilo i hudební duo PΛST. Jejich experimentální rap ozvláštnil letní premiéru Šílenı Herkules praského souboru Tygr v tísni.
Scénografii roku pak vytvoøila Zuzana Krejzková pro Kacíøské eseje uvádìné v praském Studiu Hrdinù. A stejnì tak umìlec Hza Baant pro Kabinet zázrakù neboli Orbis pictus, jen uvedlo liberecké Naivní divadlo.
V neoceòované kategorii „Nejvìtší záitek ze zahranièního divadla“ se na prvním místì v anketì umístila Schillerova Marie Stuartovna, kterou u nás Deutsches Theater Berlin uvedlo online v rámci loòského roèníku Praského divadelního festivalu nìmeckého jazyka.
Specifickı divadelní rok pøinesl i specifickou kategorii „Divadlo z karantény“. Zde získaly nejvíce hlasù projekty (Memento) Mor, Dekameron 2000, Heda Gablerová ústeckého Èinoherního studia, Poledne Divadla Continuo, film Frame raté 18 spolku Wariot Ideal a takté Cirk La Putyka „za iniciativu #kulturunezastavis a další projekty“.
Hlasování, kterého se tentokrát zúèastnilo 66 kritikù, poøádá periodikum Svìt a divadlo. Vısledky letos netradiènì oznámilo pouze skrze svùj Facebook a YouTube kanál.
Ceny divadelní kritiky za rok 2020INSCENACE ROKU ZAHRADNÍÈEK / VŠE MÉ JE TVÉ (reie Jan Nebeskı, Divadelní spolek Jedl) ENSKİ VİKON ROKU LUCIE TRMÍKOVÁ (Zahradníèek / vše mé je tvé, Divadelní spolek Jedl) MUSKİ VİKON ROKU KAREL DOBRİ (Malı stvoøitel/Der kleine Fratz, Divadelní spolek Jedl) DIVADLO ROKU CIRK LA PUTYKA POPRVÉ UVEDENÁ ÈESKÁ HRA ROKU TOMÁŠ DIANIŠKA: 294 STATEÈNİCH (Divadlo pod Palmovkou) SCÉNOGRAFIE ROKU HZA BAANT (vıprava pro Kabinet zázrakù neboli Orbis pictus, Naivní divadlo Liberec) ZUZANA KREJZKOVÁ (vıprava pro Kacíøské eseje, Spolek Mezery a Studio Hrdinù) HUDBA ROKU MARKO IVANOVIÆ (Monument, Národní divadlo Brno) PΛST (IVO SEDLÁÈEK, DAN KRANICH) (Šílenı Herkules, Tygr v tísni / Antická Štvanice) TALENT ROKU JAKUB MAKSYMOV (reisér, dramaturg) |