Výhody koenzymu Q10 (CoQ10): 7 prokázáno vědou

Výhody koenzymu Q10 (CoQ10): 7 prokázáno vědou

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Nechceme vám dávat vzpomínky na agonizaci chemických rovnic, ale CoQ10 je důležitý. Navzdory svému komplikovanému názvu má CoQ10 nebo koenzym Q10 v těle relativně jednoduchou roli. Tato sloučenina pomáhá vašim buňkám generovat energii.

CoQ10 vytváří vaše tělo (i když s přibývajícím věkem má produkce tendenci klesat) a ukládá se do vašich mitochondrií, centra produkce energie vašich buněk. Hraje rozhodující roli při výrobě adenosintrifosfátu (ATP), chemické látky, která pohání mnoho procesů ve vašem těle, jako je svalová kontrakce. Ale CoQ10 také působí jako antioxidant ve vašem těle a chrání vaše buňky před poškozením, které může být způsobeno sloučeninami zvanými volné radikály.



Životně důležité orgány

  • Koenzym Q10 je sloučenina, která pomáhá vašim buňkám vytvářet energii.
  • Naše těla dělají CoQ10, i když s přibývajícím věkem méně, a ukládají jej do našich mitochondrií.
  • CoQ10 může potenciálně posílit zdraví srdce mnoha způsoby, od snížení vysokého krevního tlaku po zpomalení progrese srdečních onemocnění až po srdeční selhání.
  • Ubichinol je nejsnadněji vstřebatelnou formou této sloučeniny a nachází se v mnoha doplňcích.
  • Organické maso a tučné ryby jsou dobrým zdrojem potravy, ale existují i ​​zdroje vhodné pro vegany.

Výhody CoQ10

Mnoho našich normálních biologických procesů vytváří vedlejší produkty známé jako volné radikály. Tyto sloučeniny mohou někdy způsobit poškození buněk známé jako oxidační stres - ale ne vždy. Poměrně mnoho zdravotních výhod CoQ10 je způsobeno schopností tohoto enzymu chránit před oxidačním stresem. Jak uvidíte, nejde o žádnou zanedbatelnou schopnost, protože oxidační stres a oxidační poškození jsou spojeny se záněty a širokou škálou chronických onemocnění.

Může léčit srdeční stavy a srdeční selhání

Srdeční selhání se nestává jen tak. Je to výsledek hromadění poškození ze srdečních chorob, jako je ischemická choroba srdeční nebo hypertenze (abnormálně vysoký krevní tlak). V průběhu času tyto podmínky mění strukturu nebo funkci srdce, dokud již nebude schopné pumpovat krev do celého těla tak, jak by mělo.

Studie však ukazují, že CoQ10 může být schopen pomoci. Jeden, který zahrnoval 420 účastníků se středně těžkým až těžkým srdečním selháním, to zjistil enzym byl schopen zmírnit jejich příznaky a ještě snížit jejich riziko úmrtí na kardiovaskulární příhody (Mortensen, 2014). Účastníci další studie léčeni CoQ10 měli méně hospitalizací pro zhoršení srdečního selhání nebo symptomů než skupina s placebem (Morisco, 1993). Vědci věří CoQ10 je schopen zlepšit stav pacientů se srdečním selháním, protože pomáhá obnovit správnou produkci energie a funkci srdce a zároveň chrání před oxidačním poškozením (DiNicolantonio, 2015).

reklama



Roman Daily - multivitamin pro muže

jak prodloužit délku penisu

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistěte více

Může pomoci snížit krevní tlak

Abnormálně vysoký krevní tlak nebo hypertenze je jedním z rizikových faktorů pro kardiovaskulární onemocnění. CoQ10 však může být schopen posílit zdraví srdce snížením těchto počtů u pacientů s hypertenzí, a proto snížit riziko srdečních onemocnění. Jeden systematický přehled 12 klinických hodnocení zjistili, že CoQ10 dokázal snížit systolický krevní tlak až o 17 mm Hg, což je větší indikátor rizika srdečních onemocnění, ale také diastolický krevní tlak až o 11 mm Hg (Rosenfeldt, 2007).



Může pomoci léčit Parkinsonovu chorobu

CoQ10 dokázal v roce zpomalit vývoj zdravotního postižení u pacientů s Parkinsonovou chorobou jedna malá klinická studie . Všechny dávky enzymu vykazovaly významnou výhodu oproti placebu, ale největší dávka (1200 mg CoQ10 denně) byla nejúčinnější (Shults, 2002).

co je generikum pro cymbaltu

Může pomoci statopatii vyvolané myopatii

Statiny jsou typem léku na snížení hladiny cholesterolu, který se běžně předepisuje lidem s vysoce rizikovými faktory pro kardiovaskulární onemocnění. Mohou být velmi účinné při snižování lipidů v krvi, ale nejsou bez vedlejších účinků. Jedním z nejzávažnějších možných vedlejších účinků statinových léků je myopatie, stav, kdy svalová vlákna nefungují správně. Výsledkem je bolest svalů a pocit únavy a svalové slabosti. Ale a metaanalýza randomizovaných kontrolovaných studií ukazuje, že CoQ10 může tento účinek zmírnit. Lidé s myopatií vyvolanou statiny, kterým byl podáván doplněk, měli méně příznaků než ti ve skupinách s placebem (Qu, 2018).

Může snížit migrény

Vědci se domnívají, že existuje souvislost mezi mitochondriální dysfunkce a některé typy migrénových bolestí hlavy (Yorns, 2013). A bylo zjištěno, že osoby trpící migrénou mají nižší úrovně CoQ10 než ti, kteří nedostávají oslabující bolesti hlavy. Ve skutečnosti jsou jejich úrovně dostatečně nízké, aby je bylo možné považovat za nedostatek CoQ10 (Hershey, 2007). Ale přidání CoQ10 do vašeho doplňkového režimu může snížit migrény. Perorální doplňky enzymu úspěšně zmírnily příznaky migrény ve srovnání s placebem v a malá studie . Účastníci užívající CoQ10 zaznamenali méně dní bolesti hlavy, frekvenci záchvatů migrény a případy nevolnosti vyvolané bolestmi hlavy (Sandor, 2005).

Může zvýšit fyzický výkon a vytrvalost

Protože CoQ10 podporuje mitochondrie a produkci energie v buňkách, může nedostatek CoQ10 ve svalových buňkách bránit svalové funkci a fyzickému výkonu. (Mysli na myopatii, ale mnohem méně závažnou.) Ve skutečnosti nesnášenlivost cvičení je častým vedlejším účinkem mitochondriální choroby . Dysfunkce v těchto centrech pro produkci vitální energie způsobuje, že svaly produkují více kyseliny mléčné (což způsobuje, že vaše svaly křečí během intenzivního cvičení nebo po něm) a volné radikály (Siciliano, 2007). Během cvičení mohou volné radikály také způsobit poškození buněk. Ale jedna studie zjistili, že doplnění CoQ10 může zabránit tomuto procesu po intenzivním cvičení (Gül, 2011). Další našel podobné výsledky ale také to, že suplementace tímto enzymem a zvyšování hladiny CoQ10 může zvýšit vytrvalost jak u trénovaných, tak u netrénovaných účastníků (Cooke, 2008).

Jak získat dostatek koenzymu Q10

Tělo produkuje méně CoQ10, jak stárneme, takže je důležitější zvýšit příjem stravy nebo zvolit doplnění CoQ10. Stárnutí však není jediná věc, která snižuje naši hladinu CoQ10. Vaše hladiny mohou být nižší po užití statinových léků nebo po infarktu. V těchto případech nebo v případě nedostatku koenzymu Q10 může poskytovatel zdravotní péče doporučit vysoké dávky, aby se hladina vrátila k normálu. Stojí za zmínku, že nedostatek CoQ10 je vzácný, ovlivňuje odhadem 1: 100 000 lidí (Salviati, 2017). Doplňky CoQ10 jsou široce dostupné jako kapsle a můžete vidět, že se používá ubichinolová forma tohoto enzymu.

Tato sloučenina je obecně dobře snášena a vedlejší účinky doplňku koenzymu Q10 - pokud se vyskytnou - bývají mírné. Nežádoucí účinky mohou zahrnovat nevolnost, podrážděný žaludek, nechutenství a zvracení. U některých lidí mohou doplňky způsobit alergie a podráždění pokožky.

Doplňky mohou být nejjednodušší způsob, jak získat denní dávku této živiny a pomoci vašim hladinám CoQ10 zůstat dostatečně vysokou a stabilní. (Opět platí, že nedostatek je extrémně vzácný.) Maso z orgánů je vynikajícím zdrojem potravy, i když může být obtížné jej zapracovat do své každodenní stravy. Jíst tučné ryby, jako je makrela, je dalším účinným způsobem, jak zvýšit příjem CoQ10 ve stravě. Existují také zdroje CoQ10 vhodné pro vegany. Některá ovoce a zelenina obsahují sloučeninu, stejně jako některé luštěniny, ořechy a semena.

Reference

  1. Cooke, M., Iosia, M., Buford, T., Shelmadine, B., Hudson, G., Kerksick, C.,… Kreider, R. (2008). Účinky akutního a 14denního doplňování koenzymu Q10 na výkon u trénovaných i netrénovaných jedinců. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 5 (1), 8. doi: 10.1186 / 1550-2783-5-8, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18318910
  2. Dinicolantonio, J. J., Bhutani, J., Mccarty, M. F. a Okeefe, J. H. (2015). Koenzym Q10 pro léčbu srdečního selhání: přehled literatury. Otevřené srdce, 2 (1). doi: 10.1136 / openhrt-2015-000326, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26512330
  3. Gül, I., Gökbel, H., Belviranli, M., Okudan, N., Büyükbaş, S., & Başarali, K. (2011). Oxidační stres a antioxidační obrana v plazmě po opakovaných záchvatech supramaximálního cvičení: účinek koenzymu Q10. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 51 (2), 305–312. Citováno z https://www.minervamedica.it/en/journals/sports-med-physical-fitness/index.php
  4. Hershey, A. D., Powers, S. W., Vockell, A.-L. B., Lecates, S. L., Ellinor, P. L., Segers, A.,… Kabbouche, M. A. (2007). Deficit koenzymu Q10 a odpověď na suplementaci u dětské a dospívající migrény. Bolest hlavy: The Journal of Head and Face Pain, 47 (1). doi: 10.1111 / j.1526-4610.2007.00652.x, https://headachejournal.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1526-4610.2007.00652.x
  5. Morisco, C., Trimarco, B., & Condorelli, M. (1993). Účinek terapie koenzymem Q10 u pacientů s městnavým srdečním selháním: dlouhodobá multicentrická randomizovaná studie. The Clinical Investigator, 71 (S8). doi: 10,1007 / bf00226854, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8241697
  6. Mortensen, S. A., Rosenfeldt, F., Kumar, A., Dolliner, P., Filipiak, K. J., Pella, D.,… Littarru, G. P. (2014). Vliv koenzymu Q 10 na morbiditu a mortalitu při chronickém srdečním selhání. JACC: Srdeční selhání, 2 (6), 641–649. doi: 10.1016 / j.jchf.2014.06.008, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25282031
  7. Qu, H., Guo, M., Chai, H., Wang, W. T., Gao, Z. Y., & Shi, D. Z. (2018). Účinky koenzymu Q10 na statinem indukovanou myopatii: aktualizovaná metaanalýza randomizovaných kontrolovaných studií. Journal of the American Heart Association, 7 (19). doi: 10.1161 / jaha.118.009835, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30371340
  8. Rosenfeldt, F. L., Haas, S. J., Krum, H., Hadj, A., Ng, K., Leong, J.-Y., & Watts, G. F. (2007). Koenzym Q10 v léčbě hypertenze: metaanalýza klinických studií. Journal of Human Hypertension, 21 (4), 297–306. doi: 10.1038 / sj.jhh.1002138, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17287847
  9. Salviati, L. (2017, 26. ledna). Nedostatek primárního koenzymu Q10. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK410087/
  10. Sandor, P. S., Clemente, L. D., Coppola, G., Saenger, U., Fumal, A., Magis, D.,… Schoenen, J. (2005). Účinnost koenzymu Q10 v profylaxi migrény: Randomizovaná kontrolovaná studie. Neurology, 64 (4), 713–715. doi: 10.1212 / 01.wnl.0000151975.03598.ed, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1 5 728298
  11. Shults, C. W. (2002). Účinky koenzymu Q10 na časnou Parkinsonovu chorobu. Archivy neurologie, 59 (10), 1541–1550. doi: 10,1001 / archneur.59.10.1541, https://jamanetwork.com/journals/jamaneurology/fullar Article/782965
  12. Siciliano, G., Volpi, L., Piazza, S., Ricci, G., Mancuso, M., & Murri, L. (2007). Funkční diagnostika u mitochondriálních nemocí. Bioscience Reports, 27 (1-3), 53–67. doi: 10.1007 / s10540-007-9037-0, https://europepmc.org/article/med/17492503
  13. Yorns, W. R. a Hardison, H. H. (2013). Mitochondriální dysfunkce v migréně. Semináře z dětské neurologie, 20 (3), 188–193. doi: 10.1016 / j.spen.2013.09.002, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24331360
Vidět víc