Můžete si vzít příliš mnoho vitaminu D? Toxicita pro vitamin D.

Můžete si vzít příliš mnoho vitaminu D? Toxicita pro vitamin D.

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Můžete mít příliš mnoho vitaminu D?

Jednoduchá odpověď je ano. Princip, že je možné získat příliš mnoho dobré věci, se vztahuje i na vitamin D., který chrání srdce, proti rakovině. Můžete si vzít příliš mnoho téměř jakéhokoli vitaminu nebo doplňku a je možné trpět toxicitou vitaminu D.



Kolik je dostatek vitaminu D? Kancelář doplňků stravy Národního institutu zdraví (NIH) doporučuje denní příjem vitaminu D 600 IU (15 mcg) pro dospělé do 69 let a 800 IU pro dospělé 70 a starší. Snesitelný denní horní příjem vitaminu D u dospělých je 4 000 IU (100 mcg).

Mezi příznaky toxicity vitaminu D (aka hypervitaminóza d) patří ztráta chuti k jídlu, úbytek hmotnosti, nadměrné močení a srdeční arytmie. Vysoké dávky vitaminu D mohou zvýšit hladinu vápníku v krvi (hyperkalcémie), což může poškodit srdce, ledviny a cévy (NIH, n.d.). Jedním z příkladů poškození ledvin, které může hypervitaminóza D způsobit, je tvorba ledvinových kamenů.

Životně důležité orgány

  • Vitamin D je prohormon, který stimuluje několik klíčových tělesných procesů
  • Může posílit imunitní systém, udržet kosti silné a chránit před rakovinou.
  • Je možné získat příliš mnoho dobré věci.
  • Abyste zabránili toxicitě vitaminu D, promluvte si s poskytovatelem zdravotní péče o tom, kolik vitaminu D byste měli užívat.

Toxicita vitaminu D není příliš častá. Je výsledkem užívání příliš mnoha doplňků vitaminu D. Není možné se předávkovat vitaminem D ze slunce (tělo si samo reguluje, kolik ho přijme), a je velmi nepravděpodobné, že by to bylo možné prostřednictvím jídla (NIH, n.d.).



NIH poukazuje na to, že příznaky toxicity vitaminu D jsou nepravděpodobné, pokud užíváte méně než 10 000 IU (250 mcg) denně, ale to neznamená, že chcete jít tak vysoko. Některé studie ukázaly, že je možné mít příliš vysokou hladinu vitaminu D v krvi, což je spojeno s vyšším rizikem úmrtí z jakékoli příčiny, rakovinou v oblastech, jako je slinivka břišní, a vyšším rizikem srdečních onemocnění (NIH, nd) .

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže



Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistit více

Co je vitamin D?

Trochu podvodník, pro jednoho. Vitamin D je technicky prohormon - nikoli vitamin - což znamená, že je to látka, která způsobuje, že tělo vytváří hormon (což je prostě něco, co podněcuje buňky nebo procesy v těle).

V případě vitaminu D asi 90% toho, co existuje v lidském těle se vyrábí v reakci na sluneční záření na pokožce, a proto se mu přezdívá sluneční sluneční vitamin (Mendes, 2018). (Zbývajících 10% pochází z různých zdrojů potravy, jako jsou tučné ryby, mléko a vaječné žloutky.) Odtud játra a ledviny mění vitamin D na různé látky, které lze použít pro klíčové tělesné procesy, jako je podpora imunitního systému , zdraví kostí a ochrana proti rakovině.

Většina světové populace má nedostatek vitaminu D— až 1 miliarda lidí na celém světě a 40% Američanů (Parva, 2018). Někteří vědci tomu říkají tichá epidemie. To ale neznamená, že byste si měli přidávat vitamin D do své každodenní rutiny.

Role vitaminu D v těle / výhody

Zdraví kostí / prevence osteoporózy

Primární úlohou vitaminu D je pomáhat tělu udržovat správnou hladinu vápníku a fosforu. Ovlivňuje to, jak se vápník vstřebává z potravy a jak tělo vytváří a reabsorbuje kost (což tělo neustále dělá; jedná se o proces nazývaný remodelace kostí). Studie naznačují, že vitamin D. může pomoci předcházet zlomeninám a osteoporóze (úbytku kostní hmoty) (Bischoff-Ferrari, 2005).

Imunitní funkce

Nedostatek vitaminu D je spojován se zvýšeným rizikem infekce a vyšší pravděpodobností vzniku autoimunitních onemocnění. Zdá se, že posiluje vrozený imunitní systém těla, pomáhá to ničit bakterie a další napadající mikroby (Aranow, 2011).

Ochrana před určitými druhy rakoviny

Některé studie zjistily, že vitamin D může mít a ochranný účinek proti řadě rakovin , zejména kolorektální a prsní (Meeker, 2016). Nízká hladina vitaminu D je spojena s vyšším rizikem těchto druhů rakoviny.

Může to být proto, že vitamin D reguluje geny, které řídí diferenciaci, dělení a smrt buněk. To pomáhá kontrolovat růst buněk, posiluje imunitní systém a snižuje zánět - všechny procesy, které mohou ovlivnit vznik rakoviny.

Reguluje inzulín, snižuje riziko cukrovky

Bylo zjištěno, že pravidelné dávky vitaminu D v raném věku snížit riziko cukrovky 1. typu, a zdá se, že užívání vitaminu D později v životě snižuje riziko typu 2 (Schwalfenberg, 2008). Zdá se, že vitamin D pomáhá tělu zpracovávat inzulín a kontrolovat hladinu cukru v krvi.

Kardiovaskulární zdraví

Jedna studie zjistila, že nedostatek vitaminu D je spojen s několika rizikovými faktory pro kardiovaskulární onemocnění, včetně vysokého krevního tlaku, ischemické choroby srdeční, kardiomyopatie (zvětšení srdečního svalu) a cukrovky. The studie také zjistila, že vitamin D. suplementace byla spojena s lepším přežitím (Vacek, 2012). Nicméně, další studie nenašli tyto výhody (NIH, n.d.).

Reference

  1. Aranow C. (2011). Vitamin D a imunitní systém. Časopis investigativní medicíny: oficiální publikace Americké federace pro klinický výzkum, 59 (6), 881–886. https://doi.org/10.2310/JIM.0b013e31821b8755 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3166406/
  2. Bischoff-Ferrari, H. A., Willett, W. C., Wong, J. B., Giovannucci, E., Dietrich, T., & Dawson-Hughes, B. (2005). Prevence zlomenin s doplňováním vitaminu D. Jama, 293 (18), 2257. doi: 10,1001 / jama.293.18.2257 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15886381/
  3. Meeker, S., Seamons, A., Maggio-Price, L., & Paik, J. (2016). Ochranné vazby mezi vitaminem D, zánětlivým onemocněním střev a rakovinou tlustého střeva. World journal of gastroenterology, 22 (3), 933–948. https://doi.org/10.3748/wjg.v22.i3.933 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4716046/
  4. Mendes, M. M., Hart, K. H., Botelho, P. B. a Lanham-New, S. A. (2018). Stav vitaminu D v tropech: Je hlavním určujícím faktorem sluneční záření? Bulletin o výživě, 43 (4), 428-434. doi: 10,1111 / nbu.12349 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/nbu.12349
  5. Národní instituty zdraví, Úřad doplňků stravy - vitamin D. (n.d.). Citováno 5. června 2020 z https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
  6. Parva, N. R., Tadepalli, S., Singh, P., Qian, A., Joshi, R., Kandala, H., Nookala, V. K., & Cheriyath, P. (2018). Prevalence deficitu vitaminu D a souvisejících rizikových faktorů v populaci USA (2011-2012). Cureus, 10 (6), e2741. https://doi.org/10.7759/cureus.2741 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30087817/
  7. Schwalfenberg G. (2008). Vitamin D a cukrovka: zlepšení kontroly glykemie při doplňování vitaminu D3. Kanadský rodinný lékař Medecin de famille canadien, 54 (6), 864–866. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18556494/
  8. Vacek, J. L., Vanga, S. R., Good, M., Lai, S. M., Lakkireddy, D., & Howard, P. A. (2012). Nedostatek vitaminu D a jeho doplnění a vztah ke kardiovaskulárnímu zdraví. The American Journal of Cardiology, 109 (3), 359-363. doi: 10.1016 / j.amjcard.2011.09.020 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22071212/
Vidět víc