Lze hladinu testosteronu přirozeně zvýšit?

Lze hladinu testosteronu přirozeně zvýšit?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Pojďme hned na to, co můžete udělat pro zvýšení testosteronu, a pak si promluvme o tom, proč by vás mohlo taková věc nutit. Bez užívání substituční terapie testosteronem (TRT) existuje několik změn, které můžete udělat, abyste zlepšili hladinu testosteronu a celkové zdraví.



Cvičení

Bylo opakovaně prokázáno, že cvičení zvyšuje hladinu testosteronu. U obézních lidí a lidí s nadváhou a tříměsíční cvičební program dokázala významně zvýšit hladinu testosteronu (Kumagai, 2016). Výzkum ukázal, že silový trénink , známý také jako silový trénink, byl zvláště užitečný při zvyšování hladiny testosteronu (Kraemer, 1998). A nikdy není pozdě začít. U starších mužů mají lidé, kteří cvičí vyšší hladiny testosteronu než lidé, kteří ne (Ari, 2004).

jak dosáhnout tvrdší erekce bez pilulek

Životně důležité orgány

  • Testosteron je důležitý pohlavní hormon. U mužů je zodpovědný za libido, zdraví kostí, budování svalů, zvyšování síly a produkci spermií.
  • Pokud si myslíte, že máte nízkou hladinu testosteronu, informujte svého poskytovatele zdravotní péče, abyste se mohli nechat otestovat.
  • Substituční léčba testosteronem může být užitečná pro lidi s nízkým obsahem testosteronu, ale má rizika, včetně možnosti ztráty plodnosti, zmenšení varlat, rakoviny, infarktu a mozkových příhod.
  • Cvičení, spánek a hubnutí jsou skvělé způsoby, jak zlepšit hladinu testosteronu.
  • Většina doplňků testosteronu obsahuje přísady, u nichž se neprokázalo, že fungují.

Hubnout

Ztráta hmotnosti může mít velký vliv na hladinu testosteronu. Ve velkých evropských studiích , být obézní zvyšuje vaše riziko nízké hladiny testosteronu až 8,7krát (Tajar, 2010). Vědci zjistili příčinnou souvislost vztah mezi indexem tělesné hmotnosti (BMI) a testosteronem , což znamená, že jak váš BMI stoupá (zvyšuje se váha), váš testosteron klesá (Eriksson, 2017).

reklama



Doplňky podpory římského testosteronu

Nabídka pro váš první měsíc je 15 $ (sleva 20 $)

Zjistěte více

Dostatečné množství spánku může také zlepšit hladinu testosteronu. Ve studii publikované v časopise Journal of the American Medical Association (JAMA) byli mladí muži, kteří měli své spánek omezen na pět hodin v noci měl významný pokles hladiny testosteronu (Leproult, 2011). Nedostatek spánku souvisí také s obezitou (Cooper, 2018), nízká sexuální touha (Reed, 2007) a úmrtnost (Gallicchio, 2009).



Správa vašich úrovní stresu

Stres může také hrát roli v hladinách testosteronu. Fyziologicky, glukokortikoidové stresové hormony mohou snížit produkci testosteronu (Whirledge, 2010). Tato asociace byla prokázána ve studiích v pacienti podstupující operaci (Aono, 1976) a in vojenští stážisté (Bernton, 1995). Ačkoli to nebylo prokázáno v klinických studiích, je možné, že snížení hladiny stresu může zvýšit hladinu testosteronu. Výzkum ukázaly, že programy snižování stresu mohou prospěje jak vašemu fyzickému, tak duševnímu zdraví (Grossman, 2004).

jak udržet erekci přirozeně

Konečně na trhu existují desítky doplňků, které tvrdí, že jsou přirozenými posilovači testosteronu. Doplňky jsou obecně velmi populární, přičemž přibližně polovina všech Američanů pravidelně používá doplňky stravy ke zlepšení svého zdraví. Takže fungují? Studie z roku 2019, kterou provedli vědci z University of Southern California (USC) publikovaná v časopise World Journal of Men’s Health, zkoumala běžné doplňky testosteronu dostupné na trhu (Clemesha, 2020). Zahrnovaly přísady jako dehydroepiandrosteron (DHEA), pískavice řecké seno, tribulus terrestris , Kyselina D-asparagová, vitamin B6 a vitamin D, mimo jiné. Vědci zjistili, že pouze 25% složek v populárních doplňcích testosteronu mělo vědecký výzkum, který ukázal, že zvyšují hladinu testosteronu, 61,5% složek nemělo žádné údaje a 18,3% složek mělo konfliktní údaje o tom, zda fungují nebo ne. 10,1% složek mělo studie prokazující pokles hladiny testosteronu! Celkově vědci dospěli k závěru, že doplňky podporující testosteron na trhu nebyly podporovány výzkumem. A stejně jako u všech doplňků, stanovisko Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) je, že na rozdíl od léků nejsou určeny k léčbě, diagnostice, prevenci nebo léčbě nemocí.

Co je testosteron a proč je to důležité?

Nyní, když jsme se dozvěděli o tom, jak může a nemusí testosteron posilovat, promluvme si o tom, proč to chcete dělat. Jednoduše řečeno, testosteron je důležitý hormon s pozitivními účinky na lidské tělo. Často se o tom uvažuje jako the mužský hormon, ale je přítomen u mužů i žen. U obou pohlaví přispívá ke zdraví kostí a libido (sexuální touha). Zejména u mužů je zodpovědný za vývoj penisu a varlat, prohloubení hlasu, vývoj obličeje a ochlupení, budování svalů, zvyšování síly a produkci spermií. Rovněž přispívá k udržení hladiny červených krvinek v krvi. Může také hrát roli při regulaci nálady a kognitivních funkcí.

Jaké jsou příznaky toho, že mohu mít nízkou hladinu testosteronu?

Začněme nějakou terminologií. Hypogonadismus je lékařský výraz pro nízkou hladinu testosteronu (nazývanou také nízká T). Odkazuje na pohlavní žlázy - varlata u mužů a vaječníky u žen - nefungují správně.

Ve vzácných případech se někteří muži rodí s nízkým obsahem testosteronu. V závislosti na tom, kdy se to vyvine, jim mohou postrádat některé nebo všechny vnější vlastnosti muže, včetně pohlavních orgánů. V ostatních případech se u mužů vyvinou nízké hladiny T jako dospívajících. Bez léčby nebudou, bohužel, schopni projít pubertou.

Častěji se problémy s nízkou hladinou testosteronu objevují s přibývajícím věkem mužů. Jedna velká studie z National Institutes of Health (NIH) uvádí, že nízký testosteron ovlivnil 20% mužů ve věku 60 let, 30% mužů ve věku 70 let a 50% mužů ve věku nad 80 let (Harman, 2001). Muži s nízkým obsahem testosteronu v dospělosti pociťují sníženou sexuální touhu, erektilní dysfunkci (včetně snížené ranní erekce), únavu, ztrátu svalové hmoty, zvýšený přírůstek tuku, anémii a osteoporózu (slabé kosti). Než vyskočíte ze židle a křičíte: To jsem já! Mějte na paměti, že tyto příznaky může způsobit spousta dalších zdravotních stavů, od deprese po nedostatek železa.

co jelqing a jak to funguje

Jak poznám, zda mám nízký testosteron?

Jednoduchá odpověď na tuto otázku: nechte se otestovat. Nejprve informujte svého poskytovatele zdravotní péče o vašich příznacích a obavách o hladinu testosteronu. Poté vás budou moci otestovat na nízkou hladinu testosteronu. Vaše hladina testosteronu je nejvyšší ráno, takže obvykle budete požádáni, abyste provedli krevní test mezi 7 a 9 hodinou Dvě nízké hodnoty (<300 ng/dL), along with clinical symptoms, are usually required for the diagnosis of hypogonadism.

Váš poskytovatel zdravotní péče může mimo jiné také otestovat vaše hladiny folikuly stimulujícího hormonu (FSH) a luteinizačního hormonu (LH), aby zjistil, zda jiný zdravotní stav způsobuje nízkou hladinu testosteronu.

Pokud mám nízké T, co s tím udělám?

Jakmile vám bude diagnostikován hypogonadismus nebo nízká T, váš poskytovatel zdravotní péče vám bude moci předepsat testosteronovou substituční terapii (TRT). Také se nazývá androgenní substituční terapie, TRT může mít mnoho různých forem. Můžete získat lokální gely (značky AndroGel, Testim a Fortesta), náplasti (značka AndroDerm) a roztoky (značka Axiron), injekce, bukální (lícní) testosteronové systémy (značka Striant), implantované testosteronové pelety (značka Testopel) a tablety orálního testosteronu (značka Andriol, Restandol) jsou k dispozici ve Spojených státech. Některé formy TRT mohou mít vyšší riziko nežádoucích účinků, včetně zvýšení krevního tlaku a poškození jater. Podrobnější rozpis je k dispozici zde.

Většina poskytovatelů zdravotní péče obvykle doporučuje nejprve použít topické gely, protože vám dávají stabilní normální hladinu testosteronu, přičemž jsou relativně snadno použitelné a pohodlné. Studie zaměřená na spokojenost pacientů s TRT ukázal, že mezi gely, injekcemi nebo peletami nebyl velký rozdíl a že lidé byli s jakoukoli z těchto možností spokojeni (Kovac, 2014).

Jaká jsou potenciální rizika a vedlejší účinky léčby testosteronem?

Příjem TRT není bez rizika. TRT potlačuje spermatogenezi, proces vytváření nových spermií, což může vést k mužské neplodnosti. TRT také potlačuje schopnost vašeho těla vytvářet si vlastní testosteron, což může způsobit, že se budete cítit hůře, pokud přestanete užívat TRT. TRT by měl být u lidí s těžkou a neléčenou spánkovou apnoe protože to může zhoršit. Lidé s vysokou hladinou červených krvinek by neměli dostat TRT, protože testosteron může stimulovat produkci více červených krvinek. Příliš mnoho červených krvinek může zvýšit riziko vzniku krevních sraženin. TRT by se měli také vyhnout u lidí s anamnézou rakoviny prostaty nebo prsu. Tady je teoreticky zvýšené riziko rakoviny prostaty a benigní hyperplazie prostaty (BPH) jako testosteron může řídit růst prostaty a zvýšený prostatický specifický antigen (PSA). Klinické studie to neprokázaly, ale většina poskytovatelů zdravotní péče souhlasí s tím, že je třeba je dále studovat (Boyle, 2016) (Ponce, 2018) (Bhasin, 2018). Další teoretická rizika zahrnují kardiovaskulární problémy včetně infarktu nebo cévní mozkové příhody, což však není prokázáno ani v klinických studiích (Fernández-Balsells, 2010).

Reference

  1. Aono, T., Kurachi, K., Miyata, M., Nakasima, A., & Koshiyama, K. (1976). Vliv chirurgického stresu při celkové anestezii na hladiny gonadotropinu v séru u pacientů a žen. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism , 42 (1), 144–148. doi: 10.1210 / jcem-42-1-144reference, https://academic.oup.com/jcem/article-abstract/42/1/144/2685302
  2. Ari, Z., Kutlu, N., Uyanik, B. S., Taneli, F., Buyukyazi, G., & Tavli, T. (2004). Sérový testosteron, růstový hormon a hladiny růstového faktoru 1 podobné inzulínu, doba duševní reakce a maximální aerobní cvičení u sedavých a dlouhodobě fyzicky trénovaných starších mužů. International Journal of Neuroscience , 114 (5), 623–637. doi: 10.1080 / 00207450490430499, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15204068
  3. Bernton, E., Hoover, D., Galloway, R., & Popp, K. (1995). Přizpůsobení se chronickému stresu u vojenských účastníků. Nadledvinové androgeny, testosteron, glukokortikoidy, IGF-1 a imunitní funkce. Annals of the New York Academy of Sciences , 774 , 217–231. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8597461/
  4. Bhasin, S., Brito, J. P., Cunningham, G. R., Hayes, F. J., Hodis, H. N., Matsumoto, A. M., ... Yialamas, M. A. (2018). Terapie testosteronem u mužů s hypogonadismem: Pokyny pro klinickou praxi endokrinní společnosti *. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism , 103 (5), 1715–1744. doi: 10.1210 / jc.2018-00229, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29562364
  5. Boyle, P., Koechlin, A., Bota, M., Donofrio, A., Zaridze, D. G., Perrin, P.,… Boniol, M. (2016). Endogenní a exogenní testosteron a riziko rakoviny prostaty a zvýšená hladina prostatického specifického antigenu (PSA): metaanalýza. BJU International , 118 (5), 731–741. doi: 10.1111 / bju.13417, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26779889
  6. Clemesha, C. G., Thaker, H. a Samplaski, M. K. (2020). Složení doplňků „Posilování testosteronu“ a tvrzení nejsou podporována akademickou literaturou. The World Journal of Mens Health , 38 (1), 115–122. doi: 10,5534 / wjmh.190043, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31385468
  7. Cooper, C. B., Neufeld, E. V., Dolezal, B. A., & Martin, J. L. (2018). Spánková deprivace a obezita u dospělých: krátký výklad. BMJ Open Sport & Exercise Medicine , 4 (1), e000392. doi: 10.1136 / bmjsem-2018-000392, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30364557
  8. Eriksson, J., Haring, R., Grarup, N., Vandenput, L., Wallaschofski, H., Lorentzen, E., ... Ohlsson, C. (2017). Příčinný vztah mezi obezitou a stavem testosteronu v séru u mužů: Obousměrná mendelianská randomizační analýza. PLoS One , 12 (4), e0176277. doi: 10,1371 / journal.pone.0176277, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28448539
  9. Fernández-Balsells, M. M., Murad, M. H., Lane, M., Lampropulos, J. F., Albuquerque, F., Mullan, R. J.,… Montori, V. M. (2010). Nežádoucí účinky léčby testosteronem u dospělých mužů: Systematický přehled a metaanalýza. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism , 95 (6), 2560–2575. doi: 10.1210 / jc.2009-2575, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20525906
  10. Gallicchio, L. a Kalesan, B. (2009). Doba spánku a úmrtnost: systematický přehled a metaanalýza. Journal of Sleep Research , 18 (2), 148–158. doi: 10.1111 / j.1365-2869.2008.00732.x, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19645960
  11. Grossman, P., Niemann, L., Schmidt, S., & Walach, H. (2004). Snížení stresu založené na všímavosti a přínosy pro zdraví: metaanalýza. Journal of Psychosomatic Research , 57 (1), 35–43. doi: 10.1016 / S0022-3999 (03) 00573-7, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19645960
  12. Harman, S. M., Metter, E. J., Tobin, J. D., Pearson, J., & Blackman, M. R. (2001). Podélné účinky stárnutí na hladinu celkového a volného testosteronu u zdravých mužů. Baltimorova podélná studie stárnutí. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism , 86 (2), 724–731. doi: 10,1210 / jcem.86.2.7219, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11158037
  13. Kovac, J. R., Rajanahally, S., Smith, R. P., Coward, R. M., Lamb, D. J., & Lipshultz, L. I. (2014). Spokojenost pacientů s substituční terapií testosteronem: Důvody, které vedly k volbám. The Journal of Sexual Medicine , jedenáct (2), 553–562. doi: 10.1111/jsm.12369, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24344902
  14. Kraemer, W. J., Staron, R. S., Hagerman, F. C., Hikida, R. S., Fry, A. C., Gordon, S. E., ... Häkkinen, K. (1998). Účinky krátkodobého silového tréninku na endokrinní funkce u mužů a žen. Evropský žurnál aplikované fyziologie , 78 (1), 69–76. doi: 10,1007 / s004210050389, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9660159
  15. Kumagai, H., Zempo-Miyaki, A., Yoshikawa, T., Tsujimoto, T., Tanaka, K., & Maeda, S. (2016). Zvýšená fyzická aktivita má větší účinek než snížený příjem energie na zvýšení testosteronu způsobené úpravou životního stylu. Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition , 58 (1), 84–89. doi: 10,3164 / jcbn.15-48, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26798202
  16. Leproult, R. a Van Cauter, E. (2011). Vliv 1 týdne omezení spánku na hladinu testosteronu u mladých zdravých mužů. JAMA , 305 (21), 2173–2174. doi: 10.1001 / jama.2011.710, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21632481
  17. Ponce, O. J., Spencer-Bonilla, G., Alvarez-Villalobos, N., Serrano, V., Singh-Ospina, N., Rodriguez-Gutierrez, R.,… Brito, J. P. (2018). Účinnost a nežádoucí účinky substituční terapie testosteronem u hypogonadálních mužů: Systematický přehled a metaanalýza randomizovaných placebem kontrolovaných studií. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism , 103 (5), 1745–1754. doi: 10.1210 / jc.2018-00404, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29562341
  18. Reed, S. D., Newton, K. M., Lacroix, A. Z., Grothaus, L. C., & Ehrlich, K. (2007). Noční pocení, poruchy spánku a deprese spojené se sníženým libidem v pozdním menopauzálním přechodu a časné postmenopauze: základní údaje z Herbal Alternatives for Menopause Trial (HALT). American Journal of Obstetrics and Gynecology , 196 (6), e1 - e17. doi: 10.1016 / j.ajog.2007.03.008, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17547910
  19. Tajar, A., Forti, G., O’Neill, T. W., Lee, D. M., Silman, A. J., Finn, J. D.,… EMAS Group. (2010). Charakteristika sekundárního, primárního a kompenzovaného hypogonadismu u stárnoucích mužů: důkazy z evropské studie stárnutí mužů. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism , 95 (4), 1810–1818. doi: 10.1210 / jc.2009-1796, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20173018
  20. Whirledge, S., & Cidlowski, J. A. (2010). Glukokortikoidy, stres a plodnost. Minerva Endocrinologica , 35 (2), 109–125. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20595939
Vidět víc