Může nedostatek vitaminu D způsobit přibývání na váze?

Může nedostatek vitaminu D způsobit přibývání na váze?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

prášky na hubnutí, které fungují v roce 2016

Nadváha může být rizikovým faktorem nedostatku vitaminu D. Nedávná studie zjistila, že ženy s vyšší celkový tělesný tuk a břicho (břišní) tuk a muži s vysokou hladinou jater a břišního tuku měli větší pravděpodobnost nedostatku vitaminu D (Rafiq, 2018). A Přehled 15 studií z roku 2016 zjistili, že hladinu vitaminu D u osoby lze mírně snížit pomocí hubnutí (Mallard, 2016).



Někteří vědci se domnívají, že vitamin D může zabránit tvorbě nových tukových buněk a zvýšit hladinu serotoninu, mozkové chemikálie, která je spojena s chutí k jídlu. Může to být také spojeno s vyššími hladinami testosteronu, což by mohlo podporovat hubnutí.

Některé studie zjistily, že vitamin D může pomoci při hubnutí nebo při prevenci přírůstku hmotnosti. Jedna studie zjistila, že ženy s nadváhou nebo obezitou, které užívaly doplněk vitaminu D po dobu šesti týdnů, se významně snížily jejich váha, obvod pasu a index tělesné hmotnosti (BMI) ve srovnání s kontrolní skupinou (Khosravi, 2018).

Životně důležité orgány

  • Věda si není jistá.
  • Studie ukazují, že užívání vitaminu D může trochu pomoci lidem s nadváhou nebo obezitou zhubnout ve spojení s dietou a cvičením.
  • Přebytek tělesného tuku také koreloval s nízkou hladinou vitaminu D.
  • Podle nejnovějších studií však není zcela jasné, zda je nízký obsah vitaminu D příčinou nebo následkem nadměrné tělesné hmotnosti.

Některé studie však nalezly protichůdné výsledky. Studie z roku 2014 týkající se 218 žen s nadváhou nebo obezitou zjistili, že ti, kteří užívali doplněk vitaminu D, spolu s cvičením a dietou se sníženým obsahem kalorií, neztratili více než ženy, které užívaly placebo (Mason, 2014).



Recenze 11 náhodně kontrolovaných studií z roku 2019 o vitaminu D a hubnutí zjistila, že užívání vitaminu D má žádoucí účinek na hubnutí snížením BMI a obvodu pasu u jedinců s nadváhou a obezitou. Ale dávky t aken účastníky studie se značně lišily (Perna, 2019).

Vědecký konsenzus se zdá být takový, že žádný z těchto výsledků není definitivní a že je zapotřebí dalšího výzkumu.

Může tedy nedostatek vitaminu D. způsobit přibývání na váze? Porota je stále mimo. Není jasné, zda nedostatek vitaminu D může způsobit obezitu, nebo zda mezi nimi existuje jen souvislost. Jak však poznamenala skupina vědců v roce 2019, cílení na životní styl prostřednictvím zdravé výživy a cvičení by mělo být první možností léčby, která ovlivní dysmetabolický stav související s obezitou i nedostatek vitaminu D. , zabití dvou ptáků jedním kamenem (Vranic, 2019).



reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistit více

Diagnostika nedostatku vitaminu D.

Váš poskytovatel zdravotní péče může zkontrolovat hladinu vitaminu D jednoduchým odběrem krve.

Podle National Institutes of Health, máte riziko nedostatku vitaminu D. pokud je vaše hladina vitaminu D v krvi nižší než 30 nmol / l (<12 ng/mL). You’re at risk of vitamin D inadequacy if your level ranges from 30 to 50 nmol/L (12–20 ng/mL) (NIH, n.d.).

Jak získat více vitaminu D, pokud máte nedostatek

Mezi dobré zdroje vitaminu D v potravinách patří mastné ryby (například losos a tuňák), rybí olej, obohacené mléko, vejce a obohacené snídaňové cereálie.

Můžete také užívat doplněk vitaminu D. Úřad doplňků stravy doporučuje denní příjem vitaminu D 600 IU pro dospělé do 69 let a 800 IU pro dospělé 70 a starší. Tolerovatelný horní denní limit je 4 000 IU (100 mcg). Buďte opatrní při užívání doplňků vitaminu D. —Je možná toxicita pro vitamin D (NIH, n.d.).

Co je vitamin D?

Vitamin D je prohormon - technicky ne vitamin - který se podílí na několika klíčových procesech těla. (Prohormon je něco, co tělo vytváří a přeměňuje na hormon). Známý jako vitamin na slunci, vitamin D je vytvářen tělem v reakci na vystavení slunci. Když sluneční světlo zasáhne kůži, tělo produkuje látku, kterou játra, pak ledviny, přeměňují na formy, které jsou tělem použitelné.

Vitamin D se nachází v různých potravinách, včetně vajec a mléka. Ale velká část světové populace má nedostatek vitaminu D - až 1 miliarda lidí na celém světě a 40% Američanů (Parva, 2018).

Role vitaminu D v těle / výhody

Zdraví kostí / prevence osteoporózy

Primární úlohou vitaminu D je pomáhat tělu udržovat správnou hladinu vápníku a fosforu. Ovlivňuje to, jak se vápník vstřebává z potravy a jak tělo vytváří a reabsorbuje kost (což tělo neustále dělá; jedná se o proces nazývaný remodelace kostí). Studie naznačují, že vitamin D by mohl pomoci předcházet zlomeninám a osteoporóze (Bischof-Ferrari, 2005).

Imunitní funkce

Nedostatek vitamin D byl spojen se zvýšeným rizikem infekce a vyšší pravděpodobností autoimunitních onemocnění. Zdá se, že posiluje vrozený imunitní systém těla a pomáhá mu ničit bakterie a další napadající mikroby (Aranow, 2011)

Ochrana před určitými druhy rakoviny

Některé studie to zjistily vitamin D může mít ochranný účinek proti řadě typů rakoviny, zejména kolorektálního a prsu (Meeker, 2016). Nízká hladina vitaminu D je spojena s vyšším rizikem těchto druhů rakoviny.

Mohlo by to být proto, že vitamin D reguluje geny, které řídí diferenciaci, dělení a smrt buněk, pomáhá kontrolovat růst buněk, posiluje imunitní systém a snižuje zánět - všechny procesy, které mohou ovlivnit vývoj rakoviny.

Reguluje inzulín / snižuje riziko cukrovky

Bylo zjištěno, že pravidelné dávky vitaminu D v raném věku snižují riziko cukrovky 1. typu a užívání vitaminu D později v životě Zdá se, že snižuje riziko cukrovky typu 2 (Schwalfenberg, 2008). Zdá se, že vitamin D pomáhá tělu zpracovávat inzulín a kontrolovat hladinu cukru v krvi.

Kardiovaskulární zdraví

Jedna studie zjistila, že nedostatek vitaminu D je spojen s několika rizikovými faktory pro kardiovaskulární onemocnění, včetně vysokého krevního tlaku, ischemické choroby srdeční, kardiomyopatie (zvětšení srdečního svalu) a cukrovky. The studie také zjistila, že vitamin D. suplementace byla spojena s lepším přežitím (Vacek, 2012). Nicméně, další studie nenašli tyto výhody (NIH, n.d.).

Reference

  1. Aranow C. (2011). Vitamin D a imunitní systém. Časopis investigativní medicíny: oficiální publikace Americké federace pro klinický výzkum, 59 (6), 881–886. https://doi.org/10.2310/JIM.0b013e31821b8755 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22071212/
  2. Bischoff-Ferrari, H. A., Willett, W. C., Wong, J. B., Giovannucci, E., Dietrich, T., & Dawson-Hughes, B. (2005). Prevence zlomenin s doplňováním vitaminu D. Jama, 293 (18), 2257. doi: 10,1001 / jama.293.18.2257 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK71740/
  3. Endokrinní společnost. Vitamin D. (n.d.). Citováno 5. června 2020, z https://www.hormone.org/your-health-and-hormones/glands-and-hormones-a-to-z/hormones/vitamin-d https://www.hormone.org/your-health-and-hormones/glands-and-hormones-a-to-z/hormones/vitamin-d
  4. Khosravi, Z. S., Kafeshani, M., Tavasoli, P., Zadeh, A. H., & Entezari, M. H. (2018). Vliv suplementace vitaminu D na hubnutí, glykemické indexy a lipidový profil u obézních žen a žen s nadváhou: Klinická studie. International journal of preventive medicine, 9, 63. https://doi.org/10.4103/ijpvm.IJPVM_329_15 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6071442/
  5. Mallard, S. R., Howe, A. S., & Houghton, L. A. (2016). Stav vitaminu D a úbytek hmotnosti: systematický přehled a metaanalýza randomizovaných a nerandomizovaných kontrolovaných studií úbytku hmotnosti. Americký žurnál klinické výživy, 104 (4), 1151–1159. https://doi.org/10.3945/ajcn.116.136879 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27604772/
  6. Mason, C., Xiao, L., Imayama, I., Duggan, C., Wang, C., Korde, L. a Mctiernan, A. (2014). Suplementace vitaminu D3 během hubnutí: dvojitě zaslepená randomizovaná kontrolovaná studie. The American Journal of Clinical Nutrition, 99 (5), 1015-1025. doi: 10,3945 / ajcn.113.073734 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24622804/
  7. Meeker, S., Seamons, A., Maggio-Price, L., & Paik, J. (2016). Ochranné vazby mezi vitaminem D, zánětlivým onemocněním střev a rakovinou tlustého střeva. World journal of gastroenterology, 22 (3), 933–948. https://doi.org/10.3748/wjg.v22.i3.933 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4716046/
  8. Národní instituty zdraví, Úřad doplňků stravy - vitamin D. (n.d.). Citováno 5. června 2020 z https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional
  9. Parva, N. R., Tadepalli, S., Singh, P., Qian, A., Joshi, R., Kandala, H., Nookala, V. K., & Cheriyath, P. (2018). Prevalence deficitu vitaminu D a souvisejících rizikových faktorů v populaci USA (2011-2012). Cureus, 10 (6), e2741. https://doi.org/10.7759/cureus.2741 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6075634/
  10. Perna S. (2019). Je doplněk vitaminu D užitečný pro programy hubnutí? Systematický přehled a metaanalýza randomizovaných kontrolovaných studií. Medicina (Kaunas, Litva), 55 (7), 368. https://doi.org/10.3390/medicina55070368 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6681300/
  11. Rafiq, R., Walschot, F., Lips, P., Lamb, H. J., de Roos, A., Rosendaal, F. R., Heijer, M. D., de Jongh, R. T., & de Mutsert, R. (2019). Sdružení různých tělesných tuků s koncentracemi 25-hydroxyvitaminu D. Klinická výživa (Edinburgh, Skotsko), 38 (6), 2851–2857. https://doi.org/10.1016/j.clnu.2018.12.018 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30635144/
  12. Schwalfenberg G. (2008). Vitamin D a cukrovka: zlepšení kontroly glykemie při doplňování vitaminu D3. Kanadský rodinný lékař Medecin de famille canadien, 54 (6), 864–866. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18556494/
  13. Vacek, J. L., Vanga, S. R., Good, M., Lai, S. M., Lakkireddy, D., & Howard, P. A. (2012). Nedostatek vitaminu D a jeho doplnění a vztah ke kardiovaskulárnímu zdraví. The American Journal of Cardiology, 109 (3), 359-363. doi: 10.1016 / j.amjcard.2011.09.020 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22071212/
  14. Vranić, L., Mikolašević, I., & Milić, S. (2019). Nedostatek vitaminu D: Důsledek nebo příčina obezity? Medicine (Kaunas, Litva), 55 (9), 541. https://doi.org/10.3390/medicina55090541 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6780345/
Vidět víc