Doplňky vápníku: měli byste je užívat?

Doplňky vápníku: měli byste je užívat?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Obchodníci v 80. letech dostali část z toho právě se svým mlékem. Dělá to dobrou kampaň. Mléko zůstalo po desetiletí dobře základem americké domácnosti, dost dlouho na to, aby byl slogan nahrazen slavnějším Got Milk? Jak však vegani a lidé s nesnášenlivostí laktózy možná velmi dobře vědí, není to mléko, které vaše tělo potřebuje, ale spíše vápník.



fungují pilulky na vylepšení mužů trvale

Vápník je nejhojnější minerál v lidském těle a má dobrou pověst pro budování silných kostí. Ale to není zdaleka jediná role tohoto minerálu v těle a ve skutečnosti jen malá část jeho role ve zdraví kostí. Kromě prevence nebo, v některých případech, zvrácení ztráty kostní hmoty, vápníku pomáhá vaší krevní sraženině (Avokádo, 2014) a udržuje tvé srdce bít (Iseri, 1984). Může to dokonce pomoci snižují jak systolický, tak diastolický krevní tlak (Griffith, 1999).

Životně důležité orgány

  • Vápník je nezbytný minerál, který musíme získat prostřednictvím stravy nebo doplňků stravy.
  • Hraje v těle zásadní roli, od podpory budování silných kostí až po regulaci krevního tlaku a vylučování důležitých hormonů.
  • Doplňky se nejlépe používají k vyplnění mezery mezi vašimi každodenními potřebami a tím, co můžete získat prostřednictvím zdrojů potravin, jako jsou mléčné výrobky.
  • Tento minerál může pomoci při odbourávání tuků, zlepšit markery zánětu a snížit riziko rakoviny tlustého střeva.
  • Ale příliš mnoho může být také nebezpečné a některé studie varují, že vysoké dávky mohou zvýšit vaše riziko rakoviny prostaty nebo srdečních onemocnění.
  • Někteří lidé mohou pociťovat plyn, nadýmání a zácpu s doplňky vápníku.

I když v 80. letech mléčné kampaně vypadaly, že vápník pomáhá s růstem svalů, získání doporučeného množství vápníku je důležitější pro nervovou a svalovou signalizaci. Používá se jako posel v celém těle, pomáhá při vaskulární kontrakci a vazodilataci k regulaci krevního tlaku a hraje roli při vylučování hormonů, jako je inzulín. Pokud si myslíte, že potřebujete doplněk vápníku, abyste zajistili dostatek tohoto minerálu k provádění těchto kritických úkolů, je zde vše, co potřebujete vědět.

Kdo by měl užívat doplněk vápníku

Pro většinu lidí nejsou doplňky vápníku nutné. Skutečný nedostatek je ve Spojených státech neobvyklý a je snadné zapracovat do každodenní stravy mnoho potravin bohatých na vápník - více než dost na splnění doporučeného dietního příspěvku (RDA). Existují však určité skupiny lidí, kterým vápník ve stravě nemusí stačit. Pro tyto lidi může být doplněk užitečný nebo dokonce nezbytný. Dospělé ženy potřebují více vápníku než muži a začnou vylučovat více vápníku dříve než muži a potenciálně ztrácejí kostní hmotu v době, kdy procházejí menopauzou. Doplněk stravy může pomoci uspokojit tyto měnící se potřeby.



reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.



Zjistěte více

Existují také faktory životního stylu, které potenciálně vyžadují doplnění vápníku. Ačkoli mléčné výrobky nejsou zdaleka jedinými zdroji vápníku v potravinách, jsou jedním z nejúčinnějších zdrojů. To znamená, že vegani se mohou snažit uspokojit své každodenní potřeby pouze prostřednictvím stravy. Lidé, kteří dodržují dietu s vysokým obsahem bílkovin a sodíku, stejně jako mnoho sportovců, mohou také potřebovat doplňky. Tyto diety způsobují, že vaše tělo vylučuje více vápníku než průměrný dospělý, což znamená, že buď budete muset naplánovat více zdrojů do svého týdenního menu, nebo se obrátit na doplněk k vyplnění mezery.

Někteří lidé mohou dostat dost, ale mají problémy s absorpcí minerálu, což vytváří potřebu doplňku. Gastrointestinální stavy, jako je Crohnova choroba a zánětlivé onemocnění střev (IBD), omezují schopnost vašeho těla vstřebávat minerály. Některé léky, například kortikosteroidy, také narušují správnou absorpci vápníku ve vašem těle.

A ačkoli většinou myslíme na to, jak je vápník potřebný k prevenci osteoporózy, může také pomoci zvrátit tento závažný stav. Vápník se během přestavování kostí v těle neustále pohybuje. S dostatkem vápníku lze obnovit hustotu kostí. Lidé s osteoporózou však musí zajistit, aby dostávali, často prostřednictvím doplňků, aby mohl tento proces proběhnout.

Výhody vápníku

Zdravé kosti a silný a stabilní srdeční rytmus jsou zjevné výhody dostatku vápníku. Ale kromě způsobů, jak vápník udržuje vaše tělo správně fungující, existují potenciální zdravotní výhody pro udržení hladiny vápníku v normálním rozmezí.

co mohu udělat, aby se můj ptáček zvětšil

Může snížit riziko rakoviny tlustého střeva

Extrémně velká studie kteří použili údaje od 293 907 mužů a 198 903 žen zjistili, že vyšší příjem tohoto minerálu z potravin bohatých na vápník nebo doplňků stravy byl spojen s nižším rizikem rakoviny a konkrétně s rakovinou trávicího systému. Konkrétně však největší rozdíl byl pozorován u rakoviny tlustého střeva a vědci si konkrétně všimli, že se zvyšováním doplňkového vápníku klesala míra této konkrétní rakoviny (Park, 2009). Dřívější metaanalýza 10 studií také zjistili, že vyšší příjem vápníku byl spojen s nižším rizikem kolorektálního karcinomu, ale ne všechny zahrnuté studie byly zaměřeny na doplňky. Převážná část práce se zaměřila konkrétně na příjem vápníku z mléka (Cho, 2004).

jak dlouho trvá léčba kapavky azithromycinem

Může pomoci zlepšit metabolické markery

Zde je třeba provést další výzkum, ale nálezy některých studií nabízejí naději, že z těchto doplňků budete mít určité metabolické výhody pro zdraví. Jedna studie například zjistili, že suplementace vápníkem a vitaminem D zlepšila u těhotných žen metabolické markery, konkrétně markery krevního tlaku a zánětu (Asemi, 2016). Další nalezen že podobné doplňky kombinující vápník a vitamin D zlepšily markery zánětu a oxidačního stresu u žen s nadváhou se syndromem polycystických vaječníků (PCOS) (Foroozanfard, 2015). Zjištění ze studií však zdaleka nejsou jednomyslná. Výzkumníci našli že diety, kterým byly podávány tyto doplňky, nezjistily v jiné studii žádné zlepšení metabolických markerů, jako jsou hladiny triglyceridů a krevní tlak (Reid, 2009).

Může pomoci při hubnutí

Vědci našli v roce 2008 že existuje souvislost mezi nízkou hladinou vápníku a vyššími indexy tělesné hmotnosti (BMI) (Bueno, 2008). Ale vztah je třeba vyjasnit. Pozdější studie což účastníkům s nadváhou poskytlo doplňky vápníku, ale trochu osvětlilo. Všichni účastníci dostali dietu s omezeným příjmem kalorií, ale pouze jedné skupině bylo podáno 600 mg doplňků vápníku. Skupina s doplňkem vápníku ztratila na konci studie více tuku než ti, kterým nebyl podáván minerál (Zhu, 2013).

Je však třeba udělat více práce, aby se zjistilo, zda tento účinek stále trvá u lidí s normální hladinou vápníku v krvi. Všichni účastníci této studie měli velmi nízký příjem vápníku. Doplňky, které užívali, byly také kombinací vitaminu D a vápníku. Zatímco vitamin D zvyšuje vstřebávání vápníku, není jasné, zda byla ztráta tuku způsobena konkrétně minerálem, protože vitamin D má zdravotní přínosy, které mohou podporovat zdravou tělesnou hmotnost, například regulaci hladiny cukru v krvi.

Formy doplňků vápníku

Ačkoli neuvidíte tolik druhů doplňků vápníku jako u jiných minerálů, jako je hořčík, je z čeho vybírat. Typy doplňků, které uvidíte, jsou žvýkačky, prášky, kapsle a tekutiny. Největší rozdíl mezi nimi však není v tom, jak je přijímáte, ale spíše ve formě vápníku, který používají ve své formulaci. Dva nejběžnější typy vápníku, které najdete v doplňcích, jsou uhličitan vápenatý a citrát vápenatý. Tyto různé formy jsou sloučeniny a každá obsahuje jiné množství elementárního vápníku.

Uhličitan vápenatý je nejlevnější formou, ale obsahuje 40% elementárního vápníku. Platíte tedy nejen méně za doplněk, ale také přijímáte vyšší množství vápníku v malém množství. Co je tedy nevýhodou? Potenciální vedlejší účinky. Tato forma vápníku je pravděpodobněji způsobí gastrointestinální nepohodlí s příznaky jako nadýmání, zácpa a plyn. Mělo by se také užívat s jídlem, aby se zajistila správná absorpce (Straub, 2007).

Citrát vápenatý je dražší a také méně koncentrovaný. Je to přibližně 21% elementárního vápníku , ale je mnohem snadněji vstřebáván a nemusí být užíván s jídlem (Straub, 2007). Existují určití lidé, pro které je to prostě nejlepší volba pro doplňky vápníku; vzhledem k nižšímu výskytu nežádoucích účinků GI je to forma doporučená pro lidi se syndromem dráždivého tračníku (IBS). Je to také nejlepší forma pro lidi s nízkým obsahem žaludeční kyseliny.

Třetí forma doplňku je vidět pouze v lékařském prostředí. Glukonát vápenatý je obecně podáván prostřednictvím IV lékařem. Používá se k léčbě citlivých stavů, jako jsou tetanické záchvaty způsobené hypokalcémií, nízký obsah vápníku způsobený hypoparatyreoidismem a nedostatek vápníku způsobený těhotenstvím nebo rychlým růstem u dětí.

jak dlouho trvá nadržená kozí tráva

Doplňte dávkování

Tady je potřeba trochu matematiky a podívat se na každodenní stravu. Doplňky vápníku by se měly používat pouze k vyrovnání rozdílu mezi příjmem potravy a potřebami vápníku. Abyste získali správnou dávku pro svůj doplněk, musíte přesně vědět, kolik vápníku přijímáte ze zdrojů potravy - a to může být obtížné. Nezapomeňte zahrnout jak potraviny bohaté na vápník, jako je kale a sardinky, tak i obohacené potraviny, ty, které obsahují vitamíny a minerály, které v nich nikdy neexistovaly, například pomerančový džus. Pokud zapomenete vzít v úvahu tyto zdroje, může to vést k náhodnému požití příliš velkého množství vápníku, což může také vést ke zdravotním problémům.

Takže pokud jste dospělý muž a vaše denní potřeba je 1 000 mg vápníku a každý den získáte 500 mg minerálu z nízkotučných mléčných potravin, potřebujete pouze 500 mg doplněk. To je obecně v pořádku pro doplňkovou dávku. Pokud však potřebujete ve své stravě zaplnit větší mezeru, může být nutné dávku rozdělit. Naše těla těžko absorbují více než 500 mg najednou. Kombinace doplňků vápníku a vitaminu D pomůže vašemu tělu minerál použít, ale větší dávky je třeba rozdělit na celý den.

Vedlejší účinky a bezpečnostní opatření

U většiny jinak zdravých dospělých bude mít krátkodobé užívání doplňků vápníku jen málo vedlejších účinků. Můžete zaznamenat gastrointestinální problémy, jako je plyn, nadýmání a zácpa. Ale pro některé lidi nemusí doplňky jednoduše vyhovovat. Vápník může interagovat s určitými léky na osteoporózu, záchvaty, potíže se štítnou žlázou a Pagetovu chorobu. Některá antibiotika jsou minerálem také negativně ovlivněna. Pokud užíváte některý z těchto léků, poraďte se s lékařem o plánu na zlepšení stavu vápníku.

Při zahájení doplňkového režimu je zásadní dodržovat lékařskou pomoc bez ohledu na váš zdravotní stav. Příliš mnoho vápníku (nazývaného hyperkalcémie) může být nebezpečné. A dlouhodobé užívání doplňků, dokonce i v bezpečných dávkách, může mít za následek zvýšené riziko ledvinových kamenů. Jedna studie zkoumali účinky doplňků vápníku (1 000 mg vápníku a 400 mezinárodních jednotek nebo IU vitaminu D) nebo placeba u žen po menopauze. Ti, kteří užívali doplněk, měli vyšší riziko ledvinových kamenů. A i když se jejich hustota kyčelních kostí zvýšila, neměli nižší riziko zlomenin kyčle (Jackson, 2006). Přestože se přesná čísla liší, odborníci se obecně shodují, že riziko se zvyšuje, jakmile dojde k překročení doporučené denní částky.

Vysoký příjem vápníku může souviset také s dalšími závažnými stavy, včetně rakoviny prostaty a kardiovaskulárních onemocnění nebo srdečních onemocnění. Příznaky hyperkalcémie (nebo nadměrné množství vápníku) mohou také zahrnovat únavu, slabost, nevolnost a zvracení, zvýšenou žízeň a / nebo zmatenost. Pokud je stav dostatečně závažný, může to způsobit ledvinové kameny, nepravidelný srdeční rytmus, infarkt nebo kóma.

Reference

  1. Asemi, Z., Samimi, M., Siavashani, M., Mazloomi, M., Tabassi, Z., Karamali, M.,… Esmaillzadeh, A. (2016). Doplňkové podávání vápníku a vitaminu D ovlivňuje u zdravých těhotných žen metabolické profily, ale ne výsledky těhotenství. International Journal of Preventive Medicine, 7 (1), 49. doi: 10.4103 / 2008-7802.177895, http://www.ijpvmjournal.net/article.asp?issn=2008-7802;y==1616;volume=7;issue=1;spage=49;epage=49;aulast=Asemi
  2. Bueno, M. B., Cesar, C. L. G., Martini, L. A. a Fisberg, R. M. (2008). Dietní příjem vápníku a nadváha: Epidemiologický pohled. Výživa, 24 (11-12), 1110–1115. doi: 10.1016 / j.nut.2008.05.020, https://europepmc.org/article/med/18640008
  3. Cho, E., Smith-Warner, S.A., Spiegelman, D., Beeson, W. L., van den Brandt, P. A., Colditz, G. A.,… Hunter, D. J. (2004). Mléčné výrobky, vápník a rakovina tlustého střeva a konečníku: Souhrnná analýza 10 kohortových studií. Journal of the National Cancer Institute, 96 (13), 1015–1022. doi: 10,1093 / jnci / djh185, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15240785
  4. Foroozanfard, F., Jamilian, M., Bahmani, F., Talaee, R., Talaee, N., Hashemi, T.,… Esmaillzadeh, A. (2015). Doplněk vápníku plus vitamin D ovlivňuje biomarkery zánětu a oxidačního stresu u žen s nadváhou a nedostatkem vitaminu D se syndromem polycystických vaječníků: randomizovaná dvojitě zaslepená placebem kontrolovaná klinická studie. Clinical Endocrinology, 83 (6), 888–894. doi: 10.1111 / cen.12840, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26119844
  5. Griffith, L., Guyatt, G. H., Cook, R. J., Bucher, H. C., & Cook, D. J. (1999). Vliv doplňků vápníku v potravě a v potravě na krevní tlak Aktualizovaná metaanalýza randomizovaných kontrolovaných studií. American Journal of Hypertension, 12 (1), 84–92. doi: 10,1016 / s0895-7061 (98) 00224-6, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10075392
  6. Iseri, L. T. a French, J. H. (1984). Hořčík: Přírodní fyziologický blokátor vápníku. American Heart Journal, 108 (1), 188–193. doi: 10,1016 / 0002-8703 (84) 90572-6, https://europepmc.org/article/med/6375330
  7. Jackson, R. D., LaCroix, A. Z., Gass, M., Wallace, R. B., Robbins, J., Lewis, C. E., ... Women’s Health Initiative Investigators. (2006). Doplněk vápníku a vitaminu D a riziko zlomenin. New England Journal of Medicine, 354 (7), 669–683. doi: 10,1056 / NEJMoa055218, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16481635
  8. Palta, S., Saroa, R., & Palta, A. (2014). Přehled koagulačního systému. Indian Journal of Anesthesia, 58 (5), 515. doi: 10.4103 / 0019-5049.144643, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25535411
  9. Park, Y., Leitzmann, M.F., Subar, A.F., Hollenbeck, A., & Schatzkin, A. (2009). Mléčné jídlo, vápník a riziko rakoviny ve studii NIH-AARP o stravě a zdraví. Archives of Internal Medicine, 169 (4), 391. doi: 10.1001 / archinternmed.2008.578, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19237724
  10. Reid, I. R., Ames, R., Mason, B., Bolland, M. J., Bacon, C. J., Reid, H. E.,… Horne, A. (2009). Účinky doplňku vápníku na lipidy, krevní tlak a složení těla u zdravých starších mužů: randomizovaná kontrolovaná studie. American Journal of Clinical Nutrition, 91 (1), 131–139. doi: 10.3945 / ajcn.2009.28097, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19906800
  11. Straub, D. A. (2007). Doplnění vápníku v klinické praxi: Přehled forem, dávek a indikací. Výživa v klinické praxi, 22 (3), 286–296. doi: 10.1177 / 0115426507022003286, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17507729
  12. Zhu, W., Cai, D., Wang, Y., Lin, N., Hu, Q., Qi, Y.,… Amarasekara, S. (2013). Doplnění vápníku plus vitaminu D3 usnadnilo úbytek tuku u studentů s nadváhou a obézních studentů vysokých škol s velmi nízkou spotřebou vápníku: randomizovaná kontrolovaná studie. Výživový deník, 12 (1). doi: 10.1186 / 1475-2891-12-8, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23297844
Vidět víc