Biotin pro růst vlasů: je to prokázáno vědou?

Biotin pro růst vlasů: je to prokázáno vědou?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Pokud jste někdy nakupovali vitamíny nebo doplňkové přípravky, které tvrdí, že zlepšují kvalitu vašich vlasů (nebo dokonce rostou), pravděpodobně jste si všimli, že mnoho z nich má jednu společnou složku: biotin. Jako přísada do doplňků jako Nutrafol a Viviscal získala reputaci jako vitamin, který podporuje zdraví vašich vlasů, pokožky a nehtů. Ale je to oprávněné? Funguje biotin pro růst vlasů? A měl by sis to vzít?

Krátká odpověď: Nedoporučujeme to. Je to ztráta peněz a možné zdravotní riziko. Čtěte dále a dozvíte se proč.

Životně důležité orgány

  • Biotin nebo vitamin B7 je základní živina, která podporuje metabolismus těla.
  • Tvrdí - většinou výrobci doplňků obsahujících biotin -, že může zlepšit zdraví vlasů, zejména jejich vypadávání.
  • Neexistují žádné jasné důkazy o tom, že biotin působí na vypadávání vlasů mužského typu.
  • Biotin může ve vysokých dávkách změnit krevní testy.

Co je to biotin?

Biotin je vitamin B (konkrétně vitamin B7), který je základní tělesnou výživou. Biotin pomáhá převádět sacharidy, tuky a bílkoviny na energii. Podílí se také na regulaci genů (způsobu exprese genů), signalizaci mezi buňkami a tvorbě kůže a vlasů.
Biotin se nachází v mase, rybách a vejcích (celé vejce poskytuje jednu třetinu vaší doporučené denní hodnoty), ořechech a semenech a zelenině, jako jsou sladké brambory, špenát, brokolice a květák.

Úřad doplňků stravy Národního zdravotního ústavu doporučuje, aby dospělí dostávali 30 mikrogramů (mikrogramů) biotinu denně. Většina lidí získává dostatek biotinu z jídla, které konzumují; je extrémně vzácné mít nedostatek biotinu.

Roste biotin vlasy?

V roce 2019 skupina výzkumníků přezkoumala více než 100 studií o vitaminech a vypadávání vlasů, zveřejnění jejich poznatků v časopise Dermatology and Therapy. Nenašli žádný důkaz, že biotin funguje pro vypadávání vlasů (Almohanna, 2019).

Zatímco příznaky nedostatku biotinu zahrnují vypadávání vlasů, kožní vyrážky a křehké nehty, účinnost biotinu v doplňcích pro vlasy, kůži a nehty jako prostředek k nápravě těchto stavů není ve velkých studiích podporována, uvedli vědci.

NIH říká, že existuje jen málo vědeckých důkazů na podporu tvrzení, že biotin může obecně zlepšit zdraví vlasů, pokožky a nehtů.

reklama

1. měsíc léčby vypadávání vlasů čtvrtletně zdarma

Najděte si plán vypadávání vlasů, který vám vyhovuje

Zjistěte více

Proč tolik společností prodává biotin pro růst vlasů?

Keratin je strukturní protein v lidském těle, který tvoří vlasy, nehty a vnější vrstvu kůže. Předpokládá se, že biotin zlepšuje strukturu keratinu. Nedostatek biotinu (který má opět velmi málo lidí) může způsobit vypadávání vlasů a křehké nehty. Vědci tedy předpokládali, že biotin může zlepšit růst vlasů u zdravých lidí. Ale jak v rozhovorech řekli dermatologové (Ryan, 2017) - a při pohledu na všechna data byl nalezen přehled Dermatology and Therapy - existuje jen málo nebo žádný důkaz, že to skutečně funguje.

Mám brát biotin pro růst vlasů?

Nedoporučujeme to - neexistují žádné důkazy o tom, že se jedná o účinný doplněk růstu vlasů, a dokonce může být i škodlivý.

Toto je realita: v 95 procentech případů je vypadávání vlasů mužského typu způsobeno biologickým procesem, který drtivá většina vitamínů nedokáže zastavit. Tento proces začíná DHT, mužským pohlavním hormonem.

DHT (dihydrotestosteron) je vedlejším produktem testosteronu. U některých mužů, kteří jsou geneticky náchylní k DHT, napadá vlasové folikuly na pokožce hlavy a způsobuje jejich miniaturizaci (zmenšení).

Vlasy produkované těmito folikuly se postupně ztenčují a mohou přestat úplně růst. Přečtěte si více o roli DHT v mužské plešatosti.

Biotin jako vitamin nemá žádný vliv na DHT.

Jak může být biotin škodlivý

Užívání biotinových doplňků (pokud to není nutné z důvodu nedostatku) může ve skutečnosti způsobit docela vážné škody, pokud se užívá nadměrně. Výrobci vyvinuli doplňky, které obsahují obrovské množství biotinu. Některé formulace určené pro zdravé vlasy, nehty a pokožku obsahují stonásobné množství doporučené denně. Například: NIH doporučuje přijímat 30 mcg každý den a na policích jsou biotinové doplňky, které poskytují 10 000 mcg na dávku.

Biotin sám o sobě není přímo toxický - je to vitamín rozpustný ve vodě, což znamená, že se v těle nehromadí. Pokud užíváte vysoké dávky, pravděpodobně přebytek jen vykouříte.

Problém je v tom, že velmi vysoké hladiny biotinu mohou změnit výsledky krevních testů, včetně testů na hormony a srdce. V roce 2017 vydala FDA varování před tímto jevem, který vedl k nejméně jednomu hlášenému úmrtí. Pacient, který užíval vysoké dávky biotinu, měl infarkt, ale lékaři jej nedokázali diagnostikovat, protože hladiny biotinu u pacienta vyřadily krevní test na troponin, protein, který může naznačovat poškození srdce.

V jiných případech vysoké dávky biotinu ovlivnily testy štítné žlázy, což způsobilo, že u lidí byla diagnostikována Gravesova choroba, když ve skutečnosti neměli zdravotní stav.

Co funguje na vypadávání vlasů?

Ačkoli biotin není účinný proti mužské plešatosti, dobrá zpráva je, že několik věcí je. Pokud trpíte vypadáváním vlasů, poraďte se se svým dermatologem nebo poskytovatelem zdravotní péče, zda by to mohlo být pro vás dobré řešení.

Vitamín D

Než začnete užívat biotin, možná budete chtít vyzkoušet vitamin D. Vědci v oboru dermatologie a terapie zjistili, že doplnění stravy nízkými hladinami vitaminu D může zlepšit mužskou plešatost spolu s telogen effluvium (TE), dočasnou ztrátou vlasů způsobenou stresem nebo trauma.

V jedné studii se 45 muži s mužskou plešatostí a 45 kontrolními subjekty vědci zjistili, že plešatí muži měli nižší hladinu vitaminu D než muži bez plešatosti. Pacienti s nejnižší úrovní měli závažnější vypadávání vlasů (Gade, 2018).

Další studie analyzoval hladiny vitaminu D u 30 mužů s mužskou plešatostí a 30 mužů bez. Zjistilo se, že 96,7% plešatějících mužů mělo nedostatek vitaminu D, ve srovnání s pouhými 73 procenty plešatících mužů. Tato studie nenalezla souvislost mezi úrovní D a závažností vypadávání vlasů (Daroach, 2018).

Finasterid

Finasterid (značka Propecia) je perorální lék známý jako inhibitor 5-alfa-reduktázy. Zabraňuje převodu testosteronu na DHT. Americká asociace pro vypadávání vlasů říká, že finasterid zastavil progresi vypadávání vlasů u 86% mužů, kteří užívali drogu v klinických studiích, a 65% z nich zaznamenalo zvýšený růst vlasů. Nežádoucí účinky jsou minimální, ale byly hlášeny.

Přečtěte si více o finasteridu zde

Minoxidil

Minoxidil (značka Rogaine) je volně prodejná tekutina nebo pěna, kterou nanášíte na pokožku hlavy. Je to periferní vazodilatátor, což znamená, že pomáhá rozšiřovat krevní cévy a zvyšovat průtok krve. Studie to ukazují společné užívání minoxidilu a finasteridu je pro určité typy plešatosti účinnější než použití jednoho z nich samostatně.

Přečtěte si více o minoxidilu zde.

jak udržet erekci po dlouhou dobu

Reference

  1. Almohanna, H. M., Ahmed, A. A., Tsatalis, J. P., & Tosti, A. (2019, březen). Role vitaminů a minerálů při vypadávání vlasů: recenze. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6380979/
  2. Americká asociace pro vypadávání vlasů. (n.d.). Citováno z https://www.americanhairloss.org/men_hair_loss/treatment.html
  3. Centrum pro přístroje a radiologické zdraví. (n.d.). FDA varuje, že biotin může interferovat s laboratorními testy. Citováno z https://www.fda.gov/medical-devices/safety-communications/fda-warns-biotin-may-interfere-lab-tests-fda-safety-communication
  4. Chandrashekar, B. S., Nandhini, T., Vasanth, V., Sriram, R., & Navale, S. (2015). Topický minoxidil obohacený finasteridem: Účet zachování hustoty vlasů po výměně perorálního finasteridu. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4314881/
  5. Daroach, M., Narang, T., Saikia, U. N., Sachdeva, N., & Sendhil Kumaran, M. (2018, únor). Korelace exprese vitaminu D a receptoru vitaminu D u pacientů s alopecia areata: klinické paradigma. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29243839
  6. Gade, V. K.V., Mony, A., Munisamy, M., Chandrashekar, L., & Rajappa, M. (2018, listopad). Vyšetřování stavu vitaminu D v alopecia areata. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29869122
  7. Úřad doplňků stravy - biotin. (n.d.). Citováno z https://ods.od.nih.gov/factsheets/Biotin-Consumer/
  8. Ryan, L. (2017, 31. března). Dá mi užívání biotinu skvělé vlasy? Citováno z https://www.thecut.com/2017/03/biotin-for-hair-nail-growth-benefits-side-effects.html
Vidět víc