Beta karoten: vše, co potřebujete vědět

Beta karoten: vše, co potřebujete vědět

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Na konci 80. let se skupina vědců ve Finsku rozhodla převzít monumentální úkol. Vydali se studovat účinky doplňování vitamínů na míra rakoviny plic a prostaty mezi kuřáky (ATBC, 1994). Jako výsledek studie alfa-tokoferol beta karoten (ATBC) dostalo 29 133 mužů ve věku od 50 do 69 let doplňky a bylo sledováno po dobu šesti let. Vědci doufali, že podávání základních vitamínů kuřákům může snížit riziko určitých typů rakoviny.



K překvapení všech účastníků studie doplňujících ATBC ne snížit riziko rakoviny plic. Ve skutečnosti vědci uváděli o něco vyšší výskyt rakoviny plic u skupiny pacientů, kteří užívali beta karoten, ve srovnání s těmi, kteří tak neučinili (Virtamo, 2003).

Životně důležité orgány

  • Beta karoten je oranžový pigment, který se nachází v mnoha druzích ovoce a zeleniny.
  • Když jíte něco, co obsahuje beta karoten, vaše tělo to přemění na základní vitamin A (retinol).
  • Vitamin A je k dispozici v mnoha multivitaminech a dodává se ve dvou formách: provitamin A (beta karoten) a předem vytvořený vitamin A (retinyl palmitát).
  • Tyto doplňky se nedoporučují, aby se zabránilo rakovině nebo kardiovaskulárním onemocněním, proto se poraďte se svým lékařem o rizicích, pokud uvažujete o zahájení léčby.

Co je beta karoten?

Beta karoten (z latinského slova mrkev) je pigment nacházející se v mnoha druzích ovoce a zeleniny. Je znám jako provitamin A karotenoid. Provitamin je látka, která se po konzumaci přemění na vitamin. Takže když jíte něco, co obsahuje beta karoten, přemění se to ve vašem těle na esenciální vitamin A.

Také známý jako retinol, vitamin A. se běžně zmiňuje pro svůj význam ve zraku a hraje roli ve zdravé pokožce a vašem imunitním systému (Chea, 2020). Beta karoten také působí jako antioxidant proti volným radikálům. Představte si volné radikály jako vandaly těla. Berou části jiných molekul, někdy způsobují poškození buněk v procesu a přispívají k nemocem.



co přesně dělá metformin vašemu tělu?

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.



Zjistěte více

Většina vitaminu A ve vašem těle je uložena v játrech, kde je uložena ve formě rozpustné v tucích (jako retinylpalmitát).

Retinylpalmitát je předem vytvořený vitamin A. Nachází se v mléčných a živočišných produktech (většinou v játrech, kde zvířata uchovávají také vitamin A). Vaše tělo převádí beta karoten a retinylpalmitát na aktivní formu vitaminu A, aby udržovalo vaše hladiny v rovnováze.

Výhodou dietního beta karotenu je, že vaše tělo přeměňuje pouze tolik, kolik potřebujete. To je důležité, protože vysoké hladiny doplňkového vitaminu A mohou také vést k toxicitě, o které si za chvíli povíme.

Jaké potraviny mají vysoký obsah beta karotenu?

Mnoho potravin obsahuje dietní provitamin A nebo beta karoten. Některé z těchto potravin zahrnují:

  • Zelená listová zelenina (špenát, brokolice)
  • Oranžové / červené ovoce a zelenina (mrkev, sladké brambory, meloun, mango, meruňky)
  • Rajčata a papriky

Nejlepší zdroje potravy pro předem vytvořený vitamin A (retinylpalmitát) jsou živočišné produkty, jako jsou hovězí játra a vejce.

Cialis na prodej přes přepážku

The Lékařský ústav vyvinula odkaz, který odhaduje množství vitaminu A ve stravě vhodné pro zdravé lidi. Poskytují doporučení v jednotce zvané RAE (což znamená ekvivalenty aktivity retinolu).

U mužů starších 18 let je doporučený dietní příspěvek 900 mcg RAE. Tento příspěvek lze snadno splnit konzumací jednoho pečeného sladkého bramboru, který poskytuje 1403 mcg RAE (NIH, 2020).

Vitamin A je také obsažen v několika multivitaminech a jako samostatný doplněk. Některé přicházejí ve formě beta karotenu a jiné přicházejí s předem vytvořeným vitaminem A (retinyl palmitát). Informace o tom, jakou formu vitaminu A produkt obsahuje, najdete na štítku na zadní straně v části „Doplňková fakta“. Poraďte se se svým poskytovatelem zdravotní péče dříve, než začnete užívat doplněk obsahující vitamin A, protože FDA tyto produkty nehodnotí.

Jaké jsou výhody užívání vitaminu A?

Nedostatek vitaminu A je ve Spojených státech velmi vzácný, protože většina lidí má ve své stravě dostatek. Je to o něco častější v rozvojových zemích, kde má populace omezený přístup k různým druhům ovoce a zeleniny. V těchto rozvojových zemích bylo hlášeno až 300 milionů dětí rozvíjet nedostatek vitaminu A. každý rok. Pokud je nedostatek chronický, může vést k potenciálně škodlivému stavu, který způsobuje slepotu - xeroftalmii (Chea, 2020).

Vitamin A je nezbytnou součástí vašeho imunitního systému a je zásadní pro vaši vizi. Hraje dokonce roli ve způsobu komunikace některých vašich buněk. Hraje také roli ve způsobu, jakým vaše buňky rostou a jak se liší. Diferenciace je způsob, jakým se vaše buňky vyvíjejí a mění se ve vyspělou buňku s jedinečnými funkcemi. Vzhledem ke všem těmto složitým rolím, které vitamin A ve vašem těle hraje, vědci spekulují, že by to mohlo mít vliv na prevenci nebo léčbu určitých nemocí.

Věkem podmíněné makulární degenerace

Makulární degenerace související s věkem je stav oka, který může způsobit rozmazané vidění a vést ke ztrátě zraku. V procesu s názvem studie AREDS , vědci uvedli, že pacienti, kteří užívali kombinaci vitamínů, které zahrnovaly beta karoten (kromě vitaminu E, vitamínu C, zinku a mědi), měli nižší riziko vzniku pokročilé věkem podmíněné makulární degenerace zhruba o 25% (AREDS, 2001 ).

Ačkoli tato studie ukázala významné výsledky, následné studie zjistily, že nebylo jasné, zda je za pozitivní účinek zodpovědný konkrétně beta karoten. K hodnocení výhod a rizik doplňování beta karotenem jsou zapotřebí rozsáhlejší klinické studie.

Rakovina a kardiovaskulární onemocnění

V roce 2014 Pracovní skupina preventivních služeb USA po pečlivém přezkoumání dostupných údajů o užívání doplňků vitamínů k prevenci rakoviny a kardiovaskulárních chorob vydat doporučení. USPSTF doporučil neužívat beta karoten a doplňky vitaminu E k prevenci srdečních onemocnění a rakoviny a uvádí, že zdokumentovaný potenciál poškození převažuje nad přínosy (Moyer, 2014).

100mg viagra jak dlouho to vydrží

Jaká jsou možná rizika z užívání příliš velkého množství vitaminu A?

Užívání příliš velkého množství vitaminu A může mít zdravotní rizika. Protože se jedná o vitamin rozpustný v tucích, veškerý přebytek vitaminu A se ukládá v játrech a může se hromadit na toxickou hladinu. Užívání příliš velkého množství vitaminu A, i když je vzácné, může vést k tělesným bolestem, závratím, bolestem hlavy a nevolnosti. Lidé žijící s onemocněním ledvin nebo jater by měli být opatrní před zahájením užívání doplňku beta karotenu. Těhotným nebo kojícím ženám by se neměly vyhýbat ani doplňky vitaminu A.

Je také možné, že doplňky vitaminu A mohou interagovat s jinými léky, které užíváte. Interakce s léky může způsobit nežádoucí účinky nebo ovlivnit hladinu vitaminu A, kterou máte. Lidé, kteří užívají například isotretinoin (značka Accutane), mají vyšší riziko nežádoucích účinků, pokud užívají doplňky vitaminu A.

Před zahájením užívání jakéhokoli multivitaminu nebo doplňku si promluvte se svým poskytovatelem zdravotní péče, protože pokud máte zdravou stravu, nemusí být nutné.

Reference

  1. Výzkumná skupina pro oční onemocnění související s věkem (2001). Randomizovaná, placebem kontrolovaná klinická studie doplňování vysokých dávek vitamínů C a E, beta karotenu a zinku pro věkem podmíněnou makulární degeneraci a ztrátu zraku: zpráva AREDS č. 8. Archivy oftalmologie (Chicago, Ill.: 1960), 119 (10), 1417–1436. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1462955/
  2. Chea, E. P., Lopez, M. J. a Milstein, H. (2020). Vitamin A. V StatPearls. Publishing StatPearls. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29493984/
  3. Moyer, V. A. a pracovní skupina USA pro preventivní služby (2014). Vitaminové, minerální a multivitaminové doplňky pro primární prevenci kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny: Prohlášení o doporučení pracovní skupiny pro preventivní služby USA. Annals of internal medicine, 160 (8), 558–564. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24566474
  4. Kancelář doplňků stravy NIH (2020). Vitamin A. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminA-HealthProfessional/
  5. Studijní skupina ATBC pro prevenci rakoviny. (1994). Vliv vitaminu E a beta karotenu na výskyt rakoviny plic a jiných druhů rakoviny u kuřáků. New England Journal of Medicine, 330 (15): 1029-35. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8127329/
  6. Virtamo, J., Pietinen, P., Huttunen, J. K., Korhonen, P., Malila, N., Virtanen, M. J., Albanes, D., Taylor, P. R., Albert, P., & ATBC Study Group (2003). Výskyt rakoviny a úmrtnosti po suplementaci alfa-tokoferolem a beta-karotenem: post-intervenční sledování. JAMA, 290 (4), 476–485. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12876090/
Vidět víc