Ashwagandha používá: s čím může tato léčivá rostlina pomoci?

Ashwagandha používá: s čím může tato léčivá rostlina pomoci?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Jim Carrey dělá mnohem víc než absurdní komedie. I přes kvalitu filmů jako Věčný svit neposkvrněné mysli , on je nejlépe známý pro jeho dovádění ve filmech jako Maska . To neznamená, že není fantastický dramatický herec, ale spíše to, že lidé mají tendenci lpět na jednom určujícím atributu. A to platí, ať už mluvíme o filmových hvězdách nebo doplňcích. Použití ashwagandhy sahá daleko za hranice snižování stresu, a přesto je tím nejznámějším.



Životně důležité orgány

  • Ashwagandha je adaptogen, rostlina, která může pomoci tělu přizpůsobit se různým druhům stresu.
  • Tento kořen získává mnoho ze svých výhod ze silných sloučenin nazývaných withanolidy.
  • Je známo, že Ashwagandha pomáhá se stresem, ale jeho potenciální schopnost snižovat kortizol prospívá mnoha dalším systémům ve vašem těle.
  • Předpokládá se, že snížením kortizolu může ashwagandha pomoci budovat svalovou hmotu a zvýšit hladinu testosteronu u mužů.
  • Musíte si však koupit doplňky od společnosti, které důvěřujete, protože ashwagandha není regulován.

Ashwagandha nebo Withania somnifera , nazývaný také indický ženšen nebo zimní třešeň, je adaptogen - rodina léčivých rostlin, jako jsou byliny a kořeny, populární v alternativní medicíně, které potenciálně pomáhají tělu přizpůsobit se všem druhům stresorů nebo se s nimi vyrovnat. Tyto stresory mohou být psychické nebo fyzické. (Mezi další populární adaptogeny patří americký a sibiřský ženšen, některé houby jako cordyceps a rhodiola.) Ačkoli si ashwagandha v posledních několika letech získává popularitu ve Spojených státech, je již dlouho základní bylinou ájurvédských, indických a afrických tradičních rostlin. lék, který k ošetření používá kořeny i bobule rostliny.

jaký lék proti bolesti mohu užívat s metoprololem

Na co se ashwagandha používá?

Ashwagandha root je považován za drogu Rasayana, sanskrtské slovo, které se promítá do cesty esence a praxe ájurvédské medicíny, která odkazuje na vědu o prodloužení života. A tato bylina si získává své místo díky withanolidům, přirozeně se vyskytujícím steroidním laktonům (z nichž nejznámější je withaferin A), které se nacházejí v kořenu a dodávají jí její silnou léčivou sílu. Dlouhý život vyžaduje mnoho systémů vašeho těla, aby fungoval správně, a jak uvidíte níže, použití ashwagandhy se vztahuje na většinu částí těla.

Ale stojí za zmínku, že to, že účastníci studií viděli určité přínosy tohoto adaptogenu pro zdraví, ještě neznamená, že se to stejné stane i vám.



reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.



Zjistěte více

Běžně se používá k léčbě stresu

V západním světě to byl headliner ashwagandhy. Ale když mluvíme o stresu, jsme trochu krátkozrakí. Stres na našem těle může pocházet z emocionálních, fyzických nebo psychologických zdrojů - ale bez ohledu na to, odkud pocházejí, ovlivňují náš kortizol. Pravděpodobně znáte kortizol jako stresový hormon, který dostává přezdívku, protože naše nadledviny ho uvolňují v reakci na stres. (Pro informaci, některý kortizol není jen dobrý, ale zásadní pro reakce typu „vstávej a jdi“, jako je probuzení a energie potřebná k tomu, abys zvládl celý den.)

kolik stojí trt bez pojištění

Ashwagandha může pomoci snížit množství kortizolu, které vaše nadledviny vyčerpají v reakci na stres. Jedna studie který účastníkům poskytl vysokou dávku extraktu kořene ashwagandhy, zjistil, že ve srovnání s placebem významně snížil hladinu kortizolu v séru. Účastníci této studie rovněž uvedli lepší kvalitu života, protože se snížila jejich vnímaná úroveň stresu (Chandrasekhar, 2012). A další klinické hodnocení dal zaměstnancům, kteří zažili nejméně šest týdnů středně těžké až silné úzkosti, vysokou dávku ashwagandhy a zjistili, že to výrazně zlepšilo duševní zdraví, koncentraci, hladinu energie, sociální fungování, vitalitu a celkovou kvalitu života (Cooley, 2009).

Může být použit ke zvýšení testosteronu a plodnosti u mužů

Neplodní muži léčeni práškem ashwagandha měli zvýšený počet spermií a pohyblivost jedna studie to zahrnovalo 75 plodných a 75 neplodných mužů. Jejich oxidační stres, nerovnováha mezi škodlivými volnými radikály a antioxidanty v těle, se také snížil, zatímco jejich hladiny testosteronu vzrostly (Ahmad, 2010). Ale další studie je obzvláště slibný pro muže potýkající se s neplodností. U mužů zažívajících stres ashwagandha snížila jejich hladinu stresu, ale také dokázala více - doplněk byl spojen se zvýšenými antioxidanty v krvi a zlepšenou kvalitou spermií (Mahdi, 2011).

Může být použit ke snížení hladiny cukru v krvi

Studie na lidech zjistila, že tato bylina z ajurvédy může být překvapivě účinná při kontrole hladiny cukru v krvi. Prášek vyrobený z kořene ashwagandhy dokázal snížit hladinu cukru v krvi u pacientů s diabetem typu 2 stejně jako orální léky na cukrovku, jedna studie nalezeno (Andallu, 2000). Další studie podtrhla spojení. Vědci zaznamenali významné rozdíly v hladině glukózy v krvi nalačno mezi pacienty užívajícími vysoké dávky ashwagandhy a pacienty, kterým bylo podáváno placebo. Ve druhé studii byly účinky závislé na dávce: čím větší je dávka adaptogenního kořene, tím větší je snížení hladiny cukru v krvi (Auddy, 2008). Předpokládá se, že je to způsobeno tím, jak působí na kortizol, který hraje roli při regulaci hladiny cukru v krvi.

Může být použit ke snížení zánětu

Protizánětlivý lék z ajurvédy, který si získává velkou pozornost, je kurkuma. I když si kurkuma možná už získala místo ve vaší kořenící skříňce, není to jediná ayurvédská základna se silnými účinky na zánět. Jedna studie zjistila, že ashwagandha byla spojena s poklesem markeru zánětu spojeného s negativními účinky na zdraví. Ve skutečnosti byl tento marker - nazývaný C-reaktivní protein (CRP) - u účastníků snížen o 36% jedna studie s denní dávkou 250 mg extraktu ashwagandhy (Auddy, 2008). v další studie , čaj vyrobený z Withania somnifera a čtyři další ajurvédské byliny byly spojeny se zvýšenou hladinou buněk přirozeného zabíjení (NK) u lidí (Bhat, 2009). Tyto buňky jsou součástí vašeho imunitního systému a bojují proti infekci, což je jeden z možných zdrojů zánětu.

Může být použit ke zvýšení svalové hmoty

Slovo ashwagandha je sanskrt pro vůni koně a odkazuje na schopnost byliny zvyšovat sílu - a na její jedinečnou vůni. Studie skutečně zjistily, že jednou z výhod ashwagandhy může být zvýšení svalové hmoty a svalové síly (Raut, 2012). Ačkoli to byla malá studie, další ukázal, že tato bylina z ajurvédy by mohla prospět těm, kteří používají režim vzpírání. Na konci osmitýdenní studie účastníci užívající doplněk zvýšili bench press o 176% více než ti, kteří užívali placebo. Jejich přírůstky síly na prodloužení nohou také předčily jejich protějšky užívající placebo a získali podstatně větší svalovou hmotu. Vědci se domnívají, že to může být způsobeno schopností ashwagandhy snižovat kortizol, který je katabolický, což znamená, že štěpí svalovou tkáň (Wankhede, 2015).

Může být použit k pomoci při revmatoidní artritidě

Revmatoidní artritida (RA) je chronická zánětlivá porucha, která běžně postihuje klouby, ale může postihovat více. Zánět je hnací silou, o které již víte, že ashwagandha může pomoci snížit. Je tu dlouhá historie Withania somnifera se používá k řešení zánětu kloubů. Ájurvédská medicína by rozdrtila kořen na pastu to bylo použito na vředy a caruncles jako léky proti bolesti a také na klouby ke zmírnění zánětu. Malá studie našla vědeckou podporu této tradice a poznamenala, že v kombinaci s další ajurvédskou léčbou artritidy zvanou Sidh Makardhwaj, prášek ashwagandha zmírnil otoky a bolestivé klouby u lidí s RA (Singh, 2011). Je třeba provést další výzkum k potvrzení zjištění.

Může být použit ke snížení hladiny cholesterolu

Ve skutečnosti potřebujeme trochu cholesterolu, navzdory jeho špatné pověsti. Cholesterol je mimo jiné nedílnou součástí produkce klíčových hormonů v našem těle. Ale zvýšené hladiny LDL cholesterolu mohou poškodit tepny a časem zvyšovat riziko srdečních onemocnění a mrtvice. Withania somnifera Zdá se, že klesá LDL cholesterol s důsledným užíváním (Raut, 2012). Velmi malá studie zaznamenali podobný pokles LDL cholesterolu i VLDL (lipoproteinů s velmi nízkou hustotou) cholesterolu u účastníků po 30 dnech užívání (Andallu, 2000).

Podporuje ashwagandha hladinu hormonů štítné žlázy?

6 minut čtení

Může být (případně) použit na pomoc duševním funkcím

Ačkoli je praxe používání ashwagandhy pro zdraví mozku dlouhá ajurvédská praxe, výzkum u lidí zaostává. Existují malé studie, které naznačují, že jednou ze zdravotních výhod ashwagandhy je vylepšená kognitivní funkce - dokonce iu pacientů s mírným kognitivním poškozením (MCI) (Pingali, 2014; Choudhary, 2017). Ale dychtíme tuto vědu aplikovat na lidi s neurodegenerativními chorobami, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba, a věda tam zatím není. Studie na zvířatech ukazují velký příslib léčby těchto onemocnění, je však zapotřebí dalšího výzkumu u lidí.

může úzkost způsobit ostrou bolest na hrudi

Tyto studie na zvířatech naznačují, že tato bylina může potenciálně pomozte tvorbě dendritů (což by pomohlo mozkovým buňkám vzájemně lépe komunikovat) a chránit mozek proti beta-amyloidu, plaku, který způsobuje poškození a smrt buněk a hraje roli ve vývoji Alzheimerovy choroby (Kuboyama, 2009; Jayaprakasam, 2010). Mnoho z těchto potenciálních výhod pochází ze sloučenin v bylině zvaných glycowithanolides, které mají antioxidační vlastnosti. Nemůžeme si však být jisti, zda to u lidí platí, dokud nebude proveden další výzkum.

Potenciální vedlejší účinky ashwagandhy

Ashwagandha má pozoruhodně nízkou míru vedlejších účinků v různých klinických studiích, ale dochází k nim. Jeden účastník ve studii na Withania somnifera vypadla poté, co pocítila zvýšenou chuť k jídlu a libido i vertigo (Raut, 2012). Existují však skupiny lidí, kteří by to neměli brát, zvláště ne bez předchozího rozhovoru se svým poskytovatelem zdravotní péče.

Těhotné a kojící ženy by se měly ashwagandha vyhýbat. A lidé s autoimunitním onemocněním - jako je Hashimoto, revmatoidní artritida nebo lupus - se musí před zahájením doplňkového režimu poradit s lékařem. Poraďte se také s poskytovatelem zdravotní péče, pokud užíváte léky na hormon štítné žlázy. Ashwagandha může zvýšit vaši funkci štítné žlázy, což by mohlo ovlivnit váš předpis. Je také součástí rodiny lilku, takže ti, kteří dodržují dietu vylučující tuto skupinu rostlin (zahrnující rajčata, papriky a lilky), by se měli tomuto doplňku vyhýbat.

Co je třeba vzít v úvahu při nákupu ashwagandhy

Ashwagandha je považován za doplněk, třídu produktů, která je pouze volně regulována americkým Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv (FDA). Ačkoli jsou produkty jako prášek, extrakt a tobolky ashwagandha snadno dostupné ve zdravotnických obchodech a online, je důležité nakupovat od společnosti, které důvěřujete.

Reference

  1. Ahmad, M. K., Mahdi, A. A., Shukla, K. K., Islam, N., Rajender, S., Madhukar, D.,… Ahmad, S. (2010). Withania somnifera zlepšuje kvalitu spermatu regulací hladin reprodukčních hormonů a oxidačního stresu v semenné plazmě neplodných mužů. Plodnost a sterilita, 94 (3), 989–996. doi: 10.1016 / j.fertnstert.2009.04.046 https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(09)01014-0/fulltext#sec2.1
  2. Andallu, B. a Radhika, B. (2000). Hypoglykemický, diuretický a hypocholesterolemický účinek kořene zimní třešně (Withania somnifera, Dunal). Indian Journal of Experimental Biology, 38 (6), 607–609. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11116534
  3. Auddy, B., Hazra, J., Mitra, A., Abedon, B., & Ghosal, S. (2008). Standardizovaný extrakt Withania Somnifera významně snižuje parametry související se stresem u chronicky stresovaných lidí: dvojitě zaslepená, randomizovaná, placebem kontrolovaná studie. JANA, 11 (1), 50–56. Citováno z https://blog.priceplow.com/wp-content/uploads/sites/2/2014/08/Withania_review.pdf
  4. Bhat, J., Damle, A., Vaishnav, P. P., Albers, R., Joshi, M., & Banerjee, G. (2009). In vivo zvýšení aktivity přirozených zabíječských buněk prostřednictvím čaje obohaceného o ájurvédské byliny. Fytoterapeutický výzkum, 24 (1). doi: 10,1002 / ptr.2889 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ptr.2889
  5. Chandrasekhar, K., Kapoor, J., & Anishetty, S. (2012). Prospektivní, randomizovaná, dvojitě zaslepená, placebem kontrolovaná studie bezpečnosti a účinnosti vysokokoncentrovaného širokospektrálního extraktu kořene Ashwagandha při snižování stresu a úzkosti u dospělých. Indian Journal of Psychological Medicine, 34 (3), 255–262. doi: 10.4103 / 0253-7176.106022 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3573577/
  6. Choudhary, D., Bhattacharyya, S., & Bose, S. (2017). Účinnost a bezpečnost kořenového extraktu Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) při zlepšování paměti a kognitivních funkcí. Žurnál doplňků stravy, 14 (6), 599–612. doi: 10.1080 / 19390211.2017.1284970 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19390211.2017.1284970?journalCode=ijds20
  7. Cooley, K., Szczurko, O., Perri, D., Mills, E. J., Bernhardt, B., Zhou, Q., & Seely, D. (2009). Naturopatická péče o úzkost: Randomizovaná kontrolovaná studie ISRCTN78958974. PLoS ONE, 4 (8), e6628. doi: 10,1371 / journal.pone.0006628 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2729375/
  8. Jayaprakasam, B., Padmanabhan, K., & Nair, M. G. (2010). Withanamidy v ovoci Withania somnifera chrání buňky PC-12 před beta-amyloidem odpovědným za Alzheimerovu chorobu. Fytoterapeutický výzkum, 24 (6), 859–863. doi: 10,1002 / ptr.3033 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19957250/
  9. Kuboyama, T., Tohda, C., & Komatsu, K. (2009). Neuritická regenerace a synaptická rekonstrukce indukovaná withanolidem A. British Journal of Pharmacology, 144 (7). doi: 10,1038 / sj.bjp.0706122 https://bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1038/sj.bjp.0706122
  10. Mahdi, A. A., Shukla, K. K., Ahmad, M. K., Rajender, S., Shankhwar, S. N., Singh, V., & Dalela, D. (2011). Withania somnifera Zlepšuje kvalitu spermatu v mužské plodnosti spojené se stresem. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2011, 576962. doi: 10,1093 / ecam / nep138 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136684/
  11. Pingali, U., Pilli, R. a Fatima, N. (2014). Účinek standardizovaného vodného extraktu testů Withania somniferaon na kognitivní a psychomotorický výkon u zdravých lidských účastníků. Pharmacognosy Research, 6 (1), 12–18. doi: 10.4103 / 0974-8490.122912 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24497737/
  12. Raut, A., Rege, N., Shirolkar, S., Pandey, S., Tadvi, F., Solanki, P.,… Kene, K. (2012). Průzkumná studie hodnotící snášenlivost, bezpečnost a aktivitu Ashwagandhy (Withania somnifera) u zdravých dobrovolníků. Journal of Ayurveda and Integrative Medicine, 3 (3), 111–114. doi: 10.4103 / 0975-9476.100168 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3487234/
  13. Singh, N., Bhalla, M., Jager, P. D. a Gilca, M. (2011). Přehled o Ashwagandha: Rasayana (Rejuvenator) z Ayurveda. African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicine, 8 (5 Suppl), 208–213. doi: 10,4314 / ajtcam.v8i5s.9 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252722/
  14. Wankhede, S., Langade, D., Joshi, K., Sinha, S. R., & Bhattacharyya, S. (2015). Zkoumání účinku suplementace Withania somnifera na svalovou sílu a zotavení: randomizovaná kontrolovaná studie. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 12, 43. doi: 10.1186 / s12970-015-0104-9 https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-015-0104-9
Vidět víc