Ashwagandha pro úzkost: je prokázáno, že pomáhá?

Ashwagandha pro úzkost: je prokázáno, že pomáhá?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Ve stresu a úzkosti není nic nového. Je to něco, co lidé zažívají po celá staletí, ale zdá se, že náš moderní životní styl způsobil, že úroveň úzkosti zasáhla horečku. Úzkostné poruchy postihují pouze ve Spojených státech 40 milionů dospělých ve věku od 18 let. To je 18,1% americké populace. Děti nejsou ušetřeny: 25,1% dětí ve věku 13 až 18 let trpí úzkostí (Facts & Statistics, n.d.). A zatímco mnozí hledají moderní medicínu na pomoc úzkostným poruchám, začínáme se také ohlédnout za staršími tradičními způsoby léčby, jako je ashwagandha.



Životně důležité orgány

  • Ashwagandha je základní bylinou v praxi ajurvédy, což je typ tradiční indické medicíny.
  • Je to součást praxe Rasayana, která odkazuje na vědu o prodloužení životnosti.
  • Studie prokázaly, že extrakt z ashwagandhy je schopen snížit hladinu kortizolu, stresového hormonu, u lidí s chronickým stresem.
  • Bylina také u některých populací zmírňuje skóre úzkosti, deprese a stresu, které sama uvádí.
  • Ačkoli ashwagandha je obecně dobře snášen, existují některé skupiny lidí, kteří by měli být opatrní při užívání doplňku, jako jsou lidé s onemocněním štítné žlázy.

Ashwagandha nebo Withania somnifera je charakteristickým znakem ajurvédy, jedné formy tradiční indické medicíny. Léčivá rostlina, která je známá také jako indický ženšen nebo zimní třešeň, se také vyskytuje v praktikách jiných druhů indické a africké tradiční medicíny. Je považována za základní bylinu pro tyto tradiční postupy a adaptogen, což je skupina rostlin, které pomáhají vašemu tělu vyrovnat se s fyzickými a duševními stresory.

Ashwagandha root je považován za drogu Rasayana, sanskrtské slovo, které se promítá do cesty esence, a praxe ájurvédské medicíny, která odkazuje na vědu o prodloužení životnosti. Lidé tradičně věřili, že tento kořen může ovlivnit vaše tělo od nervového systému po váš krevní tlak. Přestože je třeba provést další výzkum, moderní věda začíná hledat potenciální přínosy ashwagandhy pro zdraví. Studie naznačují bylina může být schopna bojovat proti infekci posílením imunitních buněk (Bhat, 2010), snížením markerů zánětu (Auddy, 2008) a ochranou mozku před plak, který může přispívat k Alzheimerově chorobě a chránit funkci mozku (Jayaprakasam, 2009). Předpokládá se, že tyto výhody pocházejí z ananolidů, přirozeně se vyskytujících steroidních laktonů, které se nacházejí v kořeni. Někteří lidé však nemusí pociťovat stejné výhody.

reklama



Doplňky podpory římského testosteronu

Nabídka pro váš první měsíc je 15 $ (sleva 20 $)

Zjistěte více

Ashwagandha a úzkost

I když jsme se pomalu uchytili, navzdory dlouhé historii užívání léčivých přípravků ashwagandha, věda nyní začíná odhalovat některé ze svých potenciálních výhod. Jednou z nejvíce dychtivých je jeho potenciální schopnost zmírnit fyzické a psychologické účinky chronického stresu. Pravděpodobně nejznámějším účinkem ashwagandhy je její předpokládaná schopnost snižovat kortizol, stresový hormon. Dávky až 250 mg denně po dobu 60 dnů významně snížily hladiny úzkosti hlášené u sebe i hladinu kortizolu v séru u účastníků malá placebem kontrolovaná studie z roku 2014 o doplňcích ashwagandha (Auddy, 2008).



I když chcete nějaký kortizol - je nezbytný pro životně důležité funkce, jako je metabolismus - chronicky zvýšené hladiny tohoto hormonu mohou vést k dalším problémům, jako jsou problémy s hladinou cukru v krvi a přírůstek hmotnosti. Doplnění ke snížení hladiny kortizolu je tedy potenciálním terapeutickým využitím Withania somnifera s mnoha výhodami.

Ashwagandha může zmírnit úzkost nad hladinu kortizolu

Dřívější studie bezpečnosti zjistili totéž u účastníků, kteří zažívali značný stres. Na stupnici vnímaného stresu (PSS) odstupňované od 0 (v podstatě žádný stres) po 40 si všichni účastníci sami připsali skóre 14 nebo vyšší. Po 60 dnech poklesl PSS ve skupině s placebem v průměru o 5,5%, zatímco u těch, kteří užívali dvakrát denně extrakt z celého spektra kořene ashwagandhy, došlo v průměru ke 44% snížení jejich skóre stresu, které sami hlásili (Chandrasekhar, 2012 ).

Ale tito vědci se tím nezastavili. Během cesty také měli účastníci vyplňovat dotazníky škály deprese úzkosti a stresu (DASS), které rozdělují obavy podle typu. To znamená, že vědci mohli vidět, jak lidé před a po léčbě léčivou bylinou samostatně zažili depresi, úzkost a stres. Jejich výsledky ukázaly, že adaptogenní bylina skutečně žila v humbuku s antidepresivním i anxiolytickým (proti úzkosti) účinkem. Do 60. dne došlo k významnému snížení ve všech oblastech: 77% u deprese, 64,2% u stresu a 75,6% u úzkosti. Samozřejmě to byla jen jedna studie a zjištění, zda ashwagandha skutečně má tyto účinky, bude vyžadovat další vyšetřování.

Je potenciálně úspěšný také při snižování stresu v závažnějších případech. Ashwagandha významně pomohl účastníkům a randomizovaná dvojitě zaslepená studie v léčebné skupině s úzkostnými poruchami ICD-10, včetně generalizované úzkostné poruchy (GAD), smíšené úzkosti a deprese, panické poruchy a poruchy přizpůsobení úzkosti (Andrade, 2000). U těchto poruch je běžná léčba kombinací terapie a léků na předpis, ale sílu rostlinných léčiv nelze podceňovat. Ve skutečnosti v studie na zvířatech , bylo zjištěno, že léčba Withania somnifera glycowithanolides, aktivními sloučeninami extrahovanými z kořene ashwagandhy, je stejně účinná jako lorazepam (Bhattacharya, 2000).

To neznamená, že ashwagandha je lékem na úzkost. Jedna studie zkoumali, jak by se úzkost zmírnila pomocí standardní psychoterapeutické intervence (PT) versus naturopatická péče (NC). Obě skupiny byly vedeny hlubokými dechovými cvičeními. Skupina PT dostávala psychoterapii a placebo pilulku, zatímco ve skupině NC dostávala výživové poradenství, multivitamíny a ashwagandhu. Po nejméně osmi týdnech léčby byly adaptogenní účinky jasné: úzkost hlášená podle sebe poklesla o 30,5% ve skupině PT a 56,5% ve skupině NC (Cooley, 2009). Byly zahrnuty i další faktory, ale studie přinášejí alespoň naději a vědecký základ k domněnce, že extrakt z ashwagandhy může být užitečnou součástí holistického léčebného plánu pro zmírnění úzkosti a posílení celkového duševního zdraví.

Dávkování a formy ashwagandhy

Naštěstí je ashwagandha obecně dobře snášena (o tom později). Je k dispozici jako extrakt, ale nejběžnější formou jsou tobolky prášku. Ty jsou snadno dostupné v obchodech se zdravím, v obchodech s doplňky a online, ale doplňky jako ashwagandha nejsou regulovány FDA. Vždy proveďte svůj průzkum a jděte s produktem, kterému můžete věřit, a promluvte si se svým poskytovatelem zdravotní péče, pokud nevíte, kde začít.

Při výzkumu léčivé byliny byla použita široká škála denních dávek, přičemž bylo zaznamenáno několik nežádoucích účinků. V mnoha případech byla tato dávka rozdělena tak, že účastníci užívali bylinný přípravek dvakrát až čtyřikrát denně místo najednou. Zatímco dávky ve studiích zaměřených na úzkost dosahují až 5 g. Měli byste vždy začít s nízkou měřitelnou tolerancí a prodiskutovat horní rozsah s lékařem. Stojí za zmínku, že většina experimentálních studií zkoumala účinky v průběhu 8–12 týdnů, i když v některých případech byly pozitivní výsledky zaznamenány již za šest týdnů. Dopřejte svému doplňku čas na práci, než se rozhodnete, zda jde o léčbu, která stojí za to pokračovat.

Potenciální vedlejší účinky ashwagandhy

Studie bezpečnosti obecně zjistily, že nejčastější vedlejší účinky ashwagandhy jsou mírné a zahrnují ospalost, řídkou stolici a gastrointestinální potíže. Extrakt z kořene ashwagandhy může také interferovat s testováním funkce štítné žlázy. Těhotné ženy by také nikdy neměly užívat bylinný doplněk může způsobit časné kontrakce nebo dokonce potrat (Byliny a těhotenství, 2019). Zjistěte více o všech vedlejších účincích ashwagandhy v náš článek , který nastiňuje možné nepříznivé účinky.

Reference

  1. Andrade, C., Aswath, A., Chaturvedi, S. K., Srinivasa, M., & Raguram, R. (2000). Dvojitě zaslepené, placebem kontrolované hodnocení anxiolytické účinnosti etanolového extraktu Withania Somnifera. Indian Journal of Psychiatry, 42 (3), 295–301. Citováno z http://www.indianjpsychiatry.org/
  2. Auddy, B., Hazra, J., Mitra, A., Abedon, B., & Ghosal, S. (2008). Standardizovaný extrakt Withania Somnifera významně snižuje parametry související se stresem u chronicky stresovaných lidí: dvojitě zaslepená, randomizovaná, placebem kontrolovaná studie. JANA, 11 (1), 50–56. Citováno z https://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/journal/24755389
  3. Bhat, J., Damle, A., Vaishnav, P. P., Albers, R., Joshi, M., & Banerjee, G. (2010). In vivo posílení aktivity přirozených zabíječských buněk prostřednictvím čaje obohaceného o ájurvédské byliny. Fytoterapeutický výzkum, 24 (1), 129–135. doi: 10,1002 / ptr.2889, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19504465
  4. Bhattacharya, S., Bhattacharya, A., Sairam, K., & Ghosal, S. (2000). Anxiolyticko-antidepresivní aktivita Withania somnifera glycowithanolides: experimentální studie. Phytomedicine, 7 (6), 463–469. doi: 10,1016 / s0944-7113 (00) 80030-6, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19504465
  5. Chandrasekhar, K., Kapoor, J., & Anishetty, S. (2012). Prospektivní, randomizovaná, dvojitě zaslepená, placebem kontrolovaná studie bezpečnosti a účinnosti vysokokoncentrovaného širokospektrálního extraktu kořene Ashwagandha při snižování stresu a úzkosti u dospělých. Indian Journal of Psychological Medicine, 34 (3), 255. doi: 10.4103 / 0253-7176.106022, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23439798
  6. Cooley, K., Szczurko, O., Perri, D., Mills, E. J., Bernhardt, B., Zhou, Q., & Seely, D. (2009). Naturopatická péče o úzkost: Randomizovaná kontrolovaná studie ISRCTN78958974. PLoS ONE, 4 (8). doi: 10,1371 / journal.pone.0006628, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19718255
  7. Fakta a statistiky. (n.d.). Citováno 23. listopadu 2019, z https://adaa.org/about-adaa/press-room/facts-statistics
  8. Byliny a těhotenství. (2019, 31. října). Citováno 23. listopadu 2019, z https://americanpregnancy.org/pregnancy-health/herbs-and-pregnancy/
  9. Jayaprakasam, B., Padmanabhan, K., & Nair, M. G. (2009). Withanamides inWithania somniferafruit chrání buňky PC-12 před β-amyloidem odpovědným za Alzheimerovu chorobu. Fytoterapeutický výzkum. doi: 10,1002 / ptr.3033, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19957250
Vidět víc