Existují vedlejší účinky užívání příliš velkého množství rybího oleje?

Existují vedlejší účinky užívání příliš velkého množství rybího oleje?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Lidé jsou vtipní. Mnoho z nás chce být zdravější a žít déle - pokud to, co je k tomu zapotřebí, není příliš otravné. Vlákno? No, trvá to dlouho, když jste o nic méně unavení. Spíte více? Jde o způsob, jak chytit ty noční show. Objevování doplňků z rybího oleje? Rybí říhání může být horší než dech staré kávy. Rybí olej s mořskou příchutí stranou, rybí olej nabízí širokou škálu zdravotních výhod, díky nimž se vám to i tak vyplatí.

Když mluvíme o rybím oleji, máme na mysli omega-3 mastné kyseliny, které můžete získat z doplňků nebo z konzumace ryb. Je to běžné u makrely, lososa, sardinek, sledě, tuňáka a tresčích jater, ačkoli většina lidí se rozhodne pro kapsle. A není to tak jednoduché jako dostat se do svých omega-3. Existuje několik mastných kyselin, ale kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA) jsou dvě z nejdůležitějších, které se v rybím oleji nacházejí. Mastné ryby však nejsou jediným zdrojem polynenasycených mastných kyselin (nebo PUFA)

Rybí olej má pověst zlepšování zdraví srdce a snižování rizika srdečních onemocnění. Je to proto může zvýšit dobrý HDL cholesterol (Petersen, 2002), nižší vysoké hladiny triglyceridů (Oelrich, 2013), zlepšit průtok krve (Wang, 2012) a dokonce snížení krevního tlaku u pacientů s hypertenzí (nebo abnormálně vysoký krevní tlak) (Minihane, 2016). Ale to není zdaleka jeho jediná schopnost. Rybí olej může také zlepšit složení těla a pomoci při hubnutí (Hill, 2007), zmírňují chronické záněty a nemoci s nimi spojené revmatoidní artritida (Calder, 2006), a dokonce zmírnit příznaky deprese (da Silva, 2008). To ale neznamená, že neexistují žádné vedlejší účinky, nebo že zápach je jediným problémem.

Životně důležité orgány

  • Rybí olej je doplněk omega-3, který obsahuje zdraví prospěšné mastné kyseliny, kyselinu eikosapentaenovou (EPA) a kyselinu dokosahexaenovou (DHA).
  • Omega-3 mohou prospět vašemu zdraví srdce, zmírnit zánět a pomoci vám zhubnout.
  • Vědět, kolik si vzít, může být obtížné, protože neexistují žádná konkrétní nebo standardizovaná doporučení pro zlepšení zdraví.
  • Užívání příliš velkého množství může způsobit gastrointestinální potíže.
  • Nejběžnějším vedlejším účinkem jsou rybí vitamínové říhání, které lze snížit uložením tobolek rybího oleje do ledničky.

Možné nežádoucí účinky rybího oleje

Stojí za zmínku, že rybí olej je obecně dobře snášen. Ale to, že doplňky rybího oleje mohou být dobré, ještě neznamená, že více je ještě lepší. Ve skutečnosti, zatímco mírné dávky nabízejí celou řadu zdravotních výhod, vedlejší účinky se obvykle začnou projevovat až poté, co někdo začne užívat vysoké dávky těchto doplňků. Zkušenosti každého člověka však budou jiné a u některých lidí se mohou vyskytnout nežádoucí účinky při nižších dávkách než u jiných.



reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže



Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistěte více

Nepříjemná chuť, která může být v dechu nebo potu

Chuť doplňků rybího oleje je někdy těžké spolknout, a to i pro milovníky ryb. Vitamin si říhne nebo se nestane jen u rybího oleje, ale to může být známkou toho, že cokoli, co užíváte, se rozlomí, než zasáhne váš zažívací trakt. Většina z nich je neoficiální, ale mnoho lidí hlásí říhání a rybí dech a dokonce i nepříjemně páchnoucí pot, když užívají rybí olej. Uložení doplňkové láhve v lednici může pomoci zmírnit nebo potlačit špatnou chuť, ale nemusí bránit tomu, aby se vůně projevila, když pracujete.

Gastrointestinální potíže

Problémy s trávením jsou některé z nejčastějších vedlejších účinků užívání doplňků omega-3, konkrétně průjem a plynatost (Bradberry, 2013). Ale gastrointestinální potíže se neomezují pouze na tyto příznaky. Jiní mohou zaznamenat vedlejší účinky rybího tuku o něco výše. Ukázalo se, že tuk v potravě způsobuje u některých trávicí potíže, takže u lidí užívajících tyto doplňky může dojít k nevolnosti, zvracení, kyselému refluxu nebo pálení žáhy (Khodarahmi, 2016).

A vegani, kteří chtějí získat příjem omega-3 prostřednictvím řasového oleje nebo lněného oleje, který obsahuje mastnou kyselinu alfa-linolenovou (ALA), nejsou imunní vůči podobným vedlejším účinkům. Ve skutečnosti lněný olej může zvýšit pohyb střev dostatečná frekvence, aby se z ní stala životaschopná léčba zácpy (Ramos, 2015).



Alergické reakce

I když je neobvyklé, že i lidé, kteří jsou alergičtí na ryby a korýše, mají alergii na čistý rybí olej, byly hlášeny případy (Farmář, 2012). Malá studie který se podíval pouze na dvě značky rybího oleje zjistil, že účastníci, i když byli alergičtí na ryby, tolerovali použití rybího oleje (Mark, 2008). Počet testovaných účastníků a značek však byl malý a to neznamená, že tato zjištění platí pro každého, kdo zvažuje doplněk. Lidé se známými alergiemi na ryby nebo měkkýše se mohou rozhodnout použít lněný olej nebo řasový olej jako alternativu k příjmu polynenasycených mastných kyselin nebo diskutovat o rizicích s lékařem primární péče.

Další potenciální vedlejší účinky rybího oleje

Možná jste slyšeli o dalších vedlejších účincích, které jsme výše neuváděli. Je to proto, že u některých hlášených vedlejších účinků prostě není proveden dostatek výzkumu. Nemůžeme s jistotou říci, že tyto vedlejší účinky jsou ve skutečnosti způsobeny rybím olejem a v mnoha případech nikoli něčím jiným. Některé z těchto příznaků byly hlášeny při zápisu zkušeností s jednotlivými pacienty, což nemůžeme použít k tomu, abychom obecně mluvili o tom, co by se mohlo stát každému, kdo tyto doplňky užívá. Mezi vedlejší účinky, pro které zatím není dostatek výzkumu, patří:

  • Zvýšené riziko krvácení
  • Krvácení do žaludku nebo střev (vředy)
  • Mrtvice
  • Toxicita pro vitamin A.
  • Nespavost
  • Zvýšené riziko rakoviny prostaty
  • Nízký krevní tlak

Schopnost rybího oleje snižovat krevní tlak je jednou z mnoha výhod pro zdraví. Prostě však zatím nemáme dostatek výzkumu, abychom věděli, zda může být tento účinek nebezpečný pro lidi, kteří netrpí vysokým krevním tlakem.

jak velký by měl být tvůj péro

Reference

  1. Aucoin, M., Cooley, K., Knee, C., Fritz, H., Balneaves, L. G., Breau, R.,… Seely, D. (2016). Omega-3 mastné kyseliny odvozené z ryb a rakovina prostaty: Systematický přehled. Integrative Cancer Therapies, 16 (1), 32–62. doi: 10.1177 / 1534735416656052, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27365385
  2. Azadbakht, L., & Khodarahm, M. (2016). Příjem tuku v potravě a funkční dyspepsie. Advanced Biomedical Research, 5 (1), 76. doi: 10.4103 / 2277-9175.180988, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4863403/
  3. Blanchard, L. B. a Mccarter, G. C. (2015). Nespavost a exacerbace úzkosti spojené s doplňky rybího oleje s vysokým obsahem EPA po úspěšné léčbě deprese. Oxford Medical Case Reports, 2015 (3), 244–245. doi: 10.1093 / omcr / omv024, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26634135
  4. Bradberry, J. C. a Hilleman, D. E. (2013). Přehled terapií Omega-3 mastnými kyselinami. Pharmacy and Therapeutics, 38 (11), 681–691. Citováno z https://www.ptcommunity.com/journal/month/full/2019/8
  5. Calder, P. C. (2006). n − 3 Polynenasycené mastné kyseliny, záněty a zánětlivá onemocnění. American Journal of Clinical Nutrition, 83 (6). doi: 10.1093 / ajcn / 83.6.1505s, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16841861
  6. Clarke, J., Cullen-Dean, G., Regelink, E., Chan, L., & Rose, V. (1990). Zvýšený výskyt epistaxe u dospívajících s familiární hypercholesterolemií léčených rybím olejem. The Journal of Pediatrics, 116 (1), 139–141. doi: 10.1016 / s0022-3476 (05) 81666-x, https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(05) 81666-X/abstract
  7. Clarke, J., Herzberg, G., Peeling, J., Buist, R., & Corbett, D. (2005). Doplněk stravy omega-3 polynenasycených mastných kyselin zhoršuje motorické funkce předních končetin po intracerebrálním krvácení u potkanů. Experimental Neurology, 191 (1), 119–127. doi: 10.1016 / j.expneurol.2004.09.003, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15589518
  8. Detopoulou, P., & Papamikos, V. (2014). Gastrointestinální krvácení po vysokém příjmu mastných kyselin omega-3, kortizonu a antibiotické terapii: případová studie. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 24 (3), 253–257. doi: 10.1123 / ijsnem.2013-0204, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24281788
  9. FoodData Central. (n.d.). Citováno 18. prosince 2019, z https://fdc.nal.usda.gov/index.html
  10. Hill, A. M., Buckley, J. D., Murphy, K. J., & Howe, P. R. (2007). Kombinace doplňků rybího oleje s pravidelným aerobním cvičením zlepšuje složení těla a rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění. American Journal of Clinical Nutrition, 85 (5), 1267–1274. doi: 10.1093 / ajcn / 85.5.1267, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17490962
  11. Kmet, A., Unger, J., Jahangir, K., & Kolber, M. R. (2012). Požití tobolek z rybího oleje: Případ opakované anafylaxe. Rodinný lékař Candian, 58 (7), e379 – e381. Citováno z https://www.cfp.ca/
  12. Lloyd, J. C., Masko, E. M., Wu, C., Keenan, M. M., Pilla, D. M., Aronson, W. J.,… Freedland, S. J. (2013). Rybí olej zpomaluje růst xenograftů rakoviny prostaty ve srovnání s jinými tuky v potravě a je spojen se sníženou expresí genů mitochondriální a inzulinovou cestou. Rakovina prostaty a prostatické nemoci, 16 (4), 285–291. doi: 10.1038 / pcan.2013.19, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23877027
  13. Mark, B. J., Beaty, A. D. a Slavin, R. G. (2008). Jsou doplňky z rybího tuku bezpečné u pacientů s alergií na ryby s žebry? Alergie a astma Proceedings, 29 (5), 528–529. doi: 10.2500 / aap.2008.29.3159, https://europepmc.org/article/med/18926060
  14. Mccarty, M. F., Dinicolantonio, J. J., Lavie, C. J., & O’Keefe, J. H. (2014). Omega-3 a rakovina prostaty: zkoumání příslušných důkazů. Mayo Clinic Proceedings, 89 (4), 444–450. doi: 10.1016 / j.mayocp.2013.10.029, https://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(13)01000-8/fulltext
  15. Mcewen, B., Morel-Kopp, M.-C., Chen, W., Tofler, G., & Ward, C. (2013). Účinky omega-3 polynenasycených mastných kyselin na funkci krevních destiček u zdravých jedinců a jedinců s kardiovaskulárními chorobami. Semináře z trombózy a hemostázy, 39 (01), 025–032. doi: 10,1055 / s-0032-1333309, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23329646
  16. Minihane, A. M., Armah, C. K., Miles, E. A., Madden, J. M., Clark, A. B., Caslake, M. J.,… Calder, P. C. (2016). Spotřeba rybího oleje poskytujícího množství kyseliny eikosapentaenové a kyseliny dokosahexaenové, které lze získat stravou, snižuje krevní tlak u dospělých se systolickou hypertenzí: retrospektivní analýza. The Journal of Nutrition, 146 (3), 516–523. doi: 10,3945 / jn.115.220475, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26817716
  17. Montgomery, P., Burton, J. R., Sewell, R. P., Spreckelsen, T. F. a Richardson, A. J. (2014). Mastné kyseliny a spánek u dětí ve Velké Británii: subjektivní a pilotní objektivní výsledky spánku ze studie DOLAB - randomizované kontrolované studie. Journal of Sleep Research, 23 (4), 364–388. doi: 10.1111 / jsr.12135, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24605819
  18. Morris, M. C., Sacks, F., & Rosner, B. (1993). Snižuje rybí olej krevní tlak? Metaanalýza kontrolovaných studií. Náklad, 88 (2), 523–533. doi: 10.1161 / 01.cir.88.2.523, https://www.ahajournals.org/doi/abs/10.1161/01.cir.88.2.523
  19. Oelrich, B., Dewell, A. a Gardner, C. (2013). Vliv suplementace rybího oleje na triglyceridy v séru, LDL cholesterol a LDL subfrakce u hypertriglyceridemických dospělých. Výživa, metabolismus a kardiovaskulární choroby, 23 (4), 350–357. doi: 10.1016 / j.numecd.2011.06.003, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0939475311001621
  20. Kancelář doplňků stravy - vitamin A. (n.d.). Citováno 18. prosince 2019, z https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminA-HealthProfessional/#h8
  21. Petersen, M., Pedersen, H., Major-Pedersen, A., Jensen, T., & Marckmann, P. (2002). Vliv doplnění rybího oleje versus kukuřičného oleje na podtřídy LDL a HDL u pacientů s diabetem 2. typu. Diabetes Care, 25 (10), 1704–1708. doi: 10,2337 / diacare.25.10.1704, https://care.diabetesjournals.org/content/25/10/1704
  22. Ramos, C. I., Lima, A. F. A. D., Grilli, D. G., & Cuppari, L. (2015). Krátkodobé účinky olivového oleje a lněného oleje na léčbu zácpy u pacientů s hemodialýzou. Journal of Renal Nutrition, 25 (1), 50–56. doi: 10.1053 / j.jrn.2014.07.009, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25238699
  23. Shin, S., Jing, K., Jeong, S., Kim, N., Song, K.-S., Heo, J.-Y.,… Lim, K. (2013). Omega-3 polynenasycená mastná kyselina DHA indukuje simultánní apoptózu a autofagii prostřednictvím mitochondriální ROS zprostředkované signalizace Akt-mTOR v buňkách rakoviny prostaty exprimujících mutant p53. BioMed Research International, 2013, 1–11. doi: 10.1155 / 2013/568671, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23841076
  24. Silva, T. M. D., Munhoz, R. P., Alvarez, C., Naliwaiko, K., Kiss, Á., Andreatini, R., & Ferraz, A. C. (2008). Deprese u Parkinsonovy choroby: Dvojitě zaslepená, randomizovaná, placebem kontrolovaná pilotní studie doplňování omega-3 mastných kyselin. Journal of afektivní poruchy, 111 (2-3), 351–359. doi: 10.1016 / j.jad.2008.03.008, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18485485
  25. Skerrett, P., & Hennekens, C. H. (2003). Spotřeba ryb a rybích olejů a snížené riziko mrtvice. Preventivní kardiologie, 6 (1), 38–41. doi: 10.1111 / j.1520-037x.2003.00959.x, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1520-037X.2003.00959.x
  26. Szymanski, K. M., Wheeler, D. C., & Mucci, L. A. (2010). Spotřeba ryb a riziko rakoviny prostaty: přehled a metaanalýza. American Journal of Clinical Nutrition, 92 (5), 1223–1233. doi: 10.3945 / ajcn.2010.29530, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20844069
  27. Taheri, S., Keyvandarian, N., Mortazavi, M., Hosseini, S., & Naini, A. (2015). Vliv Omega-3 mastných kyselin na krevní tlak a sérové ​​lipidy u pacientů s kontinuální ambulantní peritoneální dialýzou. Journal of Research in Pharmacy Practice, 4 (3), 135. doi: 10.4103 / 2279-042x.162356, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26312252
  28. Wang, Q., Liang, X., Wang, L., Lu, X., Huang, J., Cao, J.,… Gu, D. (2012). Účinek doplňování omega-3 mastných kyselin na funkci endotelu: Metaanalýza randomizovaných kontrolovaných studií. Ateroskleróza, 221 (2), 536–543. doi: 10.1016 / j .atheroskleróza.2012.01.006, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22317966
  29. Světová zdravotnická organizace. (2008, listopad). Průběžné shrnutí závěrů a dietních doporučení ohledně celkového tuku a mastných kyselin. Citováno 18. prosince 2019, z https://www.who.int/nutrition/topics/FFA_summary_rec_conclusion.pdf?ua=1 .
Vidět víc