Existují vedlejší účinky konzumace spiruliny?

Existují vedlejší účinky konzumace spiruliny?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Jsme přesvědčeni, že příštím humrem budou řasy. Humr býval potravou pro chudé v 17. a 18. století v Evropě a Severní Americe, než se dostal do svého současného stavu jako jídlo elitní úrovně (Spanier, 2015). Ale kde má humr jemně sladkou chuť a tajemné kamarádství s máslem, druhy modrozelených řas, jako je spirulina, mají dlouhý seznam zdravotních výhod, které by ho měly vést k elitnímu postavení.

Spirulina - druh sinic patřících do rodiny modrozelených řas - měla krátký okamžik na slunci jako superpotravina. (Doplňky spiruliny jsou vyrobeny z arthrospira nebo Arthrospira maxima a Arthrospira platensis Dva druhy mikrořas.) Ještě předtím ji konzumovali starověcí Aztékové, kteří poznali její výživnou sílu. Ale poté, co se v 80. letech krátce vrátil jako trend superpotravin, spirulina se ve skutečnosti nedostala jako zdroj potravy mnoha životně důležitých živin i jako doplněk stravy.



Životně důležité orgány

  • Spirulina je druh sinic v rodině modrozelených řas.
  • Je neuvěřitelně bohatý na živiny a může mít mnoho zdravotních výhod z jednoho ze silných antioxidantů, které obsahuje.
  • Modrozelené řasy, včetně spiruliny, přirozeně vytvářejí toxiny, které mohou způsobit poškození jater, ale můžeme je pěstovat způsobem, který tyto sloučeniny redukuje.
  • Ale tento doplněk je obecně dobře snášen a vedlejší účinky jsou vzácné.
  • Někteří lidé by neměli spirulinu užívat kvůli zdravotním podmínkám.

Výhody spiruliny

Tato modrozelená řasa je vynikajícím zdrojem vitaminu A, draslíku, beta-karotenu, niacinu, riboflavinu a hořčíku. Může se také pochlubit všemi esenciálními aminokyselinami, což z něj činí kompletní protein. Kromě aminokyselin obsahuje také mastné kyseliny, včetně omega-3 zdravých pro srdce. Tento doplněk může zvýšit zdraví srdce o snížení triglyceridů a vysokého cholesterolu (Mazokopakis, 2014) a snížení vysokého krevního tlaku (Torres-Duran, 2007). Může také posílit imunitní systém (Selmi, 2011), zmírnit příznaky sezónní alergie (alergické rýmy) (Cingi, 2008) a potlačit zánět v celém těle (Shih, 2009). Předpokládá se, že mnoho z jeho přínosů pro zdraví, jako je protizánětlivý účinek spiruliny, je způsoben jeho antioxidanty, z nichž nejpozoruhodnější je název fykocyanin.

Pro většinu lidí je konzumace spiruliny nejen prospěšná, ale také pohodlná. Tablety Spirulina lze snadno najít a prášek spiruliny lze snadno zabudovat do koktejlů a nápojů. Tento typ modrozelených řas je také dobrým zdrojem kompletních bílkovin a omega-3 pro vegany.

reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže



Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.

Zjistit více

Možné nežádoucí účinky spiruliny

Ale i přes širokou škálu výhod spiruliny nemusí být bez některých vedlejších účinků. Stojí za zmínku, že je obecně dobře snášen, ale spirulina je stále doplňkem, což znamená, že není regulováno Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv (FDA). Je zásadní nakupovat od vysoce kvalitní značky, které důvěřujete. A ačkoli by to mohlo být dobrým doplňkem k doplnění režimů pro většinu lidí, existují určité skupiny, jako jsou lidé se specifickými zdravotními podmínkami, pro které to nemusí být možnost ze zdravotních důvodů.

Může obsahovat toxiny

Pravděpodobně jste už slyšeli varování týkající se rtuti v tuňácích. Je to proto, že cokoli z oceánů je produktem vody, ve které žije. Stejně jako rostliny nasávají živiny nebo dokonce pesticidy z půdy, tak i spirulina přijímá to, co je ve vodě kolem ní. Pokud spirulina roste ve vodě obsahující těžké kovy nebo bakterie, může být přítomna také v doplňcích.

Určité sladkovodní modrozelené řasy také přirozeně produkují mikrocystiny (nazývané také kyanoginosiny), což je třída toxinů. Jedna studie zjistili, že z 18 řasových doplňků, které zkontrolovali, 8 obsahovalo tyto toxiny v hladinách nad tolerovatelným denním příjmem pro člověka (Roy-Lachapelle, 2017). Ve velkých dávkách tyto toxiny může způsobit poškození jater (Schmidt, 2014). To podtrhuje potřebu kupovat doplňky pouze od důvěryhodných značek. V ideálním případě hledejte společnost, která řeší mikrocystiny a jejich proces získávání zdrojů otevřeně a jasně. Existují způsoby, jak pěstovat spirulinu, aby se snížil její obsah mikrocystinů, proto hledejte značku, která je sleduje.



můžete získat viageru přes přepážku

Může zasahovat do srážení krve

Srážení krve je nutné a tento proces může zabránit nadměrnému tvorbě modřin a krvácení, když vám někdo ublíží. Ale doplňky spiruliny mohou tento proces narušit nebo zpomalit (Majdoub, 2009). I když to pro většinu lidí nemusí být dost drastické, aby to bylo nebezpečné, neměli by tyto doplňky užívat lidé, kteří užívají léky k ředění krve, jako je warfarin (značka Coumadin). Další studie zjistili, že spirulina neovlivňuje dobu srážení, ale nebyl proveden žádný výzkum u lidí užívajících antikoagulancia (Jensen, 2015). Z tohoto důvodu je stále nutné prodiskutovat toto riziko se svým poskytovatelem zdravotní péče a pokud jde o doplňky stravy, řídit se jejich lékařskou radou.

Je nebezpečný pro lidi s fenylketonurií

Fenylketonurie (PKU) je stav, kdy lidé správně nemetabolizují aminokyselinu fenylalanin. Je to vzácná genetická porucha, která je obecně diagnostikována při narození. Fenylalanin se může hromadit v tělech lidí s PKU a při neléčení může způsobovat nežádoucí účinky, jako jsou záchvaty a změny chování. podobné těm, které se vyskytují u poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) (Stevenson, 2013). Spirulina (a další řasy) obsahuje fenylalanin, proto by se jí lidé s PKU měli vyhnout.

Může to být alergen

Ano, někteří lidé jsou alergičtí na spirulinu. Jedna středně velká studie zjistila, že lidé, kteří měli další alergii, měli větší pravděpodobnost alergických reakcí na sinice, z nichž jednou je spirulina (Bernstein, 2011). Pokud máte podezření, že byste mohli být alergičtí, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče, který vám může provést neinvazivní test citlivosti.

Reference

  1. Akao, Y., Ebihara, T., Masuda, H., Saeki, Y., Akazawa, T., Hazeki, K.,… Seya, T. (2009). Zvýšení protinádorové aktivace přirozených zabíječských buněk orálně podávaným extraktem spiruliny u myší. Cancer Science, 100 (8), 1494–1501. doi: 10.1111 / j.1349-7006.2009.01188.x, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19432881
  2. Cingi, C., Conk-Dalay, M., Cakli, H., & Bal, C. (2008). Účinky spiruliny na alergickou rýmu. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology, 265 (10), 1219–1223. doi: 10.1007 / s00405-008-0642-8, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18343939
  3. Jensen, G. S., Attridge, V. L., Beaman, J. L., Guthrie, J., Ehmann, A., & Benson, K. F. (2015). Antioxidační a protizánětlivé vlastnosti vodného extraktu z cyanofyty odvozené z Arthrospira platensis: příspěvek k biologické aktivitě nefykocyaninová vodná frakce. Journal of Medicinal Food, 18 (5), 535–541. doi: 10.1089 / jmf.2014.0083, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25764268
  4. Mazokopakis, E. E., Starakis, I. K., Papadomanolaki, M. G., Mavroeidi, N. G., & Ganotakis, E. S. (2013). Hypolipidemické účinky suplementace spirulinou (Arthrospira platensis) v krétské populaci: prospektivní studie. Journal of the Science of Food and Agriculture, 94 (3), 432–437. doi: 10,1002 / jsfa.6261, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754631
  5. Roy-Lachapelle, A., Solliec, M., Bouchard, M., & Sauvé, S. (2017). Detekce cyanotoxinů v doplňcích stravy pro řasy. Toxiny, 9 (3), 76. doi: 10,3390 / toxiny9030076, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28245621
  6. Schmidt, J., Wilhelm, S., & Boyer, G. (2014). Osud mikrocystinů v životním prostředí a výzvy pro monitorování. Toxiny, 6 (12), 3354–3387. doi: 10,3390 / toxiny 6123354, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4280539/
  7. Selmi, C., Leung, P. S., Fischer, L., German, B., Yang, C.-Y., Kenny, T. P.,… Gershwin, M. E. (2011). Účinky spiruliny na anémii a imunitní funkce u seniorů. Buněčná a molekulární imunologie, 8 (3), 248–254. doi: 10.1038 / cmi.2010.76, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21278762
  8. Shih, C.-M., Cheng, S.-N., Wong, C.-S., Kuo, Y.-L., & Chou, T.-C. (2009). Protizánětlivá a antihyperalgetická aktivita C-fykocyaninu. Anesthesia & Analgesia, 108 (4), 1303–1310. doi: 10.1213 / ane.0b013e318193e919, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19299804
  9. Stevenson, M., & Mcnaughton, N. (2013). Srovnání fenylketonurie s poruchou pozornosti s hyperaktivitou: Poskytují výrazně odlišné etiologie běžné fenotypy? Bulletin výzkumu mozku, 99, 63–83. doi: 10.1016 / j.brainresbull.2013.10.003, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0361923013001536
  10. Torres-Duran, P. V., Ferreira-Hermosillo, A., & Juarez-Oropeza, M. A. (2007). Antihyperlipemické a antihypertenzní účinky Spirulina maxima na otevřeném vzorku mexické populace: předběžná zpráva. Lipidy ve zdraví a nemoci, 6 (1), 33. doi: 10.1186 / 1476-511x-6-33, https://lipidworld.biomedcentral.com/articles/10.1186/1476-511X-6-33
Vidět víc