Úzkost a krevní tlak: jaký je odkaz?

Úzkost a krevní tlak: jaký je odkaz?

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Stres je všude - je nemožné se mu vyhnout. Stres může být pozitivní nebo negativní; může vám pomoci dodržet tento důležitý termín v práci, nebo vás může nechat házet a otáčet se v noci. Stres je odpovědí na situace ve vašem životě. Úzkost je však reakcí na stres ve vašem životě. Lidé s úzkostí mají nadměrné starosti a strach z některých aspektů svého života; tato ohromná obava a pochybnosti mohou být doprovázeny příznaky úzkosti, jako jsou napnuté svaly, pocení, zvýšená srdeční frekvence atd.



Jíst místní med pomáhá alergiím

Životně důležité orgány

  • Stres je přirozenou reakcí na změny v našem životě; úzkost je reakce na stres.
  • Když jste ve stresu, vaše tělo aktivuje bojovou nebo letovou reakci, včetně uvolňování kortizolu (stresového hormonu).
  • Kortizol způsobuje dočasné zvýšení srdeční frekvence a krevního tlaku; neexistuje žádný definitivní důkaz, že stres způsobuje dlouhodobě vysoký krevní tlak.
  • Dlouhodobě zvýšený krevní tlak se nazývá hypertenze a v průběhu času může poškodit vaše cévy, což vede k srdečním onemocněním a mrtvici.
  • Léčba stresu zahrnuje relaxační techniky, jógu, hluboké dýchání, zdravou stravu a cvičení.

Pokud tyto příznaky zní povědomě, je to proto, že se jedná o stejné příznaky, jaké se vyskytnou při aktivaci sympatického nervového systému nebo při reakci na boj nebo útěk. Když jste ve stresu nebo máte úzkost ze stresové situace, vaše tělo uvolňuje kortizol (nazývaný také stresový hormon) jako součást boje nebo útěku. Kortizol ovlivňuje mnoho částí vašeho těla, včetně vašeho srdce; zvýšené hladiny kortizolu způsobují zvýšení srdeční frekvence a stahují (stlačují) krevní cévy, což vede ke zvýšení krevního tlaku. Jedná se o krátkodobou reakci a účinky zmizí, když zmizí stresující spouštěč.

Co je hypertenze?

Podle American Heart Association (AHA) je hypertenzí stav, kdy je váš krevní tlak trvale příliš vysoký (AHA, 2016). Proč je to špatné? Krevní tlak označuje sílu vaší krve, která při každém úderu srdce tlačí na stěny cév. Tato zvýšená síla způsobuje poškození vnitřní výstelky vašich krevních cév, což vede k vytvrzení vašich tepen a rozvoji aterosklerózy (mastných plaků).

Jak se ateroskleróza zhoršuje, krevní cévy se zužují, což způsobuje další zvýšení krevního tlaku, protože máte stejné množství krve, které se snaží projít menším kanálem. Jak se céva zužuje, do srdečních svalů se dostává méně krve a mohou oslabovat kvůli nedostatku kyslíku a živin. Hypertenze může v průběhu času vést k srdečním onemocněním, infarktu, mrtvici, ztrátě zraku, sexuální dysfunkci a onemocněním ledvin.

reklama



Více než 500 generických léků, každý 5 $ měsíčně

Přepněte na lékárnu Ro a získejte své recepty za pouhých 5 $ měsíčně (bez pojištění).

Zjistit více

Chronický stres, úzkost a hypertenze

Existuje několik teorií, které vysvětlují, jak může stres a úzkost vést k dlouhodobě vysokému krevnímu tlaku, ale neexistuje žádný definitivní důkaz, že stres sám o sobě způsobuje hypertenzi. Aktivace reakce na boj nebo útěk zahrnuje zvýšení krevního tlaku, předchůdce hypertenze. I když se zvýšený krevní tlak vrátí do normálu poté, co stresor zmizí, když jste pod chronickým stresem a úzkostí, můžete mít časté dočasné skoky krevního tlaku. Epizody úzkosti, jako jsou záchvaty paniky, mohou také způsobit dramatický vzestup krevního tlaku, i když dočasný. Tyto přechodné hroty mohou v průběhu času vést k poškození krevních cév a kardiovaskulárním onemocněním; je to podobné jako u lidí s hypertenzí.



Dalším důvodem, proč chronická úzkost a stres mohou přispívat k hypertenzi, je podle AHA to, že někteří lidé reagují na stres a úzkost nezdravými návyky, které samy mohou zvyšovat riziko hypertenze (AHA, 2014). Patří mezi ně přejídání nebo konzumace stravy s vysokým obsahem sodíku a tuků, zvýšené užívání alkoholu nebo drog, kouření nebo nedostatek pohybu. Tyto nezdravé návyky jsou známými rizikovými faktory vysokého krevního tlaku a mohou vést k hypertenzi.

Jak zvládat stres

I když se stresu nemůžete vyhnout, můžete ve svém životě provádět změny, které vám pomohou zvládat stres. Národní institut duševního zdraví (NIHM) a AHA doporučují následující způsoby zvládání stresu (AHA, 2016):

  • Pravidelně se věnujte fyzické aktivitě; i chůze může pomoci.
  • Jezte zdravě.
  • Vyzkoušejte relaxační aktivitu, jako je meditace, jóga a pomalé zhluboka se nadechněte.
  • Určete aspekty svého života, které máte pod kontrolou, například to, co musíte udělat teď a co může počkat.
  • Naučte se říkat ne, pokud máte pocit, že je toho na talíři příliš mnoho.
  • Naplánujte si čas sami. Začněte s koníčkem, stočte se do své oblíbené knihy nebo prostě dělejte něco, co vás baví.
  • Poznejte své spouštěče stresu a vyhýbejte se jim, kdykoli je to možné.
  • Mějte systém podpory - přátelé, rodina, komunita, náboženská organizace a další mohou být zdrojem pomoci a podpory, když se cítíte ve stresu.
  • Pokud máte pocit, že sami nedokážete snížit stres, vyhledejte odbornou pomoc.

Úzkost může být zdravotní stav, zejména pokud je ohromující a ovlivňuje váš život; když k tomu dojde, je to pravděpodobně způsobeno úzkostnou poruchou. Více než 30% lidí v USA zažije někdy v životě úzkostnou poruchu. Pokud zjistíte, že nejste schopni vypořádat se se svou úzkostí nebo že vaše úzkost vám brání dělat věci, které chcete dělat, promluvte si se svým poskytovatelem zdravotní péče (NIHM, 2017). U některých lidí může léčba jejich úzkosti vyžadovat léky a terapii, kromě zvládání stresu pomocí výše uvedené taktiky. Nebojte se požádat o pomoc, pokud ji potřebujete. Nejsi sám.

Reference

  1. Americká kardiologická asociace. Zvládání stresu při kontrole vysokého krevního tlaku. (2016, 31. října). Citováno 12. prosince 2019, z Odkaz krevní tlak
  2. Americká kardiologická asociace. Stres a zdraví srdce. (2014, 17. června). Citováno 11. prosince 2019, z https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-lifestyle/stress-management/stress-and-heart-health
  3. Americká kardiologická asociace. Co je vysoký krevní tlak? (2016, 31. října). Citováno 12. prosince 2019, z https://www.heart.org/en/health-topics/high-blood-pressure/the-facts-about-high-blood-pressure/ what-is-high-blood-pressure
  4. Národní institut duševního zdraví. 5 věcí, které byste měli vědět o stresu. Citováno 11. prosince 2019, z https://www.nimh.nih.gov/health/publications/stress/index.shtml#pub4
  5. Národní institut duševního zdraví. Jakákoli úzkostná porucha. (2017, listopad). Citováno 12. prosince 2019, z https://www.nimh.nih.gov/health/statistics/any-anxiety-disorder.shtml
Vidět víc