Doplňky proti stárnutí: co skutečně funguje

Doplňky proti stárnutí: co skutečně funguje

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Mládí se plýtvá mladými. Mnoho lidí považuje ty dny, kdy se nemuseli starat o stárnutí pokožky, bolavé klouby nebo kognitivní úpadek, za samozřejmost. Ale jak stárnete, možná hledáte cokoli, co by mohlo zpomalit tyto a další přirozené známky stárnutí.

Při tomto hledání jste pravděpodobně narazili na doporučení pro doplňky proti stárnutí, nabízená s řadou výhod. Ale fungují tyto doplňky?



Životně důležité orgány

  • Většina doplňků má omezené nebo žádné vědecké důkazy na podporu tvrzení o stárnutí.
  • Žádný z těchto doplňků nezastavuje stárnutí lidí, ale může zlepšit určité aspekty procesu stárnutí.
  • Bezpečné možnosti s dobrým výzkumem jsou vitamin D, nikotinamid ribosid a koenzym Q10.
  • Jiné doplňky, jako je karnitin a selen, vyžadují další výzkum, aby se zjistilo, zda se vyplatí je užívat.

Zde je upřímná odpověď: žádný doplněk vám nemůže přidat roky na délku života (alespoň o tom zatím nemáme žádné důkazy). Některé doplňky mohou přesto pomoci zpomalit konkrétní části procesu stárnutí. Pokračujte v čtení, abyste zjistili, které doplňky mohou být užitečné.

Které doplňky proti stárnutí jsou nejslibnější?

K dispozici jsou stovky doplňků stravy, z nichž mnohé tvrdí, že jsou účinné proti stárnutí. Pravdou je, že většina těchto doplňků má za sebou jen malý - pokud vůbec nějaký - výzkum. Mnoho populárních doplňků proti stárnutí bylo studováno pouze na buněčné úrovni nebo ve studiích na zvířatech, takže nevíme, zda mají stejné účinky na člověka.



reklama

Zjednodušte rutinu péče o pleť

Každá láhev Nightly Defense předepsané lékařem je pro vás vyrobena z promyšleně vybraných, silných ingrediencí a dodává se až k vašim dveřím.



Zjistit více

Některé doplňky mají více důkazů o potenciálních výhodách než jiné a obecně jsou tyto výhody relevantní pouze pro lidi se známým nedostatkem těchto vitamínů. Podívejme se, které doplňky mají největší šanci bojovat proti známkám stárnutí:

Vitamín D

Teoreticky bychom měli dostatek vitaminu D přijímat stravou a sluncem, ale pro mnohé z nás to tak není. Ve Spojených státech má nedostatek vitaminu D 35% dospělých a 61% lidí ve věku nad 65 let. Nedostatek vitaminu D je mimo jiné spojen se zvýšeným rizikem osteoporózy, slabosti a zlomenin kostí u starších osob. Nedávné studie také ukazují souvislost mezi nedostatkem vitaminu D a kardiovaskulárními chorobami, cukrovkou a rakovinou ( Sizar, 2020 ).

Některé studie prokázali vazby mezi doplňky vitaminu D a nižším krevním tlakem, sníženými příznaky deprese, lepšími kognitivními funkcemi a silnějšími svaly (Nair, 2012).

Nicméně, porota je stále mimo o tom, zda samotné doplňky vitaminu D mohou vést k delšímu životu (Zhang, 2019).

Vitamin B12

Vitamin B12 nedostatky jsou běžné, kdekoli mezi 1,5% a 15% Američanů nedostává dostatek B12 (National Institutes of Health, nd). Nedostatek je často způsoben špatnou stravou nebo běžnými onemocněními střev, jako je Crohnova choroba, která brání tělu vstřebávat dostatek živin. Existují určité důkazy, že doplnění B12 zlepšuje kognitivní funkce, kardiovaskulární onemocnění a zdraví kostí. Žádná z těchto výhod není dobře zavedená, protože studie byly malé nebo omezené (Hughes, 2013).

pilulky vitaminu B12 na stůl

Jak efektivní je sublingvální B12?

7 minut čtení

Resveratrol

Resveratrol je molekula nacházející se v hroznech (a červeném víně), bobulích a arašídech. v klinické testy , resveratrol prokázal některé účinky na nemoci související s věkem, včetně (Berman, 2017):

  • Kardiovaskulární onemocnění - Resveratrol může snižovat LDL cholesterol a další procesy spojené s aterosklerózou.
  • Zánět - U kuřáků (kteří mají vysokou míru zánětu a oxidačního stresu) může resveratrol snížit hladinu zánětu.
  • Neurologické poruchy - Resveratrol může zlepšit určité markery spojené s Alzheimerovou chorobou. To ale neznamená, že předchází nebo léčí Alzheimerovu chorobu (Farzaei, 2018)

Upozornění: Většina studií s resveratrolem zahrnovala méně než 100 účastníků a jsou zapotřebí lepší zkoušky (Berman, 2017). K dispozici je také nějaké obavy že resveratrol může mít toxické účinky při velmi vysokých dávkách, ale ve standardních dávkách je resveratrol bezpečný a dobře snášen (Shaito, 2020).

Karnitin

Karnitin je aminokyselina, která je důležitá pro transport mastných kyselin s dlouhým řetězcem do buněk. Existují důkazy, že karnitin může zlepšit některé klíčové ukazatele stárnutí, zejména kardiovaskulární choroby.

V jednom metaanalýza z více než 20 klinických studií na lidech byl karnitin spojen s lepším kardiovaskulárním zdravím, jako jsou nižší hladiny cholesterolu (celkový cholesterol a LDL cholesterol), glukóza nalačno a hemoglobin A1c (Asadi, 2020). To vše jsou faktory, které zvýšit riziko ischemické choroby srdeční (Brown, 2020).

Karnitin je však smíšený vak. Existují určité důkazy, že střevní bakterie transformují neabsorbované části karnitinu na chemickou látku zvanou trimethylamin-N-oxid (TMAO). TMAO bylo spojené s aterosklerózou a kardiovaskulárními chorobami . Potřebujeme další výzkum, abychom věděli o jeho plných účincích na srdeční choroby (Papandreou, 2020).

Nikotinamid ribosid

Při zkoumání na myších vykazuje nikotinamid ribosid (NR) určitý potenciál pro účinky proti stárnutí. Několik studií na lidech o NR bylo málo nebo omezené.

Niacinamid na akné: výhody a možné vedlejší účinky

7 minut čtení

jak dlouho byste měli počkat po jídle, než si vezmete viagru

Jeho nejslibnějším účinkem je, že zvyšuje hladiny koenzymu zvaného nikotinamidadenin dinukleotid (NAD, někdy označovaný jako NAD +). NAD se podílí na opravách DNA a poškození buněk, takže teoreticky by mohlo dojít ke zvýšení hladin NAD prostřednictvím suplementace NR účinky proti stárnutí (Mehmel, 2020).

Vědci také předpokládají, že NR smět pozitivně ovlivnit kardiovaskulární onemocnění, nervové a kognitivní funkce, svalová poranění a dlouhověkost (Mehmel, 2020). Je také možné, že může zlepšit výkon cvičení (Dolopikou, 2020).

Potřebujeme více informací o NR, ale je to určitě slibné. A je to velmi bezpečné, i v relativně vysokých dávkách (Mehmel, 2020).

Quercetin

Tento rostlinný polyfenol může být užitečný pro posílení imunitního systému. Výsledky jsou poněkud smíšené, ale přinejmenším v některé studie , kvercetin byl spojen s menším počtem dnů nemoci z infekcí horních cest dýchacích a s nižší mírou nemocí po cvičení. K objasnění protichůdných výsledků je zapotřebí více klinických studií u lidí, aby se zjistilo, zda kvercetin může zlepšit imunitní funkci (Li, 2016).

Koenzym Q10

Koenzym Q10 (CoQ10) je nezbytnou součástí mitochondrií (elektrárna našich buněk). Hladiny CoQ10 mají tendenci s věkem klesat. Doplnění CoQ10 je spojeno s řadou potenciálních výhod. Může zlepšit mitochondriální funkci a má antioxidační a protizánětlivé účinky ( Hernández-Camacho, 2018 ).

Stejně jako všechny ostatní doplňky, které jsme doposud diskutovali, je třeba provést další výzkum CoQ10, abychom věděli, jaké účinky může mít. Je to docela bezpečné (Hernández-Camacho, 2018).

Výhody koenzymu Q10 (CoQ10): 7 prokázáno vědou

6 minut čtení

Pečlivě vybírejte doplňky

Existuje nespočet doplňků s údajnými účinky proti stárnutí, ale to neznamená, že byste je měli užívat všechny. Některé další doplňky smět mají dobré účinky, ale jsou o něco složitější, zahrnují:

  • Kurkumin —Jedná se o jednu z aktivních složek kurkumy. Ukázalo se, že je to silný antioxidant s protizánětlivými účinky. Není však jasné, jak dobře ho tělo může absorbovat nebo zda má nějaké výhody pro zdravé lidi (Hewlings, 2017).
  • Vitamín C —Vitamin C je další silný antioxidant, který je prospěšný především v péči o pleť. Může povzbudit produkci kolagenu a zlepšit pružnost. Zdá se, že topický vitamin C funguje nejlépe při použití s ​​vitaminem E. Upozornění: Nevíme dost o tom, jak dobře tělo absorbuje vitamin C, ať už při perorálním podání přes měkký gel nebo při lokální aplikaci (Pullar, 2017).
  • Omega-3 mastné kyseliny —Tyto mastné kyseliny, známé také jako rybí olej, se vyskytují v mnoha druzích ryb. Omega-3 mastné kyseliny si získaly velkou popularitu jako protizánětlivý doplněk se slibnými účinky na zdraví srdce, ale ukázalo se, že příběh má více. Zdá se, že typická doporučená dávka (1 g denně) nemá vliv na srdeční zdraví, i když vyšší dávky by mohly. Je však zapotřebí dalšího výzkumu (Li, 2019).
  • Selen —Jedná se o stopový minerál (základní minerál, který musíme získávat z potravy) přirozeně přítomný v mnoha potravinách. Suplementace selenem může zlepšit některé specifické podmínky související s kardiovaskulárním zdravím, mozkovou funkcí a zdravým pohybovým aparátem. Výzkum je však pro jakoukoli z těchto výhod neprůkazný. Jako stopový minerál je selen potřebný pouze ve velmi malém množství a považuje se za toxický nad 400 mikrogramů denně. (Shreenath, 2020).

Co způsobuje stárnutí?

Proč stárneme a co vlastně znamená stárnutí? A čeho doufáme, že dosáhneme nebo se mu vyhneme, když užíváme doplňky nabízené pro jejich výhody proti stárnutí?

Předčasné stárnutí: co to je a způsoby, jak mu předcházet

7 minut čtení

Stárnutí zahrnuje mnoho složitých procesů. Zde je jen několik (López-Otín, 2013):

  • Poškozuje se DNA těla.
  • Proteiny se stávají méně stabilními (proces nazývaný proteostáza).
  • Mitochondrie v buňkách přestávají správně fungovat, protože je poškodily volné radikály.
  • Kmenové buňky v těle se vyčerpají.

V průběhu času mohou tyto procesy vést ke známkám stárnutí ve všech systémech těla, zvláště (Flint, 2020):

  • Neurologické (mozek)
  • Gastrointestinální (střeva)
  • Ledviny (ledviny)
  • Kardiovaskulární (srdce a krevní cévy)
  • Respirační (plíce)
  • Endokrinní (hormony)
  • Kůže

Když mluvíme o doplňku proti stárnutí, neznamená to, že skutečně zastaví stárnutí (věda bohužel tak daleko ještě nedorazila!). Místo toho máme na mysli to, že doplněk může zpomalit konkrétní proces stárnutí v jednom nebo více konkrétních systémech těla.

Závěr: Jen proto, že je doplněk populární, neznamená to, že byste si ho měli vzít. Pokud si nejste jisti jakýmkoli novým doplňkem nebo multivitaminem, poraďte se s poskytovatelem zdravotní péče.

Reference

  1. Berman, A. Y., Motechin, R. A., & Holz, M. K. (2017). Terapeutický potenciál resveratrolu: Přehled klinických studií. NPJ Precision Oncology, 1 (35). doi: 10.1038 / s41698-017-0038-6. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5630227/
  2. Brown JC, Gerhardt TE, Kwon E. (2020). Rizikové faktory pro ischemickou chorobu srdeční. StatPearls. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554410/
  3. Dolopikou, C. F., Kourtzidis, I. A., Margaritelis, N. V., Vrabas, I. S., et al. (2020). Akutní suplementace nikotinamid ribosidem zlepšuje redoxní homeostázu a výkon u starých jedinců: dvojitě zaslepená cross-over studie. Evropský žurnál výživy, 59 (2), 505–515. doi: 10,1007 / s00394-019-01919-4. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30725213/
  4. Farzaei, M. H., Rahimi, R., Nikfar, S., & Abdollahi, M. (2018). Vliv resveratrolu na kognitivní a paměťový výkon a náladu: Metaanalýza 225 pacientů. Farmakologický výzkum, 128, 338–344. doi: 10.1016 / j.phrs.2017.08.009. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28844841/
  5. Hernández-Camacho, J. D., Bernier, M., López-Lluch, G., & Navas, P. (2018). Doplnění koenzymu Q10 při stárnutí a nemocech. Frontiers in physiology, 9, 44. doi: 10,3389 / fphys.2018.00044. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5807419/
  6. Hewlings, S. J., a Kalman, D. S. (2017). Kurkumin: Přehled jeho účinků na lidské zdraví. Potraviny (Basilej, Švýcarsko), 6 (10), 92. doi: 10,3390 / potraviny6100092. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5664031/
  7. Hughes, C. F., Ward, M., Hoey, L. a McNulty, H. (2013). Vitamin B12 a stárnutí: aktuální problémy a interakce s folátem. Annals of Clinical Biochemistry, 50 (Pt 4), 315–329. doi: 10,1177 / 0004563212473279. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23592803/
  8. Li, R., Jia, Z., & Zhu, H. (2019). Doplněk stravy s protizánětlivými omega-3 mastnými kyselinami pro ochranu kardiovaskulárního systému: pomoc nebo podvod? Reaktivní formy kyslíku (Apex, N.C.), 7 (20), 78–85. doi: 10.20455 / ros.2019.817. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6407714/
  9. Li, Y., Yao, J., Han, C., Yang, J., Chaudhry, M. T. a kol. (2016). Kvercetin, zánět a imunita. Živiny, 8 (3), 167. doi: 10,3390 / nu8030167. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808895/
  10. López-Otín, C., Blasco, M. A., & Kroemer, G. (2013). Charakteristické znaky stárnutí. Cell, 153 (6), 1194-1217. doi: 10.1016 / j.cell.2013.05.039. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3836174/
  11. Mehmel, M., Jovanović, N., & Spitz, U. (2020). Nikotinamid Ribosid - současný stav výzkumu a terapeutických použití. Živiny, 12 (6), 1616. doi: 10,3390 / nu12061616. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7352172/
  12. Nair, R. a Maseeh, A. (2012). Vitamin D: Sluneční vitamin. Časopis farmakologie a farmakoterapie, 3 (2), 118–126. doi: 10,4103 / 0976-500X,95506. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951/
  13. Papandreou, C., Moré, M. a Bellamine, A. (2020). Trimethylamin-N-oxid ve vztahu ke kardiometabolickému zdraví - příčina nebo účinek ?. Živiny, 12 (5), 1330. doi: 10,3390 / nu12051330. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7284902/
  14. Pullar, J. M., Carr, A. C., & Vissers, M. (2017). Role vitaminu C ve zdraví pokožky. Živiny, 9 (8), 866. doi: 10,3390 / nu9080866. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579659/
  15. Shaito, A., Posadino, A. M., Younes, N., Hasan, H. a kol. (2020). Potenciální nepříznivé účinky resveratrolu: Přehled literatury. Mezinárodní žurnál molekulárních věd, 21 (6), 2084. doi: 10,3390 / ijms21062084. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7139620/
  16. Shreenath AP, Ameer MA, Dooley J. (2020). Nedostatek selenu. StatPearls. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482260
  17. Sizar O, Khare S, Goyal A a kol. Nedostatek vitaminu D. StatPearls. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK532266/
  18. Zhang, Y., Fang, F., Tang, J., Jia, L. a kol. (2019). Sdružení mezi doplňováním vitaminu D a úmrtností: systematický přehled a metaanalýza. BMJ (Clinical research ed.), 366, 14673. doi: 10,1136 / bmj.l4673. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31405892/
Vidět víc