Anémie (nedostatek železa) a vypadávání vlasů: pochopení souvislosti

Anémie (nedostatek železa) a vypadávání vlasů: pochopení souvislosti

Zřeknutí se odpovědnosti

Máte-li jakékoli zdravotní dotazy nebo obavy, obraťte se na svého poskytovatele zdravotní péče. Články o příručce pro zdraví jsou podepřeny recenzovaným výzkumem a informacemi získanými od lékařských společností a vládních agentur. Nejsou však náhradou za odbornou lékařskou pomoc, diagnostiku nebo léčbu.

Anémie je stav, kdy tělo nemá dostatek zdravých červených krvinek k dodávání kyslíku do zbytku těla. Existuje několik typů anémie, ale jedním z nejběžnějších typů je anémie s nedostatkem železa.



Jak název napovídá, anémie s nedostatkem železa se vyskytuje v důsledku nedostatečné hladiny minerálního železa v těle. Přesněji řečeno, je to, když kostní dřeň nemá dostatek železa k tvorbě hemoglobinu, což je klíč k zbarvení krve v odstínu červené a umožnění krevním buňkám transportovat okysličenou krev do celého těla.

Životně důležité orgány

  • Anémie z nedostatku železa nastává v důsledku nedostatečné hladiny minerálního železa v těle.
  • Výzkum v USA ukazuje, že anémie s nedostatkem železa postihuje přibližně 9–12% nehispánských bílých žen a téměř 20% černošských a mexicko-amerických žen, přesto pouze 2% dospělých mužů.
  • Průvodce doporučeným dietním příspěvkem (RDA), nástrojem, který pomáhá lidem konzumovat výživově přiměřenou stravu, může být vodítkem pro denní příjem železa.
  • Červené maso, tmavá listová zelenina a obiloviny obohacené železem jsou schválenými zdroji železa.

The zásoby železa v těle jsou většinou uloženy v hemoglobinu , ale asi jedna třetina je také uložena jako feritin (krevní protein, který obsahuje železo) a hemosiderin (komplex pro ukládání železa) v kostní dřeni, játrech a slezině (Ems, 2020).

jak dlouho trvá průměrná relace sexu

V některých případech je možné si ani neuvědomit, že žijete s anémií z nedostatku železa, dokud stav nepostupuje a nezačnou se projevovat příznaky. Lidé budou mít příznaky jinak , ale některé z nejčastějších příznaků anémie s nedostatkem železa zahrnují bledou kůži nebo žlutou bledou kůži, zvýšenou srdeční frekvenci a bolavý nebo oteklý jazyk. Podrážděnost a únava jsou další dva charakteristické znaky stavu. Jedinečným znakem nedostatku železa je něco, čemu se říká pica, což je nevysvětlitelná touha po nevyživujících předmětech, jako je led, hlína, půda nebo papír (Johns Hopkins, n.d.).



reklama

Roman Daily - multivitamin pro muže

Náš tým interních lékařů vytvořil Roman Daily, aby se zaměřil na běžné mezery ve výživě u mužů s vědecky podloženými přísadami a dávkami.



Zjistěte více

Pokud jde o nízká hladina železa a růst vlasů , vztah byl tradičně trochu jemnější a kontroverznější (Trost, 2006). To znamená, že novější výzkum ukázal na potenciální souvislost mezi nízkým obsahem železa a telogenovým výparem, což je typ dočasné ztráty vlasů, ke kterému obvykle dochází v důsledku určitého druhu stresu a postihuje ženy kolem vlasové linie, což vede k jejich vypadávání.

Vypadávání vlasů u žen vs. mužů

Jedna studie zkoumala více než 5 000 žen ve věku 35–60 let, aby lépe pochopila souvislost mezi nedostatkem železa a nadměrným vypadáváním vlasů u žen (Deloche, 2007). U žen postižených nadměrným vypadáváním vlasů vědci zjistili, že větší část žen (59%) měla nízké zásoby železa (<40 mcg/L) compared to the remainder of the population (48%).

Další tým provedl analytickou studii případové kontroly s cílem posoudit, zda je difúzní vypadávání telogenních vlasů u žen v plodném věku (15 až 45 let) spojeno s nedostatkem železa (Moeinvaziri, 2009). Po studiu 30 žen s difúzní telogenní ztrátou vlasů a bez ní tým zjistil, že průměrná hladina feritinu a saturace transferinu byly významně nižší u pacientů se ztrátou vlasů (16,3 vs. 60,3). Jinými slovy, ženy se ztrátou vlasů měly v tělech méně zásob železa.

reklama

1. měsíc léčby vypadávání vlasů čtvrtletně zdarma

Najděte si plán vypadávání vlasů, který vám vyhovuje

Zjistěte více

Další výzkum zveřejněný v EU Journal of Korean Medical Science , dokonce naznačuje, že nedostatek železa může vést k vypadávání vlasů, které je podobné vzoru vypadávání vlasů pozorovaného u androgenní alopecie (Park, 2013). Pro muže to znamená plešinu na temeni hlavy nebo ustupující vlasovou linii a pro ženy to jsou obvykle řídnoucí vlasy podél částečné linie, po nichž následuje zvýšení difúzní ztráty vlasů.

Celkově je alopecie způsobená anémií něčím do značné míry postihuje ženy . Ve Spojených státech výzkum ukazuje, že anémie s nedostatkem železa postihuje přibližně 9–12% nehispánských bílých žen a téměř 20% černošských a mexicko-amerických žen, přesto pouze 2% dospělých mužů (Killip, 2007).

Které antidepresivum způsobuje největší ztrátu vlasů?

5 minut čtení

U premenopauzálních žen jsou nejčastější příčinou anémie s nedostatkem železa menstruační ztráta krve a těhotenství. U mužů a žen po menopauze je hlavní příčinou nedostatku železa gastrointestinální ztráta krve. Lidé trpící Crohnovou chorobou, celiakií, selháním ledvin nebo praktikující veganskou stravu mohou být také náchylnější k anémii z nedostatku železa.

Diagnostika a léčba

Pokud se domníváte, že vaše vypadávání vlasů souvisí s nedostatkem železa, je důležité se poradit se svým poskytovatelem zdravotní péče, než to vezmete do svých rukou. I když se může zdát lákavé samodiagnostikovat a léčit doplňkem železa, mají vedlejší účinky a vaše dobré zdravotní úmysly mohou ve skutečnosti vést k vážnějším komplikacím.

Místo toho navštivte svého poskytovatele zdravotní péče, abyste prodiskutovali historii léčby a změřili hladinu železa. Během fyzické prohlídky bude váš poskytovatel dávat pozor - a ucho otevřené - na některé z výše zmíněných příznaků, aby pochopil, jak souvisí s vašimi hladinami železa.

Mohou také provést několik krevních testů, včetně koncentrace feritinu v séru, která měří množství železa uloženého v těle a je považována za nejvíce efektivní a nákladově efektivní test pro diagnostiku nedostatku železa (DeLoughery, 2017). Je také důležité měřit hladinu hemoglobinu a hematokritu; první sleduje počet červených krvinek a druhá sleduje, kolik místa červené krvinky zabírají ve vaší krvi.

5 způsobů, jak urychlit výsledky finasteridu

4 minuty čtení

Jakmile je anémie způsobená nedostatkem železa stanovena jako příčina vypadávání vlasů, osvědčeným postupem je více dbát na příjem železa a jíst vyváženou stravu plnou potravin bohatých na železo ve spojení s doplňky (pokud je to nutné) k opětovnému růstu vlasů a prevenci budoucí vypadávání vlasů.

Doporučená dietní dávka (RDA), vyvinutá Radou pro výživu a výživu na Lékařském ústavu národních akademií, je nástrojem, který pomáhá lidem konzumovat výživově přiměřenou stravu. RDA představuje průměrnou denní úroveň příjmu dostatečnou ke splnění požadavků na výživu většiny (97–98%) zdravých jedinců; the železné návrhy jsou následující.

  • Ženy ve věku 9–13 let: 8 mg / den
  • Ženy ve věku 14–18 let: 15 mg /
  • Ženy ve věku 19–50 let: 18 mg / den
  • Ženy ve věku nad 51 let: 8 mg / den
  • Muži ve věku 9–13 let: 8 mg / den
  • Muži ve věku 14–18 let: 11 mg / den
  • Muži ve věku 19 a více let: 8 mg / den

Je důležité si uvědomit, že denní množství se zvyšuje na 27 mg / den pro těhotné ženy v jakémkoli věku a 10 mg / den pro kojící ženy ve věku 14–18 let a 9 mg / den pro kojící ženy ve věku 19–50 let (NIH, nd) .

může vás pumpa na penis zvětšit

Maso (hovězí, vepřové, jehněčí), drůbež (kuřecí, kachní, krůtí) a ryby (slávky, ústřice, sardinky, ančovičky) jsou bohaté na železo. Pro lidi, kteří raději získávají své živiny z rostlinných zdrojů, jsou luštěniny a listová zelenina, jako je kapusta, brokolice a koláče, způsob, jak získat železo. Police s potravinami jsou také vyloženy potravinami obohacenými o železo - cereálie, chléb a těstoviny - což jsou schválené zdroje železa.

Chcete-li posunout plán výroby o krok dále, zkuste konzumovat více potravin s vitamínem C. Je známo, že brokolice, grapefruit, pomeranče, paprika a další potraviny bohaté na vitamín C pomáhají tělu vstřebávat více železa a mohou vést ke zdravým vlasům.

Reference

  1. Deloche, C., Bastien, P., Chadoutaud, S., Galan, P., Bertrais, S., Hercberg, S., & de Lacharrière, O. (2007). Nízké zásoby železa: rizikový faktor nadměrného vypadávání vlasů u žen v menopauze. Evropský časopis pro dermatologii: EJD, 17 (6), 507–512. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17951130/
  2. Deloughery, T. G. (2017). Anémie z nedostatku železa. Medical Clinics of North America, 101 (2), 319-332. doi: 10.1016 / j.mcna.2016.09.004. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28189173/
  3. Ems, T. St Lucia, K. Huecker, M.R .. (2020). Biochemie, absorpce železa. StatPearls. Citováno z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK448204
  4. Killip, S., Bennett, J.M., Chambers, M.D. (2007). Anémie z nedostatku železa. Jsem známý lékař. 2007 1. března; 75 (5): 671-678. Citováno z https://www.aafp.org/afp/2007/0301/p671.html
  5. Moeinvaziri, M., Mansoori, P., Holakooee, K., Safaee Naraghi, Z., & Abbasi, A. (2009). Stav železa v difúzní telogenní ztrátě vlasů u žen. Acta dermatovenerologica Croatica: ADC, 17 (4), 279–284. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20021982/
  6. Národní instituty zdraví (NIH). Doporučení týkající se živin: Referenční dietní příjem (n.d.). Citováno 23. července 2020 z https://ods.od.nih.gov/Health_Information/Dietary_Reference_Intakes.aspx
  7. Park, S. Y., Na, S. Y., Kim, J. H., Cho, S., & Lee, J. H. (2013). Železo hraje určitou roli v vypadávání vlasů se vzorem. Journal of Korean Medical Science, 28 (6), 934. doi: 10,3346 / jkms.2013.28.6.934. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23772161/
  8. Trost, L. B., Bergfeld, W. F. a Calogeras, E. (2006). Diagnostika a léčba nedostatku železa a jeho potenciální vztah k vypadávání vlasů. Journal of the American Academy of Dermatology, 54 (5), 824-844. doi: 10.1016 / j.jaad.2005.11.1104. Citováno z https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16635664/
Vidět víc